Gå til innhold

Drikkebonger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vurderer å ha drikkebonger til festen etter middagen. Skal ha lokale der vi kan ha medbragt. Vil helst ha fri bar, men det blir skrekkelig dyrt! Så lurte på å ha bongebar med 10 kr for øl/vin slik at det blir litt billigere i hvert fall. 

Ok løsning? I hodet mitt nå høres det bra ut, men vil gjerne ha innspill! 

Lurer også på om dette strengt tatt er lovlig... Lokalet har ikke skjenkebevilling, men kan få det. Må vi evt ha det? 

 

Takk for svar!!

Anonymkode: 99687...866

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Drikkebonger som de betaler for? Poenget med bonger er vel at det er den alkoholen DERE spanderer på gjesten, når bongene er borte må de betale selv. Men dersom det er medbragt, synes jeg nesten det blir litt merkelig å skulle ta betalt for det.

 

Om lokalet trenger skjenkebevilgning vet jeg ikke, dersom de sto for alkoholen - så hadde måttet ha den ja.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjestene er jo nærmest ufrivillig på fest, så jeg synest dere skal ta den regninga. Spesielt siden det er medbrakt.

Anonymkode: fe502...93f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første er det smakløst å ikke spandere drikke til gjestene dine.

Det er fryktelig knotete om du skal ta betalt med kontanter, hvem bærer på seg 370 kroner i tikroninger? Kortterminal ødelegger fort marginene dine.

Det er sånn 25 enheter i en liter med vodka, den koster 450 eller mer, da går du jo uansett i minus. Så jeg synes det er en merkelig finansieringsmodell. Spriten får du heller ikke levert tilbake, så der vil jo alt som er usolgt bli regnet inn. Øl og vin er enklere, du får polet og butikken til å ta det i retur etterpå (husk å avtale dette med butikken).

Skjenkebevillingen koster jo noe (340 i Oslo for lukkede arrangement), og det tar en stund å søke. 

1 time siden, mereo skrev:

Drikkebonger som de betaler for? Poenget med bonger er vel at det er den alkoholen DERE spanderer på gjesten, når bongene er borte må de betale selv. Men dersom det er medbragt, synes jeg nesten det blir litt merkelig å skulle ta betalt for det.

 

Om lokalet trenger skjenkebevilgning vet jeg ikke, dersom de sto for alkoholen - så hadde måttet ha den ja.

 

Reglene er enkle, hvis du skal ta betalt for alkohol trenger du bevilling, enten salg hvis du skal selge eller skjenkebevilling dersom du skal servere.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, amativeReflection skrev:

For det første er det smakløst å ikke spandere drikke til gjestene dine.

Det er fryktelig knotete om du skal ta betalt med kontanter, hvem bærer på seg 370 kroner i tikroninger? Kortterminal ødelegger fort marginene dine.

Det er sånn 25 enheter i en liter med vodka, den koster 450 eller mer, da går du jo uansett i minus. Så jeg synes det er en merkelig finansieringsmodell. Spriten får du heller ikke levert tilbake, så der vil jo alt som er usolgt bli regnet inn. Øl og vin er enklere, du får polet og butikken til å ta det i retur etterpå (husk å avtale dette med butikken).

Skjenkebevillingen koster jo noe (340 i Oslo for lukkede arrangement), og det tar en stund å søke. 

Reglene er enkle, hvis du skal ta betalt for alkohol trenger du bevilling, enten salg hvis du skal selge eller skjenkebevilling dersom du skal servere.

Som nevnt, jeg vet ikke annet enn at dersom lokalet sto for alkoholen måtte de ha den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, mereo skrev:

Som nevnt, jeg vet ikke annet enn at dersom lokalet sto for alkoholen måtte de ha den.

Derfor forklarte jeg det til deg. Dersom man tar betalt for alkohol, må man ha bevilling. "Lokalet" trenger kun bevilling hvis de tar betalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vare tenkte det kunne være en mellomting mellom fri bar og "utestedspris". 

Vin/øl til maten, cognac/bailies til kakene, men 10 kr for øl/vin etter det. 

Kan ta betalt gjennom Vipps el kontant, og bare opplyse om opplegget på forhånd. 

Prisen per pers blir jo uansett liten (men mange bekker små, osv)

Skal ha 90 gjester, og det blir potensielt DYRT.

Jeg har vært i bryllup der det forventes at men skal betale "utestedspris" for sin egen drikke. Dette legger en veldig demper på stemningen synes jeg. 

Øl koster jo (flaske) ca 15 kr

Vin (glass fra Vindunk) ca 12-15 kr

Bonger var egentlig bare en tanke slik at det blir enklere med betaling. Så kan vi ta ut en del 10-kroninger slik at vi kan refundere evt ikke brukte bonger.

Spm er om det er lovlig egentlig. Og om det er lovlig, med skjenkebevilling å selge alkoholholdige drikker til rabattert pris.

ts

Anonymkode: 99687...866

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dere kommer til å virke som noen gjerrigknarker, det er bryllup,, ikke jobbfest.

Og i tilegg medbrakt-

Anonymkode: 9dfff...816

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner vel egentlig ikke hvorfor det er å være gjerrig. Det er jo ikke fordi vi ikke har lyst til å betale for fri bar, det er mer det at det ikke ubegrensede midler tilgjengelig, og fri bar blir for dyrt. Alternativet er jo å si at folk må ta med eget (uaktuelt) eller å søke om skjenkebevilling for lokalet, men da vil det være arrangørene som står for baren, og priser deretter. 

Du som mener det er "gjerrig", vil alle løsninger som ikke er fri bar være "gjerrig"-løsninger?

Anonymkode: 99687...866

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner vel egentlig ikke hvorfor det er å være gjerrig. Det er jo ikke fordi vi ikke har lyst til å betale for fri bar, det er mer det at det ikke ubegrensede midler tilgjengelig, og fri bar blir for dyrt. Alternativet er jo å si at folk må ta med eget (uaktuelt) eller å søke om skjenkebevilling for lokalet, men da vil det være arrangørene som står for baren, og priser deretter. 

Du som mener det er "gjerrig", vil alle løsninger som ikke er fri bar være "gjerrig"-løsninger?

Anonymkode: 99687...866

Hvorfor ber dere 90 gjester da? Det heter å leve over evne, ikke gjerrighet.

Anonymkode: fe502...93f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ber dere 90 gjester da? Det heter å leve over evne, ikke gjerrighet.

Anonymkode: fe502...93f

Takk for usaklig svar. :)  Å leve over evne ville ha vært å ha fri bar uten å ha midler til å betale for det. Det jeg vil gjøre er motsatt, nemlig å gjennomføre en flott dag med venner og familie, som vi har råd til å betale for. 

Anonymkode: 99687...866

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjente jeg ble litt usikker når jeg ser tolkningen av HI hos flere, så bare for å få det klart:

-Skal dere selv kjøpe inn mye alkohol (som da vil regnes som medbrakt) og som dere så tar en 10er per enhet i betaling for?

-Eller ønsker dere bongsystem, hvor gjestene må betale en tier per bong og alkoholen som serveres er fra baren (altså ikke medbragt fra dere, men noe arrangørene/utleier stiller med)?

I første tilfellet synes jeg det blir smålig, i andre tilfellet så synes jeg det er kurrant. Er ikke en avskrekkende pris akkurat, og jeg hadde nok ikke tenkt noe særlig over det. Men dersom det er medbragt fra deres side som dere tar betalt for, så tror jeg at jeg hadde rynket litt på nesen.

 

Anonymkode: 215ad...a48

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for usaklig svar. :)  Å leve over evne ville ha vært å ha fri bar uten å ha midler til å betale for det. Det jeg vil gjøre er motsatt, nemlig å gjennomføre en flott dag med venner og familie, som vi har råd til å betale for. 

Anonymkode: 99687...866

Nå var det ikke meg du siterte, men dere har jo ikke råd til å betale for festen når gjestene må betale for drikken ;) 

Det er snakk om at folk kanskje drikker fire-fem enheten etter middagen, avhengig av hvor lang middagen er o.l., så sparer dere rundt 4000 kr. Men gjerrigheten kommer til å bli snakket om lenge. Alltid faktisk, dette er en sånn ting folk ikke glemmer. Kutt i fargekodet pynt, svindyre klær, fancy transport, spesialprogram til kirken, den dyreste bryllupssuiten og alt annet vas brudepar bruker penger på, så har dere råd til de få tusenlappene til gjestene. Når gjestene bruker masse tid og penger på dere, så er det smaksløst om vertskapet ikke stiller mat og drikke. Og dere må ha sjenkebevilning for å ta betalt for alkohol i noen som helst form som nevnt over. 

Anonymkode: 54f74...ff0

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har til dags dato ikke vært i et bryllup hvor jeg som gjest har måttet betale for mat eller drikke. Som vertskap er det alminnelig folkeskikk å holde begge deler. Slik jeg ser det har TS to muligheter. Kutte ned på gjestelista og betale all mat og drikke for gjestene, eller ha alkoholfritt bryllup. Og TS må lære seg hva å "leve over evne" betyr. Du inviterer ikke 90 gjester i bryllup, med mindre du har råd til å ta regninga. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt lei av hvor negative noen kommentarer her er. Men takk for svar, er jo sikkert flere som mener som dere. Rart jeg ikke klarer å se problemet. 

Men jeg lurer enda på om det er gjerrig å ha vanlig bar på type hotellet som eneste servering etter middagen også? For det er jo det som er alternativet, på en måte. Og det er da vanlig? Jeg har vært i flere bryllup der det har vært opplegget, og jeg kan da ikke kjenne alle gjerrige mennesker i Norge. Denne løsningen blir supergrei for oss, men emm kjip for gjestene. 

Vi inviterer de som betyr noe for oss, og håper folk setter såpass pris på å feire dagen med oss at de overlever uansett hva drikkeopplegget blir. Har ikke brukt penger på ekstravaganser heller, prøver bare å finne en fin, gjennomførbar løsning, som gjør at gjestene har en fin dag/kveld. 

Dersom jeg har gjester som synes det er uhørt og kommer til å sladre om det årevis: de om det. Håper ikke dere negative her er invitert i bryllup i februar...

ts

Anonymkode: 99687...866

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir litt lei av hvor negative noen kommentarer her er. Men takk for svar, er jo sikkert flere som mener som dere. Rart jeg ikke klarer å se problemet. 

Men jeg lurer enda på om det er gjerrig å ha vanlig bar på type hotellet som eneste servering etter middagen også? For det er jo det som er alternativet, på en måte. Og det er da vanlig? Jeg har vært i flere bryllup der det har vært opplegget, og jeg kan da ikke kjenne alle gjerrige mennesker i Norge. Denne løsningen blir supergrei for oss, men emm kjip for gjestene. 

Vi inviterer de som betyr noe for oss, og håper folk setter såpass pris på å feire dagen med oss at de overlever uansett hva drikkeopplegget blir. Har ikke brukt penger på ekstravaganser heller, prøver bare å finne en fin, gjennomførbar løsning, som gjør at gjestene har en fin dag/kveld. 

Dersom jeg har gjester som synes det er uhørt og kommer til å sladre om det årevis: de om det. Håper ikke dere negative her er invitert i bryllup i februar...

ts

Anonymkode: 99687...866

Herregud du spør om meningen vår, og den får du, du kan velge å drite i det, men da skjønner jeg ikke hvorfor du spør..

Uansett så lenge stedet ikke har sjenkebevilling, er det ulovlig å ta betalt, om det er du eller de som mottar pengene for alkoholen.

Anonymkode: 9dfff...816

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud du spør om meningen vår, og den får du, du kan velge å drite i det, men da skjønner jeg ikke hvorfor du spør..

Uansett så lenge stedet ikke har sjenkebevilling, er det ulovlig å ta betalt, om det er du eller de som mottar pengene for alkoholen.

Anonymkode: 9dfff...816

Skriver takk for svar da, er bare skuffet over holdningene de representere, tbh. Var uansett bare en tanke. Og for the record så er det ikke en barregning på 4000, jeg er redd for. Ikke engang 10. Så mulig det blir løsningen, bare lurte på om det fantes brukbare alternativer. Er redd for at kostnaden plutselig blir oppmot 20.000 og påfølgende kaos. Problemet er at det ikke er mulig å ha noen kontroll (uten å si at når det er tomt så er det tomt). Men flott, igjen, tusen takk for svar! :fred:

ts 

Anonymkode: 99687...866

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skriver takk for svar da, er bare skuffet over holdningene de representere, tbh. Var uansett bare en tanke. Og for the record så er det ikke en barregning på 4000, jeg er redd for. Ikke engang 10. Så mulig det blir løsningen, bare lurte på om det fantes brukbare alternativer. Er redd for at kostnaden plutselig blir oppmot 20.000 og påfølgende kaos. Problemet er at det ikke er mulig å ha noen kontroll (uten å si at når det er tomt så er det tomt). Men flott, igjen, tusen takk for svar! :fred:

ts 

Anonymkode: 99687...866

I am out, det er noen folk som er så utrolig utakknemmlig for det råd og tips og meninger de får, at det er helt utrolig.

Her er det ingen som har prøvd å pushe på meningene sine,og heller ikke vært agressive, da synes jeg det er undøvendig med en sånn frekk og respektløs innlegg, neste gang dropp å skrive en tråd, hvis du ikke tåler svarene-.

Anonymkode: 9dfff...816

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎13‎.‎09‎.‎2016 at 1.58, AnonymBruker skrev:

Vurderer å ha drikkebonger til festen etter middagen. Skal ha lokale der vi kan ha medbragt. Vil helst ha fri bar, men det blir skrekkelig dyrt! Så lurte på å ha bongebar med 10 kr for øl/vin slik at det blir litt billigere i hvert fall. 

Ok løsning? I hodet mitt nå høres det bra ut, men vil gjerne ha innspill! 

Lurer også på om dette strengt tatt er lovlig... Lokalet har ikke skjenkebevilling, men kan få det. Må vi evt ha det? 

 

Takk for svar!!

Anonymkode: 99687...866

Tips: Jeg har servert og ryddet opp etterpå i mange brylluper, og har helt ut utrolig mange fulle / halvfulle cognac/likørglass i oppvaskkummen, så mitt første tips er at hvis dere skal servere cognac etc, så skal de som vil ha det selv hente det i baren. Hvis man fyller opp mange glass, så er det mange som tar / tar med til andre, som egentlig ikke vil ha det.

Jeg skjønte ikke helt det med betaling _og_ bong, vil du ha et vist antall bonger der man kan kjøpe vin rabbatert? Hva skjer når man har brukt opp bongene, betaler man mer?

Jeg tror d må ha skjenkebevilgning hvis du lovlig skal ta penger for alkohol.

Anonymkode: 1d818...dc0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blir litt lei av hvor negative noen kommentarer her er. Men takk for svar, er jo sikkert flere som mener som dere. Rart jeg ikke klarer å se problemet. 

Men jeg lurer enda på om det er gjerrig å ha vanlig bar på type hotellet som eneste servering etter middagen også? For det er jo det som er alternativet, på en måte. Og det er da vanlig? Jeg har vært i flere bryllup der det har vært opplegget, og jeg kan da ikke kjenne alle gjerrige mennesker i Norge. Denne løsningen blir supergrei for oss, men emm kjip for gjestene. 

Vi inviterer de som betyr noe for oss, og håper folk setter såpass pris på å feire dagen med oss at de overlever uansett hva drikkeopplegget blir. Har ikke brukt penger på ekstravaganser heller, prøver bare å finne en fin, gjennomførbar løsning, som gjør at gjestene har en fin dag/kveld. 

Dersom jeg har gjester som synes det er uhørt og kommer til å sladre om det årevis: de om det. Håper ikke dere negative her er invitert i bryllup i februar...

ts

Anonymkode: 99687...866

Du kaller gjestene dine gjerrige...

Jeg vil snu på det og si at det er vertskapet som er gjerrige, som forventer at gjestene skal betale drikkevarer når de er invitert i selskap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...