Gå til innhold

Prøvde å ta selvmord i fylla


Lanista1984

Anbefalte innlegg

En kompis, som var rimelig deppa fordi han var dumpa av ungdomskjæresten, hengte seg i slipset sitt på fest. Da hadde en gjeng sittet og diskutert om det var mulig å henge seg i et slips eller om det glatte stoffet ville gi etter på grunn av tyngden tidligere på kvelden. Heldigvis var døra til dass åpen, og en av de mindre fulle festdeltakerne så det rett etter at han hadde hengt seg, og fikk holdt han oppe mens noen andre hentet kniv slik at de fikk skåret han ned.

Fyren hadde aldri vært depressiv, men også tidligere gjort idiotiske ting i spritfylla. Så han var helt avholds i bortimot ett år, og har etter det ikke rørt noe sterkere enn rødvin.

Jeg har selv hatt episoder hvor jeg har blitt veldig ustabil/psycho når jeg har drukket sprit, så eneste spriten jeg drikker er en enslig drink eller en liten akevitt. Ellers holder jeg meg til vin.

Anonymkode: 49b18...aaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det sies jo at ens følelser blir forsterket i fylla. Da jeg gikk på videregående skole, hadde jeg to klassekamerater som gjorde dette. Han ene bare en gang (så vidt jeg vet) og han andre flere ganger.

Men jeg hadde nok gjort det samme som deg; tatt en pause. Tenk om det samme skjer som slektningen til en av de anonyme brukerne her i tråden. Skumle saker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 8. september 2016 at 19.01, Lanista1984 skrev:

Jeg er hjemme nå. Oslo. Muligens 40 anrop på telefonen. Jeg tror ikke at jeg er så populær. Bare at mange ikke har sett meg på en stund. Og jeg drikker. Igjen. Ikke mye, men nok. Nok til å sove og ikke føle så mye. Jeg skal svare i morgen. Har sagt til mor og søstre at jeg har influensa. Hvem har egentlig det? De fleste tilfeller av influensa er få. Som regel er det snakk om forkjølelse. Influensa er noe annet. Så har vi den saken ut av verden.

Noen flasker med rosevin stod her fra sist gang. Jeg er mann nok til å hoppe fra et helikopter, men ikke mann nok til å la flaskene være alene.

Jeg vet jo så godt at alkohol kan få meg inn i "denne tåka" men jeg trenger bare "litt."

Og ingenting er bedre enn å drikke seg til å synes synd på seg selv. Men så kommer morgendagen, da. Ja. Den kommer. Og ingen vet hva den vil bringe. Bare at jeg har sagt ja til å dra tilbake. For i det minste er det en verden jeg forstår.

Og i en slik stund med minnene om en uskyldig barndom og ungdom, er det man husker best hun du gikk fra og burde ha blitt ved. Før krigen tok deg og gjorde deg totalt ubrukelig for alt og alle.

Så synes man synd på seg selv og er så totalt tåpelig. Når hele livet ligger foran deg. Hvis du bare orker. Og har lyst. Etter mange år har jeg fått sett hvordan mennesker reagerer for å overleve. Krig? Ordet er så kjent. Det brukes daglig. Men hvem vet hva det er. Krig er alt man ikke kan skrive. Alt som er for galt, idiotisk, loco, skremmende til at det kan skrives.

Så vi sier det ikke. Vi drikker litt rosevin. Og så kommer det en ny dag.

 

Jeg syns å lese ut av innlegget ditt at du er i ferd med å skjønne at du har et alkoholproblem. Og det er det veldig mange yrkesmilitære som har. Når man ikke er på utenlandsoppdrag blir det fort at hverdagen blir veldig triviell, og det føles som at man er i et vakuum. Og man har altfor mye fritid hvor man kan tenke på alt man har opplevd ute. Og ingen hjemme forstår. Da er det veldig enkelt å døyve angsten og følelsene med alkohol.

Ta kontakt med Bedriftshelsetjenesten, feltprest eller AKAN, for du bør søke hjelp allerede nå. Det kommer ikke til å gå over av seg selv.

Anonymkode: 49b18...aaa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mistet en slekning som tok livet sitt i fylla ,helt på impuls.. da jeg var ung og full engang så skulle jeg absolutt gå å legge meg på veien for å bli påkjørt..vart heldigvis stoppa i tide..alkohol er skummelt ja

Anonymkode: 732bc...c08

Det er det. Alkohol kan endre den du er totalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 9/8/2016 at 13.14, AnonymBruker skrev:

Får man være i militæret med så uforutsigbar psyke?

Anonymkode: 2fa13...db9

Nå er det ti som liker dette. Hva kan jeg svare? Det er umulig. Det er så lett å sitte med en avstand fra alt. Det blir mitt endelige svar. Det kunne hatt mer gnist. Det vet jeg. Men sanheten ser deg i øynene hvis du er nær krig. Alle andre kan bable og le.

Le når ei jente løper etter armen sin. Da kan vi som ikke vet, kose oss.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lanista1984 skrev:

Nå er det ti som liker dette. Hva kan jeg svare? Det er umulig. Det er så lett å sitte med en avstand fra alt. Det blir mitt endelige svar. Det kunne hatt mer gnist. Det vet jeg. Men sanheten ser deg i øynene hvis du er nær krig. Alle andre kan bable og le.

Le når ei jente løper etter armen sin. Da kan vi som ikke vet, kose oss.

 

 

Altså, nå må du slutte å ta deg så nær av dette. Jeg likte ikke innlegget du refererer til opprinnelig, men gjorde det nå når jeg ser hvordan du følger opp svarene du får her inne.

Syntes det er åpenbart at du trenger noen form for hjelp, og en annen type hjelp enn å være selvmedlidende her på kvinneguiden.

Ikke at det er noe galt i å være selvmedlidende altså, men det er noe galt når man er det ovenfor ukjente anonyme personer.

Antar at denne tråden snart blir stengt og slettet av moderator, men håper ting ordner seg for deg.

Anonymkode: eedfa...c13

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg prøvde å ta selvmord i fylla en gang. Alkohol gjør at man "mister kontrollen", i mangel av bedre ord, på følelser. Antakeligvis så undertrykker og fortrenger du de vonde følelsene og minnene i hverdagen og når du da drikker alkohol så kommer mye fram. Ihvertfall det jeg har blitt forklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm så følelsene man har forsterkes når man er full...så en person som har selvmordstanker, men ikke tørr grunnet reddsel trenger bare å drikke? Da tar hjernen på seg jobben? Sykt! 

 

 

Anonymkode: 6b1ff...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, nå må du slutte å ta deg så nær av dette. Jeg likte ikke innlegget du refererer til opprinnelig, men gjorde det nå når jeg ser hvordan du følger opp svarene du får her inne.

Syntes det er åpenbart at du trenger noen form for hjelp, og en annen type hjelp enn å være selvmedlidende her på kvinneguiden.

Ikke at det er noe galt i å være selvmedlidende altså, men det er noe galt når man er det ovenfor ukjente anonyme personer.

Antar at denne tråden snart blir stengt og slettet av moderator, men håper ting ordner seg for deg.

Anonymkode: eedfa...c13

Det er ikke noe galt med meg. Men blir skremt når så mange tror at det er unaturlig å være mennesklig i krig. Det lattrerligjør så mange mennesker. Det skremmer meg. 

Endret av Lanista1984
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lanista1984 skrev:

Det er ikke noe galt meg meg. Men blir skremt når så mange tror at det er unaturlig å være mennesklig i krig. Det lattrerligjør så mange mennesker. Det skremmer meg. 

Jeg tok det ikke som latterliggjøring.

Jeg skjønner hvorfor du tenker sånn - mennesker kan være stygge med hverandre. Eller, mennesker er gjerne stygge med hverandre, så lenge det går på andres bekostning.

Anonymkode: eedfa...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hmmm så følelsene man har forsterkes når man er full...så en person som har selvmordstanker, men ikke tørr grunnet reddsel trenger bare å drikke? Da tar hjernen på seg jobben? Sykt! 

 

 

Anonymkode: 6b1ff...6c7

Nei det er tull. Hvis folk er langt nokk nede. Tar de selvmord uansett.

Det er ikke redsel som styrer folk men håp. På at noe kan bli bedre.

Anonymkode: 90a16...19c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 8.9.2016 at 13.14, AnonymBruker skrev:

Får man være i militæret med så uforutsigbar psyke?

Anonymkode: 2fa13...db9

Det er vanlig å få en litt lurvete psyke av for stygge utenlandsoppdrag i alle fall. 

Og hadde dere visst hvordan det norske forsvaret kan hoppe over formelle krav så lenge de ser potensiale i folk hadde dere ikke stilt dette spørsmålet. Det sitter mange mennesker der ute som føler seg misbrukt og utnyttet, både soldater og pårørende. Start med å lese bøkene om Trond Bolle, for et lite innblikk. 

Anonymkode: f2536...185

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nå tro at både alkohol og påvirkning av det å kjempe i krig vil ha en eller annen form for effekt på de fleste. Det å finne humor i at en jente løper etter armen sin, er sinnets måte å ufarliggjøre situasjonen slik at inntrykkene ikke skal bli for sterke å bearbeide når det pågår. Nå husker jeg ikke helt ordrett hva det innebar(2 år siden jeg hadde psykologifaget på universitetet), men det vil ikke være feil å tenke at noen typer alkohol frembringer endel negative følelser man har ubevisst/ ikke ferdig bearbeidet som man har fått på krevende utenlandske oppdrag. 

Litt usikker om jeg forstod innlegget ditt riktig, men håper uansett at du vurderer en form for hjelp/samtale med noen før du plutselig innser at du burde ha gjort det for lenge siden :) 

 

Anonymkode: f845b...fde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en grunn til at jeg bare later som alt er ok når jeg kommer hjem. Jeg gidder ikke å fortelle om alt. Jeg ønsker ikke at min familie skal få vite alt. Og jeg trenger ikke at folk flest skal synes synd på meg. Uansett hvor sterk jeg er. Folk flest elsker å snakke. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Lanista1984 skrev:

Det er en grunn til at jeg bare later som alt er ok når jeg kommer hjem. Jeg gidder ikke å fortelle om alt. Jeg ønsker ikke at min familie skal få vite alt. Og jeg trenger ikke at folk flest skal synes synd på meg. Uansett hvor sterk jeg er. Folk flest elsker å snakke. 

 

Jeg er enig i at familien ville ikke vært min første prioritet å snakke med heller. Men hvis saken er at du kunne hatt behov for å bearbeidet noen minner, handlinger og opplevelser så kunne det vært aktuelt å snakket med fastlege eller psykolog. I noen tilfeller kan det hjelpe å ha en litt mer nøytral person som har erfaring med sånt. Det har jo ikke noe med hvor sterk psykisk man er heller. 

Jeg vil nå si at de som innser at det er på tide å gjøre noe som kan lønne seg for sin egen psykiske helse, har en bedre selvinnsikt og klarere psyke :)

Anonymkode: f845b...fde

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg prøver å finne en vei hvor jeg gidder å være edru. Det er ikke enkelt. Da livet ved alkohol, ga mer mening. Men siden det er den siste vei, så må jeg prøve. Som en fin tallerken med magert kjøtt og utrolige grønnsaker på et bra sted, må det prøves. Det må prøves.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den 9/8/2016 at 13.14, AnonymBruker skrev:

Får man være i militæret med så uforutsigbar psyke?

Anonymkode: 2fa13...db9

 

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil nå tro at både alkohol og påvirkning av det å kjempe i krig vil ha en eller annen form for effekt på de fleste. Det å finne humor i at en jente løper etter armen sin, er sinnets måte å ufarliggjøre situasjonen slik at inntrykkene ikke skal bli for sterke å bearbeide når det pågår. Nå husker jeg ikke helt ordrett hva det innebar(2 år siden jeg hadde psykologifaget på universitetet), men det vil ikke være feil å tenke at noen typer alkohol frembringer endel negative følelser man har ubevisst/ ikke ferdig bearbeidet som man har fått på krevende utenlandske oppdrag. 

Litt usikker om jeg forstod innlegget ditt riktig, men håper uansett at du vurderer en form for hjelp/samtale med noen før du plutselig innser at du burde ha gjort det for lenge siden :) 

 

Anonymkode: f845b...fde

Det var definitivt ikke ment som humor. Det er noen ganger litt håpløst å skrive om ting som dette. Jeg beklager, hvis du tok det som humor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Lanista1984 skrev:

 

Det var definitivt ikke ment som humor. Det er noen ganger litt håpløst å skrive om ting som dette. Jeg beklager, hvis du tok det som humor.

Nå har jeg ikke lest grundig gjennom alt heller, så misforståelser skjer. 

Husker bare jeg snakket med en kompis som var nede for en stund tilbake og opplevde endel morbide hendelser, der han gjerne følte behov for å le, selv om det absolutt ikke var noe morsomt i selve hendelsen. 

Anonymkode: f845b...fde

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg ikke lest grundig gjennom alt heller, så misforståelser skjer. 

Husker bare jeg snakket med en kompis som var nede for en stund tilbake og opplevde endel morbide hendelser, der han gjerne følte behov for å le, selv om det absolutt ikke var noe morsomt i selve hendelsen. 

Anonymkode: f845b...fde

Det er noe jeg kan kjenne meg igjen i for sånn er det for de fleste. Fra gammelt norsk kalles det vel galgenhumor. Og har nok eksistert så lenge mennesker har levd.

Men takk for din historie om de du kjenner. Det gjør meg jo mindre gal hver gang noen kjenner noen som er lik. Eller nærmest lik. Eller i det minste i nærheten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Lanista1984 skrev:

Det er noe jeg kan kjenne meg igjen i for sånn er det for de fleste. Fra gammelt norsk kalles det vel galgenhumor. Og har nok eksistert så lenge mennesker har levd.

Men takk for din historie om de du kjenner. Det gjør meg jo mindre gal hver gang noen kjenner noen som er lik. Eller nærmest lik. Eller i det minste i nærheten :)

Er nok flere enn man tror selv ;) Visste om flere som sleit da de kom tilbake til Norge. Var sikkert litt tabu å "snakke" om det da, men forhåpentligvis har det blitt bedre med årene. Er et par år siden jeg jobbet i Forsvaret, så har ikke hørt noe om sånt støtteordning på en stund. 

Anonymkode: f845b...fde

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...