Gå til innhold

Hva ble servert i din barndoms bursdager?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Eg hadde alle mine barnebursdagar på 80-talet. :)

- Hot dog eller heimelaga pizza.

- Rød brus i glasflasker med sugerøyr, eller blandebrus.

- Chips

- Langpanne-sjokoladekake med nonstop og seigmenn. Av og til gelekake.

- Risbollar

- Skumkake

- Bollar

- Gele i forskjellige fargar.

- Godteposar. Enten fiska med etter godteposar i trappa. Eller så vart godteposane gøymt rundt omkring i huset, og me hadde skattejakt.

- Me leika forskjellige leikar. Bl.a. stolleiken, setja hale på grisen, flasketuten peikar på, leik med ballongar, ta den ring og la den vandre, avskjed på grått papir, adjektivleiken leika ute viss været var fint, ein leik som me kalte "syltetøy", som var veldig populær. Er det nokon andre som hugsar den leiken? Tar litt lang tid å forklara kva den gjekk ut på. Og ein hatte-musikkleik me leika, var også veldig gøy. Då sat me i ring på golvet med ryggen vendt mot personen bak oss, og ein vaksen styrte musikken. Så hadde me ein hatt, som skulle plasserast på hovudet til den som sat framfor ein sjølv. Den som hadde hatten på hovudet når musikken stoppa, var ute. Når det var to personar igjen, sat dei med ansiktet vendt mot kvarandre, og den som vart igjen til slutt var vinnaren. Og så pleide me ofte å konkurrera to og to i blyantleiken, der me festa ein lang hyssing/tråd i ein blyant, med eit lite godteri eller noko i enden. Så fekk to personar ein blyant kvar, og så gjaldt det å vera førstemann til å snurra blyanten rundt og få hyssingen heilt opp, sånn at ein fekk tak i det som hang i enden av hyssingen.

Gode minner!  😊 

 

Endret av Mirabella76
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjokoladekake, boller og gele - eller marsinpankake. Saltstenger, potetgull, pølser i hjemmebakt brød. Leker: spøkelseshistorier. Når jeg fikk barn var det pizza, sjokoladekake, boller, potetgull, is, sjokolade og godtepose (også når jeg selv var barn) og film.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bursdag på 80 tallet

Husmorpizza som jeg kaller den - tykk bunn i langpanne, sausen var tomatpure, så var der Gilde kjøttdeig (den på rull, som var stekt og delt i terninger), kanskje litt løk, det var ikke mye fyll... og jarlsberg på toppen. Det var pizzaen sin det :)
Masse kaker, men vi hadde alltid skuffekake (sjokolade) - og bløtkake pyntet med geletopper og lys jeg måtte blåse ut.
Brus - glassflasker, husker Tom og Jerry brus :) og med slike korker man banket hull i med spiker som vi ungene drakk av (for å unngå søl?)- men husker og en del flasker med Lux brus med sånn kork som du drar av med fingeren (en slags "løkke") - men der skar jeg meg en gang.

Rifla potetgull i stor skål på deling. Og non stop.

Gele var et must :) Og muffins, det var stas da vi begynte å farge glasuren rosa eller grønn :)
Flasketuten peker på, sett hale på grisen og tegnefilm.

Husker en bursdag så hadde pappa kjøpt masse poser med potetgullsticks (sånne tykke) og hatt i en søppelpose og delt ut til alle barna :D det var stas.
I venninnen min sin bursdag pleide alle gjestene å få hver sin lille presang, det var jeg litt misunnelig på da... Jeg husker jeg fikk en snurrebass :)

Anonymkode: 5e054...186

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sukk... "Villa Farris" 

Anonymkode: 9fe2e...cee

Het den ikke villa champagne?

Anonymkode: 86625...be6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Het den ikke villa champagne?

Anonymkode: 86625...be6

Villa Farris het den før det ble Villa Champagne og nå bare Villa, se her. Villa Farris er det alle jeg kjenner sier, til tross for at den heter Villa nå.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg var i barnehagealder var det pølser med ketchup, kaker, brus og gele. Når jeg var i barneskolealder var det pizza og toro gryterett med ris, bløtkake, sjokoladekake, suksessterte , gele og brus gjerne potetgull også. Aaaaalt for mye kaker. De tok gjerne flere uker å spise opp. Har ikke kjørt på med så mye kake til eget barn. Bestilte iskake fra Isbilen når h*n var liten. Synes en kake var nok. Man blir ofte mett av maten som serveres først. I barneskolealder ble det alltid feiring på lekeland,peppes osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stort sett Solo, Cola og Villa Farris (yepp. dagens "Villa" het 2Villa Farris" dengang).

Anonymkode: 9fe2e...cee

Ja, det husker jeg også! Hva var greia med det, var det Farris som produserte brusen? 

Stolleken lekte vi mye inne vi også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Amarone skrev:

Ja, det husker jeg også! Hva var greia med det, var det Farris som produserte brusen? 

Stolleken lekte vi mye inne vi også. 

Nei, tror det er fordi det er bilde av Villa Farris på selve brusen. Tror grunnen til at det ble skiftet fra Villa Farris til Villa Champagne/Villa var for å skille vanlig farris fra Villa Farris. Det artige er jo at veldig mange sier Villa Farris den dag i dag. ;)

Mvh Yvonne :heiajente: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Yvonne skrev:

Nei, tror det er fordi det er bilde av Villa Farris på selve brusen. Tror grunnen til at det ble skiftet fra Villa Farris til Villa Champagne/Villa var for å skille vanlig farris fra Villa Farris. Det artige er jo at veldig mange sier Villa Farris den dag i dag. ;)

Mvh Yvonne :heiajente: 

Aha, takk for oppklaring! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg gikk i barnebursdager på slutten av 80-tallet og begynnelsen av 90-tallet. 

Hot-dog eller frossenpizza sto på menyen hos de aller fleste. Ellers var det stort sett sjokoladekake med kakestrø eller seigmenn, samt gelé. Av og til boller. 

Brus å drikke, og sugerør var viktig. Gjerne de tynne. Noen steder fikk vi egen brus, og da alltid med sånn Donald el navnelapp. Hvis ikke så var det gjerne plastglass med barnemotiv som matchet papptallerkenene. 

Vi hadde fiskedam, og lekte stolleken, hatteleken, hale på grisen og hviskeleken. Hos en i klassen fikk vi se film, noe jeg husker at var kjempestas. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Belle âme

Sjokoladekake, gjerne som ein fotballbane.

Grandiosa.

Gelé i kopp.

Brownies i melis.

Pølser.

Is, gjerne med sjokoladesaus eller Oboy.

Matmuffins.

Godteposer.

Stolleiken, fiskestangleikting, skattejakt, og sikkert andre leiker.

2000-talet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Barnebursdag på 90-tallet og tidlig 2000-tallet her.

Jeg hatet bursdager. Det var mye folk, bråk og stress. Har aldri likt selskap. :fnise: Pappa er helt lik, så det er definitivt fra han! Hos oss bakte mamma en eller to kaker og det var alltid en stor skål med forskjellig godterier i og noen skåler potetgull for de som likte det. Og så var det alltid et par store flasker med brus (cola, fanta, solo og champagnebrus som det het da) på bordet. Jeg liker ikke brus, så det ble mer til de andre. :) 

Av mat ble det som regel servert pølse med brød eller hjemmelaga pizza. Noen ganger delte mamma ut godteposer til alle barna! Men som regel var det bedre å ha en stor skål på bordet.

Og selvfølgelig lekte vi stolleken, flasketuten peker på, gjemsel, etc. :) 

Heldigvis sluttet jeg tidlig med barnebursdagene. Ville heller feire sammen med brødrene mine. Barne-tv/film og godteri på bordet! Det var fint, det. :) 

Endret av honnipuff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

90-talls barn :) 

Pølser i brød

Grandiosa

Gele

Langpanne sjokoladekake med kokos, tuttifruttistrø eller nonstop og seigmenn

Muffins med melisglasur og sånne små sølvkuler på

Hver vår godtepose som vi "fisket"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bursdag på slutten av 80 og tidlig 90-tall. 

Hjemmelaget "husmorpizza" med tykk bunn

Rødbrus i glassflasker, (Tom og Jerry tror jeg og mener det fantes en mikke mus-brus også. Har hørt om Donaldbrus og, men tror jeg var liten eller ikke født da den forsvant), cola og/eller solo. Mange blandet cola og solo. Pføy 

Sjokoladekake langpanne pyntet med nonstop og seigmenn

Boller

Risboller

Muffins

Gelé

Godteposer til alle 

Leker var flasketuten peker på, bro bro brille, stolleken, gjemsel osv. Tror også det ble lest spøkelseshistorier noen ganger

Så også film. Leide videofilm på den lokale videosjappa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...