Gå til innhold

Hvordan klarer noen å være veganer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Alle kred til dem som klarer det, men hva spiser de egentlig? Bortsett fra salat, korn, nøtter og vann?

De kan ikke spise egg, ost, yoghurt, honning, gele eller drikke melk. For meg høres det ut som et kjedelig matliv med få smaker.

Jeg kunne til nød klart å være vegetarianer for en stund, men aldri veganer.

Anonymkode: 6ed99...3b2

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vegansk ost, vegansk yoghurt, vegansk gele, soya/ris/andre typer melk, og man får alt fra pizza til brownies til risotto +++++++++++. 

Anonymkode: b8f32...d15

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bønner og linser har blitt en ganske stor del av kostholdet for meg. 

Anonymkode: 889f5...6bb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Nå finnes det heldigvis langt flere grønnsaker enn bare salat. Og få smaker? Krydder er såvidt meg bekjent helt innafor å bruke om man er veganer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, man inkluderer jo mer enn man ekskluderer. Alt som ikke er dyr eller kommer fra dyr kan jo spises... Her er noen bilder sånn bare for å illustrere.

Vegan-Lentil-Burger_8.jpgLASAGNA+PIC.jpgVegetarian-Pad-Tha-5.jpg

Anonymkode: 61851...c9e

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo veganske alternativer for alt

Anonymkode: 35cf6...9ac

Jada, må bare poengtere at jeg er mer interessert i kunnskap om vegansk mat, enn å "disse" dem som er veganere. Stor respekt til de som lever slik.

Men jeg tenker bare at man mister mye smak kontra ekte kjøtt, ekte ost osv..

Hva lager man f.eks vegansk ost av? Hvordan kan det bli ost?

Og vil man ikke kunne få mangelsykdommer av et slikt kosthold? Jeg tenker at kjøtt ikke er så nødvendig, men melk er jo viktig og egg og ost har mange næringsrike stoffer. Erstattes de av noe? Hva med tran, det kan vel ikke veganere heller ha? Får de da i seg omega 3?

Kunne vært interessant å prøve meg på en vegansk uke, for å prøve ut. Ikke at jeg er interessert i det i lengden, men for å f¨å mer forståelse av det. Men det krever kanskje en del kreative matkunnskaper?

Anonymkode: 6ed99...3b2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Alle kred til dem som klarer det, men hva spiser de egentlig? Bortsett fra salat, korn, nøtter og vann?

De kan ikke spise egg, ost, yoghurt, honning, gele eller drikke melk. For meg høres det ut som et kjedelig matliv med få smaker.

Jeg kunne til nød klart å være vegetarianer for en stund, men aldri veganer.

Anonymkode: 6ed99...3b2

Av samme grunn som du klarer å la være å spise insekter, rotter og andre mennesker. 

De spiser andre ting istedenfor kjøtt.

Anonymkode: d1d0b...e5a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktsk flest typer mat innen grønnsaker, frukt og bær, nøtter og frø. Kjøtt og melkeprodukter kommer ikke i så mange varianter.

De fleste veganere spiser nok mye mer variert enn de fleste kjøttetere. 

Jeg spiser kjøtt, men ikke melkeprodukter og egg.
Idag har jeg ikke spist kjøtt, men har spist: Epler, nyper, salatblader, spirer, tomater, rå og kokt gulrot, hirse, avocado, linser, kålrot, blomkål, grønnkål, løk, hvitløk og div krydder og friske urter. Ikke så kjedelig det.

Omega 3-6-9 får man som vegansk tilskudd.

Melk og melkeprodukter er problematiske for mange, og konvensjonelle egg burde man iallefall ikke spise, velg økologisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare se i en vanlig krydderhylle hvor mange ulike krydder der er. Og det er bare krydder. Det fins en haug av kombinasjoner av smaker for å lage mange ulike måltid. Det fins mange typer nøtter, mange typer grønnsaker og frukt, mange typer bønner, mange typer linser, mane typer frø osv osv

Anonymkode: a61d2...0a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jada, må bare poengtere at jeg er mer interessert i kunnskap om vegansk mat, enn å "disse" dem som er veganere. Stor respekt til de som lever slik.

Men jeg tenker bare at man mister mye smak kontra ekte kjøtt, ekte ost osv..

Hva lager man f.eks vegansk ost av? Hvordan kan det bli ost?

Og vil man ikke kunne få mangelsykdommer av et slikt kosthold? Jeg tenker at kjøtt ikke er så nødvendig, men melk er jo viktig og egg og ost har mange næringsrike stoffer. Erstattes de av noe? Hva med tran, det kan vel ikke veganere heller ha? Får de da i seg omega 3?

Kunne vært interessant å prøve meg på en vegansk uke, for å prøve ut. Ikke at jeg er interessert i det i lengden, men for å f¨å mer forståelse av det. Men det krever kanskje en del kreative matkunnskaper?

Anonymkode: 6ed99...3b2

Vegansk ost kan lages av mye forskjellig. Soya blir ofte brukt, men man kan også lage det av cashew, mandel og kokos. Når det gjelder smak så husker jeg ikke at kjøtt har noen spesielt bra smak? Det krydres og har en tilfredsstillende konsistens, men en indrefilet uten noen form for krydder er vel ikke spesielt godt? 

Man vil kunne få mangelsykdommer av et slikt kosthold slik man vil kunne få mangelsykdommer av alle typer kosthold. Så lenge kostholdet er variert og man vet hva man skal ha i seg, samt i hvilke råvarer dette finnes er det uproblematisk. Det eneste man trenger tilskudd av er B12. Omega-3 finnes i blant annet alger, linfrø og valnøtter og er heller ikke en utfordring i et plantebasert kosthold. 

 

Anonymkode: 61851...c9e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det samme om de som er kjøttetere, hvordan klarer dere det? For meg høres det ut som et følelsesdødt liv med null forståelse og empati for andre skapninger. 

vegan.jpeg

Anonymkode: ee264...b28

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, Belle âme skrev:

Ganske lett, kan jo ete alt, berre det er vegansk. Det finnast jo, som skrive her, veganske alternativ til alt. 

Det kommer faktisk til å være vi som overlever når det blir mer mennesker enn det er plass til på jorden. Man vil ikke klare å kunne avle opp nok kjøtt til alle, men vi som er veganere kommer fremdeles til å ha masse mat :) 

Anonymkode: ee264...b28

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle âme
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer faktisk til å være vi som overlever når det blir mer mennesker enn det er plass til på jorden. Man vil ikke klare å kunne avle opp nok kjøtt til alle, men vi som er veganere kommer fremdeles til å ha masse mat :) 

Anonymkode: ee264...b28

Ja, vi og kyrne kjem til å klare oss utmerket når kjøtteterene ligger og sørger over kjøttet sitt:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Hapi skrev:

Det er faktsk flest typer mat innen grønnsaker, frukt og bær, nøtter og frø. Kjøtt og melkeprodukter kommer ikke i så mange varianter.

De fleste veganere spiser nok mye mer variert enn de fleste kjøttetere. 

Jeg spiser kjøtt, men ikke melkeprodukter og egg.
Idag har jeg ikke spist kjøtt, men har spist: Epler, nyper, salatblader, spirer, tomater, rå og kokt gulrot, hirse, avocado, linser, kålrot, blomkål, grønnkål, løk, hvitløk og div krydder og friske urter. Ikke så kjedelig det.

Omega 3-6-9 får man som vegansk tilskudd.

Melk og melkeprodukter er problematiske for mange, og konvensjonelle egg burde man iallefall ikke spise, velg økologisk.

Hvilke av disse inneholder proteiner? Linsene?

Anonymkode: 26490...70d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke av disse inneholder proteiner? Linsene?

Anonymkode: 26490...70d

Linser, bønner og kikerter er proteinrikt.

Anonymkode: c72bd...9bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Jacklost skrev:

Jeg hadde aldri klart meg uten kjøtt! Jeg er avhengig av kjøtt :P 

Så trist...

Anonymkode: 75f9d...25f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker det samme om de som er kjøttetere, hvordan klarer dere det? For meg høres det ut som et følelsesdødt liv med null forståelse og empati for andre skapninger. 

vegan.jpeg

Anonymkode: ee264...b28

Og dere lurer på hvorfor det er så mange som gjør narr av dere? Dette. Dette er grunnen.

Anonymkode: 4d4b8...a56

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...