Gå til innhold

Omskjæring, hvorfor så imot?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke nesten alle amerikanere. Jeg tror det er under halvparten som er omskåret. 

Anonymkode: 9c799...476

Det er stadig færre amerikanske foreldre som omskjærer guttebarna sine. Ikke minst fordi problemene med det har fått stor oppmerksomhet der borte. Selv blant amerikanske jøder har omskjæring av guttebarn begynt å bli kontroversielt. Dog ikke blant de ortodokse, selvfølgelig.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så alle muslimer, nesten alle amerikanere, halve australia, jøder osv er sinte? :klaske:  

Anonymkode: e2621...4ae

Jepp. Du er klar over at det er mye kriminalitet i USA og Midtøsten? Tilfeldig? I think not. 

Anonymkode: 0d20a...bc9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På verdensbasis dør det MANGE små gutter som følge av komplikasjoner i forbindelse med omskjæring. Ikke kun som følge av for dårlige rutiner, selv om dette selvfølgelig også er en stor del av dødsfallene, men ene og alene fordi alle kirurgiske inngrep innebærer en risiko. 

Omskjæring av gutter reduserer følsomheten på penishodet, som jo endrer den seksuelle opplevelsen. (noen vil hevde for det bedre for kvinnen bla pga lenger utholdenhet. Dette er imidlertid ikke støttet av forskning) 

Omskjæring av gutter er brudd på deres selvbestemmelsesrett. Det er et irreversibelt inngrep, som gjøres mot guttens vilje. Det finnes til og med "anretninger" beregnet på å gro ut forhuden igjen (ved å strekke huden sakte men sikkert tilbake). Det faktum at noen er villige til å gå igjennom dette burde være nok til å forby det før gutten kan bestemme selv. 

"Omskjæring" av medisinske årsaker, som for trang forhud, er selvfølgelig en annen sak. Det er et nødvendig medisinsk inngrep, og det kan derfor rettferdiggjøres å ta en viss risiko for å utbedre. 

Anonymkode: ba936...435

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er klar over at gutter også kan få komplikasjoner av inngrepet? Finnes menn som ikke kan ha sex fordi penisen er ødelagt etter omskjæring. 

Anonymkode: 498e5...b5b

Når inngrepet utføres av heksepersonell, er komplikasjonsraten uhyre liten. Dét er faktisk et godt argument for at det offentlig skal tilby dette, siden barna ellers havner hos bakgårdsdoktorer som tusendobler risikoen for komplikasjoner og død.

Dødsrisikoen er mindre enn én av 500.000. Mange rutineoperasjoner er betydelig mer risikofylte enn dette.

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke nesten alle amerikanere. Jeg tror det er under halvparten som er omskåret. 

Anonymkode: 9c799...476

Det er ca. 75%. Trenden er langsomt synkende.

4 timer siden, Jus sanguinis skrev:

Fortsatt er det slik at når man tilstreber et bestemt resultat som ikke er nærheten av å være noe som folk flest forstår med omskjæring, er ikke inngrepet for omskjæring å regne.

Men nå er det slutt på gjentakelsene, den egentlige grunnen til at jeg i det hele tatt svarer deg er for å fortelle at tilstanden heter fimose på norsk. Og ja, jeg har sett det før, på meg selv. Sist jeg var på dass kunne jeg dog observere forhud på plass, selv om inngrepet er gjennomført på meg.

 

Din opplevelse er ikke representativ for alle inngrep. Jeg har sett mange, og det er slett ikke alltid man kan bevare noe av forhuden. Å kverulere på stavemåten er bare barnslig. Tilstanden heter strengt tatt phimosis.

Anonymkode: be2b4...9be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jepp. Du er klar over at det er mye kriminalitet i USA og Midtøsten? Tilfeldig? I think not. 

Anonymkode: 0d20a...bc9

Og den manglende hudfliken har skylda?  Tror du hjernen er i pikken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, morhjertegod skrev:

Jeg har vært med på en slik seanse/ sermoni, der guttene var 2 og 4. Der en lege utførte inngrepet, etterpå var det gaver, fest med familie og venner. Disse guttene fikk smurt på en type krem for dempe smertene, de gråt litt, men gikk veldig fort over. Jeg forsvarer det ikke, men tror de som gjør det er overbevist om at dette er riktig. Mange gamle myter som at det er rensligere osv. Mange som er omskjært mener det er helt naturlig og visa versa, fordelene med dette i forhold til kvinnelig omskjæring er jo at de ikke får plager pga dette i etterkant , som jeg vet om. Kvinner får undelivet sitt ødlagt av omskjæring, det er barbarisk, og jentene blir skadet for lifetime. 

Men mener problemet hadde vært løst om de ventet til de kunne bestemme selv.

 

Nå ja, omskjering av gutter kan være farlig. https://www.nrk.no/urix/40-gutter-dode-etter-omskjaeringer-1.7191881

Anonymkode: ce3ce...581

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå ja, omskjering av gutter kan være farlig. https://www.nrk.no/urix/40-gutter-dode-etter-omskjaeringer-1.7191881

Anonymkode: ce3ce...581

Dette er ikke forsvarlig omskjæring, ikke utført av autorisert personell, og heller ikke representativt for inngrepet.

Ville du ha målt risikoen for komplikasjoner ved kirurgisk fjerning av mandler etter prosedyrene på sykehus, eller etter en ufaglært som jobber i et usterilt miljø i bushen?

Anonymkode: be2b4...9be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er rart å i det hele tatt være for å kutte i kroppene på friske  babygutter helt uten noen medisinsk årsak.  Forkastelig når jeg tenker på det. 

Endret av DreamOn
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når inngrepet utføres av heksepersonell, er komplikasjonsraten uhyre liten. Dét er faktisk et godt argument for at det offentlig skal tilby dette, siden barna ellers havner hos bakgårdsdoktorer som tusendobler risikoen for komplikasjoner og død.

Dødsrisikoen er mindre enn én av 500.000. Mange rutineoperasjoner er betydelig mer risikofylte enn dette.

Det er ca. 75%. Trenden er langsomt synkende.

Din opplevelse er ikke representativ for alle inngrep. Jeg har sett mange, og det er slett ikke alltid man kan bevare noe av forhuden. Å kverulere på stavemåten er bare barnslig. Tilstanden heter strengt tatt phimosis.

Anonymkode: be2b4...9be

Helt enig med deg. Ideelt ville man ikke utført slike inngrep, i hvert fall ikke på små barn uten mulighet for å samtykke, på statens regning men alternativet er verre. Man kan sette det veldig på spissen og si at det heller ikke er statens problem at noen blir ufrivillig gravide og dermed burde betale for en abort selv, men det er det selvfølgelig ingen som ønsker. ( ja jeg vet disse to tingene ikke er sammenlignbart, men var for å få fram at for noen foreldre er dette så viktig at det ville tatt ført til Desperate measures) Jeg tror dessverre at dersom det hadde blitt ulovlig ville det fortsatt blitt utført men da av ufaglærte individer. 

Jeg sier ikke at det er rett å gjøre et "unødvendig" inngrep på noen som ikke kan samtykke men det finnes verre ting foreldre gjør mot barna Sine og som sagt alternativet ved å ikke tilby dette er langt verre.  

Og ja omskjæring er kontroversielt, finnes medisinsk grunnlag for og i mot. 

Anonymkode: ee6db...921

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 9/14/2016 at 13.54, AnonymBruker skrev:

Babyer får ikke så mye smerter. Det er jo eldre guttene blir at det gjør vondt.

Anonymkode: 7d199...52b

Vær med når du gir din baby sin første vaksine og se resultatet av stikket..... får vondt langt inni sjelen min at noen kan si at en baby ikke kan føle så mye smerte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Wednesday, September 14, 2016 at 23.05, DreamOn skrev:

Og den manglende hudfliken har skylda?  Tror du hjernen er i pikken?

Jepp. Jeg har rett her. 

Anonymkode: 0d20a...bc9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At noen er villige til å påføre sitt eget barn unødvendig smerte er for meg uforståelig. Og at dette i tillegg dekkes av det offentlige... Barnemishandling (ja, la oss kalle det dét det faktisk er) dekkes av den norske stat. Greit at man skal prøve å forstå ulike kulturer og religioner, men ett sted går grensen. 

Endret av ewna
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 9/14/2016 at 13.45, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner det i utenlandske kulturer der det blir gjort av estetiske grunner og alt det der... 

Men la oss ta nordmenn i utgangspunktet.. Jeg har vært med et par menn som har vært omskåret, og et par som ikke har det. Alle de som var omskåret, bortsett fra en, fortalte at de ble det pga veldig trang forhud som barn. Han ene derimot visste ikke hvorfor han var det, han bare.. Var det. Disse mennene var 100% norske, uten religiøse familier. Det er jo mange norske menn som er det og jeg regner med det er pga alle har hatt veldig trang forhud, men er ikke det da en medisinsk grunn? Hvorfor er man imot at menn skal få nyte sex? :klo: Er det noe jeg ikke forstår? 

Anonymkode: 52322...dc5

Du har misforstått totalt. De fleste menn er ikke født med for trang forhud, og disse vil sannsynligvis ha et bedre sexliv, spesielt når det kommer til onani, hvis de ikke blir omskåret. I tillegg er dette et inngrep som blir gjort mot barn. Barn som ikke kan si nei takk. Om en voksen mann har for trang forhud, er det ingenting i veien for at han får den fjernet. Å fjerne forhuden på alle menn (gutter) fordi noen kan ha trang forhud, blir som om vi alle skulle fått operert bihulene fordi noen i framtiden kan bli mye plaget med bihulebetennelse. 

 

Årsaken til at mange gutter i USA blir omskåret er "tradisjon", religion og en del feiloppfatninger om at det beskytter mot kjønnssykdommer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt om det prinsipielle - noen paralleller:

Samtykkekompetanse:

En voksen person som er bevisstløs eller som sover har ikke samtykkekompetanse. Hvis man utfører en seksuell handling på en sovende eller bevisstløs voksen person, er det å betrakte som voldtekt. Noe samfunnet straffer med flere års fengsel. Et spedbarn har heller ikke samtykkekompetanse men samfunnet har satt i system at foreldre kan amputere deler av kjønnsorganet uten at det er medisinsk initiert. Er det flere enn meg som ser det absurde i dette?

Rettsvern mot kjønnslemlestelse:

Jenter har rettsvern mot alle former for kjønnslemlestelser. Gutter har ikke dette rettsvernet. I Norge er det derfor slik at det er ditt kjønn som avgjør om du har dette rettsvernet. Hva skjedde med like rettigheter og muligheter for alle - uansett kjønn? Hva med retten til å ha et intakt kjønnsorgan? Hva med retten til å bestemme over egen kropp?

Menneskerettigheter:

Bør det ikke være en menneskerettighet å kunne vokse opp med et intakt kjønnsorgan? Dyrevernloven forbyr at man kutter halen av hunder. Dyr har bedre vern mot amputasjon enn guttebarn i Norge.

Skadepotensiale:

Det er veldokumentert at mange guttebarn mister livet på verdensbasis hvert år som følge av omskjæring. Det er også veldokumentert at man i voksen alder kan utvikle seksuell dysfunksjon som følge av omskjæring. I Norge døde en gutt som følge av komplikasjoner etter en omskjæring foretatt på et legekontor. Derfor bør det ikke være noen grunn til å bagatellisere denne barbariske praksisen.

Det er og blir direkte skammelig at vi i Norge ikke gir guttebarn samme rettsvern som jentebarn. At vi sågar pålegger helsevesenet å tilby kjønnslemlestelse er helt uakseptabelt.

 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kutte i friske guttebabyer eller barn er komplett galskap! Selvsagt føler en baby smerte, selvsagt er de ikke samtykkekompetente og selvsagt burde dette vært forbudt! 

Problemet med et forbud er jo at da vil disse fantastisk religiøse menneskene ty til "bakgårdsomskjæringer" utført av uautorisert personell, med høyere risiko for skade og til og med død. 

Anonymkode: 45143...b33

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, Jalp skrev:

Litt om det prinsipielle - noen paralleller:

Samtykkekompetanse:

En voksen person som er bevisstløs eller som sover har ikke samtykkekompetanse. Hvis man utfører en seksuell handling på en sovende eller bevisstløs voksen person, er det å betrakte som voldtekt. Noe samfunnet straffer med flere års fengsel. Et spedbarn har heller ikke samtykkekompetanse men samfunnet har satt i system at foreldre kan amputere deler av kjønnsorganet uten at det er medisinsk initiert. Er det flere enn meg som ser det absurde i dette?

Rettsvern mot kjønnslemlestelse:

Jenter har rettsvern mot alle former for kjønnslemlestelser. Gutter har ikke dette rettsvernet. I Norge er det derfor slik at det er ditt kjønn som avgjør om du har dette rettsvernet. Hva skjedde med like rettigheter og muligheter for alle - uansett kjønn? Hva med retten til å ha et intakt kjønnsorgan? Hva med retten til å bestemme over egen kropp?

Menneskerettigheter:

Bør det ikke være en menneskerettighet å kunne vokse opp med et intakt kjønnsorgan? Dyrevernloven forbyr at man kutter halen av hunder. Dyr har bedre vern mot amputasjon enn guttebarn i Norge.

Skadepotensiale:

Det er veldokumentert at mange guttebarn mister livet på verdensbasis hvert år som følge av omskjæring. Det er også veldokumentert at man i voksen alder kan utvikle seksuell dysfunksjon som følge av omskjæring. I Norge døde en gutt som følge av komplikasjoner etter en omskjæring foretatt på et legekontor. Derfor bør det ikke være noen grunn til å bagatellisere denne barbariske praksisen.

Det er og blir direkte skammelig at vi i Norge ikke gir guttebarn samme rettsvern som jentebarn. At vi sågar pålegger helsevesenet å tilby kjønnslemlestelse er helt uakseptabelt.

 

 

Det går an å være mot omskjæring og samtidig se at det er en fordel at helsevesenet tilbyr dette, da det er alternativene som skaper de virkelig store problemene.

Saken du henviser til er ikke representativ for hvordan dette gjøres i norsk helsevesen, og angjeldende lege viste grov uforstand og uforsvarlig behandling. Han er fratatt autorisasjonen, og får aldri praktisere som lege i norge igjen. Dette er ikke et eksempel som kan brukes for å illustrere farene ved omskjæring utført av helsepersonell.

Dødeligheten ved omskjæring er, som tidligere nevnt, mindre enn én av 500.000 (de fleste kirurgiske inngrep har betydelig høyere risiko), og 95% av komplikasjoner er milde og lett korrigerbare. Varig nedsatt seksuell funksjon er uhyre sjeldent.

 

Omskjæring ER en uting - men man hjelper ikke barn fra kulturer som ønsker omskjæring ved å henvise dem til farlige bakgårdskirurger. Da er det bedre å utføre inngrepet forsvarlig mens man jobber for å endre holdninger i disse gruppene slik at man ikke lenger opplever at foreldre ønsker å omskjære barna sine.

 

Jeg synes godt man kan diskutere ut fra reelle premisser. Det drives mye skremselspropagande her. Praksisen er ille nok i seg selv om man ikke skal overdrive konsekvensene.

Anonymkode: be2b4...9be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å beskytte barna og tilby omskjæring under "forsvarlige" forhold var ett av argumentene for å ikke forby omskjæring av jentebarn. Dette ble ikke godtatt som gyldig eller noe man kunne vektlegge fordi det er uansett er uetisk å amputere deler av noens kjønnsorgan når vedkommende ikke har samtykkekompetanse.

Mange foreldre føler et religiøst/ kulturelt press for å foreta omskjæring av sine guttebarn. Noen av dem var sterkt for et forbud fordi det ville gi dem et verktøy til å kunne stå imot dette presset. En normgivende lov ville gitt mange guttebarn beskyttelse mot en klart uetisk praksis. 

Et rettsvern mot overgrep kan uansett aldri være kjønnsbetinget. Men slik er det likevel idag og det er en skam. Intet mindre. Man endrer ikke holdninger ved å vedta en lov som tilbyr omskjæring innenfor helsevesenet. Man bare bygger opp rundt en barbarisk tradisjon.

Endret av Jalp
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Jalp skrev:

Å beskytte barna og tilby omskjæring under "forsvarlige" forhold var ett av argumentene for å ikke forby omskjæring av jentebarn. Dette ble ikke godtatt som gyldig eller noe man kunne vektlegge fordi det er uansett er uetisk å amputere deler av noens kjønnsorgan når vedkommende ikke har samtykkekompetanse.

Mange foreldre føler et religiøst/ kulturelt press for å foreta omskjæring av sine guttebarn. Noen av dem var sterkt for et forbud fordi det ville gi dem et verktøy til å kunne stå imot dette presset. En normgivende lov ville gitt mange guttebarn beskyttelse mot en klart uetisk praksis. 

Et rettsvern mot overgrep kan uansett aldri være kjønnsbetinget. Men slik er det likevel idag og det er en skam. Intet mindre. Man endrer ikke holdninger ved å vedta en lov som tilbyr omskjæring innenfor helsevesenet. Man bare bygger opp rundt en barbarisk tradisjon.

For det første: Omskjæring av jenter er et helt annet inngrep som med fører livslangt funksjonstap, betydelig øket infeksjonsfare og store smerter. Det er ikke sammenlignbart med mannlig omskjæring.

For det andre: Det er helt klart at et lovforbud ville kunne gi et incentiv til å stå i mot et forventningspress - men samtidig ville det øke risikoen for komplikasjoner og død mange hundre ganger for de barn som fortsatt ville bli omskåret. Det er heller ikke forsvarlig.

For det tredje: Det er inge som påstår at man endrer holdninger gjennom å tilby inngrepet forsvarlig utført. Derimot betyr dette at de omskjæringer foretas vil utgjøre minimal risiko for de barn som mottar det. Endring av holdningene må skje gjennom opplysning og holdningsskapende arbeid.

Det er så enkelt å bare henvise til en rosenrød idéverden der alt er sort og hvitt, rettlinjet og enkelt. Vi må forholde oss til realitetene. Og realitetene er at infeksjons-, komplikasjons- og mortalitetsraten går i taket om man ikke tillater inngrepet utført på sykehus. Da må man heller forsøke å endre holdninger og tradisjoner langsomt slik at dette blir et tilbud som på sikt ikke oppsøkes.

Nå må vi være ærlige, realitetsorienterte og slutte med naive forestillinger om hvor lett det er å eliminere denne tradisjonen.

Anonymkode: be2b4...9be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...