Gå til innhold

En gymtraumatiserts vei til treningsglede


Ophelia85

Anbefalte innlegg

Tenkte å teste å ha en treningsdagbok for å se om det kan hjelpe på motivasjonen utover vinteren når det frister mer å krølle seg sammen på sofaen enn å halse rundt i skogen... Først, litt om meg:

 

Jeg har alltid hatet gym, og omtrent gråt av glede da jeg hadde min siste time på videregående. Jeg syns det var forferdelig å bli tvunget til å gjøre ting jeg ikke mestret og/eller var redd for, spesielt ballspill og stafetter der det ble ekstra åpenbart at man var dårligst i klassen. Jeg opparbeidet derfor aldri noen mestringsfølelse, treningsglede eller følelse av kroppsbeherskelse.

Fram til jeg var 18-20 var jeg veldig tynn/slank, spiste det jeg ville og holdt meg tydeligvis i nok bevegelse til å holde vekten. Så flyttet jeg hjemmefra for å studere, spiste mye ferdigmat og ble mye mer stillesittende. Kiloene begynte å snike seg på, og jeg tok ikke skikkelig tak i det. Prøvde halvhjertet å jogge, hatet det, spiste pizza. 

Så fikk jeg samboer med alt det innebærer av sofakos. Fornektet for meg selv at jeg ble tjukkere, men merket det selvsagt på klær og selvfølelse. Trening var et ork, og jeg holdt aldri ut i mer enn en måned eller så. Plutselig var jeg 70 kg (min trivselsvekt er på ca. 56-58) og hatet hvordan jeg så ut. Jeg var altså ikke sykelig overvektig, men hadde veldig høy fettprosent, ingen styrke og kondis som en 70-åring. 

Etter påskeferien (klisje!) bestemte jeg meg for å ta grep. Da hadde jeg kjørt i meg kilovis med smågodt og følte meg motbydelig. Har kuttet snop i 5 mnd, og har klart å nå flere mål:

 

- fullført couch 2 5 K. Jeg liker faktisk å jogge, og føler ikke at jeg skal dø hele tiden!

- fullført ripped in 30 (Jillian Michaels)

- fullført slimdown challenge (Jillian Michaels)

- gått ned til 66 kg

 

Høstens mål:

- klare å løpe 10 km i strekk

- fullføre 30 day shred (er på dag 8, level 1)

- fullføre 30 days of yoga (såvidt begynt)

- fortsette vektnedgangen

- jobbe med å få et bedre forhold til kroppen og tro på at den klarer å trene

 

hvis noen har orket å lese dette: takk! Håper å oppdatere dagboken jevnlig utover. 😄

 

 

Endret av Ophelia85
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dag 9, level 1 av 30 day shred unnagjort! Klarer å henge med hele veien, kan til og med ta en del push ups (på knærne, riktignok). Fornøyd!

I tillegg gjorde jeg dag 2 av 30 days of yoga (Yoga with Adriene). Jeg er stiv som en stokk og puster veldig overfladisk til vanlig, så jeg håper yoga kan gjøre meg litt mykere og mer avstresset. En del tunge planker, men deilig etterpå. Kommer ikke til å gjøre denne 30 dager i strekk, men fletter den inn når jeg har tid/føler behov.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Siden sist jeg oppdaterte har jeg gjort t.o.m. dag 6 av 30 days of yoga (troooor jeg skal ta dag 7 i kveld), og t.o.m. dag 4, level 2 av 30 day shred. I går løp jeg også dag 2, uke 9 av 10K runner (veldig bra app!). Puh!

Satser på å ta en ny løpeøkt i morgen om beina føles bra, deilig å suse rundt i skogen når været er fint.

Endret av Ophelia85
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...