Gå til innhold

Er dette urimelig av meg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 timer siden, Rosalie skrev:

For at NAV skal kunne ta tak i det, må de ho få beskjed om ståa. 

Det er sant, og det er dessverre mange som ikke tør si fra, nettopp fordi de ikke kjenner til rettighetene sine og gjerne har sjefer som overkjører dem. Det er dessuten altfor ofte tilfelle at NAV lar ting skure og gå - det er en enkel løsning, og det tar seg bra ut på statistikken.

Anonymkode: b7cbb...781

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Si ifra både på skolen og til nav. Vi har ofte utplasserte på min arbeidsplass, det er gjerne skoleelever fra yrkesklasser eller voksne som trenger språktrening og de ender alltid opp som gratisvikarer. Fryktelig frustrerende for meg men økonomien er viktigere enn hensynet til lover og regler. Tenk bare på barn som har IOP, som mor selv (og som pedagog) forventer jeg jo at IOP'EN følges opp av ansatte med ett minimum av innsikt i barnets behov og det har ikke en utplassert person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå syns jeg dette begynner å bli fryktelig vanskelig!

I forrige uke dro jeg på jobb og gledet meg som jeg stort sett gjør. Så får jeg beskjed om at det er ønskelig at jeg bytter trinn permanent. Hele resten av uka gikk med til å være fjern i arbeidstiden, gruble og tenke og bekymre meg.

Dette vil jeg VIRKELIG ikke. Det er snakk om et mye vanskeligere trinn å ha med og gjøre, og angsten gjør meg usikker i nye omgivelser. I tillegg er det virkelig forjævlig å miste den gjengen jeg har nå..

De kan da virkelig ikke forvente dette av meg, da det i tillegg er bestemt i kontrakt med nav hvilket trinn jeg skal være på..

Jeg vil jo være fleksibel, men heller ingen nikkedukke. Og jeg mener jeg er fleksibel nok da jeg sier ja hvis jeg må på andre trinn hist og pist en gang i blant.

Dette er sånn en typisk endring som gjør at jeg backer ut og slutter.

Jeg tenker at jeg er en gratis arbeidskraft for dem, så de bør være glade for å ha meg uansett. Bør jeg være beinhard og stå på mitt?

Anonymkode: bd982...528

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tvist skrev:

Snakk med Nav, spør dem om råd.

Veilederen min er så vanskelig å få tak i, og ikke minst udyktig. Så vet ikke om det har så mye for seg..

Men jeg orker ikke å bli pillet på nesen mer.

Anonymkode: bd982...528

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veilederen min er så vanskelig å få tak i, og ikke minst udyktig. Så vet ikke om det har så mye for seg..

Men jeg orker ikke å bli pillet på nesen mer.

Anonymkode: bd982...528

Det er viktigere for deg å ikke bli plukket på nesa enn å ha selvstendig lønn en dag? Enkelte av oss må faktisk gjøre en god del ting de ikke liker. Fordi ,? Vi lever av å gjøre ting for hverandre. 

Hvorfor skaffer du ikke eget arbeid hvis dette er for ille? Og nav gir deg lønn for å være der sant ? 

Jeg klarer ikke helt å forstå problemet. Du sier faktisk at du vurderer å slutte fordi det er for vanskelig. Tenk om flere av oss hadde tenkt det? Hvem skal betale for våre utgifter? :scorpis:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Jessica skrev:

Det er viktigere for deg å ikke bli plukket på nesa enn å ha selvstendig lønn en dag? Enkelte av oss må faktisk gjøre en god del ting de ikke liker. Fordi ,? Vi lever av å gjøre ting for hverandre. 

Hvorfor skaffer du ikke eget arbeid hvis dette er for ille? Og nav gir deg lønn for å være der sant ? 

Jeg klarer ikke helt å forstå problemet. Du sier faktisk at du vurderer å slutte fordi det er for vanskelig. Tenk om flere av oss hadde tenkt det? Hvem skal betale for våre utgifter? :scorpis:

Nei, det er tydelig.

Mener du at jeg ikke vil ha en selvstendig lønn om jeg sier imot på dette? Som nav-utplassert bør fleksibilitet gjelde begge veier, og det bør tas høyde for evt. angstproblemer. Egentlig burde jeg ikke vært i arbeidslivet, men det er nå en annen sak.

Nav gir meg (bedriten) lønn, men utifra kontrakt skal jeg være der med et bestemt trinn. Noe det nå vil forandres på, og det blir uholdbart for min del.

Anonymkode: bd982...528

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jessica skrev:

Det er viktigere for deg å ikke bli plukket på nesa enn å ha selvstendig lønn en dag? Enkelte av oss må faktisk gjøre en god del ting de ikke liker. Fordi ,? Vi lever av å gjøre ting for hverandre. 

Hvorfor skaffer du ikke eget arbeid hvis dette er for ille? Og nav gir deg lønn for å være der sant ? 

Jeg klarer ikke helt å forstå problemet. Du sier faktisk at du vurderer å slutte fordi det er for vanskelig. Tenk om flere av oss hadde tenkt det? Hvem skal betale for våre utgifter? :scorpis:

Jeg tror forresten sjansen min for å få jobb, minskes av å bytte på trinnene nå. Det kan bli tøft for meg psykisk.

Anonymkode: bd982...528

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror forresten sjansen min for å få jobb, minskes av å bytte på trinnene nå. Det kan bli tøft for meg psykisk.

Anonymkode: bd982...528

Ok. Helt greit å ta hensyn til egen psyke, men utifra det du skriver så høres det ut som at du vil prøve å trampe til du får det du vil hvis ikke så slutter du. Håper det ordner seg for deg.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Jessica skrev:

Ok. Helt greit å ta hensyn til egen psyke, men utifra det du skriver så høres det ut som at du vil prøve å trampe til du får det du vil hvis ikke så slutter du. Håper det ordner seg for deg.  

Men tror ikke du aner hvor fleksibel jeg har vært. Og jeg har alltid vært en slik person som finner meg i det meste, og sier ikke noe på det.

Og det er ikke unormalt at arbeidsgivere kan finne på å utnytte praksis-folk fra nav. Sier ikke at det nødvendigvis er intensjonen her.

Jeg har også forstått det på mange at det ikke er greit at jeg erstatter fast ansatte og ikke får ordinær lønn. Man skal gå på toppen av annen bemanning som utplassert av nav.

Anonymkode: bd982...528

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest svarene her, men jeg svarer uansett, da jeg har vært i lignende situasjon (til og med utplassert på skole, jeg også).

Skolen får faktisk betalt for å ha deg der. Selvfølgelig bruker de deg for det det (du) er verdt. 

Er du misfornøyd med situasjonen så kan du forsøke å snakke med ledelsen på skolen (du har vel en person å forholde deg til der, ifh til arbeidskontrakt?). Neste skritt er NAV-veilederen din. 

Jeg tenker at om du bare ikke får jobb og at det er derfor du er utplassert, så tenker jeg at du bør stå i det til du finner en annen jobb. Da får du noe bra å sette på CVen og kanskje en knakende god referanse. Det gjør du trolig uansett, om du står på.
Er du utplassert pga psykiske problemer, f.eks at du trenger stabilitet i jobben for å klare den, så må du rett og slett få det tilrettelagt. Dette bør i og for seg ikke være noe problem. I kontrakten din står det vel tydelig hva du er utplassert til å gjøre - be skolen forholde seg til den avtalen som er satt. 

Betaling kan du ikke kreve.

Anonymkode: e50c4...ae5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr vanskelig å få tak i saksbehandler: Ring NAV Servicetelefon, og si at du må få tak i saksbehandler raskt, og gi den du snakket med et kort sammendrag av problemet. Husk også å oppgi hvilke tidspunkt på dsgen du kan nås på, siden du ikke kan ha telefon på i klasserommet (eller - jeg hadde hatt telefonen på med vibrering i lomma, og gått på gangen dersom telefonen ringer når du er i klasserommet, siden det er svært viktig å få tak i saksbehandler).

Vedr at skolen vil endre kontrakten din: Gi beskjed om at dette er noe som må tas med saksbehandler hos NAV, og at du forholder deg til kontrakten som sier at du skal være i klasse F, og ikke noen andre klasser.

Anonymkode: cb80b...4aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke lest svarene her, men jeg svarer uansett, da jeg har vært i lignende situasjon (til og med utplassert på skole, jeg også).

Skolen får faktisk betalt for å ha deg der. Selvfølgelig bruker de deg for det det (du) er verdt. 

Er du misfornøyd med situasjonen så kan du forsøke å snakke med ledelsen på skolen (du har vel en person å forholde deg til der, ifh til arbeidskontrakt?). Neste skritt er NAV-veilederen din. 

Jeg tenker at om du bare ikke får jobb og at det er derfor du er utplassert, så tenker jeg at du bør stå i det til du finner en annen jobb. Da får du noe bra å sette på CVen og kanskje en knakende god referanse. Det gjør du trolig uansett, om du står på.
Er du utplassert pga psykiske problemer, f.eks at du trenger stabilitet i jobben for å klare den, så må du rett og slett få det tilrettelagt. Dette bør i og for seg ikke være noe problem. I kontrakten din står det vel tydelig hva du er utplassert til å gjøre - be skolen forholde seg til den avtalen som er satt. 

Betaling kan du ikke kreve.

Anonymkode: e50c4...ae5

Og da er det helt fair at jeg kan si "stopp en halv" hvis det er noe jeg ikke samtykker i? Det er derfor jeg mener at jeg som nav-utplassert kan tillate meg å si nei til noe jeg ikke vil (pr.nå pga angst osv..). Det er noe helt annet hvis jeg er ansatt, da må man gjør det man blir satt til.

Anonymkode: bd982...528

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vedr vanskelig å få tak i saksbehandler: Ring NAV Servicetelefon, og si at du må få tak i saksbehandler raskt, og gi den du snakket med et kort sammendrag av problemet. Husk også å oppgi hvilke tidspunkt på dsgen du kan nås på, siden du ikke kan ha telefon på i klasserommet (eller - jeg hadde hatt telefonen på med vibrering i lomma, og gått på gangen dersom telefonen ringer når du er i klasserommet, siden det er svært viktig å få tak i saksbehandler).

Vedr at skolen vil endre kontrakten din: Gi beskjed om at dette er noe som må tas med saksbehandler hos NAV, og at du forholder deg til kontrakten som sier at du skal være i klasse F, og ikke noen andre klasser.

Anonymkode: cb80b...4aa

Jeg får prøve dette.

Jeg er også litt usikker på om kontrakten kan ha blitt annerledes siden oppstart. Kanskje er det ikke lenger spesifisert hvilken klasse jeg skal være i, men siden det var meningen fra starten at jeg skulle være i denne klassen er det ikke bare fritt frem for arbeidsgiver å sette meg her og der? Og attpåtil i en vanskeligere klasse med mindre bemanning?

Anonymkode: bd982...528

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ts at dersom vi skal kunne forstå dette som du lager mye drama rundt, så må du nesten i korte ordelag, informere om hva som er grunnen til at du ikke kan finne deg jobb på egenhånd og hva du sliter rent psykisk. For her er tydelig noe mer som ligger bak. 

Kg er heller ikke ltid det stedet du bør bruke til å offentliggjere dine problemer på. Skriv heller en melding til NAV eller kontakt fastlege/behandler. 

Anonymkode: dff56...a98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7.9.2016 at 0.46, AnonymBruker skrev:

Det er sant, og det er dessverre mange som ikke tør si fra, nettopp fordi de ikke kjenner til rettighetene sine og gjerne har sjefer som overkjører dem. Det er dessuten altfor ofte tilfelle at NAV lar ting skure og gå - det er en enkel løsning, og det tar seg bra ut på statistikken.

Anonymkode: b7cbb...781

Hei, kan du litt om dette temaet?

Jeg har veldig mange ganger måttet bli kriseløsning som lærervikar, fordi lærer er syk og andre vikarer ikke er satt inn. Jeg har aldri fått tilbud om lønn. Men det har jeg da krav på?

Hvis jeg er en voksen nummer to i en klasse, etter læreren, skal jeg da ha krav på assistentlønn? Om jeg er fra nav..?

Jeg er forresten ts.

Og hvordan skal jeg fremlegge dette med psykiske utfordringer til arbeidsgiver? Jeg ble bedt om å bytte klasse etterhvert, men av diverse grunner har jeg ikke kunnet ta det opp med vedkommende enda. Jeg må vente en uke til.

Problemet er at jeg fikk helt hetta av forespørselen og da jeg kom hjem, fikk jeg panikkangst og pustevansker/hyperventilering. Lå og grein i fortvilelse. Dette er ikke tull. Og nå har jeg gått og sturet og tenkt på dette i mange dager. Og jeg er nervøs og tankefull hele tiden.

Anonymkode: bd982...528

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ts, jeg lurer faktisk på hva som er motivasjonen din til å være i praksis i det hele tatt er? Det virker ikke som du ønsker å være i jobb eller opparbeide deg noen form for arbeidserfaring, heller som den som trenger assistent enn å være en.. Hvis sistnevnte er tilfellet hadde det neppe vært et problem å få psykologen din til å skrive en rappoert til Nav for å bli fritatt, men hvis du faktisk er interessert i arbeidserfaring og jobb så må du faktisk lære deg å håndtere slike situasjoner og endringer. Det er IKKE verdens undergang å bytte trinn! Det er en nyttig erfaring for deg og behovet for å ha deg på et annet trinn er tydeligvis større. Sannsynligvis tror de også at du kan håndtere det ellers hadde det neppe blitt fremsatt som et ønske. Jeg tror det er nyttigere for deg og utviklingen din og heller snu holdningen fra at du tror du blir utnyttet til å heller se at de faktisk har tro på at du klarer de oppgavene de legger foran deg. Utfordringer i jobben gir økt personlig vekst og rikere arbeidserfaring.

Anonymkode: cc3b0...d0f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts, jeg lurer faktisk på hva som er motivasjonen din til å være i praksis i det hele tatt er? Det virker ikke som du ønsker å være i jobb eller opparbeide deg noen form for arbeidserfaring, heller som den som trenger assistent enn å være en.. Hvis sistnevnte er tilfellet hadde det neppe vært et problem å få psykologen din til å skrive en rappoert til Nav for å bli fritatt, men hvis du faktisk er interessert i arbeidserfaring og jobb så må du faktisk lære deg å håndtere slike situasjoner og endringer. Det er IKKE verdens undergang å bytte trinn! Det er en nyttig erfaring for deg og behovet for å ha deg på et annet trinn er tydeligvis større. Sannsynligvis tror de også at du kan håndtere det ellers hadde det neppe blitt fremsatt som et ønske. Jeg tror det er nyttigere for deg og utviklingen din og heller snu holdningen fra at du tror du blir utnyttet til å heller se at de faktisk har tro på at du klarer de oppgavene de legger foran deg. Utfordringer i jobben gir økt personlig vekst og rikere arbeidserfaring.

Anonymkode: cc3b0...d0f

Jeg får arbeidserfaring og utfordringer nok der jeg er. Endringen vil faktisk for min del bety at det blir mindre ansvarsoppgaver, og jeg vil få en mindre følelse av å være til nytte. Energien min vil bli brukt til å kjefte og smelle. Jeg har så mye mer å bidra med på trinnet jeg er på nå. Endringen er åpenbart for å gjøre det lettere for enkelte som allerede er ansatt fra før av.

Jeg har jo også sagt ja til alle endringer til nå, og jeg har vært veldig fleksibel og gjort et bra inntrykk. Har til tider vært på forskjellige trinn, men har hatt et hovedtrinn. Jeg ødelegger ikke dette inntrykket ved å si min mening om mine behov. Jeg syns ikke man skal finne seg i alt, iallefall ikke på et sårbart tidspunkt. Mulighetene mine for jobb andre steder vil nemlig uansett være gode etter dette året.

Jeg føler at jeg må tenke på meg selv og mine behov, når ingen andre gjør det.

Anonymkode: bd982...528

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet som lærervikar selv, og kan skrive under på at det er stor forskjell på å være lærer nr. 2 i et klasserom, og å ha eneansvar som vikar. Jeg har seriøst opplevd pulter som ble kastet gjennom luften. Man skal være ganske hardhudet dersom man skal få det til å fungere som lærervikar alene med elever man ikke kjenner uten at man har mye erfaring fra klasseledelse.

TS er i tillegg utplassert som assistent, så vidt jeg skjønner, og assistenter skal ikke hoppe inn som vikarlærere, men gjøre jobben som assistent, dvs hjelpe til med å holde ro i klassen, og hjelpe spesifikke elever som er tildelt assistenttid.

TS: Du må ringe kontakten din på NAV. De har garantisvartid på to arbeidsdager. Og hver gang skolens ledelse vil kaste deg inn som vikar, så si nei. Og må du argumentere, så henvis til kontrakten din. Du får kanskje ikke jobb på den skolen når du er ferdig i praksis, men jeg hadde i hvert fall ikke ønsket å jobbe et sted hvor man skalter og valter med ressursene. Syns du dette er fryktelig vanskelig, så ber du om en samtale med verneombudet på skolen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Rosalie skrev:

Jeg har jobbet som lærervikar selv, og kan skrive under på at det er stor forskjell på å være lærer nr. 2 i et klasserom, og å ha eneansvar som vikar. Jeg har seriøst opplevd pulter som ble kastet gjennom luften. Man skal være ganske hardhudet dersom man skal få det til å fungere som lærervikar alene med elever man ikke kjenner uten at man har mye erfaring fra klasseledelse.

TS er i tillegg utplassert som assistent, så vidt jeg skjønner, og assistenter skal ikke hoppe inn som vikarlærere, men gjøre jobben som assistent, dvs hjelpe til med å holde ro i klassen, og hjelpe spesifikke elever som er tildelt assistenttid.

TS: Du må ringe kontakten din på NAV. De har garantisvartid på to arbeidsdager. Og hver gang skolens ledelse vil kaste deg inn som vikar, så si nei. Og må du argumentere, så henvis til kontrakten din. Du får kanskje ikke jobb på den skolen når du er ferdig i praksis, men jeg hadde i hvert fall ikke ønsket å jobbe et sted hvor man skalter og valter med ressursene. Syns du dette er fryktelig vanskelig, så ber du om en samtale med verneombudet på skolen.

Godt å se at noen støtter meg, selv om jeg så klart respekterer at alle har et annet syn enn meg.

Jeg er VELDIG heldig med at jeg har vært på et helt supert trinn, og det har bare vært her jeg har vært lærervikar. Så ingen flyvende pulter her:fnise:

Her jeg jobber må alle assistenter belage seg på å hoppe inn som lærervikar av og til, men det er stort sett de som er barne og ungdomsarbeidere. Men de som er ansatte får da lønn som lærere i de timene de er vikar.

Jeg har også jobbet i barnehage tidligere, og her fikk jeg med en gang lønn som assistent idet en av de faste var syke.

Jeg vet ikke om det er klarert i min kontrakt, men skal jeg egentlig regnes som en fullgod assistent når jeg er utplassert? Skal en fra NAV egentlig utgjøre en del av bemanningen? Eller skal jeg kunne være en 3.person i en klasse, i tillegg til lærer og assistent?

Anonymkode: bd982...528

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...