Gå til innhold

Hvordan klarer noen å være veganer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, Sølvrosen skrev:

Hjemmelagd falafel, focaccia, oliven, dampede rotgrønnsaker, stekte poteter og rosenkål.

Haha! Høres ut som en salig miks. Reneste fusionmåltidet. 

Anonymkode: 95853...3c5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den 15.9.2016 at 18.46, AnonymBruker skrev:

Jada, må bare poengtere at jeg er mer interessert i kunnskap om vegansk mat, enn å "disse" dem som er veganere. Stor respekt til de som lever slik.

Men jeg tenker bare at man mister mye smak kontra ekte kjøtt, ekte ost osv..

Hva lager man f.eks vegansk ost av? Hvordan kan det bli ost?

Og vil man ikke kunne få mangelsykdommer av et slikt kosthold? Jeg tenker at kjøtt ikke er så nødvendig, men melk er jo viktig og egg og ost har mange næringsrike stoffer. Erstattes de av noe? Hva med tran, det kan vel ikke veganere heller ha? Får de da i seg omega 3?

Kunne vært interessant å prøve meg på en vegansk uke, for å prøve ut. Ikke at jeg er interessert i det i lengden, men for å f¨å mer forståelse av det. Men det krever kanskje en del kreative matkunnskaper?

Anonymkode: 6ed99...3b2

Så lenge man er svært bevisst på hva ulike matvarer inneholder, og sørger for å få i seg nok av det viktigste, så behøver man ikke å få noen mangelsykdommer nei. Mannen til en venninne av meg ble veganer på grunn av henne, de sjekket nivået hans av slike ting du tenker på hos legen etter en lengre periode som veganer, og han hadde ingen mangel på slikt.

 

Nå er ikke jeg veganer da, bare så det er sagt.

Anonymkode: c7cac...70c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere bare sånn til info egg er ikke ufødte kyllinger. Egg må være befruktet for at det skall være kyllinger. Høner legger egg uansett om de er befruktet eller ei. Alle de eggene du kjøper i butikken er ubefruktet

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, lillemy02 skrev:

Men dere bare sånn til info egg er ikke ufødte kyllinger. Egg må være befruktet for at det skall være kyllinger. Høner legger egg uansett om de er befruktet eller ei. Alle de eggene du kjøper i butikken er ubefruktet

Bare sånn till info, det er ikke frykten for at det er kyllinger i eggene som får veganere til å la være å spise egg, men hensynet til hønene som legger eggene. Veganere er imot å holde dyr i fangenskap og å drepe dyr.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne spist mer vegansk, men da er det jo litt problematisk at jeg har allergier mot: linser, bønner, erter, løk, kikerter, og nøtter for å nevne noe. Men ja, det finnes massevis av gode ting å spise som er vegansk. Eneste man må tenke på er at man må få i seg B12, for det er viktig for kroppen.

Selv spiser jeg et kosthold uten egg, melk og gluten. Det åpnet en ny verden for meg når det kommer til mat.

Edit. Jeg forventer aldri spesialmat. Nettopp fordi det er vanskelig å lage noe med de tingene jeg kan spise, så jeg tar med meg egen vert om nødvendig. Det handler ikke om en dårlig vert eller ikke, jeg vil være sikker på at jeg ikke blir dårlig av å spise maten. Jeg har ikke valgt å ha allergier og intoleranser, en veganer/vegeterianer har tatt et valg. Ergo er det opp til den som har tatt et valg om hvordan de vil gjøre det når de spiser borte hos noen. Skulle gjerne vært i noens sko som b\bare tok et valg, ikke hadde ting som var medfødt=ikke tatt et valg. Det må være så lett!

Å skylde på at en vert ikke lager spesialmat, at verten da er en dårlig vert, blir for dumt. De som har tatt et valg, får leve deretter. Allergier, intoleranser og andre ting medisinkse årsaker tar jeg som vert hensyn til. At noen hat tatt et valg om å ikke spise noe, vel, de tar jeg ikke hensyn til.

Endret av Jolene
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Sølvrosen skrev:

Bare sånn till info, det er ikke frykten for at det er kyllinger i eggene som får veganere til å la være å spise egg, men hensynet til hønene som legger eggene. Veganere er imot å holde dyr i fangenskap og å drepe dyr.

http://theplate.nationalgeographic.com/2016/03/16/how-did-a-quail-chick-hatch-from-a-supermarket-egg/

http://www.nbcnews.com/video/girl-hatches-pet-quail-from-store-bought-egg-587072067790

http://www.nltimes.nl/2016/02/17/woman-hatches-six-quails-from-24-grocery-store-eggs/

Anonymkode: 75f9d...25f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Foretrekker å ikke gå rundt å være dårlig på grunn av meiriprodukter liksom. Det er dessuten utrolig tragisk hvordan dyr blir behandlet i Norge i dag.

Anonymkode: 2a494...324

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som lurer på hva vi spiser: det er kjempemange kjøtterstatninger i butikkene nå! Santa Maria elns har en tacomix hvor man tilsetter en boks hakkede tomater, sæ har du tacofyll uten kjøtt (en pose koster ca 20 kr), i tillegg har Coop lansert taco"kjøtt", i tillegg til alle de variantene som allerede var på markedet. Og Oumph! har kommet til Kiwi! Gode Gud, dere må prøve Oumph! Det kan bli litt vanskelig da, ettersom alle butikkene er utsolgt ;) Prøv å få tak i pulled oumph om noen uker når det mest sannsynlig har roet seg litt ettersom veggisene har tømt alle butikkene nå, for fy fader den er god. Skremmende likt kjøtt.

Anonymkode: c72bd...9bf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Foretrekker å ikke gå rundt å være dårlig på grunn av meiriprodukter liksom. Det er dessuten utrolig tragisk hvordan dyr blir behandlet i Norge i dag.

Anonymkode: 2a494...324

Husdyrvelferden i Norge er blant det beste i verden så det argumentet ditt holder ikke vann. Det jobbes og forskes hele tiden på å forbedre husdyras levekår i Norge og det er mange engasjerte mennesker, både veganer, vegetarianere og kjøttspisere som jobber mot samme mål; at dyra skal ha det best mulig i husdyrproduksjonen. 

Anonymkode: f0836...7b6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Til dere som lurer på hva vi spiser: det er kjempemange kjøtterstatninger i butikkene nå! Santa Maria elns har en tacomix hvor man tilsetter en boks hakkede tomater, sæ har du tacofyll uten kjøtt (en pose koster ca 20 kr), i tillegg har Coop lansert taco"kjøtt", i tillegg til alle de variantene som allerede var på markedet. Og Oumph! har kommet til Kiwi! Gode Gud, dere må prøve Oumph! Det kan bli litt vanskelig da, ettersom alle butikkene er utsolgt ;) Prøv å få tak i pulled oumph om noen uker når det mest sannsynlig har roet seg litt ettersom veggisene har tømt alle butikkene nå, for fy fader den er god. Skremmende likt kjøtt.

Anonymkode: c72bd...9bf

Øhhhhhh.... kiwi starter ikke å selge oumph før neste uke. Hvordan i all verden har du fått tak i dette allerede nå?

Anonymkode: 75f9d...25f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri spist så mye variert og god mat som etter at jeg begynte å gå over til helvegansk kosthold. Man blir jo litt tvunget til å faktisk bruke tid på kjøkkenet, da, kan ikke bare raske med seg en frozzenpizza på Rema, liksom.. men det er det absolutt verdt, i alle fall om man liker å lage mat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meny har oumph! 😀 Kjøpte alle smakene  de hadde, og det var virkelig godt! 

Jeg er vegetarianer, men spiser lite meieriprodukter og egg, så med unntak av litt ost og mye sjokolade spiser jeg forholdsvis vegansk. Drikker mandelmelk, havremelk, soyamelk etc. Prøver å fade ut alle dyreprodukter. 

Dere som mener at norsk landbruk er så bra, har dere noen kilder på det? Såvidt jeg har forstått gjøres ting relativt likt over hele den vestlige verden, for eksempel er det få steder der kalven får gå sammen med mor og ikke blir satt for seg selv umiddelbart etter fødsel. Kjøttindustrien har også europeiske standarder å forholde seg til. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 15.9.2016 at 20.33, AnonymBruker skrev:

 Når det gjelder smak så husker jeg ikke at kjøtt har noen spesielt bra smak? Det krydres og har en tilfredsstillende konsistens, men en indrefilet uten noen form for krydder er vel ikke spesielt godt?

Anonymkode: 61851...c9e

Indrefilet er jo det kjedeligste stykket på kua, så selv om du har rett i det var det et dårlig eksempel. Ta heller et stykke godt marinert entrecote, det smaker jo godt før du steker det. Godt kjøtt trenger ikke noe særlig krydder, vilt også er kjempegodt, steker det kun med salt og pepper, fordi det har så mye smak i seg selv. (Mer dyrevennlig er det også.)

Den 16.9.2016 at 12.39, AnonymBruker skrev:

Det kommer faktisk til å være vi som overlever når det blir mer mennesker enn det er plass til på jorden. Man vil ikke klare å kunne avle opp nok kjøtt til alle, men vi som er veganere kommer fremdeles til å ha masse mat :) 

Anonymkode: ee264...b28

Det er jo ikke sånn at kjøttetere ikke kan spise grønnsaker. Selv om jeg spiser kjøtt består fortsatt 80% av måltidet av grønnsaker, og jeg spiser like variert som veganerne her, så jeg hadde jo ikke dødd om det plutselig ble mindre kjøtt til hver. Det eneste jeg ikke spiser er disse soyaproduktene, da de hverken er mijøvennlige, naturlige eller gode på smak. 

Også bor vi i Norge. Dersom verden kollapser er det ikke her det bor mest folk, og det som vil skje er at vi slutter å transportere mat over store avstander. Med det klima vi har i dag er det mye veggismat som vil bli vanskelig å få tak i, mens kjøttproduksjon utnytter ressursene våre bedre. Så hvem som vil sulte vet vi ingenting om, en krise kan slå alle veier. 

Anonymkode: 640c3...930

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 18.9.2016 at 21.08, AnonymBruker skrev:

Det er utnyttelse av dyrene. Blant annet tas kalvene fra kua ganske umiddelbart etter fødsel hos melkekyr, og flaskes opp. I noe ost brukes det løpe, som jeg har forstått er utvunnet fra kalvemage. Honning er nødrasjonen til biene, og det de lever av i kaldt vær. 

Anonymkode: 0a734...9f4

Sånn sett er jo kjøttproduksjon bedre, da dyrene lever mer naturlig. På økologiske gårder går kua og kalvene sammen, ute hele sommeren, før kalven slaktes til høsten. Dette kjøttet har jeg null problemer med å spise, og jeg skjønner ikke helt vegetarianere som mener at dette er ugrei dyrevelferd, men som bruker melk fra en tilfeldig gård. 

Anonymkode: 640c3...930

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting å tenke på er at selv veganere lever på biprodukter fra husdyrhold. Husdyrgjødsel er nesten umulig å erstatte. Vi har kunstgjødsel, men dette er lite miljøvennlig, og bruken begrenses i dag, og det vil være uforsvarlig å øke denne ved et bortfall av uhsdyrgjødsel. Det eneste veganske alternativet er å lage organisk gjødsel av plantekompost, dette er veldig tidkrevende, og grønnsaker dyrket på denne måten hadde blitt kjempedyrt.

Anonymkode: 640c3...930

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Indrefilet er jo det kjedeligste stykket på kua, så selv om du har rett i det var det et dårlig eksempel. Ta heller et stykke godt marinert entrecote, det smaker jo godt før du steker det. Godt kjøtt trenger ikke noe særlig krydder, vilt også er kjempegodt, steker det kun med salt og pepper, fordi det har så mye smak i seg selv. (Mer dyrevennlig er det også.)

Det er jo ikke sånn at kjøttetere ikke kan spise grønnsaker. Selv om jeg spiser kjøtt består fortsatt 80% av måltidet av grønnsaker, og jeg spiser like variert som veganerne her, så jeg hadde jo ikke dødd om det plutselig ble mindre kjøtt til hver. Det eneste jeg ikke spiser er disse soyaproduktene, da de hverken er mijøvennlige, naturlige eller gode på smak. 

Også bor vi i Norge. Dersom verden kollapser er det ikke her det bor mest folk, og det som vil skje er at vi slutter å transportere mat over store avstander. Med det klima vi har i dag er det mye veggismat som vil bli vanskelig å få tak i, mens kjøttproduksjon utnytter ressursene våre bedre. Så hvem som vil sulte vet vi ingenting om, en krise kan slå alle veier. 

Anonymkode: 640c3...930

Men husdyr spiser jo soya så da er det vel ikke så mye bedre? Selv holder jeg meg unna kjøtt og en av grunnene til det er nedhogging av regnskogen for å få tak i soya som kraftför til husdyr. 

Anonymkode: d3937...898

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

En annen ting å tenke på er at selv veganere lever på biprodukter fra husdyrhold. Husdyrgjødsel er nesten umulig å erstatte. Vi har kunstgjødsel, men dette er lite miljøvennlig, og bruken begrenses i dag, og det vil være uforsvarlig å øke denne ved et bortfall av uhsdyrgjødsel. Det eneste veganske alternativet er å lage organisk gjødsel av plantekompost, dette er veldig tidkrevende, og grønnsaker dyrket på denne måten hadde blitt kjempedyrt.

Anonymkode: 640c3...930

Dette hadde vært et problem dersom hele verden gikk over til å bli veganere over natta. Siden et par generasjoner er et mer realistisk estimat, om det i det hele tatt kommer til å skje, er dette et ikke-problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 17.9.2016 at 4.05, AnonymBruker skrev:

jeg forventer ikke at verten lager vegansk mat til meg. Har alltid tatt med noe spiselig til meg selv. MEN en god vert sørger for at alle gjestene, uansett kosthold, får spiselig mat. Men det er for mye å forvente. Derfor tar jeg med min egen veganske mat.

Anonymkode: 9320f...7b0

Det er jo ikke mulig i dag, "hvor alle" har sin egenkomponerte diett. 

Anonymkode: f9893...ee1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, XXVIII skrev:

Selv om dyr i oppdrett i Norge har det bedre enn dyr i mange andre land, betyr det ikke at de har det bra. For meg personlig er det uansett tanken på det å systematisk avle opp bevisst liv, for å behandle de som slaver og/eller drepe de igjen, som hovedsaklig gjør at jeg styrer unna animalske produkter. Synes rett og slett at det er ekkelt hvordan man behandler dyr som produkter, og synes uansett kjøtt smaker død og fordervelse.

Det er forøvrig ikke noe problem å spise variert og få i seg det man trenger ved et vegansk kosthold. Selv uten soya finnes det et hav av muligheter, man må bare lese seg litt opp om hva kroppen trenger og tenke litt utenfor den vante boksen.

Jeg spiser ikke veldig mye kjøtt selv og nesten ikke meieriprodukter overhodet så har en del kunnskap om hvordan erstatte kjøtt og få i seg nok vitaminer og mineraler.

Det jeg poengterte var dyrevelferden. Spesielt kyr har fått mye bedre levekår de siste årene med løsdrift og at man skal gå helt bort fra at de skal stå på bås. Jeg personlig synes det er vondt å se kalvene bli tatt fra moren og satt i de små kalvebingene helt alene, eller grisene som ligger rett på betongen og får liggesår fordi de spiser opp det de får å ligge på. Men det har blitt mye bedre enn det var, og generelt vil jeg si dyrevelferden er god. Kjøtt og melkefabrikker er det jo det er ikke til å legge skjul på. Så kan man heller stille spørsmål ved det etiske ved det.

Anonymkode: f0836...7b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...