Gå til innhold

Omskjæring, hvorfor så imot?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Jalp skrev:

I et likestillingsperspektiv er praksisen interessant. Likestilling handler om like rettigheter og muligheter for alle, uavhengig bl.a. av kjønn.

Rettsvern er et gode og en rettighet innbyggerne får av lovgiver. I forhold til omskjæring/ kjønnslemlestelse har lovgiver gitt jentebarn en rettighet og et rettsvern guttebarn ikke får. Selv om risiko er godt dokumentert for begge kjønn og det faktum at samtykkekompetanse ikke foreligger hos småbarn, velger man i likestillingsnorge å skille på kjønn. En åpenbar kjønnsdiskriminering som likestillingsombudet lever veldig godt med.

Dette er grovt unyansert, og faller strengt tatt på sin egen urimelighet, siden inngrepene det er snakk om ikke er det minste sammenlignbare når det kommer til ettervirkninger og konsekvenser av inngrepet.

Dette er kverulering.

Anonymkode: be2b4...9be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er grovt unyansert, og faller strengt tatt på sin egen urimelighet, siden inngrepene det er snakk om ikke er det minste sammenlignbare når det kommer til ettervirkninger og konsekvenser av inngrepet.

Dette er kverulering.

Anonymkode: be2b4...9be

Det er i seg selv interessant å konstatere hvor viktig det er for deg å nå igjennom med dine synspunkter om at omskjæring av gutter bør tillates. For det kan jo ikke være tvil om dette når du mener at vektige argumenter mot dette er "kverulering".

Men hvordan kan ettervirkninger av omskjæring være verre enn å miste livet, slik en liten gutt gjorde etter inngrep på et legekontor for et par år siden? Vil ikke det være å bli frattatt alt, uansett kjønn?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jalp skrev:

Det er i seg selv interessant å konstatere hvor viktig det er for deg å nå igjennom med dine synspunkter om at omskjæring av gutter bør tillates. For det kan jo ikke være tvil om dette når du mener at vektige argumenter mot dette er "kverulering".

Men hvordan kan ettervirkninger av omskjæring være verre enn å miste livet, slik en liten gutt gjorde etter inngrep på et legekontor for et par år siden? Vil ikke det være å bli frattatt alt, uansett kjønn?

 

Du bommer på poenget.

For det første er jeg absolutt motstander av omskjæring - men jeg er en enda større motstander av risikomomentene ved ukyndig bakgårdskirurgi.

For det andre er sammenligning med kvinnelig omskjæring fullstendig irrelevant fordi det er inngrep med helt forskjellige konsekvenser selv når de blir forsvarlig utført.

For det tredje er saken du henviser til ikke representativ for omskjæring foretatt i helsevesenet. Det er en nokså enestående sak, og angjeldende lege får aldri autorisasjon i norge igjen fordi han har opptrådt grovt uaktsomt, ukyndig, ikke fulgt gjeldende prosedyrer, gjort vurderinger så dårlige at de ikke er forenlige med legegjerningen, og opptrådt ute av samsvar med forsvarlig medisinsk praksis. Å trekke frem denne saken er uredelig, ettersom den ikke er representativ for hvordan slike inngrep gjøres i norge. Det ble dessuten ikke utført på et sykehus, men på et almenlegekontor. Det skal ikke gjøres slik.

Argumentene dine er ikke vektige. De bunner i en utopi, og manglende forankring i faktiske forhold og konsekvenser.

Anonymkode: be2b4...9be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bommer på poenget.

For det første er jeg absolutt motstander av omskjæring - men jeg er en enda større motstander av risikomomentene ved ukyndig bakgårdskirurgi.

For det andre er sammenligning med kvinnelig omskjæring fullstendig irrelevant fordi det er inngrep med helt forskjellige konsekvenser selv når de blir forsvarlig utført.

For det tredje er saken du henviser til ikke representativ for omskjæring foretatt i helsevesenet. Det er en nokså enestående sak, og angjeldende lege får aldri autorisasjon i norge igjen fordi han har opptrådt grovt uaktsomt, ukyndig, ikke fulgt gjeldende prosedyrer, gjort vurderinger så dårlige at de ikke er forenlige med legegjerningen, og opptrådt ute av samsvar med forsvarlig medisinsk praksis. Å trekke frem denne saken er uredelig, ettersom den ikke er representativ for hvordan slike inngrep gjøres i norge. Det ble dessuten ikke utført på et sykehus, men på et almenlegekontor. Det skal ikke gjøres slik.

Argumentene dine er ikke vektige. De bunner i en utopi, og manglende forankring i faktiske forhold og konsekvenser.

Anonymkode: be2b4...9be

Nuvel. Argumentene dine framstår som prinsippløse og ligner et knefall for de kreftene som forsøker å opprettholde kjønnslemlesting. I den forbindelse framstår du som en nyttig...

Mine argumenter er i tråd med legeforeningens argumenter. Barneombudet støtter min holdning til dette. I tillegg tyder mye på at et flertall av befolkningen mener noe annet enn deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Jalp skrev:

Nuvel. Argumentene dine framstår som prinsippløse og ligner et knefall for de kreftene som forsøker å opprettholde kjønnslemlesting. I den forbindelse framstår du som en nyttig...

Mine argumenter er i tråd med legeforeningens argumenter. Barneombudet støtter min holdning til dette. I tillegg tyder mye på at et flertall av befolkningen mener noe annet enn deg.

For noe sprøyt. Les hva jeg skriver.

Anonymkode: be2b4...9be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er omskåret av kulturelle grunner (halvt amerikansk), og for min del har jeg aldri tenkt så mye på det. Det har liksom alltid vært det normale. Likevel, om jeg skulle fått en sønn i fremtiden tror jeg nok ikke jeg ville at han skulle bli omskåret. Det er ikke foreldres valg egentlig. Selv om jeg tviler sterkt på at noen voksen mann ville latt seg omskjære om det ikke var tvingende nødvendig :P

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser på omskjæring av barn, som et seksuellt overgrep. Det burde være strenge straffer for slikt.

Med mindre det er medisinsk nødvendig grunnet medfødte feil, så burde ikke omskjæring vært tillatt.

Det er direkte sykt og perverst. Når unger er vokse så kan dem bestemme selv om dem vil omskjæres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest undulater

1. Medisinske inngrep er noe helt annet enn inngrep som følge religiøs overbevisning. De kan ikke sammenlignes.

2. Det er ikke bare forkastelig med tanke på den helt unødvendige smerten det påfører et barn, men også fordi man foretar et uopprettelig inngripen. Det kan ikke gjøres om siden.

De som forsvarer omskjæring er så patetiske som mennesker at jeg vemmes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...