Gå til innhold

Er dette urimelig av meg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er nav-utplassert på en skole, hvor jeg er fast i en klasse på barnetrinnet. Meningen var iallefall at jeg skulle være det. Men jeg blir mye "dyttet rundt" i forskjellige trinn, noe jeg ikke trives så godt med. Dette skjer når assistenter i andre klasser er syke osv..

Jeg er av oppfattelsen at jeg blir brukt for hva det er verdt, på grensen til utnyttet. Selv om det er nyttige erfaringer for meg, så er jeg også en arbeidskraft som er gratis for dem. Dessverre er jeg litt av typen til finne meg i veldig mye, jatte med og si OK hvis jeg blir spurt om noe.

Samtidig streifet en tanke meg; hva om jeg krevde at jeg fikk vikar/assistentlønn for de gangene jeg ikke skulle jobbe på det trinnet jeg opprinnelig skulle? For faktum er jo at jeg faktisk erstatter en assistent hver gang jeg må til andre trinn. Er det urimelig av meg å komme med et slikt krav/ønske?

Jeg gir dem jo mye gratis arbeidskraft, og jeg burde kanskje få litt igjen for det noen ganger? Derfor tenkte jeg at jeg skulle være litt "hard på krava" og ikke bare bli pushet rundt.

 

Anonymkode: bd982...528

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du utplassert via Nav så går du på topp av annen bemanning, dermed er du nesten fritt villt. 

Du kan ikke kreve betaling, du har din betaling fra Nav. 

Er du missfornøyd med noe så er Nav stedet du henvender deg. 

Dette er ulempen ved å la seg utplassere via Nav. Alternativet er at du skaffer deg jobb selv. 

Anonymkode: dff56...a98

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er nav-utplassert på en skole, hvor jeg er fast i en klasse på barnetrinnet. Meningen var iallefall at jeg skulle være det. Men jeg blir mye "dyttet rundt" i forskjellige trinn, noe jeg ikke trives så godt med. Dette skjer når assistenter i andre klasser er syke osv..

Jeg er av oppfattelsen at jeg blir brukt for hva det er verdt, på grensen til utnyttet. Selv om det er nyttige erfaringer for meg, så er jeg også en arbeidskraft som er gratis for dem. Dessverre er jeg litt av typen til finne meg i veldig mye, jatte med og si OK hvis jeg blir spurt om noe.

Samtidig streifet en tanke meg; hva om jeg krevde at jeg fikk vikar/assistentlønn for de gangene jeg ikke skulle jobbe på det trinnet jeg opprinnelig skulle? For faktum er jo at jeg faktisk erstatter en assistent hver gang jeg må til andre trinn. Er det urimelig av meg å komme med et slikt krav/ønske?

Jeg gir dem jo mye gratis arbeidskraft, og jeg burde kanskje få litt igjen for det noen ganger? Derfor tenkte jeg at jeg skulle være litt "hard på krava" og ikke bare bli pushet rundt.

 

Anonymkode: bd982...528

Ja, stå på krava! Da er du ihvertfall helt garantert at du ikke blir vurdert til fast ansettelse dersom det skulle bli en ledig stilling.

Anonymkode: db700...aba

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan tenker du at du blir utnyttet, da? Du får jo penger fra nav, i bytte mot at du bidrar der du kan? 

Men hvis de f.eks setter deg til å jobbe langt utover normal arbeidstid så er det klart at du må si ifra. Du skal ikke utnyttes til å jobbe døgnet rundt bare fordi du er utplassert gjennom nav.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du utplassert via Nav så går du på topp av annen bemanning, dermed er du nesten fritt villt. 

Du kan ikke kreve betaling, du har din betaling fra Nav. 

Er du missfornøyd med noe så er Nav stedet du henvender deg. 

Dette er ulempen ved å la seg utplassere via Nav. Alternativet er at du skaffer deg jobb selv. 

Anonymkode: dff56...a98

Så du syns det er urimelig?

Jeg er på toppen av annen bemanning når jeg er i det trinnet jeg opprinnelig skulle vært på, men når jeg er i andre trinn er jeg faktisk vikar for den assistenten som er borte. Du ser forskjellen? Jeg vil vel ha min rett til å si at jeg bare vil være i det ene trinnet, med mindre jeg får betalt for vikariater i andre klasser.

Jeg er slett ikke misfornøyd med arbeidsplassen, jeg syns bare det er uholdbart å skulle bli kastet rundt. Om jeg fremmer et slikt forslag, vil vel det verste som skjer være at jeg får et nei.. Og da sier jeg at jeg helst vil være på det samme trinnet hele tida.

Hittil har jeg vært veldig behjelpelig med alt, men det blir jo uholdbart med for mye kasteball. Og det er vel bedre at jeg sier ifra, og viser at jeg ikke finner meg i alt. Det taper jeg jo bare på.

Anonymkode: bd982...528

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Pinto2013 skrev:

Men hvordan tenker du at du blir utnyttet, da? Du får jo penger fra nav, i bytte mot at du bidrar der du kan? 

Men hvis de f.eks setter deg til å jobbe langt utover normal arbeidstid så er det klart at du må si ifra. Du skal ikke utnyttes til å jobbe døgnet rundt bare fordi du er utplassert gjennom nav.

Ikke direkte utnyttet. 

Når man erstatter assistenter, forventes det kanskje mer av meg enn når jeg bare er på toppen av all annen bemanning. Og det er ikke slik at man ikke kan jobbe og få lønn selv om man er gjennom nav. Det betyr bare at man mister deler av nav-lønna, men får ordinær lønn isteden.

Hvis man tenker på hvor mye arbeidskraft jeg har gitt, så hadde det jo vært fint av dem å gjengjelde det.

Jeg har flere ganger sagt nei til å jobbe utover avtalt arbeidstid uten ordinær lønn, og det er iallefall helt rimelig av meg.

Anonymkode: bd982...528

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snakk med saksbehandler eller den i NAV som var med på å utplassere deg. Det skal ikke skje, nei. Du er ikke vikar, du skal være i tillegg til ordinær ansatt

Anonymkode: cc222...2f8

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Pinto2013 skrev:

Men hvordan tenker du at du blir utnyttet, da? Du får jo penger fra nav, i bytte mot at du bidrar der du kan? 

Men hvis de f.eks setter deg til å jobbe langt utover normal arbeidstid så er det klart at du må si ifra. Du skal ikke utnyttes til å jobbe døgnet rundt bare fordi du er utplassert gjennom nav.

Nei, hensikten er ikke at TS skal jobbe for å gjøre seg fortjent til en trygdeytelse. Hensikten er å skaffe seg jobberfaring/gode referanser/være i aktivitet mens en søker annen fast jobb. Ytelser fra NAV er langt dårligere betalt og er ikke å anse som lønn.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så du syns det er urimelig?

Jeg er på toppen av annen bemanning når jeg er i det trinnet jeg opprinnelig skulle vært på, men når jeg er i andre trinn er jeg faktisk vikar for den assistenten som er borte. Du ser forskjellen? Jeg vil vel ha min rett til å si at jeg bare vil være i det ene trinnet, med mindre jeg får betalt for vikariater i andre klasser.

(...)

Hittil har jeg vært veldig behjelpelig med alt, men det blir jo uholdbart med for mye kasteball. Og det er vel bedre at jeg sier ifra, og viser at jeg ikke finner meg i alt. Det taper jeg jo bare på.

Anonymkode: bd982...528

Samtidig er det jo også slik at du skal skaffe deg arbeidserfaring, og hvis du vil fortsette å jobbe der senere kan det lønne seg å være fleksibel. Jeg jobber selv som vikar, og hvis man ønsker en videre karriere/jobb innenfor det samme vil jeg si at det lønner seg å være fleksibel og stå på, fremfor å stille krav (med mindre situasjonen er helt uholdbar). En god referanse kan være mye verdt senere. Generelt er det sånn at assistenter, eller lærere for den saks skyld, er pålagt å jobbe vikartimer hvis arbeidsgiver krever det (oppsigelsesgrunn hvis man ikke gjør det) - og det uten ekstra lønn, i alle fall for lærere. Sånn er det i det virkelige arbeidslivet.

Hvis det er noe spesielt (diagnose/problem) som gjør at du er i arbeidstrening med nav, er det lettere å forstå at du ikke ønsker å bli satt inn i andre klasser, men ellers synes jeg du er litt urimelig. Å være en slik "top up" assistent er luksus - selv om det er dårlig betalt. Som sagt krever de at du tar vikariater i en vanlig jobb også, selv om det ikke er så ofte. Jeg skjønner det er krevende å hoppe fra trinn til trinn, men prøv å se det positive i det, det er jo da man får prøvd seg og lærer mye mer. Jeg er selv vikar, og det er i møte med nye klasser at jeg lærer mest, selv om det såklart er mest behagelig å ha samme klasse hele tida. 

Anonymkode: 6fef6...ab2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sjelden at man har den luksusen å bestemme selv hvilke arbeidsoppgaver man skal gjøre, om man jobber i skolen. Man trår til der det trengs, uansett om man er rektor, lærer, eller assistent. Hvis det ikke passer deg, så passer du kanskje ikke i skolen heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så du syns det er urimelig?

Jeg er på toppen av annen bemanning når jeg er i det trinnet jeg opprinnelig skulle vært på, men når jeg er i andre trinn er jeg faktisk vikar for den assistenten som er borte. Du ser forskjellen? Jeg vil vel ha min rett til å si at jeg bare vil være i det ene trinnet, med mindre jeg får betalt for vikariater i andre klasser.

Jeg er slett ikke misfornøyd med arbeidsplassen, jeg syns bare det er uholdbart å skulle bli kastet rundt. Om jeg fremmer et slikt forslag, vil vel det verste som skjer være at jeg får et nei.. Og da sier jeg at jeg helst vil være på det samme trinnet hele tida.

Hittil har jeg vært veldig behjelpelig med alt, men det blir jo uholdbart med for mye kasteball. Og det er vel bedre at jeg sier ifra, og viser at jeg ikke finner meg i alt. Det taper jeg jo bare på.

Anonymkode: bd982...528

Det interessante her er hvilken skriftlig avtale det er mellom skolen og Nav, eventuelt om du har en arbeidskontrakt. Før du fremlegger denne avtale kan ingen si så veldig mye mer, fordi det er disse dokumentene som styrer. I tillegg har rektor anledning til å beordrenår det er nødvendig for å sikre forsvarlig drift. Jeg vil tro det er det siste her som er det som skjer. 

Igjen, når du er så mulkete og missfornøyd, skaff deg jobb på egenhånd. Så får du og ordinær lønn. 

Anonymkode: dff56...a98

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Igjen, når du er så mulkete og missfornøyd, skaff deg jobb på egenhånd. Så får du og ordinær lønn. 

Anonymkode: dff56...a98

Når private og offentlige aktører kan bruke gratis arbeidskraft fra nav uten lov, så trenger de ikke lyse ut jobber man kan søke på

Anonymkode: cc222...2f8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, stå på krava! Da er du ihvertfall helt garantert at du ikke blir vurdert til fast ansettelse dersom det skulle bli en ledig stilling.

Anonymkode: db700...aba

For det første; hvorfor ikke? Det viser integritet og mot, i det minste. Jeg har allerede gjort et bra inntrykk ved å bli kastet en del rundt og sagt ja til alt jeg har blitt bedt om.

For det andre; som ufaglært vil jeg ikke få fast ansettelse uansett. Ergo jeg har ikke noe å tape på det pr. nå.

Anonymkode: bd982...528

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

For det første; hvorfor ikke? Det viser integritet og mot, i det minste. Jeg har allerede gjort et bra inntrykk ved å bli kastet en del rundt og sagt ja til alt jeg har blitt bedt om.

For det andre; som ufaglært vil jeg ikke få fast ansettelse uansett. Ergo jeg har ikke noe å tape på det pr. nå.

Anonymkode: bd982...528

Hva med referansene? Tror du at du vil få gode referanser om du gjør deg vanskelig?

Hva står spesifikt om dette i avtalen din - står det at du kun skal være inne i en bestemt klasse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, ArtyFarty skrev:

Hva med referansene? Tror du at du vil få gode referanser om du gjør deg vanskelig?

Hva står spesifikt om dette i avtalen din - står det at du kun skal være inne i en bestemt klasse?

Jeg tror ikke det vil ha så mye å si på referansene, da det er lærerne jeg jobber med som jeg vil bruke der.

Jeg skal være i èn klasse, ja.

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det interessante her er hvilken skriftlig avtale det er mellom skolen og Nav, eventuelt om du har en arbeidskontrakt. Før du fremlegger denne avtale kan ingen si så veldig mye mer, fordi det er disse dokumentene som styrer. I tillegg har rektor anledning til å beordrenår det er nødvendig for å sikre forsvarlig drift. Jeg vil tro det er det siste her som er det som skjer. 

Igjen, når du er så mulkete og missfornøyd, skaff deg jobb på egenhånd. Så får du og ordinær lønn. 

Anonymkode: dff56...a98

Har ingen arb.kontrakt med andre enn nav.

Mulkete og misfornøyd? Det er dine ord. Det bare gikk opp for meg at dette kanskje kunne være litt urettferdig, og jeg fikk visse tanker om det. Er jeg direkte misfornøyd i jobben? Absolutt ikke. Men om jeg har mulighet for å få visse timer betalt som assistent, er jo det å foretrekke.

Mange som sier at jeg må finne meg i det, og at jeg ikke får ordinær jobb ved å være "vanskelig". Men får man jobb av å være passiv og la ting fare?

Jeg forstår jo at assistenter og andre vikarer som får ORDINÆR lønn, nødvendigvis må slenges rundt litt her og der. Men med angst kan det være utfordrende å være overalt hele tiden. For meg er det viktig med en hovedbase.

Anonymkode: bd982...528

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har du det skriftlig at du skal være i en bestemt klasse? 

Hvis ja, da kan du snakke med dem om det. Hvis nei, da tar du det ikke opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke det vil ha så mye å si på referansene, da det er lærerne jeg jobber med som jeg vil bruke der.

Jeg skal være i èn klasse, ja.

Har ingen arb.kontrakt med andre enn nav.

Mulkete og misfornøyd? Det er dine ord. Det bare gikk opp for meg at dette kanskje kunne være litt urettferdig, og jeg fikk visse tanker om det. Er jeg direkte misfornøyd i jobben? Absolutt ikke. Men om jeg har mulighet for å få visse timer betalt som assistent, er jo det å foretrekke.

Mange som sier at jeg må finne meg i det, og at jeg ikke får ordinær jobb ved å være "vanskelig". Men får man jobb av å være passiv og la ting fare?

Jeg forstår jo at assistenter og andre vikarer som får ORDINÆR lønn, nødvendigvis må slenges rundt litt her og der. Men med angst kan det være utfordrende å være overalt hele tiden. For meg er det viktig med en hovedbase.

Anonymkode: bd982...528

Som tidligere sagt: Ta kontakt med saksbehandleren din hos NAV. 

Jeg syns det høres ut som om du blir utnyttet, men jeg kan altfor lite om utplassering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir helt klart utnyttet, og det blir NAV også. Det er ikke meningen at du skal funger som vikar, du skal kun være på toppen. De er ikke meningen at du skal være gratisvikar, NAV skal ikke fungere som et vikarbyrå-substitutt for gjerrige arbeidsgivere. Viser det seg at du til stadighet må fungere som ordinær vikar, er arbeidsplassen i utgangspunktet underbemannet, og du ender i realiteten med å presse ordinære arbeidstakere ut av arbeidslivet samt tappe NAV for ressurser. Og det er selvsagt ikke din feil, men arbeidsgiver som utnytter systemet, og NAV som ikke gidder ta tak i det. 

Anonymkode: b7cbb...781

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du blir helt klart utnyttet, og det blir NAV også. Det er ikke meningen at du skal funger som vikar, du skal kun være på toppen. De er ikke meningen at du skal være gratisvikar, NAV skal ikke fungere som et vikarbyrå-substitutt for gjerrige arbeidsgivere. Viser det seg at du til stadighet må fungere som ordinær vikar, er arbeidsplassen i utgangspunktet underbemannet, og du ender i realiteten med å presse ordinære arbeidstakere ut av arbeidslivet samt tappe NAV for ressurser. Og det er selvsagt ikke din feil, men arbeidsgiver som utnytter systemet, og NAV som ikke gidder ta tak i det. 

Anonymkode: b7cbb...781

For at NAV skal kunne ta tak i det, må de ho få beskjed om ståa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...