Gå til innhold

Hvordan er regler for lys på sykkel? foran eller bak?


Teardrop

Anbefalte innlegg

1 time siden, 2Bhonest skrev:

Det må du nok komme med en dokumentasjon på at det er ulovlig med refleks på skoene. I så tilfelle selges det massevis av ulovlig sko her i landet.

Du må også komme med dokumentasjon på at det er ulovlig med hodelyk, når man sykler.

Loven er klinkende klar den. Lysutstyr, og reflekser som skal være på sykkelen SKAL sitte på sykkelen! Ikke noen andre steder! Hva slags vås er det egentlig du prøver å fremheve?? Det er ikke påbudt med refleks på sko eller noen andre steder, ei heller ei lykt på hjelmen

Les forskriften og ikke lag dine egne regler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest 2Bhonest
3 minutter siden, tdm900 skrev:

Loven er klinkende klar den. Lysutstyr, og reflekser som skal være på sykkelen SKAL sitte på sykkelen! Ikke noen andre steder! Hva slags vås er det egentlig du prøver å fremheve?? Det er ikke påbudt med refleks på sko eller noen andre steder, ei heller ei lykt på hjelmen

Les forskriften og ikke lag dine egne regler!

Forskjell mellom påbudt og forbudt.

Etterlyser en forskrift som sier det er forbudt å ha refleks på skoene samt at det er forbudt å ha hodelykt...

Kan du vise til et slikt forbud?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
1 time siden, 2Bhonest skrev:

Det må du nok komme med en dokumentasjon på at det er ulovlig med refleks på skoene. I så tilfelle selges det massevis av ulovlig sko her i landet.

Du må også komme med dokumentasjon på at det er ulovlig med hodelyk, når man sykler.

Det er ikke ulovlig på noen som helst måte. Men snakker man at sykkelen skal være i forskriftsmessig stand når det gjelder lys og refleks, så hjelper det lite med lykt på hjelmen og reflekser på sko. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 2Bhonest
18 minutter siden, Coolaid skrev:

Det er ikke ulovlig på noen som helst måte. Men snakker man at sykkelen skal være i forskriftsmessig stand når det gjelder lys og refleks, så hjelper det lite med lykt på hjelmen og reflekser på sko. 

Har heller ikke påstått at det er enten eller, men det som skal være på sykelen, skal være der, men det finnes et unntak for klikkpedaler.

Du hevdet tidligere at det var ulovlig. Bruker du ofte å være uenig med deg selv?

d15eea4a52bb45a99953747738393125.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det hvite lyset foran er for at du skal se også, å ha et blinkende lys foran er idiotisk. Burde vært forbudt. Hvis blinkende lys gjorde deg sikrere ville de hatt det på biler og motorsykler også. 

Husk refleksvest og hjelp, så slipper du å bli skadet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest 2Bhonest
11 timer siden, amativeReflection skrev:

Husk at det hvite lyset foran er for at du skal se også, å ha et blinkende lys foran er idiotisk. Burde vært forbudt. Hvis blinkende lys gjorde deg sikrere ville de hatt det på biler og motorsykler også. 

Husk refleksvest og hjelp, så slipper du å bli skadet.

Denne ulykken ville vært unngått, om det hadde blitt brukt blinken lykt fremme.

http://blogg.torvund.net/2011/06/30/er-syklister-rettslose-i-trafikken-oppsiktsvekkende-dom-fra-gulating/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, 2Bhonest skrev:

Denne ulykken ville vært unngått, om det hadde blitt brukt blinken lykt fremme.

http://blogg.torvund.net/2011/06/30/er-syklister-rettslose-i-trafikken-oppsiktsvekkende-dom-fra-gulating/

Nåvel, du kan vel lese, og forstå hva som står i blogginnlegget? Om ikke skal jeg forklare: Det var ingen vits i å ha noe lys på hjelmen, bilisten så ikke noe mer til syklisten av den grunn, bare plaffa han rett ned! Om det hadde hjulpet med blinkende hvitt lys foran på sykkelen? Neppe! En hver bilist som ikke har evnen til å se seg for, spiller ingen rolle hva som brukes av reflekser, lys osv.

For det andre: Det er helt på trynet at bilisten her ikke ble fratatt førerkortet, man kan faktisk undres på om de kan jusen de lærte når de studerte, de som jobber med dét.

For det andre: Hadde syklisten vært bittelitt smart, hadde han slakka på farten litt, og unngått kollisjon med bilen! STOL ALDRI PÅ AT EN BILIST STOPPER FOR DEG, OM DU HAR ALDRI SÅ MYE FORKJØRSRETT!!! Det er den som er mykest som som må lide! Det har redda meg mange ganger fra å bli nedkjørt når jeg kjører motorsykkel gitt, men samme på tråsykkel også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 2Bhonest
1 time siden, tdm900 skrev:

Nåvel, du kan vel lese, og forstå hva som står i blogginnlegget? Om ikke skal jeg forklare: Det var ingen vits i å ha noe lys på hjelmen, bilisten så ikke noe mer til syklisten av den grunn, bare plaffa han rett ned! Om det hadde hjulpet med blinkende hvitt lys foran på sykkelen? Neppe! En hver bilist som ikke har evnen til å se seg for, spiller ingen rolle hva som brukes av reflekser, lys osv.

For det andre: Det er helt på trynet at bilisten her ikke ble fratatt førerkortet, man kan faktisk undres på om de kan jusen de lærte når de studerte, de som jobber med dét.

For det andre: Hadde syklisten vært bittelitt smart, hadde han slakka på farten litt, og unngått kollisjon med bilen! STOL ALDRI PÅ AT EN BILIST STOPPER FOR DEG, OM DU HAR ALDRI SÅ MYE FORKJØRSRETT!!! Det er den som er mykest som som må lide! Det har redda meg mange ganger fra å bli nedkjørt når jeg kjører motorsykkel gitt, men samme på tråsykkel også!

Hadde du lest dommen, så ville du sett utifra forklaringen til sjåføren at hun sag ikke sykelisten siden lyset var likt som en bil som kom bak. Hadde lyset hennes blinket, så ville hun skjønt det var en syklist og ikke en bil, siden billysene ikke har lovt til å blinkende lys.

Syklisten trodde bilen såg henne og hadde stoppet for å overholde vikeplikten, men så rett før hun kom frem, kjørte bilen ut i veien.

For det siste. Jeg har IKKE frontet noe for å ha lys på hjelmen. Jeg har bare sagt det ikke er ulovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...