Gå til innhold

Skravleri skravlera


Pyntestøv

Anbefalte innlegg

Problemet er vel egentlig søvn. Han sovner ikke, kveldene er et styr. Etter snart 19 mnd der vi føler vi har prøvd alt unntatt gråtekur er vi litt rådville. Han våkner også 3-8 ganger hver natt.  Men sorry  skal ikke overta dagboka di med min frustrasjon. :)  Si ifra hvis du skulle begynne som sånn supernanny bare med soving ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

33 minutter siden, Porcelain skrev:

Problemet er vel egentlig søvn. Han sovner ikke, kveldene er et styr. Etter snart 19 mnd der vi føler vi har prøvd alt unntatt gråtekur er vi litt rådville. Han våkner også 3-8 ganger hver natt.  Men sorry  skal ikke overta dagboka di med min frustrasjon. :)  Si ifra hvis du skulle begynne som sånn supernanny bare med soving ;) 

 Neinei, jeg vil gjerne høre. Når legges han? Sover han på eget rom? Hvordan sovner han, når han til slutt sovner? Har du lest Pantley sin bok "Sove uten gråt"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Herrefred, har jeg ikke vært inne her siden november? :sjokk:

Ok, siden jeg har en dagbok som ikke skulle handle om kun barna mine, men som så lagt kun handler om barna mine, så fortsetter jeg likesågreit trenden :fnise:

S er 9 mnd på søndag. Jeg gjentar: 9 mnd!! Det er jo søren meg snart like lenge som hun bodde i magen. Hun er like utålmodig som broren når det kommer til det motoriske. Går rundt her med det meste hun finner av møbler som er bevegelig (favoritten om dagen er stoler), klapper, kan vise hvor stor hun her (ok, lærte i dag) og danser så fort det kommer noe som kan minne om musikk. Hun er ikke så nøye på det. Bare du promper litt i takt så er hun i gang :hoho:

Veide henne i starten av februar. Da veide hun 8.7 kg og hadde gått opp 40 gram på fem uker. Spent på neste kontroll som er på mandag nå. Hun er jo småspist, og i tillegg i aktivitet store deler av våkentiden, så det var vel ikke annet å forvente enn at det nå flater ut. Sover på eget rom, men sover ikke natta igjennom. Stort sett én oppvåkning med nattpupp og tidlig på'n. Morgen stort sett rundt klokka seks. Har også hatt noen netter hvor hun har hatt fest i en timestid, noen ganger så lenge som halvannen. Sukk. Antar det er en fase som går over. Er heldigvis ikke hver natt og hun gråter ikke, bare er våken. Hei, er det ikke morgen klokka 03 altså?? Nå er hun syk, igjen, så da er det baluba, men det er jo forbigående. Har jo en levende smittebombe, som hver dag drar hjem nye muterte monsterbakterier fra barnehagen. Er det en myte at de blir herda eller er det noe i det? Jeg håper det.

Nå begynner jeg å jobbe igjen snart. Det var tidligere enn planlagt, men fikk et jobbtilbud jeg ikke kunne si nei til. Skal heldigvis ha ammefri, så hun blir kun passet tre timer på dagen, de andre timene sover hun. Det er mamma og svigermor som skal bytte på å passe i noen uker før mannen tar over (han går ut i pappapermisjon). Det blir så rart, å ikke være hjemme, men SYKT godt at jeg ikke har aleneansvar på nettene lengre. Det har liksom vært dealen, den som er hjemme i permisjon tar babyen på natta. Men, siden ingen er i permisjon i noen uker så tar vi annenhver natt og så er det min manns fulle ansvar frem til midten av august! HALLELUJAH! Så ja, skal med andre ord slutte å nattamme. Bare S kan bli frisk igjen. Føles som det ene avløser det andre hele tiden så ender vel med å bli nattavvent som tenåring. Antar jeg.

 

 

 

Endret av Pyntestøv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...
På ‎15‎.‎03‎.‎2017 den 23.58, LilleMy1989 skrev:

:blomst: 

Ser du var innom her for 2.5 mnd siden. Livat dagbok, ikke sant? :hoho:

*******************************************

S fylte ett år på fredag og er en blid, sta, aktiv liten unge. Kort og butt, kanskje 72 cm? Vekt et sted rundt 9-tallet. Skal innveies på tirsdag. Triks hun gjør om dagen er å stå, uten støtte, gå et par skritt mellom møbler (rekorden er vel seks skritt), er en fin liten sirkusartist og kan klappe, vinke, danse og vise hvor stor hun er på kommando. Alt for selvstendig. Så fort du snur ryggen til så forsvinner hun av gårde. Her om dagen fant mannen henne bak varmtvannstanken på vaskerommet etter å ha lett hele huset rundt. Det er i underetasjen. Så ja, hun går opp og ned trapper uten et problem.

Søvn har på det jevne stabilisert seg, men noen dårlige netter her og der. Sover fortsatt to dupper og en god natt er fra 19:00-06:00. En dårlig er morgen klokken 05. Trøsten er at hun stort sett sover igjennom nå da. Som regel glir også den ekstremt morgenfuglperioden noe over utover det andre leveåret (er min erfaring med storebror, som selvsagt ikke trenger å være overførbart til lillesøster). Alt skriveriet om å lære henne å finne søvnen selv, vel, jeg tror hun hadde lært det på sikt uansett. Nå går det greit å legge henne, dag og natt, uten store problemer. Men, det har vært opp og ned hvor hun i perioder har vært enkel å legge for så avløst av dårligere perioder. Det første leveåret er jo ofte temmelig turbulent søvnmessig og for S sin del så tror jeg det går overkok i hodet, som gir utslag i litt nattlig hyperaktivitet (og behov for ekstra omsorg ved soving). I de mørkeste søvnstundene har Sigrid nemlig vært lys våken, og klar for nattfest, i alt fra 1-2.5 time. Typisk fra sånn 02-tiden. Trodde jeg skulle tørne en stund der så da jeg skulle begynne å jobbe igjen var det en stor motivasjon at nå skulle mannen ta over og jeg skulle få sove. Da bestemte S for å svikte meg totalt, på alle punkter, å vise frem sitt nye triks: sove igjennom natta :snurt: 

Det blir bare to barn foråsidetsånn. Har ikke vært velsignet med sovebabyer, selv hvor hardt jeg har prøvd å tilrettelegge, så her er spiralen satt og der blir den værende i de fem årene den kan og etter det må en av oss (tvangs)steriliseres. Hehehe, neeeida. Men, joda, mannen skal det.

Ellers? Vi har allerede vært på årets ferie, 10 dager i Spania, med tidenes verste flytur hjem. Ta lærdom og skriv bak øret: skal du ta et sent fly? Sørg for å slite ut ungen på forhånd. Med ungen så mener jeg eldstemann på straks fire. Han var så proppa med uforløst energi, frustrert på den trange plassen hvor han ikke fikk utløp for nevnte energi, at jeg lurte på et tidspunkt om han kom til å forandres til hulken. :sinna: 

 

 

Endret av Pyntestøv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så herleg det var å lese siste posten her, ja bortsett frå kip flytur heim da ;) Vi også har hatt ein søvn kamp med jenta vår, til tross for at eg har "fylgt oppskrifta" frå dag ein. Legging går greitt no, men ho våknar dei fleste netter, og dagen startar som regel mellom 4.45 og 5.30. Då får ho ei flaske mjølk, og av og til søv ho ein time til då. Satsar på at det til slutt går seg til (og før ev 3. mann dukkar opp og ikkje søve ;) ) Dog... eldstemann søv heller ikkje heile natta gjennom- han kjem inn til oss og søv. Mannen nekta å vere konsekvent midt på natta og han skulle på jobb, så då vert det at den som har jenta om natta går på gjesteromet når eldste kjem inn i senga vår:P SoveKarin hadde sikkert reve ut håret sitt :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

På ‎28‎.‎05‎.‎2017 den 20.40, DMS skrev:

Så herleg det var å lese siste posten her, ja bortsett frå kip flytur heim da ;) Vi også har hatt ein søvn kamp med jenta vår, til tross for at eg har "fylgt oppskrifta" frå dag ein. Legging går greitt no, men ho våknar dei fleste netter, og dagen startar som regel mellom 4.45 og 5.30. Då får ho ei flaske mjølk, og av og til søv ho ein time til då. Satsar på at det til slutt går seg til (og før ev 3. mann dukkar opp og ikkje søve ;) ) Dog... eldstemann søv heller ikkje heile natta gjennom- han kjem inn til oss og søv. Mannen nekta å vere konsekvent midt på natta og han skulle på jobb, så då vert det at den som har jenta om natta går på gjesteromet når eldste kjem inn i senga vår:P SoveKarin hadde sikkert reve ut håret sitt :P 

Hei DMS, ble litt sent svar. Er så sjeldent her inne på KG, men nå har jeg ferie i fem uker og et hav av tid. Den grad av tid jeg har med to barn, haha.

Godt å se at flere har slitt, selv om man har prøvd å være konsekvente og gjøre "alt riktig". Det tok meg lang tid å innse at de ikke er små roboter, som responderer som forventet om man bare følger oppskriften.

SoveKarin har snart ikke mer hår igjen om hun tar seg en tur på KG, her er det mange mødre som er avslappet og lar søvntoget seile sin egen sjø. Eller følge sine egne skinner mer riktig sagt, hehe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Hei hei Lillemy :vinke: Long time!

Herlighet, denne dagboken dør en sakte død når jeg ikke lenger er i prøvemodus....og aldri kommer til å få flere barn.

Noen ganger syns jeg det er innmari synd, at det bare blir to, andre ganger innmari greit. Det passer best med vår livssituasjon og jeg vet rett og slett ikke om jeg har det i meg å få tre. Da kan jeg ikke jobbe fullt i hver fall. 

Er liksom ikke så mye å oppdatere. Lille S er verdens tøffeste halvannetåring om du spør meg, altså, jeg kan ikke forstå noe annet enn at hun rocker. Hun er så innmari utadvendt, blid og glad i å lage show for alle som har tid å se på. Jeg tror jeg har fått meg en aspirerende teaterskuespiller for den ungen kan også flippe i helt annen retning og er svært så dramatisk anlagt. 

Det jeg liker best med å være tobarnsmor er å se hvor glade søsknene faktisk er i hverandre. De har stor glede av hverandres selskap og leker sammen på sitt vis, noe jeg antar bare vil utvikle seg jo større S blir.

 

Det er i grunnen derfor jeg aldri oppdaterer, jeg har liksom så lite å skrive om :hoho: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...