Gå til innhold

Omskjæring, hvorfor så imot?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner det i utenlandske kulturer der det blir gjort av estetiske grunner og alt det der... 

Men la oss ta nordmenn i utgangspunktet.. Jeg har vært med et par menn som har vært omskåret, og et par som ikke har det. Alle de som var omskåret, bortsett fra en, fortalte at de ble det pga veldig trang forhud som barn. Han ene derimot visste ikke hvorfor han var det, han bare.. Var det. Disse mennene var 100% norske, uten religiøse familier. Det er jo mange norske menn som er det og jeg regner med det er pga alle har hatt veldig trang forhud, men er ikke det da en medisinsk grunn? Hvorfor er man imot at menn skal få nyte sex? :klo: Er det noe jeg ikke forstår? 

Anonymkode: 52322...dc5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man skal aldri ta unødvendige inngrep på barn som ikke kan gi sitt samtykke.

Voksne kan gjøre som de vil

Anonymkode: a4084...2f6

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen som er i mot det så lenge det er av medisinske grunner, det er de som omskjærer barna sine 'bare fordi' man har problemer med.

Anonymkode: b9482...9bf

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Man skal aldri ta unødvendige inngrep på barn som ikke kan gi sitt samtykke.

Voksne kan gjøre som de vil

Anonymkode: a4084...2f6

Er det ikke nødvendig når en forhud er så trang at den ikke kan dras bak? :klo: 

Anonymkode: 52322...dc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt sex med omskjærte. De var ikke norske da. Men jeg skjønner ikke greia med å lage noe så stort utav det.. begge deler er normalt :)

Anonymkode: dce6a...55b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

min mann er omskåret i voksen alder av medisinske grunner. at man skal la en stakkars liten baby som ikke skjønner hvorfor det gjør vondt, bare at det gjør VONDT gå igjennom de grusomme smertene han hadde KUN av kosmetiske hensyn er ikke noe som burde vært lov.

 

Anonymkode: b7e3e...628

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det skyldes trang forhud eller andre medisinske grunner er det greit nok. Voksne som gjør det av fri vilje er også greit for min del. De gjør som de vil. Men barn og babyer kan ikke gi samtykke.

Anonymkode: 3b89c...af7

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke nødvendig når en forhud er så trang at den ikke kan dras bak? :klo: 

Anonymkode: 52322...dc5

Ikke gjør deg dum. Er inngrepet nødvendig så er det greit, om ikke så ikke. Dette burde være enkelt å forstå

Anonymkode: a4084...2f6

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

min mann er omskåret i voksen alder av medisinske grunner. at man skal la en stakkars liten baby som ikke skjønner hvorfor det gjør vondt, bare at det gjør VONDT gå igjennom de grusomme smertene han hadde KUN av kosmetiske hensyn er ikke noe som burde vært lov.

 

Anonymkode: b7e3e...628

Babyer får ikke så mye smerter. Det er jo eldre guttene blir at det gjør vondt.

Anonymkode: 7d199...52b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Babyer får ikke så mye smerter. Det er jo eldre guttene blir at det gjør vondt.

Anonymkode: 7d199...52b

...og i gamle dager utførte de operasjoner på babyer uten å engang bedøve dem, fordi det var en vedtatt sannhet at spedbarn egentlig ikke kjenner smerte.. 

bare fordi de ikke kan SI at det gjør vondt, betyr ikke det at det ikke gjør vondt. helt unødvendige smerter. 

Anonymkode: b7e3e...628

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

...og i gamle dager utførte de operasjoner på babyer uten å engang bedøve dem, fordi det var en vedtatt sannhet at spedbarn egentlig ikke kjenner smerte.. 

bare fordi de ikke kan SI at det gjør vondt, betyr ikke det at det ikke gjør vondt. helt unødvendige smerter. 

Anonymkode: b7e3e...628

Babyer kan kanskje ikke si det, men de kan gråte hvis noe gjør vondt. Og så lenge de ikke gråter, så gjør det nok ikke vondt.

Anonymkode: 7d199...52b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, MajorasMaske skrev:

Omskjæring er ille fordi barnet ikke er gammelt nok til å ta ansvar for egne valg.

Da er du vel imot alle de foreldre som tar hull ørene på 2-3-åringene sine også eller?

Anonymkode: 7d199...52b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Da er du vel imot alle de foreldre som tar hull ørene på 2-3-åringene sine også eller?

Anonymkode: 7d199...52b

Synes virkelig ikke noe om det heller. Vent i det minste til barnet er gammelt nok til å spørre om det. Helst litt lenger enn det og.

Anonymkode: 3b89c...af7

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Babyer får ikke så mye smerter. Det er jo eldre guttene blir at det gjør vondt.

Anonymkode: 7d199...52b

Ok. Kan du vise til seriøs forskning på dette området og komme med dokumentasjon?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest morhjertegod

Jeg har vært med på en slik seanse/ sermoni, der guttene var 2 og 4. Der en lege utførte inngrepet, etterpå var det gaver, fest med familie og venner. Disse guttene fikk smurt på en type krem for dempe smertene, de gråt litt, men gikk veldig fort over. Jeg forsvarer det ikke, men tror de som gjør det er overbevist om at dette er riktig. Mange gamle myter som at det er rensligere osv. Mange som er omskjært mener det er helt naturlig og visa versa, fordelene med dette i forhold til kvinnelig omskjæring er jo at de ikke får plager pga dette i etterkant , som jeg vet om. Kvinner får undelivet sitt ødlagt av omskjæring, det er barbarisk, og jentene blir skadet for lifetime. 

Men mener problemet hadde vært løst om de ventet til de kunne bestemme selv.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange her som ikke er så veldig opplyste om omskjæring av gutter, skjønner jeg... :fnise: 

Her, litt folkeopplysning: https://no.wikipedia.org/wiki/Mannlig_omskj%C3%A6ring

Omskjæring på gutter/menn gjøres ikke av kosmetiske grunner, men av religiøse, kulturelle eller medisinske grunner.

Det finnes noen fordeler ved omskjæring av guttebarn, som f.eks de hygieniske, og at risikoen for seksuelt overførbare sykdommer, urinrørsbetennelse og peniskreft minsker. Mannlig omskjæring er likevel omstridt, fordi det selvsagt kan følge med noen ulemper. For det første har man faren for komplikasjoner i forbindelse med selve inngrepet. For det andre har man problemet med nedsatt følsomhet som mange opplever fordi penishodet til en viss grad kan bli "herdet" ved at den beskyttende forhuden er borte. Den er jo der for en grunn, ellers hadde man vel ikke vært skapt med den. Et tredje problematisk forhold er jo dette at når man omskjærer småbarn, så utfører et inngrep på en som ikke er istand til hverken å samtykke eller protestere. 

Anonymkode: 9b809...2b9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor mot?

Fordi det er et irreversibelt, potensielt skadelig inngrep som gjøres på personer uten samtykkekompetanse.

Anonymkode: 5b248...fb7

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Alle de som var omskåret, bortsett fra en, fortalte at de ble det pga veldig trang forhud som barn. 

Er det noe jeg ikke forstår? 

Anonymkode: 52322...dc5

Ja, du forstår ikke at en operasjon for trang forhud så absolutt ikke er en full omskjæring. Det levnes nok hud/forhud igjen til å trekke over hele eller mesteparten av penishodet. I motsetning til omskårede menn betyr dette at menn som er operert for trang forhud fortsatt faktisk har en forhud, og beholder dermed store deler av følsomheten i penis som omskårede guttebarn mister.

 

Endret av Jus sanguinis
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...