Gå til innhold

Omskjæring, hvorfor så imot?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Babyer kan kanskje ikke si det, men de kan gråte hvis noe gjør vondt. Og så lenge de ikke gråter, så gjør det nok ikke vondt.

Anonymkode: 7d199...52b

De griner jo!SKJERP DEG

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er forhuden også fylt med nervetråder, som er med på å gjøre sexen ekstra godt for mannen. I tillegg til ulemper som død, traumer, og nedsatt funksjon, burde det være en selvfølge at dette ble forbudt på små barn. Om det da ikke er nødvendig rent medisinsk.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Babyer får ikke så mye smerter. Det er jo eldre guttene blir at det gjør vondt.

Anonymkode: 7d199...52b

Det er det dummeste jeg har lest på lenge!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Aamu skrev:

De griner jo!SKJERP DEG

Du har tydeligvis ikke vært til stede ved en omskjæring av en guttebaby. Det har jeg og babyen gråt ikke mer enn under et min - ikke lengre enn ved en dåp der de får vann over hodet. På en baby er det et svært lite inngrep ettersom de ikke er fullutviklet der nede. Slik som ved en dåp gråter de litt fordi det er en "overraskende" hendelse.

Anonymkode: 7d199...52b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da er du vel imot alle de foreldre som tar hull ørene på 2-3-åringene sine også eller?

Anonymkode: 7d199...52b

Det burde vært ulovlig!  Hva skal en to å gammel jente med ørepynt?    Synes slike foreldre burde vært straffet og bøtelagt!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du har tydeligvis ikke vært til stede ved en omskjæring av en guttebaby. Det har jeg og babyen gråt ikke mer enn under et min - ikke lengre enn ved en dåp der de får vann over hodet. På en baby er det et svært lite inngrep ettersom de ikke er fullutviklet der nede. Slik som ved en dåp gråter de litt fordi det er en "overraskende" hendelse.

Anonymkode: 7d199...52b

Stakkars uskyldige barn.  Helt jævlig!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, Jus sanguinis skrev:

Ja, du forstår ikke at en operasjon for trang forhud så absolutt ikke er en full omskjæring. Det levnes nok hud/forhud igjen til å trekke over hele eller mesteparten av penishodet. I motsetning til omskårede menn betyr dette at menn som er operert for trang forhud fortsatt faktisk har en forhud, og beholder dermed store deler av følsomheten i penis som omskårede guttebarn mister.

 

Det er ikke noen almengyldig regel. I noen tilfeller må man fjerne hele forhuden, i andre kan man legge igjen en funksjonell "flik." Det er graden av phimose som avgjør dette. 

Anonymkode: be2b4...9be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noen almengyldig regel. I noen tilfeller må man fjerne hele forhuden, i andre kan man legge igjen en funksjonell "flik." Det er graden av phimose som avgjør dette. 

Anonymkode: be2b4...9be

Slik hun forstår inngrepet er det en allmenngyldig regel for det motsatte, jo. Et av primærmålene med inngrepet er å bevare en funksjonell forhud, og er dermed ikke for en omskjæring å regne på den måten de fleste av oss forstår begrepet.

 

Endret av Jus sanguinis
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Jus sanguinis skrev:

Slik hun forstår inngrepet er det en allmenngyldig regel for det motsatte, jo. Et av primærmålene med inngrepet er å bevare en funksjonell forhud, og er dermed ikke for en omskjæring å regne på den måten de fleste av oss forstår begrepet.

 

At man tilstreber et bestemt resultat betyr ikke at man alltid kan klare å få det resultatet man ønsker. Realiteten er en ganske annen.

Hvor mange guttebarn med phimose har du sett? Hvor mange voksne?

Anonymkode: be2b4...9be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, morhjertegod skrev:

Jeg har vært med på en slik seanse/ sermoni, der guttene var 2 og 4. Der en lege utførte inngrepet, etterpå var det gaver, fest med familie og venner. Disse guttene fikk smurt på en type krem for dempe smertene, de gråt litt, men gikk veldig fort over. Jeg forsvarer det ikke, men tror de som gjør det er overbevist om at dette er riktig. Mange gamle myter som at det er rensligere osv. Mange som er omskjært mener det er helt naturlig og visa versa, fordelene med dette i forhold til kvinnelig omskjæring er jo at de ikke får plager pga dette i etterkant , som jeg vet om. Kvinner får undelivet sitt ødlagt av omskjæring, det er barbarisk, og jentene blir skadet for lifetime. 

Men mener problemet hadde vært løst om de ventet til de kunne bestemme selv.

 

Du er klar over at gutter også kan få komplikasjoner av inngrepet? Finnes menn som ikke kan ha sex fordi penisen er ødelagt etter omskjæring. 

Anonymkode: 498e5...b5b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morhjertegod
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Du er klar over at gutter også kan få komplikasjoner av inngrepet? Finnes menn som ikke kan ha sex fordi penisen er ødelagt etter omskjæring. 

Anonymkode: 498e5...b5b

Les innlegget igjen: jeg skrev, ikke som jeg vet om. Det betyr at jeg ikke har hørt om noe har hatt plager med dette, spes ikke de jeg har møtt. Men jeg benekter ikke at dette kan skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, morhjertegod skrev:

Les innlegget igjen: jeg skrev, ikke som jeg vet om. Det betyr at jeg ikke har hørt om noe har hatt plager med dette, spes ikke de jeg har møtt. Men jeg benekter ikke at dette kan skje.

Hvis du nå vil lære om komplikasjoner kan du åpne spoileren. 

Anonymkode: 498e5...b5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omskjærte peniser er ekle. Yuck. I tillegg er omskjærte menn veldig sinte av seg,bare se på muslimske menn. Det MÅ jo være en sammenheng. 

Hvis det er pga medisinske grunner så er omskjæring greit. Men hvorfor ikke la barna bestemme selv når de er gamle nok? 

Anonymkode: 0d20a...bc9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å være omskjært er ikke mer hygienisk, man får mindre nytelse ved sex og det kan føre til store komplikasjoner, i verste fall død. Likevel er dette lov i Norge, faktisk støttet av mine og dine skattepenger, kun på grunn av religion (en religion det ikke er sikkert at barnet kommer til å tro på engang). Det er helt sykt.

Anonymkode: 78f5f...432

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Omskjærte peniser er ekle. Yuck. I tillegg er omskjærte menn veldig sinte av seg,bare se på muslimske menn. Det MÅ jo være en sammenheng. 

Hvis det er pga medisinske grunner så er omskjæring greit. Men hvorfor ikke la barna bestemme selv når de er gamle nok? 

Anonymkode: 0d20a...bc9

Så alle muslimer, nesten alle amerikanere, halve australia, jøder osv er sinte? :klaske:  

Anonymkode: e2621...4ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

...og i gamle dager utførte de operasjoner på babyer uten å engang bedøve dem, fordi det var en vedtatt sannhet at spedbarn egentlig ikke kjenner smerte.. 

bare fordi de ikke kan SI at det gjør vondt, betyr ikke det at det ikke gjør vondt. helt unødvendige smerter. 

Anonymkode: b7e3e...628

De gjorde det både på babyer og dyr. De bare antok at disse ikke følte smerte.

Anonymkode: 9c799...476

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Så alle muslimer, nesten alle amerikanere, halve australia, jøder osv er sinte? :klaske:  

Anonymkode: e2621...4ae

Det er ikke nesten alle amerikanere. Jeg tror det er under halvparten som er omskåret. 

Anonymkode: 9c799...476

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At man tilstreber et bestemt resultat betyr ikke at man alltid kan klare å få det resultatet man ønsker. Realiteten er en ganske annen.

Hvor mange guttebarn med phimose har du sett? Hvor mange voksne?

Anonymkode: be2b4...9be

Fortsatt er det slik at når man tilstreber et bestemt resultat som ikke er nærheten av å være noe som folk flest forstår med omskjæring, er ikke inngrepet for omskjæring å regne.

Men nå er det slutt på gjentakelsene, den egentlige grunnen til at jeg i det hele tatt svarer deg er for å fortelle at tilstanden heter fimose på norsk. Og ja, jeg har sett det før, på meg selv. Sist jeg var på dass kunne jeg dog observere forhud på plass, selv om inngrepet er gjennomført på meg.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ingen som er i mot det så lenge det er av medisinske grunner, det er de som omskjærer barna sine 'bare fordi' man har problemer med.

Anonymkode: b9482...9bf

Jo, det er det. Det er faktisk flere som kommer med motstand når voksne menn ønsker å bli omskåret. Jeg regner med det er dette TS sikter til. 

Anonymkode: 9955f...ad9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...