Gå til innhold

Pasta carbonara i bryllup?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes dere skal snakke med catering selskapet og spørre hva de anbefaler. Pasta carbonara, svinebiff med ris, og biff med bearnes og mais er ikke bryllupsmat. Hvor fin maten skal være, kommer selvsagt litt ann på hvordan dere vil at selskapet skal være, men det bør jo uansett være litt mer en enn vanlig tirsdags middag. Har dere ikke vært i bryllup før? Tenk på hva dere har fått da. Skal dere har tre retters? Siden det er utsikt til sjøen, hva med en skalldyrsuppe til forrett? Både indrefilet av svin og okse kan brukes, men tilbehøret bøs være litt mer delikat tenker jeg:) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hør her, TS:

Å planlegge en bryllupsmiddag handler ikke om å bare ta det første og beste brudeparet eller forloverne "liker" - det kan jo være havregrøt eller Grandiosa det! Først må dere bestemme om dere skal ha en full middag med servering ved bordene, eller om det skal være mer uhøytidelig "på lokalet" - fest hvor man forsyner seg selv. I det sistnevnte tilfellet kan dere servere tapas, eller en mer tradisjonell buffet, skalldyrbuffet og fiskesuppe, grillbuffet e.l. Gjerne hjemmelaget, men det må være godt og variert.

I førstnevnte tilfellet må maten stå litt i stil med rammene og måltidet må bygges opp slik at det er balansert. Det kan f.eks være fisk til forrett, kjøtt (for eksempel vilt, kalv eller liknende) til hovedrett og en dessert. Med viner som passer til. Det behøver ikke å være veldig vanskelig eller flott, men snakk med cateringfirmaet eller google menyer så får du en ide. Litt raffinert bør det være.

Anonymkode: a0d0b...f87

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, clyde skrev:

Carbonara skal ha Pecorino og ikke parmesan :P 

Men fåreost er jo bare ikke noe godt i carbonara. Jeg har prøvd, men jeg synes ikke det løfter retten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker carbonara, men dersom den lages med spaghetti og har litt løs saus så søler jeg fort på meg selv, både i ansiktet og på klærne :P Så kanskje ikke helt brullupsmat nei.

Anonymkode: 7504c...286

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 14.9.2016 at 21.34, AnonymBruker skrev:

Har begynt og tenke på bryllupsmiddag. På hva vi skal servere gjestene som kommer.. Det er rundt 30 gjester og vi skal vie oss på tinghus med fest i et koselig lokale med sjøutsikt etterpå. Må snart bestille catering..

Har tenkt på noe pasta da vi er glad i det. Tenkte på pasta (tagliatelle) carbonara med hvitvin til og hvitløksbrød/salat osv selfølgelig. Men en venninne som jeg nevnte det for sa at det må du ikke finne på. For lite "pent".. Jeg er usikker.. Hva er egentlig galt med det hvis cateringselskapet lager god pasta og alle liker det?

Meninger? Hva hadde du tenkt om carbonara i bryllupsfest?

Anonymkode: c50b4...78a

Mange forbinder bryllups middager med "høyere" standard. Når noen da ønsker å ha det litt enklere, kommer de med pekefingeren med engang. Pasta carbonara er kjempegodt og det blir ikke helt enkelt heller, når du har hvitvin og hvitløksbrød/salat til. Men husk at pasta burde spises så fort den er ferdig. Kjedelig for gjestene å få kald middag. 

Jeg hadde gledet meg stort til pasta carbonara i et bryllup. Kjempegodt :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 14.9.2016 at 21.34, AnonymBruker skrev:

Har begynt og tenke på bryllupsmiddag. På hva vi skal servere gjestene som kommer.. Det er rundt 30 gjester og vi skal vie oss på tinghus med fest i et koselig lokale med sjøutsikt etterpå. Må snart bestille catering..

Har tenkt på noe pasta da vi er glad i det. Tenkte på pasta (tagliatelle) carbonara med hvitvin til og hvitløksbrød/salat osv selfølgelig. Men en venninne som jeg nevnte det for sa at det må du ikke finne på. For lite "pent".. Jeg er usikker.. Hva er egentlig galt med det hvis cateringselskapet lager god pasta og alle liker det?

Meninger? Hva hadde du tenkt om carbonara i bryllupsfest?

Anonymkode: c50b4...78a

Kan bli utrolig bra hvis cateringsselskapet får det skikkelig til/hvis maten lages i bryllupslokalet og det er mange nok servitører til å servere den hurtig nok.

Endret av O.G.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den Thursday, September 15, 2016 at 19.38, Antoinette skrev:

Du kan virkelig ingenting om festmat du?!

Men du kan tydeligvis mye om spydig sarkasme? 

Høres ut som bryllupsgjesten fra helvete som står og baksnakker brudeparets dårlige festmatkunnskap....

Anonymkode: 42e7c...910

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Thursday, September 15, 2016 at 20.10, Antoinette skrev:

Håper noen kan råde TS inn på rett vei her så hun ikke dummer seg ut på sin egen bryllupsdag.

Nesten så jeg tror dette er tull.

Det er du som dummer deg ut. Herregud, det er jp bare mat! 

Anonymkode: 42e7c...910

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor så mange har behov for å være så spydige. Jeg kommer fra en veldig mat-interessert familie, men forventer ikke at alle andre gjør det. Det er faktisk ikke alle som verken er vant med eller glad i veldig fancy mat, og om brudeparet er av de, må de da få velge den maten de ønsker i sitt bryllup. Det er for øvrig heller ikke noe krav til at bryllupsfesten i seg selv er så veldig høytidelig og da er det ikke rart med uhøytidelig mat. 

Jeg tror TS har tatt poenget at det er praktisk vanskelig med pasta i et større selskap, men et godt stykke biff med saus og annet tilbehør, ser jeg ikke noe problem med. Jeg ville vurdert ulike sauser, slik at det tas høyde for allergier. Vet ikke om invitasjoner er sendt ut enda, men man ber naturligvis om at allergier informeres til brudeparet slik at mat kan tilrettelegges. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Vel, et poeng har trådstarter ikke tatt, og det er å snakke med cateringselskapet og høre med dem hva de foreslår.

Da jeg ble gift var jeg så utrolig dum at jeg hørte på de som sa at det var kjeeeeempeviktig med tradisjonell bryllupsmiddag da vi ble gift og derfor gikk jeg bort fra det jeg ville ha (buffet) og fikk en dritkjedelig svinestek med surkål istedet. Eller var det oksestek? Husker ikke - den var pregløs.

Jeg har vært i en del bryllup, og jeg kan ikke si at jeg husker hva som ble servert i de fleste av dem. Jeg husker det der det var vennefest og det ble servert lapskaus og hjemmebrygget øl. 

Så TS du skal selvfølgelig ha den maten dere liker best i ditt bryllup, men det er cateringselskapet som kan gi best råd om hva som egner seg og hvordan det kan bli en feststemt vri på det dere liker best. Som regel består også en brylluos middag av forrett og dessert og tilhørende drikke. Også her kan cateringselskapet bidra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Server det dere ønsker. Det er deres bryllup :) pasta carbonara - helt topp :tommelopp:om det er det dere ønsker. Det er deres dag. Dersom noen av gjestene skulle finne på å ikke være fornøyde med maten de får servert i et selskap de er invitert til får det være deres problem. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skikkelig lagd carbonara spiser man ikke så ofte, så gå for det, så lenge den lages på stedet av noen som kan det. Ikke hør på de som tror at det bare er en måte å holde bryllupsfest på. De to mest vellykkede bryllupene jeg har vært i serverte henholdsvis fiskesuppe på papptallerkener og spleisebuffet hvor gjestene tok med en rett hver. Alle gjestene kosa seg, og begge para er fortsatt lykkelig gift. 

Anonymkode: 5275d...0ad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som så mange har sagt, du må ikke finne på å servere carbonara! Ikke fordi det er feil type mat/ikke festmat/ikke vanlig/en av de andre grunnene nevnt over her, men fordi det er mat som er fullstendig uegnet for catering og servering til mange mennesker. Det er ikke bare det at det kan bli mislykket, det vil bli det. Garantert!

Når det gjelder de andre forslagene så er jeg ambivalent. Jeg synes biff/svinebiff med ris og salat er kjip og kjedelig mat. Jeg elsker mat og synes at enhver anledning til å lage god mat bør benyttes. Det er min mening. Hadde jeg fått ris og salat i bryllup, hadde jeg spist høflig, og tenkt i mitt stille sinn at dette var kjedelige greier. Det må brudeparet akseptere, og det er risikoen man bærer som vert uansett hva man velger.

Det sagt, det behøver ikke være Michelin-mat for at jeg skal være fornøyd. Server meg stek, spekemat, koldtbord eller pølser for den saks skyld, med godt tilbehør og drikke, samt god stemning, så er jeg en happy gjest. Men, jeg synes det bør være en viss korrelasjon mellom mat og selskapet forøvrig. Inviterer man til bryllupsfest med kleskode smoking/mørk dress stiller man med middag deretter. Inviterer man derimot til en uformell feiring på setervollen må du gjerne servere grillede pølser, med øl på flaske og bryllupskake på papptallerker. Det hadde bare vært sjarme!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Citronella
Den 15. september 2016 at 20.10, Antoinette skrev:

Håper noen kan råde TS inn på rett vei her så hun ikke dummer seg ut på sin egen bryllupsdag.

Nesten så jeg tror dette er tull.

En vellaget carbonara er mye bedre enn en dårlig tilberedt oksestek. Eller en smakløs tapas-catering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Citronella skrev:

En vellaget carbonara er mye bedre enn en dårlig tilberedt oksestek. Eller en smakløs tapas-catering. 

Enig.

Men TS vil ikke få en vellaget carbonara, med mindre hun skal ha selskapet på en italiensk restaurant (kanskje). Hun får en lunken og vassen pastarøre, med koagulert egg og bløtt bacon.

Jeg er heller ikke noe stor fan av oksestek eller smakløs tapas, og jeg er langt på vei enig med deg i at det er det som alt for ofte serveres. Forskjellen er at oksestek og tapas KAN serveres godt, om man bare finner en dyktig nok caterer. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Citronella
3 minutter siden, Eliza Doalot skrev:

Enig.

Men TS vil ikke få en vellaget carbonara, med mindre hun skal ha selskapet på en italiensk restaurant (kanskje). Hun får en lunken og vassen pastarøre, med koagulert egg og bløtt bacon.

Jeg er heller ikke noe stor fan av oksestek eller smakløs tapas, og jeg er langt på vei enig med deg i at det er det som alt for ofte serveres. Forskjellen er at oksestek og tapas KAN serveres godt, om man bare finner en dyktig nok caterer. 

Og jeg er enig med deg. Carbonara må tilberedes der og da, og ikke komme i stålkummer fra en catering. Men prinsippet gjelder. God carbonara trumfer dårlig tapas fra catering. Også i bryllup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

På 28.9.2016 den 21.31, Eliza Doalot skrev:

Som så mange har sagt, du må ikke finne på å servere carbonara! Ikke fordi det er feil type mat/ikke festmat/ikke vanlig/en av de andre grunnene nevnt over her, men fordi det er mat som er fullstendig uegnet for catering og servering til mange mennesker. Det er ikke bare det at det kan bli mislykket, det vil bli det. Garantert!

Når det gjelder de andre forslagene så er jeg ambivalent. Jeg synes biff/svinebiff med ris og salat er kjip og kjedelig mat. Jeg elsker mat og synes at enhver anledning til å lage god mat bør benyttes. Det er min mening. Hadde jeg fått ris og salat i bryllup, hadde jeg spist høflig, og tenkt i mitt stille sinn at dette var kjedelige greier. Det må brudeparet akseptere, og det er risikoen man bærer som vert uansett hva man velger.

Det sagt, det behøver ikke være Michelin-mat for at jeg skal være fornøyd. Server meg stek, spekemat, koldtbord eller pølser for den saks skyld, med godt tilbehør og drikke, samt god stemning, så er jeg en happy gjest. Men, jeg synes det bør være en viss korrelasjon mellom mat og selskapet forøvrig. Inviterer man til bryllupsfest med kleskode smoking/mørk dress stiller man med middag deretter. Inviterer man derimot til en uformell feiring på setervollen må du gjerne servere grillede pølser, med øl på flaske og bryllupskake på papptallerker. Det hadde bare vært sjarme!

Gjesten skal respektere brudeparets valg. Om brudeparet hadde tatt hensyn til alle gjestene så hadde man ikke fått gjort noe som brudeparet selv ønsker. Det er brudeparets dag, DE velger hva de ønsker å gjøre. Gjestene kan mene mye og mangt, men gjestene må respektere at dette er sånn brudeparet ønsker å ha det. 


Den siste delen jeg uthevet er jeg helt enig i. Det passer ikke med papptallerken og grillede pølser i et bryllup med "over the top" lokale og glamorøse, lekre antrekk. Fikk ikke forklart bedre, men du skjønner jo nok :) Men uansett, om brudeparet hadde ønsket det, så hvorfor ikke. Det er dems valg :)  Skal jeg gifte meg en gang, så skal jeg ha bryllup ute på gården. Finne noen som kan stå for grillingen. Grille pølser, med pølsebrød og lompe (med tanke på barn og de som er kresne), og hamburgere og annet kjøtt,  salater og mye mer som tilbehør. Øl og vin skal jeg og ha :) Et så enkelt bryllup hadde jeg storkost meg med :) 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.9.2016 den 13.14, BabyBlue skrev:

Jeg hadde ikke gjort det med mindre maten ble lagd på stedet. Pasta må spises rett etter det er lagd, hvis ikke blir det sånn buffetkvalitet på maten uansett hvor bra den var i utgangspunktet. Altså, hvis jeg tar "take away" carbonara (ja, jeg har kjøpt carbonara for å ta med meg hjem... jeg er et forferdelig menneske, haha!) som et eksempel: du kjøper maten, den er helt fersk, den blir lagt i en tett beholder, du har en ti minutters kjøretid hjem, og når du kommer hjem og er klar for å hive maten i deg har pastaen og sausen allerede begynt å klumpe seg sammen. Ta for all del hensyn til hvor lang tid det går fra maten er lagd til den blir servert når dere skal velge hovedrett. Pasta kombinert med en fløtebasert saus, det sier litt seg selv at den må gå rett fra kjøkkenet og rett ut til gjestene. 

Men... Husk at det er deres bryllup. Dere skal lage en dag som er så fantastisk som mulig for dere. Ikke bry dere så veldig mye om hva gjester kan tenke om valgene deres, da gjør dere jo ting på feil grunnlag. Drit i det der statuspresset som sier at man må gjøre sånn og sånn for å virke vellykkede, da blir man skuffet uansett, for folk skal jo ha formeninger om alt. 

Selv synes jeg at tapas er perfekt til det meste, enten det er bryllup eller konfirmasjon. Da kan du også ta hensyn til allergier og "matintoleransene" som herjer for øyeblikket. Sosialt er det også, folk mingler mer når de kan reise seg opp og plukke ut maten sin selv. 

Allergier og matintoleranser som "herjer for øyeblikket".Jadda..

Anonymkode: e3689...73f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...