Gå til innhold

Stasjonsvogn med 69 hk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,
Vi vurderer å kjøpe en Skoda Fabia stasjonsvogn. Størrelsen er perfekt for oss. Det eneste vi er litt usikre på er motoren. Bilen veier 1000 kilo, og motoren har kun 69 hk. Vil det bli for lite i lengden?

Anonymkode: 3ed15...1ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville nok prøvd den. Fylt den opp med folk, og bagasje, så kjørt en tur på veier du kjører ofte.

Jeg skiftet nylig bil til en som var noe svakere enn den gamle, ca 120 hk til 89 hk. Det merkes ikke så mye, men noen ganger blir det tydelig. Må gire ned tidligere osv.

Men jeg hadde engang en elbil på ca 500 kg som bare hadde 8-9 hk. Det fungerte det også, men det gikk jo ikke veldig fort, mer som en moped.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok helt fint, min bil her ikke mer 75HK, laster den med ganske mye innimellom både i varerommet og på henger. Noen sprinter er den da slett ikke nedlasta, men det er den neimen ikke helt tom heller! Det gjelder bare å bruker huet litegrann, gi en liten ekstra puff i bunn av en bakke, får i gang turboen slik at den har å gå på til en kanskje på gire ned ett hakk.(diesel) Skodaen dere skal se på er vel en bensin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei,
Vi vurderer å kjøpe en Skoda Fabia stasjonsvogn. Størrelsen er perfekt for oss. Det eneste vi er litt usikre på er motoren. Bilen veier 1000 kilo, og motoren har kun 69 hk. Vil det bli for lite i lengden?

Anonymkode: 3ed15...1ac

Er dere en familie på fire med to barn og to voksne går det fint.  Jeg regner med at dere ikke skal trekke noen tilhenger, når dere har lastet den for ferie.  Ut fra dette går det helt fint, Den vil dekke de fleste behov,  selv om en kunne ønske seg mer krefter i lange stiginger. Det handler mer om å geare ned og ta tiden til hjelp i bakkene. Vil en ikke dette handler det om mer penger til bil. Forøvrig er de små nyere motorer kraftigere enn de eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass ihvertfall på at registerkjedet er byttet om det er 1.2l bensinmotoren før 2012 dere ser på. Er ikke skiftintervall på det, men de motorene sliter med kjedestrekk.

Anonymkode: 7143a...4ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en bil på 800+ kg og 68 hk. Det er helt latterlig tregt. Motorveikjøring når det er alt annet enn paddeflatt er med full gass (fordi bilen ikke orker å akselerere), forbikjøringer må planlegges måneder i forveien, bilen må gå på veldig høyt turtall for å orke noe som helst og man må gire ned i hver minste bakke. Og dette er med meg på 75 kg alene i bilen ...

Det skal sies at jeg er vant til biler med langt flere hk og har litt høyere krav til familiebilene våre, men dersom jeg var deg ville jeg nok uansett prøvekjørt bilen fullastet for å se om den dekker dine behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Går nok helt fint. Blir litt som å kjøre veteranbil, men er du interessert i en slik, har du jo likevel ikke planer om å ta den med på bilbane i helgene... :)

Anonymkode: 08d9a...b20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du aldri skal over 70 km/t og kun bruke bilen til å kjøre frem og tilbake fra hjem til matbutikk/barnehage/skole, så går det sikkert greit. Alt annet blir bilen for snau til. Jeg snakker av erfaring etter å ha eid bil med tilsvarende vekt og motorstørrelse en periode. Jeg støtter igrunnen hvert ord @jomann sier like over her om hvordan slike biler er å håndtere.  

Anonymkode: e9a07...97d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den blir nok ganske lat med så lite hester... det går nok men beregn deg på mye giring i oppoverbakker på langkjøring etc. Skal du pakke litt med deg så vil det nok merkes enda bedre. Men alt til sitt behov.. sikkert en grei bil til bykjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...