Gå til innhold

Gå av sykkel ved gangfelt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hater å måtte over gangfelt da jeg sykler. Vet at man skal gå av sykkelen og gå over. Men når jeg selv kjører bil så syns jeg det er mye bedre om folk sykler over så de kommer fort over og jeg kan kjøre videre. Selvsagt ved at de som sykler viser tydelig at de skal over, ikke de som plutselig kjører over gangfeltet. Jeg pleier selv å kjøre over gangfelt, men litt usikker på om jeg kanskje heller burde begynne å gå over? 

Hva tenker du? Som bilist, syklist? 

Anonymkode: 1ef20...7a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sier til ungene mine at om de sykler over gangfeltet så tar jeg sykkelen fra dem. 

Det irriterer deg når du kjører sier du? Spørs hvor irritert du hadde blitt når en unge på 12 hadde syklet brått ut i gangfeltet og du hadde kjørt på og drept ham...

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som syklist ser jeg det litt an; er det mye trafikk, rush osv. går jeg av sykkelen for jeg er redd for å bli påkjørt:P Er det ingen/få biler og jeg får godt kontakt med dem sykler jeg over. Men det kommer litt an på hvor jeg er også. Har erfaring med at store byer er vant med at folk sykler på veien og vet hvordan de skal forholde seg til dem(selv om de blir sinna), i mindre byer er de ikke like vant med at folk sykler på veien(ei finnes det sykkelstier) og det er derfor tryggere å sykle på fortau og gå av ved gangfelt. Og så har man veldig små steder igjen der det knapt finnes fortau og det ikke er noe anna valg enn å sykle på veien, så folk er vant med det. Det blir jo en erfaringssak da.


Men man skal jo selvsagt egentlig gå av ved gangfelt. Da jeg var barn så fikk jeg øyekontakt med sjåføren som nikket og viste med hånden, så jeg syklet over. Sjåføren hadde imidlertid ikke sett venninna mi som kom rett bak, og så smalt det. Heldigvis var hun fornuftig nok til å bruke hjelm.

Anonymkode: 71b24...68b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du sykler beregnes du som et kjøretøy, og DU har derfor vikeplikt når du krysset vegen. Jeg stopper konsekvent ikke for folk som sykler over, nettopp fordi du beregnes som et kjøretøy.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Lillemorbare skrev:

Så lenge du sykler beregnes du som et kjøretøy, og DU har derfor vikeplikt når du krysset vegen. Jeg stopper konsekvent ikke for folk som sykler over, nettopp fordi du beregnes som et kjøretøy.

Det er jo veldig dumt da, om en syklist faktisk kjører over og du ikke stopper. Tror du vil slite mest med det i ettertid. 

 

Men uansett, da kommer jeg til å gå av sykkelen fra nå av. Takk for svar :)

Anonymkode: 1ef20...7a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg stopper i alle fall ikke for syklister som sykler over fotgjengerfeltet. Ikke for å være vanskelig, men av samme grunn som at jeg ikke stopper for biler som kommer inn på veien fra småveier når jeg kjører på forkjørsvei. hele trafikkbildet blir mer oversiktlig (og dermed tryggere) om alle følger reglene. Altså stopper jeg for deg hvis du går av sykkelen for å gå over, men ikke hvis du sykler over.

Anonymkode: 05da0...72c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går som oftest av sykkelen. Om det ikke er noen biler i nærheten, og det er veldig oversiktlig, så hender det at jeg sykler over. 

Anonymkode: 6a292...32f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går av dersom det er biler til stede som må stoppe for meg. Dersom det ikke er noen biler der (og så oversiktlig at jeg ser det ikke kommer noen) så gidder jeg ikke gå av. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg det er greiest med de syklistene som følger reglene, og går av sykkelen ved gangfeltet.
Men jeg er fonøyd så lenge syklisten posisjonerer seg og viser tydelig at de skal krysse veien. 

(Jeg så en i en annen tråd som argumenterte med at "hvordan skal jeg gi signal når jeg må bruke hendene til å bremse?"  Vel, klarer du ikke signalisere at du skal svinge/krysse veien fodi begge hendene er opptatte med bremsene, må du faktisk stoppe, gå av sykkelen, og vise på den måten at du skal over)


Når jeg først har stoppet for å slippe dem er det ikke nødvendig for min del at de går over, da kan de godt hoppe opp på sykkelen for å sykle over for min del.

Det aller verste jeg vet er de som er utydelige på at de skal krysse veien, ikke tenker på at en bil har en viss stopplengde, og bare kaster seg ut i gangfeltet uten å se seg til høyre og venstre først.  Dette gjelder både fotgjengere og syklister.

Anonymkode: 63ff2...0a0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt vant med begge sider og jeg vil si at det er best å sykle over - dersom syklisten har full kontroll på at han/hun er sett og trafikken stopper.

Anonymkode: 422a2...749

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg stopper i alle fall ikke for syklister som sykler over fotgjengerfeltet. Ikke for å være vanskelig, men av samme grunn som at jeg ikke stopper for biler som kommer inn på veien fra småveier når jeg kjører på forkjørsvei. hele trafikkbildet blir mer oversiktlig (og dermed tryggere) om alle følger reglene. Altså stopper jeg for deg hvis du går av sykkelen for å gå over, men ikke hvis du sykler over.

Anonymkode: 05da0...72c

...men regner med du slipper de inn om det er køkjøring. Hvis ikke, kommer de seg aldri inn om ingen vil.

Anonymkode: 91a8e...0f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg stopper i alle fall ikke for syklister som sykler over fotgjengerfeltet. Ikke for å være vanskelig, men av samme grunn som at jeg ikke stopper for biler som kommer inn på veien fra småveier når jeg kjører på forkjørsvei. hele trafikkbildet blir mer oversiktlig (og dermed tryggere) om alle følger reglene. Altså stopper jeg for deg hvis du går av sykkelen for å gå over, men ikke hvis du sykler over.

Anonymkode: 05da0...72c

Og hvor mange ganger har du kræsjet i noen? Selv om du har retten på din side så har du ikke påkjørselsrett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser an trafikkbildet. Dersom trafikken er ganske avslappet bremser jeg ned ved gangfeltet, venter til bilen bremser ned og jeg får øyekontakt, og sykler så over. Dersom trafikken virker aggressiv går jeg av, og krysser meget bestemt (men forsiktig). Dersom jeg mistolker og bilene ikke stanser selv om trafikken er rolig svinger jeg meg av sykkelen og går langsomt over mens jeg smiler bredt til bilisten som ble nødt til å stoppe likevel.

Jeg foretrekker altså å sykle over, fordi det er raskere for både meg og bilisten. Likevel passer jeg alltid på å gi tydelig signal, og jeg er alltid klar over at bilistene ikke har plikt til å stanse før jeg går av sykkelen. De fleste bilister her i byen er fornuftige.

 

Litt avsporing: Når jeg bremser med begge hendene bruker jeg kneet til å signalisere. Dette har jeg blitt fortalt at jeg skal gjøre av erfarne syklister. Jeg vrir altså beinet slik at kneet stikker rett ut fra sykkelen i den retningen jeg skal svinge. 

Anonymkode: 67c05...ab1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

...men regner med du slipper de inn om det er køkjøring. Hvis ikke, kommer de seg aldri inn om ingen vil.

Anonymkode: 91a8e...0f8

Selvfølgelig :)

Anonymkode: 05da0...72c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ser mye heller at en syklist sykler over gangfeltet, og videre på gangveien, enn at syklisten sykler på motorveien der biler kjører i hvert fall. 

Anonymkode: f10e7...4ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som syklist må en følge vikepliktreglene. Å bli truffet av bil mens en krysser gangfelt mens en sitter på sykkelen, blir ansett som syklistens feil. Selv om ingen kjører på noen med vilje. Hvis en leier sykkelen, regnes en som fotgjenger, og bilene har stopp-plikt når du skal over.

Dette lærte jeg som barn, og syns dagens barn også bør vite dette.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går så og si aldri av sykkelen, men jeg forventer heller ikke at bilene stopper. Hvis jeg har stoppet halvveis opp og bilene deretter stopper for meg, så er det litt irriterende fordi jeg må trø i gang sykkelen før jeg egentlig hadde tenkt. 

Jeg stopper heller ikke for syklister som avventer med å sykle over når de ser meg. Har foreløpig aldri hatt noen skumle opplevelser med hverken barn eller voksne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men bare for å spørre, er det sånn at de bilene som skal inn på en vei som det går gangfelt over har vikeplikt for syklende over gangfeltet? Slik som på bildet her: sykilst-bilist-2_1048514p.jpg

Har vært litt endringer i de reglene...

Anonymkode: 45c88...896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...