Gå til innhold

Hvordan klarer noen å være veganer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå trenger vi ikke synke så lavt at vi bruker hersketeknikker da :)

Anonymkode: c72bd...9bf

Neida, bare snakker til folk slik de oppfører seg jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

44 minutter siden, Jolene skrev:

Neida, bare snakker til folk slik de oppfører seg jeg :)

Ta deg en bolle :) Helst en vegansk en 😂

Anonymkode: c72bd...9bf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driter i om kua har bodd på Grand sammen med mamman og pappaen siden fødselen, jeg ville uansett ikke spist kjøttet uansett hvor fantastisk liv hun har levd. Det ender med drap uansett!

Om dere har null interesse for dyrs liv hva da med deres eget? På Netflix ligger forks over knives. Veldig bra. Handler kun om menneskers helse. Har du ikke Netflix kan du se forskjellig på YouTube, søk forks over knives, the China study, dr Campbell, dr Mcdougall, dr esselstyn. Ifølge autocorrect har jeg skrevet dette før...

 

 

Anonymkode: 9320f...7b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 23.9.2016 at 22.56, lillemy02 skrev:

Men dere bare sånn til info egg er ikke ufødte kyllinger. Egg må være befruktet for at det skall være kyllinger. Høner legger egg uansett om de er befruktet eller ei. Alle de eggene du kjøper i butikken er ubefruktet

Er det virkelig voksne mennesker her som tror det??:fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, DreamOn skrev:

Er det virkelig voksne mennesker her som tror det??:fnise:

Dét vet jeg ikke. Det jeg derimot vet, er at en høne naturlig ikke legger ett egg om dagen. De er avlet frem for å produsere mest mulig, holdes i fangenskap og har stort sett ikke spesielt gode leveforhold. Derfor spiser jeg ikke egg (men nå var det ikke meg du siterte heller da). Er forøvrig ikke veganer.

Anonymkode: c72bd...9bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som ønsker å spise gress, og ja, stort sett gress, kan gjøre det uten at jeg skal blande meg inn. Personlig ønsker jeg et mer variert kosthold derav melkeprodukter, kjøtt og egg inkludert. Det er viktig å få i seg ulike vitaminer og andre viktige stoffer. Mye av det får du jo i frukt og grønt, men det er mye næring å hente i andre produkter også. Hadde ikke sagt nei takk til et vegetarmåltid i ny og ne (er faktisk mye godt der, altså), men å skulle spise bare det året rundt hadde blitt litt i overkant for min del, tror jeg.

 

Anonymkode: 5e9e0...5a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De som ønsker å spise gress, og ja, stort sett gress, kan gjøre det uten at jeg skal blande meg inn. Personlig ønsker jeg et mer variert kosthold derav melkeprodukter, kjøtt og egg inkludert. Det er viktig å få i seg ulike vitaminer og andre viktige stoffer. Mye av det får du jo i frukt og grønt, men det er mye næring å hente i andre produkter også. Hadde ikke sagt nei takk til et vegetarmåltid i ny og ne (er faktisk mye godt der, altså), men å skulle spise bare det året rundt hadde blitt litt i overkant for min del, tror jeg.

 

Anonymkode: 5e9e0...5a1

Veganere spiser ikke gress 

Anonymkode: 9320f...7b0

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Jolene skrev:

 

Når de bare har tatt et valg om å droppe å spise noe, tar jeg et valg om hva som serveres. Dersom de ikke kan spise normal mat, er det ingenting i veien for å ta med egen. Jeg gjør det ofte selv, nettopp fordi jeg også liker å være en god gjest.

Jeg synes det er vanskelig å få tak i hva du virkelig mener. I det første innlegget jeg siterte skrev du

"At noen hat tatt et valg om å ikke spise noe, vel, de tar jeg ikke hensyn til."

Det tolker jeg dithen at du ikke lager mat til folk som har valgt å spise annerledes. Men så skrev du plutselig at du ikke inviterte "kresne mennesker" på besøk. I så fall skjønner jeg ikke helt hvorfor du vil diskutere en problemstilling du ikke trenger å ta stilling til... Så endret du det til at du lager mat til disse "kresne menneskene", dersom de tilbyr seg å ta med mat selv. Hva mener du egentlig? Tar du hensyn, slipper du å ta stilling til det fordi du ikke inviterer "kresne" folk, eller tar du hensyn dersom de tilbyr seg å ta med selv? 

Og selvfølgelig er det ingenting i veien for å ta med egen mat, men jeg synes ikke at man kan defineres som en god vert hvis man ikke serverer mat til alle man har valgt å invitere på besøk. For meg, og antagelig for folk flest, er en god vert en vert som inkluderer alle. 

Anonymkode: ef152...154

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg også lurt på. Tror man må ha ocd for å klare det. Det er naturstridig å avstå fra ca alt som er godt. Jeg kunne ikke vært vegetarianer engang. Jeg er så glad i kjøttmat, egg og melkeprodukter. Nam! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

De som ønsker å spise gress, og ja, stort sett gress, kan gjøre det uten at jeg skal blande meg inn. Personlig ønsker jeg et mer variert kosthold derav melkeprodukter, kjøtt og egg inkludert. Det er viktig å få i seg ulike vitaminer og andre viktige stoffer. Mye av det får du jo i frukt og grønt, men det er mye næring å hente i andre produkter også. Hadde ikke sagt nei takk til et vegetarmåltid i ny og ne (er faktisk mye godt der, altså), men å skulle spise bare det året rundt hadde blitt litt i overkant for min del, tror jeg.

 

Anonymkode: 5e9e0...5a1

Faktisk er det mye mer variasjon i frukt, grønnsaker, urter og krydder, belgfrukter, nøtter og frø, enn det er i kjøtt, melkeprodukter og egg. I førstnevnte finner du det meste av vitaminene, mineralene og sporstoffene også. Veganere spiser ikke gress, med unntak av kanskje hvetegress- og byggress-juice, noe som de fleste kjøttetere ikke har hørt om en gang.

Til frokost idag spiste jeg noe a-la denne smoothien med skogsbærblanding, en kokosnøtt og eple i, si at du spiste noe mer "variert":
 https://www.youtube.com/watch?v=8T2bp8L7d9Q

Anonymkode: fa871...9b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

De som ønsker å spise gress, og ja, stort sett gress, kan gjøre det uten at jeg skal blande meg inn. Personlig ønsker jeg et mer variert kosthold derav melkeprodukter, kjøtt og egg inkludert. Det er viktig å få i seg ulike vitaminer og andre viktige stoffer. Mye av det får du jo i frukt og grønt, men det er mye næring å hente i andre produkter også. Hadde ikke sagt nei takk til et vegetarmåltid i ny og ne (er faktisk mye godt der, altså), men å skulle spise bare det året rundt hadde blitt litt i overkant for min del, tror jeg.

 

Anonymkode: 5e9e0...5a1

Haha! Det er en hel verden av mat der ute som du går glipp av mens du sitter der uopplyst og trangsynt og gnager på biffen din :) 

Anonymkode: c72bd...9bf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ta deg en bolle :) Helst en vegansk en 😂

Anonymkode: c72bd...9bf

Kan ikke spise verken egg eller melk, så det er ikke noe problem gitt! :) Og du, det er lov å stå for det man skriver ;)

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er vanskelig å få tak i hva du virkelig mener. I det første innlegget jeg siterte skrev du

"At noen hat tatt et valg om å ikke spise noe, vel, de tar jeg ikke hensyn til."

Det tolker jeg dithen at du ikke lager mat til folk som har valgt å spise annerledes. Men så skrev du plutselig at du ikke inviterte "kresne mennesker" på besøk. I så fall skjønner jeg ikke helt hvorfor du vil diskutere en problemstilling du ikke trenger å ta stilling til... Så endret du det til at du lager mat til disse "kresne menneskene", dersom de tilbyr seg å ta med mat selv. Hva mener du egentlig? Tar du hensyn, slipper du å ta stilling til det fordi du ikke inviterer "kresne" folk, eller tar du hensyn dersom de tilbyr seg å ta med selv? 

Og selvfølgelig er det ingenting i veien for å ta med egen mat, men jeg synes ikke at man kan defineres som en god vert hvis man ikke serverer mat til alle man har valgt å invitere på besøk. For meg, og antagelig for folk flest, er en god vert en vert som inkluderer alle. 

Anonymkode: ef152...154

Nei, jeg gidder ikke å ta hensyn til valg noen har har tatt når det kommer til mat. Dersom noen da krever å få vegansk mat, er de ikke invitert til meg lengre. Derimot, så setter jeg pris på de som foreslår å ta med egen mat, altså at de er en god gjest. For å imøtekomme den hyggelige innstillingen, kan jeg dermed fint finne på å likevel lage vegansk mat. Altså at man gir og tar i et vennskap :)

At folk ikke spiser vanlig mat, er faktisk ikke mitt problem. Er folk en god gjest, så krever man ikke spesialbehandling, men man åpner for en dialog. Det er hele forskjellen. Voksne mennesker kan snakke sammen, fremfor å fremsette krav om spesialbehandling. Eneste jeg ikke firer på, er halal/kosher. Det strider mot hva jeg selv står for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Jolene skrev:

Kan ikke spise verken egg eller melk, så det er ikke noe problem gitt! :) Og du, det er lov å stå for det man skriver ;)

Nei, jeg gidder ikke å ta hensyn til valg noen har har tatt når det kommer til mat. Dersom noen da krever å få vegansk mat, er de ikke invitert til meg lengre. Derimot, så setter jeg pris på de som foreslår å ta med egen mat, altså at de er en god gjest. For å imøtekomme den hyggelige innstillingen, kan jeg dermed fint finne på å likevel lage vegansk mat. Altså at man gir og tar i et vennskap :)

At folk ikke spiser vanlig mat, er faktisk ikke mitt problem. Er folk en god gjest, så krever man ikke spesialbehandling, men man åpner for en dialog. Det er hele forskjellen. Voksne mennesker kan snakke sammen, fremfor å fremsette krav om spesialbehandling. Eneste jeg ikke firer på, er halal/kosher. Det strider mot hva jeg selv står for.

Herregud, vi har fått med oss det nå. Trenger ikke å gjenta deg selv for n'te gang.

Og kutt ut med den AB-hetsen din, det begynner å bli gammelt nå.

Angående boller, så finnes det boller uten både egg og melk, og også smør, de kalles da veganske, så det er overhodet ikke noe problem å "ta seg en bolle".

Men spørsmål: hva gjør du hvis du har en kjenning du vet er veganer, som verken krever vegansk mat eller tilbyr seg å ta med egen mat når du inviterer? Vedkommende sier altså "ja, jeg vil gjerne komme i selskapet ditt, må sjekke noen ting men tror jeg skal få til å komme". Hva gjør du da? Du snakker nemlig kun om de som enten KREVER eller TILBYR. Hva med de i mellom, hvordan behandler du de?

Anonymkode: c72bd...9bf

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Jolene skrev:

Nei, jeg gidder ikke å ta hensyn til valg noen har har tatt når det kommer til mat. Dersom noen da krever å få vegansk mat, er de ikke invitert til meg lengre. Derimot, så setter jeg pris på de som foreslår å ta med egen mat, altså at de er en god gjest. For å imøtekomme den hyggelige innstillingen, kan jeg dermed fint finne på å likevel lage vegansk mat. Altså at man gir og tar i et vennskap :)

At folk ikke spiser vanlig mat, er faktisk ikke mitt problem. Er folk en god gjest, så krever man ikke spesialbehandling, men man åpner for en dialog. Det er hele forskjellen. Voksne mennesker kan snakke sammen, fremfor å fremsette krav om spesialbehandling. Eneste jeg ikke firer på, er halal/kosher. Det strider mot hva jeg selv står for.

At folk ikke spiser "vanlig mat" blir jo ditt problem hvis du inviterer dem på middagsselskap - det er jo gjerne sånn med middagsselskap at folk forventer å få middag når de kommer. Men hvis jeg skjønner deg riktig så inviterer du ikke folk med mindre de tilbyr seg å ta med mat selv, og i så fall lager du mat til dem? Det virker som en litt slitsom prosess? Jeg antar at du vet det fra før av hvis du inviterer en veganer på middag, men da avventer du i så fall til de tilbyr seg å ta med egen mat for så å tilby deg å lage middag (i ditt eget selskap)? Trekker du tilbake invitasjonen hvis de ikke tilbyr seg å ta med mat?

Jeg synes absolutt ikke denne oppførselen kjennetegner en god vert. Hvis man velger å invitere noen i et middagsselskap lager man mat til dem, og hvis man absolutt ikke takler å lage mat til folk som "krever" å få middag i et selskap de er blitt invitert i kan man vel like godt la være å invitere dem. 

Anonymkode: ef152...154

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, vi har fått med oss det nå. Trenger ikke å gjenta deg selv for n'te gang.

Og kutt ut med den AB-hetsen din, det begynner å bli gammelt nå.

Angående boller, så finnes det boller uten både egg og melk, og også smør, de kalles da veganske, så det er overhodet ikke noe problem å "ta seg en bolle".

Men spørsmål: hva gjør du hvis du har en kjenning du vet er veganer, som verken krever vegansk mat eller tilbyr seg å ta med egen mat når du inviterer? Vedkommende sier altså "ja, jeg vil gjerne komme i selskapet ditt, må sjekke noen ting men tror jeg skal få til å komme". Hva gjør du da? Du snakker nemlig kun om de som enten KREVER eller TILBYR. Hva med de i mellom, hvordan behandler du de?

Anonymkode: c72bd...9bf

Jeg svarte bare på et spørsmål kjære deg ;) Dersom du ikke liker det jeg skriver, kan du jo bare droppe å lese det? Ikke spesielt vanskelig det vel?

Forøvrig skrev jeg da ikke at jeg ikke kunne spise en vegansk bolle? For hva tror du en bolle uten egg og melk blir da? ;)

For de som kommer i midten, så spør jeg hvordan de tenker å gjøre det med maten selvsagt. Forteller jo hva jeg tenker. Gode venner snakker nemlig sammen, ergo er ikke det så vanskelig å få til. Kanskje for noen, men for meg er ikke det å snakke med folk spesielt vanskelig.

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At folk ikke spiser "vanlig mat" blir jo ditt problem hvis du inviterer dem på middagsselskap - det er jo gjerne sånn med middagsselskap at folk forventer å få middag når de kommer. Men hvis jeg skjønner deg riktig så inviterer du ikke folk med mindre de tilbyr seg å ta med mat selv, og i så fall lager du mat til dem? Det virker som en litt slitsom prosess? Jeg antar at du vet det fra før av hvis du inviterer en veganer på middag, men da avventer du i så fall til de tilbyr seg å ta med egen mat for så å tilby deg å lage middag (i ditt eget selskap)? Trekker du tilbake invitasjonen hvis de ikke tilbyr seg å ta med mat?

Jeg synes absolutt ikke denne oppførselen kjennetegner en god vert. Hvis man velger å invitere noen i et middagsselskap lager man mat til dem, og hvis man absolutt ikke takler å lage mat til folk som "krever" å få middag i et selskap de er blitt invitert i kan man vel like godt la være å invitere dem. 

Anonymkode: ef152...154

Jeg spør dem ganske enkelt hvordan de har tenkt til å gjøre det med mat, da jeg har tenkt til å servere kjøtt. Resten tar jeg derfra via kommunikasjon. Når folk har valgt å avstå fra noe frivillig, kan de godt ta litt ansvar selv også, ikke bare lage problemer for andre mennesker, og dermed indirekte forlange noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 15. september 2016 den 18.46, AnonymBruker skrev:

Jada, må bare poengtere at jeg er mer interessert i kunnskap om vegansk mat, enn å "disse" dem som er veganere. Stor respekt til de som lever slik.

Men jeg tenker bare at man mister mye smak kontra ekte kjøtt, ekte ost osv..

Hva lager man f.eks vegansk ost av? Hvordan kan det bli ost?

Og vil man ikke kunne få mangelsykdommer av et slikt kosthold? Jeg tenker at kjøtt ikke er så nødvendig, men melk er jo viktig og egg og ost har mange næringsrike stoffer. Erstattes de av noe? Hva med tran, det kan vel ikke veganere heller ha? Får de da i seg omega 3?

Kunne vært interessant å prøve meg på en vegansk uke, for å prøve ut. Ikke at jeg er interessert i det i lengden, men for å f¨å mer forståelse av det. Men det krever kanskje en del kreative matkunnskaper?

Anonymkode: 6ed99...3b2

Store deler av verdens befolkning drikker ikke kumelk og klarer seg helt utmerket. Kumelk er den perfekte føde for en kalv. Sjiraffmelk er også veldig næringsrikt, men vi trenger det like lite som vi trenger kumelk. 

Soyamelk inneholder også mye kalsium. Det finnes også soyayoghurt og mange gode veganske oster (Violife er min favoritt). Egg er heller ikke noe vi må ha i kostholdet, det er f. eks mange som har eggallergi og/eller melkeallergi uten at det er noe problem.

Finnes vegetabilsk omega-3 i frø (særlig linfrø og chiafrø). Finnes også vegetabilsk omega-3-tilskudd utvunnet fra alger (eks. fra Nycoplus eller Udo's Choice). 

Personlig synes jeg og mange av mine ikke-veganske venner at vegansk ost, sjokolade og sjokolademelk er bedre enn vanlig.

Anonymkode: 17b57...470

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Jolene skrev:

 

Jeg spør dem ganske enkelt hvordan de har tenkt til å gjøre det med mat, da jeg har tenkt til å servere kjøtt. Resten tar jeg derfra via kommunikasjon. Når folk har valgt å avstå fra noe frivillig, kan de godt ta litt ansvar selv også, ikke bare lage problemer for andre mennesker, og dermed indirekte forlange noe.

Men det er jo frivillig å invitere folk på middagsbesøk. Når man har valgt å ikke spise kjøtt lenger så er jo ikke det å "lage problemer for andre mennesker" når de av egen fri vilje har invitert en veggis. Dessuten synes jeg det er helt uproblematisk å "forlange" middag når man er invitert i et middagsselskap.

Anonymkode: ef152...154

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Jolene skrev:

Jeg spør dem ganske enkelt hvordan de har tenkt til å gjøre det med mat, da jeg har tenkt til å servere kjøtt. Resten tar jeg derfra via kommunikasjon. Når folk har valgt å avstå fra noe frivillig, kan de godt ta litt ansvar selv også, ikke bare lage problemer for andre mennesker, og dermed indirekte forlange noe.

Oi! Det høres veldig merkelig ut. Jeg hadde blitt veldig paff om jeg med cøliaki ble invitert på lunsj til noen og når jeg takker ja sier de "jeg skal forresten lage sandwich med gluten, så hvordan tenker du gjøre det med mat til deg selv"

Altså, hvorfor invitere meg tenker jeg da.... Jeg kan komme på besøk uten at det må være middag/ måltid inne i bilde, så om noen ikke lager mat til meg, så inviter meg på kaffe i stedet. Eller bare på besøk uten servering. Er jo vant til at folk ikke har mat til meg, så tenker ikke noe over det. Men hadde blitt veldig overrasket om noen inviterte meg på mat, hadde antatt at de ville glede meg med mat jeg kunne spise, for så å spørre meg om å ta med mat selv !

Anonymkode: a61d2...0a3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo frivillig å invitere folk på middagsbesøk. Når man har valgt å ikke spise kjøtt lenger så er jo ikke det å "lage problemer for andre mennesker" når de av egen fri vilje har invitert en veggis. Dessuten synes jeg det er helt uproblematisk å "forlange" middag når man er invitert i et middagsselskap.

Anonymkode: ef152...154

Det er også helt frivillig å være vegeterianer/veganer :) Blir man bedt på middag, spiser man det som serveres, det er et greit utgangspunkt :)

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi! Det høres veldig merkelig ut. Jeg hadde blitt veldig paff om jeg med cøliaki ble invitert på lunsj til noen og når jeg takker ja sier de "jeg skal forresten lage sandwich med gluten, så hvordan tenker du gjøre det med mat til deg selv"

Altså, hvorfor invitere meg tenker jeg da.... Jeg kan komme på besøk uten at det må være middag/ måltid inne i bilde, så om noen ikke lager mat til meg, så inviter meg på kaffe i stedet. Eller bare på besøk uten servering. Er jo vant til at folk ikke har mat til meg, så tenker ikke noe over det. Men hadde blitt veldig overrasket om noen inviterte meg på mat, hadde antatt at de ville glede meg med mat jeg kunne spise, for så å spørre meg om å ta med mat selv !

Anonymkode: a61d2...0a3

Det er forskjell på hva du velger og hva du ikke velger. Jeg tar selvsagt hensyn til allergier, intoleranser og medisinske grunner. Vis meg ett sted i denne tråden hvor jeg ikke har skrevet det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...