Gå til innhold

Spørsmål angående borgerlig vielse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er nyforlovet, men godt i gang med å planlegge bryllup. Min forlovede har ingen tilknytning til kirken, og vil helst slippe å gifte seg der. Jeg er både døpt og kirkelig konfirmert, men kan vel ikke si at jeg er personlig kristen allikevel. Dermed blir det nok borgerlig vielse på oss, selv om jeg da skjønner at prinsessebryllupet jeg har drømt om siden jeg var liten jente ikke blir noe av... Men det går forsåvidt helt fint - det er mannen jeg er ute etter. :) Allikevel ønsker jeg ikke at bryllupet vårt skal være noe vi gjør i hyrten og styrten en dag etter jobb. Jeg ønsker en vielse der nærmeste familie og venner deltar, og jeg ønsker en feiring/fest etterpå. Er dette unormalt i forbindelse med vielse på rådhuset? Er det også en mulighet for at jeg kan bli ført inn/opp av min far, eller er disse rommene så små at det ikke er mulig/er noe poeng? 

Anonymkode: afa04...279

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er helt normalt. Det finnes også de som tar vielsen på fredag og festen på lørdag? 

Jeg har vært i to borgerlige vigsler.

Den ene var på tinghuset fredag ettermiddag - lite personlig og ikke rørende i det hele tatt. Jeg er en sucker for romantikk, men dette ble så lite personlig at jeg ikke en gang kjente en liten tåre i øyekroken. -Akkurat det kan du gjøre noe med ved å ta en prat med dommeren og lage et litt personlig preg på det som blir sagt og evt et kort innslag av en fin sang?

Den andre borgerlige vigslen var ute ved et vannspeil. Nydelig setting, mye personlig innslag i talen fra dommeren og en solist som sang acapella mens bruden gikk til brudgommen og etter vigslen.

Det er altså flere muligheter, dere må bli enige om hva som passer dere😊

Lykke til💜

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er nyforlovet, men godt i gang med å planlegge bryllup. Min forlovede har ingen tilknytning til kirken, og vil helst slippe å gifte seg der. Jeg er både døpt og kirkelig konfirmert, men kan vel ikke si at jeg er personlig kristen allikevel. Dermed blir det nok borgerlig vielse på oss, selv om jeg da skjønner at prinsessebryllupet jeg har drømt om siden jeg var liten jente ikke blir noe av... Men det går forsåvidt helt fint - det er mannen jeg er ute etter. :) Allikevel ønsker jeg ikke at bryllupet vårt skal være noe vi gjør i hyrten og styrten en dag etter jobb. Jeg ønsker en vielse der nærmeste familie og venner deltar, og jeg ønsker en feiring/fest etterpå. Er dette unormalt i forbindelse med vielse på rådhuset? Er det også en mulighet for at jeg kan bli ført inn/opp av min far, eller er disse rommene så små at det ikke er mulig/er noe poeng? 

Anonymkode: afa04...279

Det er ikke noe problem å lage skikkelig prinsessebryllup hvis du gifter deg borgerlig. Faktisk er det mye lettere ettersom du står helt fritt til å velge hvordan det skal være. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde human-etisk vielse. Utendørs med fiolin som spilte viktige sanger og alle vi var glad i rundt oss. Brudepiker,  følge opp midtgangen mellom stolene og en vakker sermoni med tale til oss fra taleren, solosang og dikt underveis. Flere fortalte det var det mest personlige og rørende bryllupet de hadde vært i. Det må ikke en kirke til for å skape en vakker og høytidelig stemning.

Anonymkode: d42ed...3db

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er nyforlovet, men godt i gang med å planlegge bryllup. Min forlovede har ingen tilknytning til kirken, og vil helst slippe å gifte seg der. Jeg er både døpt og kirkelig konfirmert, men kan vel ikke si at jeg er personlig kristen allikevel. Dermed blir det nok borgerlig vielse på oss, selv om jeg da skjønner at prinsessebryllupet jeg har drømt om siden jeg var liten jente ikke blir noe av... Men det går forsåvidt helt fint - det er mannen jeg er ute etter. :) Allikevel ønsker jeg ikke at bryllupet vårt skal være noe vi gjør i hyrten og styrten en dag etter jobb. Jeg ønsker en vielse der nærmeste familie og venner deltar, og jeg ønsker en feiring/fest etterpå. Er dette unormalt i forbindelse med vielse på rådhuset? Er det også en mulighet for at jeg kan bli ført inn/opp av min far, eller er disse rommene så små at det ikke er mulig/er noe poeng? 

Anonymkode: afa04...279

Det blir som man selv gjør det til. Du kan fremdeles få prinsessebryllupet ditt :) Du velger selv hvor du ønsker å gifte deg og hvor mye du vil gjøre ut av dagen, selv om det er borgelig vielse :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke booken HEF, Humanistene eller unitarfirbundet og lage ett bryllup slik dere begge vil ? da har dere mange fine steder å velge mellom!

Anonymkode: d173e...986

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke noe problem å få det som du vil, men vær klar over at en del steder så er det kun fåtall av lørdager hvor det utføres vielser - så jeg hadde snakket med kontoret du ønsker å gjøre det hos.

Eventuelt så har du også som nevnt tidligere HEF og unitarforundet, disse har også vigselsrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, mereo skrev:

Det er ikke noe problem å få det som du vil, men vær klar over at en del steder så er det kun fåtall av lørdager hvor det utføres vielser - så jeg hadde snakket med kontoret du ønsker å gjøre det hos.

Eventuelt så har du også som nevnt tidligere HEF og unitarforundet, disse har også vigselsrett.

Hvorfor ikke humanistene?

Anonymkode: d173e...986

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke humanistene?

Anonymkode: d173e...986

Glemte de ;) Var ikke verre enn det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Vi ønsket begge prinsessebryllup,  men ingen av oss er religiøse, så vi har aldri sett for oss kirkebryllup. Men ikke snakk om at jeg ville godta å gifte meg på tinghuset, passer litt dårlig med prinsessekjole etc. Vi gikk derfor for vielse via human-etisk forbund, en av dere må være medlem, men det kan vel han like uansett :) å benytte dem burde ikke være noe problem for deg heller, da det meste de snakker om av verdier står sentralt også i kristendommen.

Vi holdt både fest og seremoni på Villa Lilleborg i Oslo, med vielse i en nydelig hage og med flott innendørs alternativ i tilfelle regn. HEF er opptatt av at vielsen skal skje et verdig sted,  men de har ellers ikke store krav. Seremonien ble egentlig veldig likt et kirkebryllup, bare mindre gud og mer kjærlighet og menneskeverd :P alle som var der syntes det var helt nydelig!

Så jeg ville sett etter et egnet lokale som føles fint nok ut, enten der dere vil ha festen eller et annet sted. Og så ta kontakt med HEF eller annet alternativ, for det føles minst like staselig ut som kirkebryllup om dere vil at det skal være det :) 

Anonymkode: ea4fb...183

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...