Gå til innhold

Hvordan er regler for lys på sykkel? foran eller bak?


Teardrop

Anbefalte innlegg

Kan noen fortelle meg hvordan reglene er ang å ha lys på sykkelen i mørket?
Holder det med synlige reflexer om man bare sykler på fortau og gangveier?
Er et lys forran godkjent?
Eller MÅ man ha lys forran og blinkende lys bak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Sykkelen skal ha rød refleks bak og gul eller hvit refleks på begge sider av pedalene. Dersom sykkelen brukes i mørke eller vær med dårlig sikt, skal den ha lykt foran med hvitt eller gult lys og lykt bak som gir rødt lys."

Anonymkode: 0ac79...bda

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Teardrop skrev:

Kan noen fortelle meg hvordan reglene er ang å ha lys på sykkelen i mørket?
Holder det med synlige reflexer om man bare sykler på fortau og gangveier?
Er et lys forran godkjent?
Eller MÅ man ha lys forran og blinkende lys bak?

Den skal ha det samme som på bil, hvitt foran og rødt bak. Det er ikke påbudt med blinkende lys, MEN....et blinkende rødt fanges mye fortere opp av øynene når man når igjen en sykkel. Bruker selv å sette på blinkende rødt når jeg er ute i mørket, kan velges på den jeg har. 

Tror ikke det er noen forskjell om du sykler på vei, eller gangvei/fortau.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 9.9.2016 at 19.09, Teardrop skrev:

Kan noen fortelle meg hvordan reglene er ang å ha lys på sykkelen i mørket?
Holder det med synlige reflexer om man bare sykler på fortau og gangveier?
Er et lys forran godkjent?
Eller MÅ man ha lys forr

 
 
 
 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1990-02-19-119?q=Sykkel

§ 5.Lys og refleks

1. Sykkel skal ha rød refleks bak. På begge sider av pedalene skal det være hvit eller gul refleks. Ved bruk av sykkel utstyrt med klikkpedaler hvorpå det ikke kan monteres refleks, skal sykkelen ha refleks på pedalarmene. Refleksanordningene skal være av godkjent type.
2. Sykkel, som brukes i mørket eller i usiktbart vær på alminnelig beferdet veg eller område, skal foran ha lykt som gir gult eller hvitt lys og/eller flerfunksjonslykt som kan gi blinkende eller fast hvitt lys. Bak skal sykkelha lykt som gir rødt lys og/eller lykt som gir blinkende rødt lys.
3. Lyktene skal være festet til sykkelen.
4. Lyktene skal kunne sees tydelig i en avstand på 300 m. Lykter som gir blinkende lys skal blinke med minst 120 blink pr. minutt.
0 Endret ved forskrifter 27 juni 2001 nr. 813, 22 des 2006 nr. 1605 (i kraft 1 mars 2007).
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Legg merke til at det ikke er påbudt med lys på sykkelen til enhver tid. Det gjelder kun i skumring/mørke. 

Det er derfor sykkelbransjen selger sykler uten lys foran og bak. Reflekser er påbudt til enhver tid, derfor selges sykler alltid med reflekser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Coolaid skrev:

Legg merke til at det ikke er påbudt med lys på sykkelen til enhver tid. Det gjelder kun i skumring/mørke. 

Det er derfor sykkelbransjen selger sykler uten lys foran og bak. Reflekser er påbudt til enhver tid, derfor selges sykler alltid med reflekser.

De fleste har refleks på pedaler :)

Anonymkode: 05b73...ace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste har refleks på pedaler :)

Anonymkode: 05b73...ace

Ja, det er ikke lov å selge sykler uten. Men det skal i tillegg være refleks på styret og bak på sykkelen.

Men det er lov å selge pedaler uten... så når man skifter de kjipe gummipedalene som følger med sykkelen og kjøper nye pedaler da må man montere noe selv, dersom man skal være lovlydig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 22.9.2016 at 0.04, Coolaid skrev:

Ja, det er ikke lov å selge sykler uten. Men det skal i tillegg være refleks på styret og bak på sykkelen.

Men det er lov å selge pedaler uten... så når man skifter de kjipe gummipedalene som følger med sykkelen og kjøper nye pedaler da må man montere noe selv, dersom man skal være lovlydig.

De fleste syklene til voksne selges uten pedaler.

Tror nok man kommer unna en eventuell bot om klikkpedalene ikke har refleks og pedalarmene ikke har refleks, men man har refleks på skohelen.

Regelen sier at refleksen på pedalarmene skal være av godkjent type, men ingen kan forklare hva som menes med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Coolaid
På 25.9.2016 den 22.03, 2Bhonest skrev:

De fleste syklene til voksne selges uten pedaler. 

Tror nok man kommer unna en eventuell bot om klikkpedalene ikke har refleks og pedalarmene ikke har refleks, men man har refleks på skohelen.

Regelen sier at refleksen på pedalarmene skal være av godkjent type, men ingen kan forklare hva som menes med det.

Det hjelper ikke å ha hodelykt på hjelmen i stedet for lykt på selve sykkelen. Det hjelper heller ikke med refleks på skohelen. Men ved kontroll kan feks politiet velge hvilke reaksjonsform de ønsker å bruke, selv om man ikke kan forvente å komme unna med det. 

På pedalarmene kan man feste reflekstape som man får kjøpt hos Chlas Ohlson, det er innenfor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den Lille Heksa
På 10.9.2016 den 14.07, Teardrop skrev:

Takk for svar! Da har jeg vært å kjøpt lys til både forran og bak.

Smart, jeg hadde ikke turt å sykle uten, lover eller ikke lover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25. september 2016 den 22.03, 2Bhonest skrev:

 

Regelen sier at refleksen på pedalarmene skal være av godkjent type, men ingen kan forklare hva som menes med det.

Godkjent = CE-merket.

Anonymkode: 82a0d...9f1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 2Bhonest
48 minutter siden, Coolaid skrev:

Det hjelper ikke å ha hodelykt på hjelmen i stedet for lykt på selve sykkelen. Det hjelper heller ikke med refleks på skohelen. Men ved kontroll kan feks politiet velge hvilke reaksjonsform de ønsker å bruke, selv om man ikke kan forvente å komme unna med det. 

På pedalarmene kan man feste reflekstape som man får kjøpt hos Chlas Ohlson, det er innenfor. 

Hvor har jeg skrevet det om hodelykt? Jeg vet at lys SKAL være festet til sykkelen, men det var ikke lyset jeg skrev om, men den refleksen på pedalarmene.

Det står i reglene at man skal ha refleks på pedalene, men hvis man har klikkpedaler, så skal godkjent refleks brukes istedet. Reglene sier INGENTING om hva som er godtkjent refleks...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest 2Bhonest
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Godkjent = CE-merket.

Anonymkode: 82a0d...9f1

Ehh NEI. CE er ingen godkjenningsmerke. CE er bare et merke som forteller at de følger en hvis standard.
https://www.standard.no/standardisering/ce-merking/

 

Der finnes massevis av lykter og lys som er CE merket, men totalt forbudt å bruke på kjøretøy.

Endret av 2Bhonest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
20 timer siden, 2Bhonest skrev:

Hvor har jeg skrevet det om hodelykt? Jeg vet at lys SKAL være festet til sykkelen, men det var ikke lyset jeg skrev om, men den refleksen på pedalarmene.

Det står i reglene at man skal ha refleks på pedalene, men hvis man har klikkpedaler, så skal godkjent refleks brukes istedet. Reglene sier INGENTING om hva som er godtkjent refleks...

Av ren nysgjerrighet. Hvor står det beskrevet det du skriver om klikkpedaler? 

Og uansett, har ikke skrevet at du har nevnt hodelykt. Det var bare informasjon til tema. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 2Bhonest
17 minutter siden, Coolaid skrev:

Av ren nysgjerrighet. Hvor står det beskrevet det du skriver om klikkpedaler? 

Og uansett, har ikke skrevet at du har nevnt hodelykt. Det var bare informasjon til tema. :)

Uthevet: Da skriver du det som et eget innlegg, og ikke som et tilsvar på mitt innlegg.

 

$5
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1990-02-19-119

062c0e2bc4634470876e215765299abe.png

Endret av 2Bhonest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest 2Bhonest
8 minutter siden, Coolaid skrev:

Hyggelig at du svarer men du bestemmer da for søren ikke hva jeg skriver i egne innlegg. :fnise:

Når du svare på mine innlegg og det er på jordet det du svarer i forhold til mine innlegg, ja da får du passet påskrevet.

Det er normal nettikette at når man svarer en person på hans innlegg, at svaret har en viss relevans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
1 time siden, 2Bhonest skrev:

Når du svare på mine innlegg og det er på jordet det du svarer i forhold til mine innlegg, ja da får du passet påskrevet.

Det er normal nettikette at når man svarer en person på hans innlegg, at svaret har en viss relevans.

Det er ikke mangel på relevans. Du skrev selv om refleks på skohælen som alternativ. Jeg påpekte at det er like ulovlig som hodelykt på hjelm, som også er vanlig at mange bruker. Det er en sammenligning. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 2Bhonest
59 minutter siden, Coolaid skrev:

Det er ikke mangel på relevans. Du skrev selv om refleks på skohælen som alternativ. Jeg påpekte at det er like ulovlig som hodelykt på hjelm, som også er vanlig at mange bruker. Det er en sammenligning. 

 

Det må du nok komme med en dokumentasjon på at det er ulovlig med refleks på skoene. I så tilfelle selges det massevis av ulovlig sko her i landet.

Du må også komme med dokumentasjon på at det er ulovlig med hodelyk, når man sykler.

Endret av 2Bhonest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...