Gå til innhold

Ydmyket


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den 9. september 2016 at 15.29, AnonymBruker skrev:

Du har misforstått! De har ydmyket meg ved å invitere eksen. Skjønner ikke hvorfor de inviterte meg hvis eksen hadde så stor betydning for de. Eller var jeg til pynt og for å få gaver av meg? 

Anonymkode: 06c24...a5c

Nei. Jeg har ikke misforstått. Eneste som har ydmyket deg er du selv med den oppførselen du viste. Makan. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den 9. september 2016 at 14.56, AnonymBruker skrev:

Da er det avgjort at jeg har vært urimelig. Jeg hadde ikke lyst til å være med i bryllupet men min bedre halvdel tvang meg, da endte det slik. Å invitere eksen har gitt meg en klar signal at jeg ikke er ønsket i familien og kommer aldri til å bli akseptert. Da kan de like godt invitere kun eksen framover. Jeg vil ha meg frabedt. Selv om jeg hadde oppført meg og ingenting hadde skjedd fra min side, kommer jeg aldri å tilgi de. 

Anonymkode: 06c24...a5c

Du er sikkert ikke ønsket i familien uansett, slik du oppfører deg. Som en trassig liten drittunge.

Anonymkode: 63d3e...dd0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 9.9.2016 at 13.37, mereo skrev:

Ekser er da like så velkommne som noen andre! Dersom brudeparet har ett godt forhold til vedkommende og anser vedkommende som en del av familien, så faller det seg naturlig for dem å invitere dem.

Så ja, jeg anser det kanskje som at du har vært urimelig - da man ikke vet forholdet dem i mellom, så vil jeg si kanskje.

Jeg synes det på en måte kan være en tydelig beskjed om at TS ikke er like velkommen i familien og at eksen er "det ekte familiemedlemmet". Sånn gjør man bare ikke!! Ekser er ekser, man kan godt være venner, men man tar hensyn til familiemedlemmer og den nye kjæresten, som nå blir en del av familien.

 

Anonymkode: cefdd...285

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det på en måte kan være en tydelig beskjed om at TS ikke er like velkommen i familien og at eksen er "det ekte familiemedlemmet". Sånn gjør man bare ikke!! Ekser er ekser, man kan godt være venner, men man tar hensyn til familiemedlemmer og den nye kjæresten, som nå blir en del av familien.

 

Anonymkode: cefdd...285

Gjør man ikke? Som kjæreste er man faktisk bare noens +1. Er man gift og samboer er situsjonen anerledes. Ei heller er den dagen gjestenes dag, det er brudeparets! De har tatt sitt valg ved å inkludere noen de anser som vktig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, mereo skrev:

Gjør man ikke? Som kjæreste er man faktisk bare noens +1. Er man gift og samboer er situsjonen anerledes. Ei heller er den dagen gjestenes dag, det er brudeparets! De har tatt sitt valg ved å inkludere noen de anser som vktig.

Det er den nåværende kjæresten som teller, og som SKAL tas hensyn til. Eksen er eks for familien også, og de kan gjerne omgås hvem de vil ellers, men de bør ikke skape splid og ubehageligheter på en dag som skulle vært en gledesfylt dag.

Anonymkode: cefdd...285

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er den nåværende kjæresten som teller, og som SKAL tas hensyn til. Eksen er eks for familien også, og de kan gjerne omgås hvem de vil ellers, men de bør ikke skape splid og ubehageligheter på en dag som skulle vært en gledesfylt dag.

Anonymkode: cefdd...285

Nei, hvis dette er en eks som har en laaaang historie med brudeparet og har feks. vært en tante eller onkel (inngift) og dette er noen man fortsatt anser som en del av familien, så har de like mye rett til å være tilstede som andre. Strengt tatt bure TS ha klart å oppføre seg denne dagen av ren høfflighet, såpass voksen få man være. Hadde det vært uenighet mellom eksen og partneren til TS ville det gjort situasjonen anerledes, men det er fortsatt opp til vertskapet å avgjøre hvem som er invitert!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det på en måte kan være en tydelig beskjed om at TS ikke er like velkommen i familien og at eksen er "det ekte familiemedlemmet". Sånn gjør man bare ikke!! Ekser er ekser, man kan godt være venner, men man tar hensyn til familiemedlemmer og den nye kjæresten, som nå blir en del av familien.

 

Anonymkode: cefdd...285

I denne settingen er eksen en del av familien til brudgommen(?) helt fra han var bitteliten, gudmor/barnevakt, er ikke noe man har i voksen alder. Ikke en person som er kommet inn i livet hans gjennom et forhold. I mine øyne blir hun da noe mer enn en eks. Forholdet til TS mann er noe som er skjedd iløpet av livet til brudgommen, og at det ble slutt ikke gjorde slutt på det vennskapet. En eks som er kommet inn i familien gjennom forhold, er litt annerledes synes jeg, men uansett kan jo vedkommende bety uhyre mye for en av et brudepar.

I mine øyne fremstår ts som paranoid, for alt tyder på at denne eksen aldri har gjort henne noe som skulle tilsi at hun skulle være så redd damen.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er den nåværende kjæresten som teller, og som SKAL tas hensyn til. Eksen er eks for familien også, og de kan gjerne omgås hvem de vil ellers, men de bør ikke skape splid og ubehageligheter på en dag som skulle vært en gledesfylt dag.

Anonymkode: cefdd...285

Tull! Mannen min er yndlings-onkel til min biologiske nevø, de har et utrolig sterkt bånd da faren til nevøen ikke lengre er i bildet! Dersom vi hadde gått fra hverandre hadde han naturligvis fortsatt å være yndlings-onkel, noe annet hadde vært helt utenkelig! Skulle vi fortalt den lille gutten at P* nå er "eksen"??

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, for en tråd... Jeg svarer på problemstillingen med min (sikkert ubetydelige) mening.

En eks kan utelates fra nye familiebevighenheter dersom det ikke er lang historie bak forholdet (som feks onkel Kenneth sin kjæreste gjennom tenårene, og de gikk fra hverandre på VGS og onkel Kenneth er nå gift med første barnet på vei. Hans eks kan "glemmes" av Kenneths familie.)

  • Men en med historie.... (som feks en barnløs tante som var tilstede i familien i over 20 år, og kanskje kjenner sine tidligere nieser og nevøer så godt at de fortsatt kaller henne "tante" og hun husker dem til jul og bursdager). 
  • Eller en med historie/blodsbånd til familien.. (Som feks at tante Lise fikk to barn med onkel Kenneth og de gikk fra hverandre, med Kenneths mamma liker å holde kontakten med Lise, fordi barna ennå går på skolen og det betyr at farmor får de ungene ekstra mye.) 

....i disse to tilfellene, og egentlig alle tilfeller hvor folk føler seg knyttet til en inngiftet slektning av forskjellige grunner, så synes jeg det er helt greit at eks-svigerfamilien fortsatt inkluderer denne personen. Såfremt at det ikke går på BEKOSTNING av en ny partner. Men bekosteningen bør ikke være at den nye partneren vil begrense gjestelisten, heller at svigerfamilien da inviterer eksen fremfor den nye. Det er uaktuelt. 

Å invitere begge? Helt innafor, og svært normalt. 

 

Anonymkode: 95e37...d3b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh my for en debatt. 

Et bryllup handler ikke om hvem familien som en helhet godtar eller ikke godtar, men hvem brudeparet har en relasjon til og har lyst til å invitere. Jeg er enig i at det går an å vise hensyn hvis det er tungtveiende grunner til det, men sånn generelt sett så synes jeg at oppegående voksne mennesker skal kunne tåle å omgås kjærestens eks for en dag. 

Jeg inviterte selv broren min sin eks i bryllupet mitt, fordi hun er en god venninne av meg og mannen. Heldigvis er både broren min, eksen og den nye dama voksne nok til at de både klarer å oppføre seg sivilisert og til og med kose seg med eksen i samme rom (tro det eller ei - det går faktisk an). 

Anonymkode: e16ce...1f0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 9.9.2016 at 14.56, AnonymBruker skrev:

Da er det avgjort at jeg har vært urimelig. Jeg hadde ikke lyst til å være med i bryllupet men min bedre halvdel tvang meg, da endte det slik. Å invitere eksen har gitt meg en klar signal at jeg ikke er ønsket i familien og kommer aldri til å bli akseptert. Da kan de like godt invitere kun eksen framover. Jeg vil ha meg frabedt. Selv om jeg hadde oppført meg og ingenting hadde skjedd fra min side, kommer jeg aldri å tilgi de. 

Anonymkode: 06c24...a5c

Håper virkelig han er din bedre halvdel, for den halvparten vi ser her virker helt på jordet.

Legg om stilen.

Anonymkode: bf918...33a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forståelse for at det ikke er ønskedrømmen å møte samboers eks, men i denne verden hvor samlivsbrudd er vanlig, og hvor folk beholder relasjoner til tross for brudd, så må man se litt stort på ting. Samboeren har valgt TS til sin livspartner, hadde han valgt eksen ja så hadde han vel vært sammen med eksen fremdeles. Å være i samme bryllup noen timer kan ikke være noen krise, det er vel mange andre personer der å snakke med en eksen. Man trenger da vitterligen ikke gjøre mer enn å veksle et par ord og så holde seg unna hverandre. Skjønner at man ikke vil ha eksen hjem på besøk, men at eksen skal nektes å se TS - det høres lite rasjonelt ut. Synes hele situasjonen virker irrasjonell og følelsestyrt, og helt unødvendig å lage en scene ut av noe slikt. Som sagt er det TS som er samboerens valg, ikke eksen. 

Anonymkode: df77c...e47

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 9. september 2016 at 13.54, AnonymBruker skrev:

Og verden dreier seg ikke rundt et ubetydelig brudepar. 

Anonymkode: 06c24...a5c

Nei, men et bryllup gjør! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...