Gå til innhold

Feil bruk av ord


Arabella

Anbefalte innlegg

Jeg leser stadig spørsmål om hvordan noe vil utarte seg, når meningen er hvordan det vil arte seg. Folk forbreder seg stadig vekk, istedenfor å forberede seg. De tilbreder mat osv.

Mistenksom og mistenkelig er også vriene ord, tydeligvis. Variert, variabel og varierende er også vanskelige ord. På samme måte er det med irritert, irriterende og irritabel(t).

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 minutter siden, Arabella skrev:

Jeg leser stadig spørsmål om hvordan noe vil utarte seg, når meningen er hvordan det vil arte seg.

ut|arte v1 (etter ty. ausarten eller entarten) utvikle seg til noe verre

kunstnerens natursvermeri u-t til maner

Anonymkode: f3bb5...419

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

ut|arte v1 (etter ty. ausarten eller entarten) utvikle seg til noe verre

kunstnerens natursvermeri u-t til maner

Anonymkode: f3bb5...419

Jeg tror poenget var at man ikke kan si "utarte seg". Man kan si at ting "arter seg" eller at ting "utarter". Men ikke at det "utarter seg". 

Personlig irriterer jeg meg over "bekymringsverdig". 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til.......

Reagerer nesten ikke lenger, for det brukes mer på feil måte enn på rett. Men kjenner jeg blir litt glad inni meg når jeg hører at det benyttes riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ur/uer

:a034:

Folk som blander sammen ur og uer, burde ikke slippes løs i det offentlige rom. De burde holde seg hjemme og lese ordbøker. :regler:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Smultring skrev:

Ur/uer

:a034:

Folk som blander sammen ur og uer, burde ikke slippes løs i det offentlige rom. De burde holde seg hjemme og lese ordbøker. :regler:

Næmen Smultring da, du må ikke være så streng mot deg selv. :hug:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er irritabelt at folk og fedre ikke kan tilvenne seg innokulasjon om hvem ord eller ordtrykk man skulle burde bruke i hvilken konveks. Særdeleis synser jeg at det er irritabelt at tolk fordreier ord med andre ord som har lignende utallet. 

Er det så uti granskautet mannskelig å beferske nårsk? Noen folk burde stiftestest fast i en ordbøk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Smultring skrev:

Ur/uer

:a034:

Folk som blander sammen ur og uer, burde ikke slippes løs i det offentlige rom. De burde holde seg hjemme og lese ordbøker. :regler:

En slik defaitaisme går jeg ikke med på! Jeg plusset på innlegget ditt bare for å trøste deg litt. Kona mi (fra Nordmøre) sier ur om fisken, og det ville aldri falt meg inn å nekte henne å vise seg offentlig. Gå du trygt ut med hevet hode og spis din uer/ur med god samvittighet!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Annonse

Jeg irriterer meg over dem som bruker ordet "husken" istedenfor "hukommelse". For eksempel frasen "ei jeg jobber med sliter med HUSKEN" gir meg grøssninger. Jeg begynner også å lure på hvorfor problemer med en huske er relevant i jobbsammenheng.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, mammamora90 skrev:

Jeg irriterer meg over dem som bruker ordet "husken" istedenfor "hukommelse". For eksempel frasen "ei jeg jobber med sliter med HUSKEN" gir meg grøssninger. Jeg begynner også å lure på hvorfor problemer med en huske er relevant i jobbsammenheng.

"Husk" for "hukommelse" er et helt fint ord, både muntlig og i normert bokmål. 

Anonymkode: ca963...4b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Språk forandrer seg. Ord skifter betydning. Det er helt normalt. Vi bruker ord nå som var feil før, så det er ikke noe nytt.

Anonymkode: e26f9...b37

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 20.1.2017 den 13.02, mammamora90 skrev:

Jeg irriterer meg over dem som bruker ordet "husken" istedenfor "hukommelse". For eksempel frasen "ei jeg jobber med sliter med HUSKEN" gir meg grøssninger. Jeg begynner også å lure på hvorfor problemer med en huske er relevant i jobbsammenheng.

*host*

Anonymkode: 2eaed...5d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.1.2017 den 15.39, AnonymBruker skrev:

Språk forandrer seg. Ord skifter betydning. Det er helt normalt. Vi bruker ord nå som var feil før, så det er ikke noe nytt.

Anonymkode: e26f9...b37

Du mener med andre ord at de som skriver det vi mer konservative kaller dårlig norsk, er forut for sin tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker noen som var født rundt år 1900 som konsekvent fortsatte å skrive mig, dig og sig i steden for meg, deg og seg, lenge etter at ordene var endret, og vedkommende skrev også slik så sent som rundt 1980.

Anonymkode: 1363a...12f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.1.2017 den 13.02, mammamora90 skrev:

Jeg irriterer meg over dem som bruker ordet "husken" istedenfor "hukommelse". For eksempel frasen "ei jeg jobber med sliter med HUSKEN" gir meg grøssninger. Jeg begynner også å lure på hvorfor problemer med en huske er relevant i jobbsammenheng.

Det er forskjellig uttale på husken og husken, alt ettersom hva det er du snakker om.

Anonymkode: 1363a...12f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...