Gå til innhold

Skravleri skravlera


Pyntestøv

Anbefalte innlegg

Har lenge hatt både prøvedagbok og graviddagbok, men da jeg anser det nå som et tilbakelagt kapittel (som i at to barn holder) ((i massevis, men da blir jeg sikkert uplanlagt gravid for det er typisk min flaks)) oppretter jeg heller en generell dagbok da å skrive kan virke terapautisk på meg. Især under en tildels anonym paraply.

Jeg har altså to barn og befinner meg hjemme i en tildels repeterende og endimensjonal mammaperm. Jeg trodde jeg elsket å være hjemme i permisjon, men hadde visst helt glemt av hvor ensformig det kan være. Og når ting blir ensformig så har jeg en tendens til å starte opp prosjekter. I dette tilfelle: få-baby-til-å-sove-lenge-på-dagen-prosjektet. Det har resultert i:

- Mye gråt og frustrasjon
- En googlehistorikk langt som et uår hvor hvert søk har inneholdt ordet "søvn"
- Flere bøker på vei fra såkalte søvncoacher i USA
- Innkjøp av en stor megde gadget for å få baby til å sove lenge
- Mer gråt og frustrasjon når nevnte gadget ikke fungerer slik jeg så for meg

Jeg sier til meg selv, gang på gang, at jeg rett og slett må senke skuldrene og flytte fokuset. Og det er nok den eneste løsningen for å få dette søvnprosjektet til å ikke ta helt over livet mitt. Jeg har flere ganger reflektert over hvorfor jeg blir så opphengt og lar det hele gå så inn på meg. Jeg tror det handler om forvetningene jeg hadde i utgangspunktet. Den "enkle nummer to". Babyen man bare kunne legge ned så vips, da sov den. Rett og slett fordi man ikke hadde tid til å gi den "dårlige uvaner". Kombinerer du dette med et notorisk flink-pike-syndrom og generell avsmak for at andre skal syns synd på meg så har du en cocktail av dårlige følelser. Stadig vekk har jeg gravd meg dypt ned i kjelleren og låst døra, hvor jeg har veltet meg selv i følelsen av å være mislykket.

Etter jeg leste en veldig ålreit artikkel i går om søvn og utvikling av søvn hos spedbarn har jeg klart å innse at det er lite jeg kan gjøre annet enn å stå an ut og tilrettelegge så godt jeg kan for søvn. Sover hun bare 45 minutter og nekter å sove videre, vel, da er det bare sånn i dag. Det betyr ikke at jeg er mislykket, gjør noe galt eller har en "dårlig" baby. Det er bare slik det er og det blir bedre etter hvert. Enkelt å si, vanskeligere å gjennomføre i praksis.

Nå har hun forøvrig snart sovet en time på grunn av nyinnkjøpt søvngadget. Lurer på om jeg potensielt gir henne en avhengighet, men altså...jo mer baby sover jo lykkeligere blir'a mor :hoho:

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer siden, LilleMy1989 skrev:

Hallo :blomst: Da tar jeg og følger deg videre her og jeg ;) Gratulerer med ny dagbok! 

Så hyggelig at du vil følge meg videre  :hallo:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koselig å se at flere henger seg på :nigo:

Her er dagene blitt temmelig kaotiske. Hun blir fire måneder 26.september og det er tydelig at noe skjer med henne. Hun sover rævva på natta (beklager uttrykket) og dagblundene er en berg-og-dalbane. Har vært med i en termingruppe på Facebook og her er det mange som snakker om dette nå så kan se ut som en aldersbestemt greie. Som akademiker har jeg selvsagt vært på nett og lest både gode artikler og noen mer tvilsomme nettsider, men det som går igjen er at gjennom forskning har man funnet ut at babyer omtrent rundt fire måneder har en endring i sovemønster. Det vil si - de utvikler seg nå til å sove mer som en voksen og den gylne tiden med å kanskje gi vogna tre rugg og gå er for de aller fleste forbi (:grine:). Valget er, etter man har kommet over de to-tre tøffe ukene, er å godta dagens situasjon (som vanligvis roer seg enten helt eller delvis ned) eller gjøre noe med den.

Jeg er ikke en ta-livet-med-ro-mamma. Jeg er alt for utålmodig og takler dårlig en baby som ikke sover slik jeg ønsker. Ikke hvis det finnes mulighet til å forandre det og det er det, om man skal tro alt jeg har lest. Etter fire måneder er babyer mer mottakelig for søvntrening og utvikler i tillegg mekanismer til å roe seg selv ned. Disse mekanismene er det mange babyer som mangler før de er fire måneder og dermed har vært avhengig av å bli rugget, bært, ammet eller andre form for stimuli for å klare og sove. Da ser vi bort fra de første ukene babyen er i koma, vel og merke. Noen babyer kan søvntrenes ved fire måneder, andre er ikke helt klar før de er fem-seks måneder. Når det er sagt så tror jeg babyer modnes også litt av seg selv og mye vil være enklere å avlære jo eldre babyen er, men jeg orker ikke vente i mange måneder om jeg skal bevare min mentale helse og ha overskudd til å være tilstede for ikke bare ett, men to, barn.

Jeg har tenkt til å la henne gråte litt, men jeg vil være i samme rom. Målet på sikt er at jeg skal kunne amme henne i dempet belysning, legge henne i sengen, synge en godnattsang, slå av/ned belysningen og gå ut!! Ganske hårete, broren var langt eldre før vi lærte han dette, men han sov i grunnen veldig godt om natta hele veien så jeg syntes det ikke gjorde så mye at jeg hjalp han til å sove. Hver eneste kveld. (Det var når legging drøyde mer og mer at vi tok affære). S har gått fra å være en habil nattesover til å bli helt krise og jeg tror, med stor sikkerhet, at i tillegg til å være i rivende utvikling så har jeg kapitulert og gitt etter for "amme i søvn"-krykken. Da våkner hun jo etter tre timer og lurer på hvor puppen ble av. Og så gjentar jeg prosedyren og vi har det gående.

Mange vil vel si at jeg stresser fælt og hvorfor er det et mål at baby skal sove natta igjennom så tidlig? Vel, det er ikke et mål for meg. Jeg ammer gjerne en gang om natta, men jeg ønsker ikke å bli brukt som levende smokk. Samtidig tenker jeg at en uthvilt mamma må da være mye bedre (samt en uthvilt baby), eller hva?

Vel, jeg skal uansett se det an noen uker til. Om ikke annet kan det være at det roer seg såpass at jeg ikke ser noe grunn for å søvntrene (selv om jeg egentlig tenker, innerst inne, at å sovne ved puppen uansett ikke er en varig løsning).

 

 

 

 

Endret av Pyntestøv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I natt tok faren henne så jeg skulle få sove. For en forskjell!! Hun fikk mat når han la seg kl.23 og igjen 04:30. Sov til litt over halv åtte (hun sovna 18:30 i går til og med). Broren sov til halv åtte. Spurte mannen i morges og han sa han ikke var sliten og følte seg uthvilt..... :lur:

Hvor ofte kan man gjøre dette fremover da? :hoho:

Neida.

Joda.

Jeg skal nattamme altså, brystene mine holder på å falle etter en natt uten amming, men jeg føler meg merkelig glad og oppløftet i dag. I tillegg sov hun to timer og tyve minutt på dagens lengste dupp i går. Riktignok med shitload av stimuli (hvit støy og lolalooen), men altså.... dårlige vaner kan jeg vel avvenne på sikt, eller?

Nå...babysang og skal også driste meg ut på shopping.

Livet ass, slike pusterom som dette er essensielle for å ikke grave seg helt ned i kjelleren.

Endret av Pyntestøv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gårsdagens seier:

Lillesøster sovnet ikke ved puppen og lå blid og fornøyd og skravlet i senga si. Så da bare gikk jeg ut. Og hun sovnet. Alene. Av seg selv. :bolledeig:

Er det virkelig så enkelt eller var det rent tilfeldig? Det vil kveldens legging vise.

Endret av Pyntestøv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart å tenke på at jeg på denne tiden for ett år siden var nettopp blitt gravid. Snikleser litt i andres prøve- og graviddagbøker og drømmer meg litt bort. Før jeg innser at vi skal virkelig ikke ha flere. Virkelig....ikke! Det går på helsa løs å ha to, så hvordan skulle det blitt om vi kastet en til inn i den miksen? :ler:

Lillesøster har hatt noen ganske ålreite netter igjen så jeg nyter det så lenge det varer. Merker humøret tar seg betrakelig opp så fort søvnbehovet mettes noe mer. Min mor kunne fortelle mannen min at jeg har et voldsomt søvnbehov og har hatt det siden jeg var liten. Fikk jeg for lite søvn fungerte jeg særdeles dårlig. Litt synd da at jeg ofte trøster meg med tanken at intellligente mennesker, og især da barn i dette tilfelle, sover statistisk sett lite og gjerne er b-mennesker (dette beskriver min mann). Jeg har egentlig behov for åtte timers søvn og er a-menenske. Da er kanskje ikke jeg så smart jeg da, med andre ord :hoho:

For å være en generell dagbok så er det mye snakk om babyer og søvn. Det er vel i grunnen det eneste jeg snakker om dagen. Og googler. Og leser. Og drømmer. Faktisk bråvåkna jeg i morges fordi jeg drømte at Sigrid våknet rett etter hun hadde sovnet. Selvsagt vekte jeg henne ved å rykke til. Av alle ting å bråvåkne av så er dette det mest ironiske så langt.

Forøvrig har jeg plutselig fått en rimelig sutrete baby om hun ikke blir underholdt/sett på eller vi er ute av huset. Jeg tror det er utviklingssprang nummer fire kombinert med alvorlig brakkesjuke. Hun er vel dritt lei av å se på de samme lekene hele tiden. Det går bra så lenge broren er hjemme, da kan hun ligge fascinert og stirre på han, men å stirre fascinert på meg med mindre jeg snakker/synger? Håhå....nei. Men, jeg regner med det går over når hun bare blir litt større og vil kunne underholde seg selv mer. Jeg husker i hvert fall det hjalp veldig når broren hadde mer kroppskontroll og evnet å komme seg litt rundt. Ikke for det. Lillesøster tar faktisk tak i lekegrinden og drar seg rundt :sjokk: Men, hun mister lekene hele tiden og blir SÅ SINT!! :sinna: Men, tar jeg henne med ut, om så bare på butikken, er det ikke et knyst fra henne. Blir en del shopping med andre ord :hoho:Og så syns hun snapchatfiltrene er morsomme, så vi ligger mye på gulvet sammen og tar selfies :briller:

 

Endret av Pyntestøv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens seire:

  • Sov nesten tre timer på dagens andre lur
  • Plutselig vil hun ta smokken igjen
  • Oooooog.... sovna av seg selv. Alene på rommet. Tredje gangen denne uka

:bolledeig:

Må ta de seirene man kan få.

Nå er der reker, en shitload med godis og purke i seng sånn 21:30. Småbarnslivet ass, dritspennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Må følge deg!! :) Er alt for sjeldent på kg nå, tar visst litt tid å være mor gitt :ler: Godt å lese at dere får noen lange dupper på dagtid, Theodor sover kaaanskje 60 min hvis vi går tur, vognen er i konstant bevegelse OG vi har flaks :rolleyes: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei @toneeee_ :hallo: Hyggelig at du vil følge meg videre her.

 

Nå har jeg ikke vært superaktiv i det siste, men tenkte jeg kunne bruke dagboka til å dokumentere slutte-å-sovne-ved-puppen-prosessen. Akkurat nå føler jeg meg i halvsvime og er ikke sikker på at jeg orker å stå løpet ut, men det må jeg bare. Noterer jeg det ned så kanskje jeg ser fremgangen og tvangsholder motivasjonen på plass?

 

Dag 1:

Rutine: Bad, si natta til storebror og pappa, synge en nattasang mens jeg tar på sovepose. Deretter amme i et mørkt soverom. Koblet av før hun sovnet og la henne i vogga. Gikk ut. Måtte inn igjen etter noen minutter, tok henne opp, koste, la ned og gikk ut. Slik holdt vi på en fem-seks ganger før jeg innså at det ikke fungerte. Ble da inne på rommet, la en hånd på brystet og vugget henne litt frem og tilbake mens jeg lagde hysj-lyder. Hun roet seg raskt. Kom på jeg hadde en app med beroligende lyder installert på mobilen, så i latskapens navn satte jeg på hysje-lyder og forlot rommet. S sovnet kort tid etter dette uten protester. Sovnet rett før kl. 19:00.

Våknet kl. 22:15, sukk. Samme prosess. Amme, koble av før hun sovnet (hører etter drikkelyder) og la henne i senga. Hun sovnet kjapt uten om og men.

Våknet kl. 01:30. Prøvde først å roe uten pupp, men innså at det ikke gikk så kjørte samme prosess som over. Dette går jo overraskende greit? Eller?

Våknet kl. 04:00. HVA FAEN??? Prøvde først å roe henne uten pupp, nyttesløst. Rullet ut puppen, passet på å koble av når jeg ikke hørte drikkelyder og la henne i senga. Denne gangen var ikke S enig. Ble flere runder med opp og ned, kose (ikke vugge), legge ned, legge hånd på brystet, si HYYYYYSJ rimelig høyt og insisterende ( :sukk:) og plutselig begynte hun å gurgle og lage koselyder. Satte på appen med hysje-lyder igjen, la meg ned og sovnet til slutt. Vet ikke hvor lenge hun var våken.

Våknet kl. 06:00. ALTSÅ....... :sjokk: Gi deg a'! Ut med puppen, koble av før hun sovnet, men var i svime så vi sovnet begge i lag etter Sigrid hadde laget noen misfornøyde gryntelyder. Sov til 07:40. 

Sååå, dette var ikke akkurat suksess. Trodde hun ville våkne sjeldnere når jeg ikke har ammet henne i søvn, men faktisk skjedde det motsatte. Kanskje det er vanlig når man endrer rutiner? :vetikke:

Har i hvert fall ikke rugget henne i søvn på dagens første dupp. La henne ned i vogna mens jeg sang en sang (vanlig rutine) og når hun begynte å kreve rugging så la jeg en hånd på brystet og lagde hysje-lyder. Måtte rugge henne litt frem og tilbake og tappe litt på smokken for å få henne til å suge på den. Når hun roet seg satte jeg på appen med hysjelyder og gikk inn. Hun sovnet. Slo den av når jeg var sikker på at hun sov. Regner med jeg må ut og hjelpe henne over i en ny søvnsyklus, som alltid, men om jeg på sikt kan avvenne henne behovet for å rugges i søvn så antar jeg hun vil klare den overgangen av seg selv :klo: Høres ikke det plausibelt ut? Det er jo også en modningssak. Det skal sies at hun gjør det innimellom av seg selv, som i går. Da sov hun 1 time og 35 minutter før jeg måtte ut og rugge. Hun sov en liten time til.

 

Endret av Pyntestøv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer: fungerte det der elektriske vuggebrettet? :nigo: 

Er imponert over dine systematiske forsøk. Jeg må gå runder med Theodor i vogna på gårdsplassen til han sovner nå, heldigvis bare dagtid han trenger hjelp. Men jeg har bare innfunnet meg med at han trenger det akkurat nå.. orker ikke hyl og skrik i vogna fordi jeg på død og liv ikke vil "rugge". Er det ikke det ene så er det det andre liksom.. så jeg har kapitulert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dag 2:

Dette fungerer ikke på natta. Hun sov godt på dagen i går, 2.5 time helt uten hjelp. Bare la henne og lot henne sovne av seg selv og hørte ikke noe på 2 timer og 40 minutter :sjokk:. Det er andre dupp dette skjer.

Natta, om du kan kalle den i det hele tatt "natt", var som følger:

Sovnet, etter mye styr, kl. 19:20 (for sent, så allerede der kom vi skjeivt ut)
Våknet 20:30, roet uten pupp, brukte omlag ti minutter
Våknet 21:30, roet med pupp, men sovnet av seg selv i senga
Våknet 02, roet med pupp, virket som hun sovnet i senga si, men plutselig begynte hun med hardcore presselyder. Har ikke bæsjet på mange dager så prøvde hardt i sikkert tre kvarter - times tid. Deretter lå hun og skravlet i tre kvarter til for så å grine. Fikk pupp igjen, lagt over i senga. Skravla litt til, kanskje en tyve minutter, og sovnet til slutt.
Våknet 06, MORGEN! Ehhh.... rakk så vidt å sovne før hun våknet. Dritsur gav henne over til mannen, som stod opp med storebror 06:15. Etter tre kvarter hørte jeg hun gråt og da tok jeg henne inn til meg.
Sov 07:15 - 08:30, våken og skravlet i fem minutter og sovnet igjen av seg selv. Sov bare en halvtime til da.

Dagens første dupp kl. 11. Våknet etter 35 min, gråt i fem sekunder, kavet litt rundt i vogna og så ble det stilt. Har siden ikke hørt noe. Nå er det gått en time. Såååå, å sovne selv på dagen er stor suksess. Å sovne selv på natta er ikke spesielt stor suksess.

Lurer på om jeg kjører for hardt på og forventer for mye. Roer derfor litt ned og tenker på dette som en noe mer langsom prosess. Jeg skal ikke starte med å amme henne i søvn igjen, men jeg skal prøve å la henne ligge lenger til brystet uten at hun sovner. En hårfin balansegang det der altså. Tenkte også teste ut hvordan det er å putte en varmeflaske i senga hennes. Tror overgangen fra å ha ammet i vår seng over i kald seng er for brå og gjør at hun kvikner til. Noen erfaringer?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, toneeee_ skrev:

Jeg lurer: fungerte det der elektriske vuggebrettet? :nigo: 

Er imponert over dine systematiske forsøk. Jeg må gå runder med Theodor i vogna på gårdsplassen til han sovner nå, heldigvis bare dagtid han trenger hjelp. Men jeg har bare innfunnet meg med at han trenger det akkurat nå.. orker ikke hyl og skrik i vogna fordi jeg på død og liv ikke vil "rugge". Er det ikke det ene så er det det andre liksom.. så jeg har kapitulert..

Ja, jeg liker jo å gå systematisk frem. Det ligger i min natur. Men, det ser ikke ut til å fungere så bra da :hoho:

Jeg MÅTTE rugge Sigrid til hver dupp i mange måneder. Nå plutselig kan jeg legge henne i vogna, gi henne smokk og si hyyysj og hun sovner av seg selv. Etter jeg startet med dette har hun begynt å sove lange dupper uten hjelp fra meg. Det fungerer ikke på natta, men det tror jeg handler om at da er hun vant til at puppen er der som sovehjelp.

Jeg har det for salg ute på finn. Det har vært til stor hjelp. Det fungerte veldig godt i forhold til at jeg slapp å rugge henne (puttet henne i vogna, gav smokk og kos og satte på ruggeren). Men, nå som det ser ut til å ha løsnet på dagduppen bestemte jeg meg for å selge det. Du kan få spesial KG-pris :lur:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig bra at det fungerte! :) Hadde han vært mindre tror jeg at vi hadde vurdert et sånt brett, men nå er han så stor at han klarer seg fint selv om duppene er litt korte.. men takk for tilbudet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Annonse

[1] Category widget

For en dagbok som ikke bare skal handle om barn så handler denne kun om barn. Lever i en boble, tydeligvis.

Sigrid blir 6 mnd til helga og jeg har vært hjemme i permisjon i et halvt år nå :sjokk: Det er faktisk ganske sjokkerende hvor fort tiden går selv når man kun gjør det samme, dag ut og dag inn :hoho:

Kort oppsummering av S om dagen: har begynt å åle seg for noen dager siden. Etter hun gikk bort fra kålormteknikken, men i stedet bruker begge armene til å dra seg fremover, så har vi en baby som er blitt farlig mobil. Nå er det opp med både peis- og trappegitter i løpet av uka. Sukk. Jeg hadde håpet hun skulle være litt mindre utålmodig enn broren var, hvor jeg stort sett brukte tiden på å løpe rundt som en hodeløs kylling i et forsøk på å redde han hver gang han prøvde å drepe seg selv, men for øyeblikket følger hun hans utvikling på en prikk.

Ellers produserer jeg kun tjukkasbabyer. Hun har vippet åtte kilo og er ikke særlig lang :ler: Men, stort sett veldig blid frøken, med en latter som sitter løst. Har gitt smaksprøver til en temmelig uinteressant baby siden hun rundet fem måneder, men siden hun stort sett ser ut som hun har spist en sitron så mistet jeg litt piffen. Startet for fullt nå som hun runder seks måneder da, men antar dette blir en langtekkelig prosess. Flere med sitronfjesbabyer? Hva har dere gitt som har vært suksess? Det hun har likt best så langt er banan (altså, hvem baby liker ikke banan), sviskemos og palmeoljegrøt. Når hun spiser det ser det mer ut som hun får servert litt tørt brød, ok, men kjedelig.

Det store som har skjedd den siste måneden er at jeg gikk lev av vognrugging, og hun var moden for å sove i stillestående vogn.

Nå sover hun alt fra 1-3 timer. Noen ganger må jeg ut og hjelpe henne fra en søvnsyklus til den neste, men ofte ikke. Siden duppene nå blir så lange så klarer hun seg som regel på to stykker og sovner for kvelden mellom 18:00-18:30. :bolledeig:  ENDELIG kan jeg drikke varm kaffe og se på serier, mens jeg utsetter alt på min evige to-do-liste.

Endret av Pyntestøv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er jammen tidlig ute, fine lille snuppelupp! Travel jente :nigo:

Palmeoljegrøt :fnise: Det første L virkelig likte var mango/banan/avokado! Ellers var rotmos med pastinakk og masse smør (uten melk og salt, evt Berit Nordstrands Rapskokos) en innertier. Nå har L sluttet å spise stort sett, så jeg har ingen tips utover det ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.11.2016 den 20.42, lille_frosk skrev:

Hun er jammen tidlig ute, fine lille snuppelupp! Travel jente :nigo:

Palmeoljegrøt :fnise: Det første L virkelig likte var mango/banan/avokado! Ellers var rotmos med pastinakk og masse smør (uten melk og salt, evt Berit Nordstrands Rapskokos) en innertier. Nå har L sluttet å spise stort sett, så jeg har ingen tips utover det ... 

Ja, hun imponerte på 6-mnskontrollen i dag. Jeg ble overraskende veldig stolt av den lille kålormen min.

Vet du, i dag skjedde underet. Hun ville ha grøt. Hun ble faktisk sur når jeg ikke gav henne mer :sjokk: Så, mirakler kan skje. Håper L snart finner ut at mat egentlig er ganske ålreit igjen.

23 timer siden, Porcelain skrev:

Tar du søvn-oppdrag eller?  Kunne trengt noen som fiksa dette for oss :P

Haha, joda, jeg har jo rundet internett og lest alt jeg har kommet over av babyer og søvn, samt at jeg har vel omlag fire søvnbøker :rodme: Det beste trikset, som har fungert her i gården, er å legge Sigrid tidlig. Helst bør hun ikke sove etter 15:30 og natta er best om hun sovner nærmere 18:00 enn 18:30. Og det er fortsatt ustabilt. I går var hun på sovenektern på dagen (måtte jobbe for hver dupp) og natten endte med å bli noe tøff, men etter å ha danset jenka med henne i seks måneder så har jeg endelig forstått at hun er bare ustabil i perioder. I det store og hele så beveger vi oss fremover. Hvilke søvnproblem er det dere har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...