Gå til innhold

Hvordan klarer noen å være veganer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den 24. september 2016 at 10.30, Sølvrosen skrev:

Bare sånn till info, det er ikke frykten for at det er kyllinger i eggene som får veganere til å la være å spise egg, men hensynet til hønene som legger eggene. Veganere er imot å holde dyr i fangenskap og å drepe dyr.

Men hva med økologisk drevet kylling som jeg har her hjemme????? Det er ingenting fangensksp de går løs i Hagen og har ett lite hus å ligge i noe de selv ønsker. Ingen press og de blir behandlet veldig bra og har det helt topp. Så hvorfor ikke spise eggene framlegg feks ( finnes mange andre som har det slikt)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et øyeblikk siden, lillemy02 skrev:

Men hva med økologisk drevet kylling som jeg har her hjemme????? Det er ingenting fangensksp de går løs i Hagen og har ett lite hus å ligge i noe de selv ønsker. Ingen press og de blir behandlet veldig bra og har det helt topp. Så hvorfor ikke spise eggene framlegg feks ( finnes mange andre som har det slikt)

Du blir nødt til å spørre en veganer om dette. Selv synes jeg småskala, økologisk, frittgående, velstelt hønsehold er supert, og håper å kunne ha høner i hagen selv en dag.

Som ikke-veganer kan jeg bare synse, og jeg tror det har noe med at det ikke er naturlig for høner å legge egg så ofte, eller at det å ha dyr i fangenskap er galt uansett. Jeg har aldri fått noe godt svar selv, bare tull om hønsemensen og at det er ekkelt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på veganeren. For noen har de bare dårlige assosiasjoner, og det er greit nok. Altså, om noen ikke liker gulrot så er det ingen grunn til å prøve prakke på dem gulrot.

Andre veganere hadde kanskje spist egg om de var naboen din og kunne kjøpe hos deg, lillemy. Det er ikke så enkelt å vite hvor eggene på butikken kommer fra eller hva man mater hønene med. Noen hønearter er jo dårlig avlet, akkurat slik noen hunderaser er dårlig avlet, så kanskje det har noe å si også? I tillegg så kan det jo være at du syns de har det bra, men at en annen person fortsatt ikke syns de har det optimalt.

Anonymkode: a61d2...0a3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 1stk bror som er veganer. Pluss at han ikke tåler gluten. Har ikke sett han har spist så mye på år og dag, alt han "spiser" pakker han i blenderen, nøtter, brokkoli og div merkelige greier.

 

Jeg hadde mistet livsgnisten.

Anonymkode: e94cf...06b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en annen ting jeg heller ikke har heeelt forståelse for med veganere. Det er det opplegget med vegansk kjøtt. Hvorfor ?? Hvorfor ønsker de å imitere noe som de er så i mot å spise? Jeg føler jeg mister litt respekten for da gir de det jo ikke opp de bare bytter det ut . Til noe bearbeidet og usunn dritt rett og slett ( ja soya deg heg snakker om he he ). 

De veganere der imot som IKKE spiser erstatninger det blir noe helt annet de har jeg mye større respekt for

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, lillemy02 skrev:

Men en annen ting jeg heller ikke har heeelt forståelse for med veganere. Det er det opplegget med vegansk kjøtt. Hvorfor ?? Hvorfor ønsker de å imitere noe som de er så i mot å spise? Jeg føler jeg mister litt respekten for da gir de det jo ikke opp de bare bytter det ut . Til noe bearbeidet og usunn dritt rett og slett ( ja soya deg heg snakker om he he ). 

De veganere der imot som IKKE spiser erstatninger det blir noe helt annet de har jeg mye større respekt for

Når du sier vegansk kjøtt tenker du da kjemisk framstilt kjøtt som forskere ganske nylig har klart å få til? 
Mat imiterer man jo hele tiden, f.eks. ved at noen heller bruker kesam i dippen istedenfor rømme eller å bruke smør i pulverform istedenfor smeltet smør på popcorn. Vegansk mat hadde nok vært kjedelig dersom det ikke var lov til å imitere retter som inneholdt ikke-veganske ingredienser. 
Men er soya i små mengder så utrolig helseskadelig da? Husdyr spiser soya i store mengder så da må det vel sånn sett være sunt nok til at vi også kan få det i oss. Selv tror jeg ikke at en soyapølse en gang i måneden har spesielt mye å si for helsa, og nå for tiden blir det også brukt mye erteprotein i erstatninger. Kan nevnes at jeg selv ikke er veganer, men synes at argumentet ditt var noe tåpelig. 
Har du like lite respekt for dem som erstatter hjemmelaget potetmos med Toro sin potetmos også? 

Anonymkode: d3937...898

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Når du sier vegansk kjøtt tenker du da kjemisk framstilt kjøtt som forskere ganske nylig har klart å få til? 
Mat imiterer man jo hele tiden, f.eks. ved at noen heller bruker kesam i dippen istedenfor rømme eller å bruke smør i pulverform istedenfor smeltet smør på popcorn. Vegansk mat hadde nok vært kjedelig dersom det ikke var lov til å imitere retter som inneholdt ikke-veganske ingredienser. 
Men er soya i små mengder så utrolig helseskadelig da? Husdyr spiser soya i store mengder så da må det vel sånn sett være sunt nok til at vi også kan få det i oss. Selv tror jeg ikke at en soyapølse en gang i måneden har spesielt mye å si for helsa, og nå for tiden blir det også brukt mye erteprotein i erstatninger. Kan nevnes at jeg selv ikke er veganer, men synes at argumentet ditt var noe tåpelig. 
Har du like lite respekt for dem som erstatter hjemmelaget potetmos med Toro sin potetmos også? 

Anonymkode: d3937...898

Ja faktisk det har jeg 😂. Jeg personlig prøver å lage hjemme laget mat så mye det bare lar seg gjøre. Og er det snakk om en pølse i måneden ja greit la gå. Men når det er snakk om daglig å bruke erstatning så synes jeg ikke noe om det rett og slett. Det er kjemisk fremstilt behandlet mat som hverken er bra for miljøet og for kroppen. Blir veldig feil i mine øyne sånn er det bare og ja vegansk mat blir kjedelig i lengden men nå har de jo tatt ett ståsted ikke sant? Da for prinsippene komme foran spennende mat synes nå jeg! Da det jo tross alt er en personlig overbevisning som har ført de dit. Og det finnes mange mennesker som spiser fordi de rett og slett må og ikke er intressert i spennende og utfordrende mat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, lillemy02 skrev:

Ja faktisk det har jeg 😂. Jeg personlig prøver å lage hjemme laget mat så mye det bare lar seg gjøre. Og er det snakk om en pølse i måneden ja greit la gå. Men når det er snakk om daglig å bruke erstatning så synes jeg ikke noe om det rett og slett. Det er kjemisk fremstilt behandlet mat som hverken er bra for miljøet og for kroppen. Blir veldig feil i mine øyne sånn er det bare og ja vegansk mat blir kjedelig i lengden men nå har de jo tatt ett ståsted ikke sant? Da for prinsippene komme foran spennende mat synes nå jeg! Da det jo tross alt er en personlig overbevisning som har ført de dit. Og det finnes mange mennesker som spiser fordi de rett og slett må og ikke er intressert i spennende og utfordrende mat

Jeg skjønner ikke helt hvordan du kan ta avstand fra kjøtterstatninger når det er kjøtt og fisk i seg selv som står for mesteparten av nedhuggingen av regnskogen i forbindelse med soya? Rene soyaprodukter går under de 1-2 prosentene av soyaproduksjon, mens 80-90 går til kraftför til husdyr. 
Som sagt så er jeg ikke veganer, men vegansk mat er da absolutt ikke kjedelig (mye av maten vi spiser er jo faktisk vegansk). Masse asiatisk og afrikansk mat kan lages, men dersom man satser på et typisk norsk kosthold og gjør det vegansk skjønner jeg at det er kjedelig.
Synes riktignok at det å ha egne høns er flott sammenlignet med typisk "factory farming" :) 

Anonymkode: d3937...898

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, lillemy02 skrev:

Ja faktisk det har jeg 😂. Jeg personlig prøver å lage hjemme laget mat så mye det bare lar seg gjøre. Og er det snakk om en pølse i måneden ja greit la gå. Men når det er snakk om daglig å bruke erstatning så synes jeg ikke noe om det rett og slett. Det er kjemisk fremstilt behandlet mat som hverken er bra for miljøet og for kroppen. Blir veldig feil i mine øyne sånn er det bare og ja vegansk mat blir kjedelig i lengden men nå har de jo tatt ett ståsted ikke sant? Da for prinsippene komme foran spennende mat synes nå jeg! Da det jo tross alt er en personlig overbevisning som har ført de dit. Og det finnes mange mennesker som spiser fordi de rett og slett må og ikke er intressert i spennende og utfordrende mat

"Vegansk kjøtt" er ikke kjemisk fremstilt, den er laget som når du tar frem en rekke råvarer og lager en kake ut av dem. Det du sier er at du ikke har lyst å spise en kake fordi den er komponert av andre ingredienser og derfor ikke "naturlig"?

Anonymkode: 75f9d...25f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

"Vegansk kjøtt" er ikke kjemisk fremstilt, den er laget som når du tar frem en rekke råvarer og lager en kake ut av dem. Det du sier er at du ikke har lyst å spise en kake fordi den er komponert av andre ingredienser og derfor ikke "naturlig"?

Anonymkode: 75f9d...25f

Nei! Det jeg sier at det en for kjøpt i frossen disken eller fra pose det er ikke naturlig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, lillemy02 skrev:

Nei! Det jeg sier at det en for kjøpt i frossen disken eller fra pose det er ikke naturlig!!

Sånn sett er heller ikke mat som trenger å oppbevares i kjøleskapet naturlig?..

Anonymkode: d3937...898

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sånn sett er heller ikke mat som trenger å oppbevares i kjøleskapet naturlig?..

Anonymkode: d3937...898

Så lenge det er råvarer så er det selvsagt det. Men om det er tillsatt alt mulig for å få lang holdbarhet da skurrer det i mine øyne. Jeg er utrolig opptatt av den maten jeg / vi spiser. Vi bruker virkelig utrolig mye penger på mat. Mye mye mer en en gjennomsnittlig familie gjør. Vi holder  det så rent som mulig det bare lar seg gjøre. Og du finner ikke Toro i mitt hjem. Jeg handler alt mest mulig lokalt og helst økologisk. Egg er jo her hjemme men om vi trenger mer kjøper jeg kun hos den ene slakteren jeg handler mat hos. Det er økologiske egg av en bitte liten produsent. 

 

Poenget mitt her er jeg lever slikt av overbevisning om at det jeg gjør er ikke skadelig for min kropp eller miljø ( så godt det lar seg gjøre) men jeg går ikke og belærer andre folk jeg går ikke og tror jeg er bedre en andre folk og i tillegg så syter jeg ikke over alt det jeg " ikke " kan spise. Dette er noe som har manglet hos de fleste veganere jeg har møtt. Jeg har ingen problemer med å lage en bønne " kake" som er formet som en karbonade og putte det i en burger selvsagt ikke. Men om de år i frossen diske og kjøper vegansk kjøttkarbonade eller hamburger kjøtt ja da reagerer jeg. Fordi hvorfor prøver de å kjøpe noe med navnet kjøtt på?? Er dt ikke det de er i mot? Blir for meg utrolig feil å bli veganer men ikke ønske å gi opp noe av det man har spist før. Slik som det bilde på side en her bare put vegan foran det sååå kan jeg spise det.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, lillemy02 skrev:

Så lenge det er råvarer så er det selvsagt det. Men om det er tillsatt alt mulig for å få lang holdbarhet da skurrer det i mine øyne. Jeg er utrolig opptatt av den maten jeg / vi spiser. Vi bruker virkelig utrolig mye penger på mat. Mye mye mer en en gjennomsnittlig familie gjør. Vi holder  det så rent som mulig det bare lar seg gjøre. Og du finner ikke Toro i mitt hjem. Jeg handler alt mest mulig lokalt og helst økologisk. Egg er jo her hjemme men om vi trenger mer kjøper jeg kun hos den ene slakteren jeg handler mat hos. Det er økologiske egg av en bitte liten produsent. 

 

Poenget mitt her er jeg lever slikt av overbevisning om at det jeg gjør er ikke skadelig for min kropp eller miljø ( så godt det lar seg gjøre) men jeg går ikke og belærer andre folk jeg går ikke og tror jeg er bedre en andre folk og i tillegg så syter jeg ikke over alt det jeg " ikke " kan spise. Dette er noe som har manglet hos de fleste veganere jeg har møtt. Jeg har ingen problemer med å lage en bønne " kake" som er formet som en karbonade og putte det i en burger selvsagt ikke. Men om de år i frossen diske og kjøper vegansk kjøttkarbonade eller hamburger kjøtt ja da reagerer jeg. Fordi hvorfor prøver de å kjøpe noe med navnet kjøtt på?? Er dt ikke det de er i mot? Blir for meg utrolig feil å bli veganer men ikke ønske å gi opp noe av det man har spist før. Slik som det bilde på side en her bare put vegan foran det sååå kan jeg spise det.....

Du må jo nesten lese bak på pakken før du begynner med den "de putter alt mulig drit i, det er ikke naturlig"-greia di. Det er overhodet ikke lagt mye dritt i vegansk kjøtt, og det er overhodet ikke værre enn å spise kjøttet av et dyr som har levd på storkonsum av soya. 

Synes det er morsomt med dere som ikke forstår hvorfor noen veganere spiser kjøttetterligning. Tenk å kunne spise biff og burger uten at noen dyr har dødd eller lidd for det da. Hvor god samvittighet er ikke det?

Anonymkode: 75f9d...25f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, lillemy02 skrev:

Men en annen ting jeg heller ikke har heeelt forståelse for med veganere. Det er det opplegget med vegansk kjøtt. Hvorfor ?? Hvorfor ønsker de å imitere noe som de er så i mot å spise? Jeg føler jeg mister litt respekten for da gir de det jo ikke opp de bare bytter det ut . Til noe bearbeidet og usunn dritt rett og slett ( ja soya deg heg snakker om he he ). 

De veganere der imot som IKKE spiser erstatninger det blir noe helt annet de har jeg mye større respekt for

Hvorfor er det et problem at noen veganere spiser erstatning? Det kan jo være at veganeren liker smaken av kjøtt, men han syns det blir feil å spise det. Ser ikke helt hva som skulle være problematisk der.

1 time siden, lillemy02 skrev:

Poenget mitt her er jeg lever slikt av overbevisning om at det jeg gjør er ikke skadelig for min kropp eller miljø ( så godt det lar seg gjøre) men jeg går ikke og belærer andre folk jeg går ikke og tror jeg er bedre en andre folk og i tillegg så syter jeg ikke over alt det jeg " ikke " kan spise. Dette er noe som har manglet hos de fleste veganere jeg har møtt. Jeg har ingen problemer med å lage en bønne " kake" som er formet som en karbonade og putte det i en burger selvsagt ikke. Men om de år i frossen diske og kjøper vegansk kjøttkarbonade eller hamburger kjøtt ja da reagerer jeg. Fordi hvorfor prøver de å kjøpe noe med navnet kjøtt på?? Er dt ikke det de er i mot? Blir for meg utrolig feil å bli veganer men ikke ønske å gi opp noe av det man har spist før. Slik som det bilde på side en her bare put vegan foran det sååå kan jeg spise det.....

? Men er det ikke du som begynte denne diskusjonen da? Var jo du som tok det opp først. Er det ikke du som begynte med belæringen?

Anonymkode: a61d2...0a3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 16.9.2016 at 14.47, AnonymBruker skrev:

Jeg er vegetarianer og ikke veganer, rett og slett fordi jeg ikke skjønner hvordan veganere får i seg nok magnesium, jod og B12

Anonymkode: 75f9d...25f

De veganerne jeg kjenner tar diverse tilskudd fra helsekosten, vitaminer, mineraler og sånn. Jeg synes det blir litt rart hvis folk ikke skal kunne spise variert nok til å få i seg alt de trenger gjennom kostholdet sitt. Jeg hadde ikke klart meg uten egg, men veganer-vennene mine har klart å påvirke meg nok til å kjøpe eggene mine hos en lokal bonde hvor hønene har god plass og mulighet til å være ute da :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke sånn at jeg ikke liker smaken av kjøtt og ikke spiser det fordi det smaker sånn. Jeg lar være å spise det fordi dyr har lidd og dødd for at jeg skal spise det. Og da er kjøtterstatning veldig flott, det å få den gode smaken uten at noen har dødd! Og da snakker jeg om produkter av ren soya, som oumph. Regnskogen lider langt mer av den soyaen som brukes som fôr til dyr som så blir drept, enn for den som går rett til menneskemat uansett. 

Jeg er ikke vegetarianer fordi jeg ikke liker kjøtt, hvis jeg kunne spist noe som smakte akkurat som kylling og biff skulle jeg gjerne gjort det, så lenge det ikke innebar å spise et dødt dyr. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den 24.9.2016 at 10.46, Jolene skrev:

Jeg har ikke valgt å ha allergier og intoleranser, en veganer/vegeterianer har tatt et valg. Ergo er det opp til den som har tatt et valg om hvordan de vil gjøre det når de spiser borte hos noen. Skulle gjerne vært i noens sko som b\bare tok et valg, ikke hadde ting som var medfødt=ikke tatt et valg. Det må være så lett!

Å skylde på at en vert ikke lager spesialmat, at verten da er en dårlig vert, blir for dumt. De som har tatt et valg, får leve deretter. Allergier, intoleranser og andre ting medisinkse årsaker tar jeg som vert hensyn til. At noen hat tatt et valg om å ikke spise noe, vel, de tar jeg ikke hensyn til.

Jeg er ikke enig i dette. Det er et valg å spise kjøtt, akkurat slik det er et valg å ikke spise kjøtt, så at man kan velge/har tatt et valg er ikke et spesielt godt argument. Jeg skjønner at folk flest har valgt å spise kjøtt, men å lage en vegansk/vegetarisk rett er faktisk ikke spesielt krevende og en god vert vil i mine øyne absolutt forsøke å sørge for at alle blir inkludert. Det er jo heller ikke sånn at man må lage en egen rett til veggisen/veganeren - folk som spiser kjøtt er ikke prinsipielt imot grønnsaker og tåler vel et plantebasert måltid. 

Så, vel, jeg synes fremdeles at en vert som ikke forsøker å lage mat til alle man har invitert på middag er en dårlig vert, så fremt det ikke er snakk om ekstremt krevende tilfeller. 

Anonymkode: ef152...154

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke enig i dette. Det er et valg å spise kjøtt, akkurat slik det er et valg å ikke spise kjøtt, så at man kan velge/har tatt et valg er ikke et spesielt godt argument. Jeg skjønner at folk flest har valgt å spise kjøtt, men å lage en vegansk/vegetarisk rett er faktisk ikke spesielt krevende og en god vert vil i mine øyne absolutt forsøke å sørge for at alle blir inkludert. Det er jo heller ikke sånn at man må lage en egen rett til veggisen/veganeren - folk som spiser kjøtt er ikke prinsipielt imot grønnsaker og tåler vel et plantebasert måltid. 

Så, vel, jeg synes fremdeles at en vert som ikke forsøker å lage mat til alle man har invitert på middag er en dårlig vert, så fremt det ikke er snakk om ekstremt krevende tilfeller. 

Anonymkode: ef152...154

Vel, en som har allergier eller intoleranser har ikke et valg når det kommer til mat. En veganer/vegeterianer har tatt et valg om å ikke spise kjøtt. Når majoriteten spiser kjøtt (og har gjort dette i tusenvis av år), ser jeg ingen grunn til å lage spesialmat som ikke har grunnlaget allergi, intoleranse eller medisinsk. Da kan den som vil ha spesialmat basert på valg, sørge for dette selv. For egen del, tar jeg ofte med mat til meg selv. Ser ingen problemer med dette. Den som krever spesialbehandling er bare en dårlig gjest.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Jolene skrev:

Vel, en som har allergier eller intoleranser har ikke et valg når det kommer til mat. En veganer/vegeterianer har tatt et valg om å ikke spise kjøtt. Når majoriteten spiser kjøtt (og har gjort dette i tusenvis av år), ser jeg ingen grunn til å lage spesialmat som ikke har grunnlaget allergi, intoleranse eller medisinsk. Da kan den som vil ha spesialmat basert på valg, sørge for dette selv. For egen del, tar jeg ofte med mat til meg selv. Ser ingen problemer med dette. Den som krever spesialbehandling er bare en dårlig gjest.

Saken er jo at det ofte er dyptgripende, prinsipielle årsaker til at folk spiser som de gjør dersom man har valgt bort kjøtt eller bestemte typer kjøtt. Hvis noen velger å ikke spise det ene eller det andre på grunn av etikk eller religion regner jeg det som noe man bør ta hensyn til som en god vert. Jeg har selv alvorlig nøtteallergi, men det er ikke sånn at jeg tenker at de "som bare har tatt et valg" liksom ikke skal bli tatt hensyn til av den grunn, spesielt når det ikke er utfordrende å lage mat som alle kan spise.

Hvis jeg har valgt å invitere en buddhist på besøk, lager jeg heller mat som alle, inkludert buddhisten, kan spise. Hvis man ikke orker å ta hensyn til folk fordi de "har tatt et valg" og derfor ber folk ta med maten selv ser jeg egentlig ingen grunn til å ha middagsgjester i utgangspunktet.

Anonymkode: ef152...154

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Saken er jo at det ofte er dyptgripende, prinsipielle årsaker til at folk spiser som de gjør dersom man har valgt bort kjøtt eller bestemte typer kjøtt. Hvis noen velger å ikke spise det ene eller det andre på grunn av etikk eller religion regner jeg det som noe man bør ta hensyn til som en god vert. Jeg har selv alvorlig nøtteallergi, men det er ikke sånn at jeg tenker at de "som bare har tatt et valg" liksom ikke skal bli tatt hensyn til av den grunn, spesielt når det ikke er utfordrende å lage mat som alle kan spise.

Hvis jeg har valgt å invitere en buddhist på besøk, lager jeg heller mat som alle, inkludert buddhisten, kan spise. Hvis man ikke orker å ta hensyn til folk fordi de "har tatt et valg" og derfor ber folk ta med maten selv ser jeg egentlig ingen grunn til å ha middagsgjester i utgangspunktet.

Anonymkode: ef152...154

Lite poeng å be noen i middagsselskap dersom du ikke skal servere dem middag ja. :fnise:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...