Gå til innhold

Frustrasjon over kolleger som mener deres juleferie er viktigere enn min.


Runnershigh

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, Miklo Velka skrev:

Hvordan tror du det er å være den ufrivillig single og barnløse, som må bruke julen sin på å jobbe i stedet for å reise hjem og treffe familien sin? Å feire jul alene langt hjemmefra blir ikke mindre stusselig selv om man er 30 eller 40 år gammel.

Det er for så vidt greit å få fri en og annen jul om man er frivillig barnløs også ;) . Jeg bor på en helt annen kant av landet enn det min familie gjør, og jeg er singel. Jeg jobber gjerne i jula og har gjort det mange ganger, men ikke hver jul. Av og til er det OK å kunne reise og tilbringe høytiden med familien også, ikke bare sitte alene hjemme. Jeg tror jeg hadde blitt ganske sur hvis noen hadde krevd jeg skulle jobbe mer enn min rimelige andel av julehelger bare fordi jeg er singel og barnløs. Det ville vært like urettferdig som at jeg på min side skulle mast meg til fri hver jul "fordi jeg måtte feire jul med familien". 

 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fikk ikke til å sitere. Cata. Det er jo derfor turnusen går på rundgang slik at det blir hver sin tur. Og så kan man bytte vakter medhverandre om man ønker det. Men det er ikke greit at folk krever at andre må bytte med de. Er bare ok om det er helt fint for den andre å bytte. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Maleficenta skrev:

Fikk ikke til å sitere. Cata. Det er jo derfor turnusen går på rundgang slik at det blir hver sin tur. Og så kan man bytte vakter medhverandre om man ønker det. Men det er ikke greit at folk krever at andre må bytte med de. Er bare ok om det er helt fint for den andre å bytte. 

Hos oss har vi ikke turnus, men noen må være på jobb slike dager også så vi rett og slett organiserer oss selv. Jeg har voksne og vettuge kolleger da, så alle er innstilt på litt gi og ta. "Hmm, du jobbet jo forrige jul, så da kan jeg ta denne." Tror vi har kommet rimelig greit i havn opp gjennom årene alle sammen.

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Cata skrev:

Hos oss har vi ikke turnus, men noen må være på jobb slike dager også så vi rett og slett organiserer oss selv. Jeg har voksne og vettuge kolleger da, så alle er innstilt på litt gi og ta. "Hmm, du jobbet jo forrige jul, så da kan jeg ta denne." Tror vi har kommet rimelig greit i havn opp gjennom årene alle sammen.

 

Så dere har ikke faste arbeidsdager i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, *kokos* skrev:

Både jeg og mannen min er lærere, så vi har forsåvidt aldri denne utfordringa. Jeg mener imidlertid at det er viktigere at de med små barn (med behov for barnehage og sfo) får fri, enn at barnløse/folk med eldre barn, får det.

Det skyldes ganske enkelt at det kan være ganske stusselig å måtte være det potensielt eneste barnet i bhg/sfo i romjula, mens alle lekekameratene har juleferie. Vi voksne bør kunne bite tenna litt sammen for at de yngste barna, enten de er mine, dine eller en kollega sine, skal få ei hyggelig jul sammen med familien sin.

Samtidig forstår jeg at det virker urettferdig for de som ikke har barn, men vi er tross alt voksne. 

Så vi som ikke har barn skal alltid måtte "ofre" oss fordi at andre har valgt å sette barn til verden? Jeg jobber gjerne i jula (og andre høytider) jeg, men det får jaggu de med barn gjøre også! Jeg (og andre barnløse) setter også pris på høytidene, tid med familie vi ikke ser ellers osv osv. Hvorfor er vår familie, våre tantebarn, våre gamle bestemødre osv osv alltid mindre viktig enn barna til kollegaene våre? 

Som sagt, jeg jobber gjerne ukurante vakter som julaften, NÅR DET ER MIN TUR! De med barn får versågod å ta sine vakter. Deres fritid er ikke mer verdt enn de barnløse sin fritid bare fordi de har prestert å presse ut en unge! Ærlig talt! Da får de heller finne seg et annet yrke dersom de stakkars timene de må jobbe på julaften et år innimellom er så himla krise.

Endret av Sirah
  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Runnershigh skrev:

Nå er vi i gang med å legge feriekabalen for juletider på arbeidsplassen. Jobber på en arbeidsplass med arbeidstid man-fre kl. 08-16. Sånn sett en luksussituasjon med tanke på at vi har fri helger og røde dager, og ingen kveldsvakter. Vanligvis jobber vi julaften og nyttårsaften frem til kl. 12, men i år er både julaften og nyttårsaften i helgen, så da slepper vi unna alle sammen. 

Det som plager meg er at flere kolleger forventer  at de skal bli prioritert for å få fri i romjulen, fordi de har barn, noe ikke jeg har. Kjenner jeg blir kraftig  provosert av argumentasjon som "Jeg har barn, så det er viktigere for meg å få fri". Ble faktisk så målløs at jeg ikke klarte å svare... 

Juletider er en veldig viktig høytid for meg og mannen selv om vi ikke har barn. Det er dessverre sjeldent resten av året at hele familien klarer å samles, og derfor brukes både julaften, romjula, og nyttårshelga til ekstra hygge med familie og venner. 

I fjor meldte jeg meg til å jobbe både julaften og noen dager i romjulen. Dette ettersom jeg forstår at alle må bidra fra tid til annen, og tenkte at jeg vil få igjen for det i andre situasjoner.  Men når kollegaen mine i år forventer at jeg skal jobbe igjen kun fordi jeg ikke har barn, blir jeg både frustrert og irritert. I

Flere som opplever det samme? 

Nå har jeg heldigvis ikke turnus jobb lenger så jeg slipper den problemstillingen.

Når jeg jobbet turnus så hendte det at pga at jeg på min arbeidsplass var en av to som hadde barn meldte meg frivillig til å jobbe i julen, men ga og beskjed når jeg ble ansatt at jeg aldri under noen omstendighet kunne kobbe nyttårsaften eller 1 og 2 januar.

Jobbet alle de julaftene jeg jobbet der samt det meste av helligdager men til tross for det hendte det at sjefen glemte seg og satte meg opp på en av de 3 dagene i året jeg hadde sagt ifra om at ikke var mulig for meg å jobbe på.

(Vi er alltid vekkreist til familie i disse 3 dagene)

Krevde foruten om disse 3 dagene ingen særfordeler pga at jeg hadde barn og hadde heller ingen sykedager pga meg selv eller barna i de årene jeg jobbet der,

Nå hadde jeg gangavstand til jobb slik at det å jobbe litt på røde dager var ikke ett stort problem, og barna kunne ta kontakt om det var noe som far ikke kunne hjelpe til med.

Syns ærlig talt at når en har en turnus jobb så må en ta hensyn til det i høyest mulig grad og skjønne at alle må være med å ta lasset så godt som det lar seg gjøre. Men ser og at særlig aleneforsørgere hvor den andre forelderen ikke er med i bildet kan få problemer med dette så ser og at en innimellom må være litt smidig og hive seg på sverdet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, *kokos* skrev:

Både jeg og mannen min er lærere, så vi har forsåvidt aldri denne utfordringa. Jeg mener imidlertid at det er viktigere at de med små barn (med behov for barnehage og sfo) får fri, enn at barnløse/folk med eldre barn, får det.

Det skyldes ganske enkelt at det kan være ganske stusselig å måtte være det potensielt eneste barnet i bhg/sfo i romjula, mens alle lekekameratene har juleferie. Vi voksne bør kunne bite tenna litt sammen for at de yngste barna, enten de er mine, dine eller en kollega sine, skal få ei hyggelig jul sammen med familien sin.

Samtidig forstår jeg at det virker urettferdig for de som ikke har barn, men vi er tross alt voksne. 

De blir ikke det eneste barnet i bh/SFO mange som og bruker de til å få ett lite pusterom.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne situasjonen handler det om at folk ikke ØNSKER å jobbe i jula fordi de heller vil være hjemme med familie. Da er det en selvfølge at alle bidrar på lik linje, om de er barnløse, har store barn, små barn, familie her eller familie der. Jeg har selv vært aleneforelder med små barn, og har tatt min tørn med julaftner og romjul. Ja visst ønsket jeg også fri, men på grunn av familie som kunne stille opp hadde jeg ikke noe mer krav på fri enn noen andre.

I den andre tråden handlet det om et menneske som ikke hadde familie, og nesten ikke nettverk, og som rett og slett ikke KLARTE å fikse barnepass på senvakt julaften. Hun kunne jobbe dagtid, og meldte seg til dette, og sa selv at hun klarte å få til andre røde dager og ferier på et vis. Men akkurat julaften kveld, var de få mulighetene hun hadde, bortreist. Man kan ikke sammenligne denne situasjonen med det HI her i tråden beskriver. Hun trengte ikke fri denne ene vakten fordi hun ønsket det, men fordi barna hennes faktisk ikke hadde noe sted å være. Empatiløst bortenfor min fatteevne av de som i den tråden til og med mente at hun ikke en gang fortjente forståelse for den knipen hun kom i. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbe rikke hver ferie bare fordi noen mongoloide bestemte seg for å ha barn så de kan sutre over hvor fælt det er å måtte jobbe på julaften. Jeg trodde det var så fantastisk å ha barn at slike små skuffelser burde da være ingenting. tenk hvor lykkelige der er med barn, det burde være belønning nok, hva skal dere med mine ferier?

Anonymkode: 4eee7...51b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme type jobb, 08-16, kortere dager. 

 

Alltid likt å jobbe i jula, det er koselig og i mitt tilfelle stille og rolig, rekker å gå igjennom e-post og saker, oppdatere meg litt. Glede meg til å dra hjem igjen. Kjøre til og fra, for trafikken er rolig gjennom Oslo. 

Magisk!

 

nå med to små barn har jeg ikke noe problemer med å DELE PÅ å jobbe i jula, tar min jul med glede, men forventer også at neste jul er det de med fri sist som jobber. 

Anonymkode: d073f...05b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, livmor skrev:

I denne situasjonen handler det om at folk ikke ØNSKER å jobbe i jula fordi de heller vil være hjemme med familie. Da er det en selvfølge at alle bidrar på lik linje, om de er barnløse, har store barn, små barn, familie her eller familie der. Jeg har selv vært aleneforelder med små barn, og har tatt min tørn med julaftner og romjul. Ja visst ønsket jeg også fri, men på grunn av familie som kunne stille opp hadde jeg ikke noe mer krav på fri enn noen andre.

I den andre tråden handlet det om et menneske som ikke hadde familie, og nesten ikke nettverk, og som rett og slett ikke KLARTE å fikse barnepass på senvakt julaften. Hun kunne jobbe dagtid, og meldte seg til dette, og sa selv at hun klarte å få til andre røde dager og ferier på et vis. Men akkurat julaften kveld, var de få mulighetene hun hadde, bortreist. Man kan ikke sammenligne denne situasjonen med det HI her i tråden beskriver. Hun trengte ikke fri denne ene vakten fordi hun ønsket det, men fordi barna hennes faktisk ikke hadde noe sted å være. Empatiløst bortenfor min fatteevne av de som i den tråden til og med mente at hun ikke en gang fortjente forståelse for den knipen hun kom i. 

Livmor ❤

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, livmor skrev:

I denne situasjonen handler det om at folk ikke ØNSKER å jobbe i jula fordi de heller vil være hjemme med familie. Da er det en selvfølge at alle bidrar på lik linje, om de er barnløse, har store barn, små barn, familie her eller familie der. Jeg har selv vært aleneforelder med små barn, og har tatt min tørn med julaftner og romjul. Ja visst ønsket jeg også fri, men på grunn av familie som kunne stille opp hadde jeg ikke noe mer krav på fri enn noen andre.

I den andre tråden handlet det om et menneske som ikke hadde familie, og nesten ikke nettverk, og som rett og slett ikke KLARTE å fikse barnepass på senvakt julaften. Hun kunne jobbe dagtid, og meldte seg til dette, og sa selv at hun klarte å få til andre røde dager og ferier på et vis. Men akkurat julaften kveld, var de få mulighetene hun hadde, bortreist. Man kan ikke sammenligne denne situasjonen med det HI her i tråden beskriver. Hun trengte ikke fri denne ene vakten fordi hun ønsket det, men fordi barna hennes faktisk ikke hadde noe sted å være. Empatiløst bortenfor min fatteevne av de som i den tråden til og med mente at hun ikke en gang fortjente forståelse for den knipen hun kom i. 

Men denne tråden handler ikke om denne personen...

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎01‎.‎09‎.‎2016 at 2.51, Nasse1 skrev:

Men denne tråden handler ikke om denne personen...

Men man må ikke være en rocket science til forstå hvorfor denne tråden ble laget...

Anonymkode: a09cc...1d3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men man må ikke være en rocket science til forstå hvorfor denne tråden ble laget...

Anonymkode: a09cc...1d3

Kanskje, kanskje ikke, kan være en tilfeldighet. Jeg hadde uansett ikke lest den andre tråden og ser denne som irrelevant for denne. Har man to ulike tråder, selv om man tenker den ene er utsprungen av den andre, nevnes ikke den andre i HI, kan man holde den utenfor. Denne tråden handler om generelt om kolleger som mener de har en særegen rett til å ha fri på slike dager fordi de har barn. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎01‎.‎09‎.‎2016 at 3.05, Nasse1 skrev:

Kanskje, kanskje ikke, kan være en tilfeldighet. Jeg hadde uansett ikke lest den andre tråden og ser denne som irrelevant for denne. Har man to ulike tråder, selv om man tenker den ene er utsprungen av den andre, nevnes ikke den andre i HI, kan man holde den utenfor. Denne tråden handler om generelt om kolleger som mener de har en særegen rett til å ha fri på slike dager fordi de har barn. 

Kanskje det (yeah right),men ser ikke hvorfor man ikke kan nevne den andre tråden?

De fleste foreldre forventer ikke eller å krever at de skal ha special treament,bare fordi de har barn,

  jeg værtfall aldri opplevd i mine 22 år i arbeidslivet-jeg gjenkjenner ikke denne "problemstillingene".

Og nei jeg har ikke barn selv.

 

Anonymkode: a09cc...1d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje det (yeah right),men ser ikke hvorfor man ikke kan nevne den andre tråden?

De fleste foreldre forventer ikke eller å krever at de skal ha special treament,bare fordi de har barn,

  jeg værtfall aldri opplevd i mine 22 år i arbeidslivet-jeg gjenkjenner ikke denne "problemstillingene".

Og nei jeg har ikke barn selv.

 

Anonymkode: a09cc...1d3

Det har jeg. Flere ganger.

Jeg er også barnløs.

Anonymkode: 6c66f...162

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå som jeg har store barn- så gjør det meg ikke noe å ta ferie når alle de andre barna endelig er på skolen..

for det første så er det mye billigere å reise - det er mindre folk og jeg slipper ungemas overalt.

På jobb er det da stort sett rolig og behagelig.. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, her var det mange siteringer av innlegget mitt! Har ikke orka å lese alle, men regner med dere synes at innlegget mitt virket hjernedødt og diskriminerende ovenfor barnløse.

Jeg mener ikke at arbeidstakere mes barn skal gå rundt og kreve eller forvente noe som helst, eller at de SKAL få fri hvert eneste år bare fordi de har barn.

Men at det helt isolert sett er viktigere at en småbarnsforelder får fri enn at en barnløs person får fri? Ja, det mener jeg.

Det betyr ikke at jeg mener at alle barnløse alltid må legge seg flat og jobbe hver eneste jul, men jeg blir litt irritert over barnløse som mener at det er akkurat like viktig at de, som er voksne mennesker, skal få fri, som at barn på 3-7 år skal få være sammen med foreldrene sine i jula.

Ingen kan forvente å ture fram og få viljen sin år etter år, for meg handler det om å ta hensyn dersom en småbarnsforelder har problemer med å få kabalen til å gå opp, og dermed alternativt må plassere barnet sitt hos perifere slektninger/naboer eller i barnehage/sfo i romjula.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, xinnia skrev:

Nå som jeg har store barn- så gjør det meg ikke noe å ta ferie når alle de andre barna endelig er på skolen..

for det første så er det mye billigere å reise - det er mindre folk og jeg slipper ungemas overalt.

På jobb er det da stort sett rolig og behagelig.. 

 

Jeg og elsker de dagene "alle" har fri siden det er så stille!

Men det topper seg for meg og når jeg blir satt ut som en slemming fordi jeg ikke har ville bytte vakt med en alenemor før. Jeg hadde planlagt og kjøpt biletter til å feire jul i utlandet med familien (pluss jobbet julaften de siste TO årene og fått innvilget ferie). Så kommer denne alenemora diltene en uke før jeg drar og spør om jeg kan bytte med henne, julen hadde hun kveldsvakt og ingen andre kunne fordi de har også barn. Når jeg da sa nei siden jeg hadde jo betalt og var klar for å reise ble jeg en hensynsløs ********. Skal jeg liksom droppe min ferie og miste tusenvis bare fordi hun ikke klarer å fikse i sitt eget liv? Koker her jeg sitter å tenker på det flere år etter. De andre syntes like ille om meg, barna kommer først. Jeg har ikke ord. Ønsket egentlig ikke å fortelle historien men blir mektig irritert når folk kommer med ting som "julen er for barna".

I den jobben så jobbet jeg egentlig nesten alle sine senvakter fordi de med barn skulle alltid bytte med meg siden jeg ikke har barn. Greit nok somregel, var fine penger. Men de få gangene jeg sa nei så brøt helvete løs.

Synes folk ikke skal legge seg opp i hva folk gjør med feriene sine, ja man kan spørre men ikke bli sur når folk ikke vil bytte. Om jeg så vil ha min jul til å sitte på sofaen å gjøre f all så er det min rett. Jeg har søkt, jeg har fått invilget. Da kan ikke folk komme i ettertid å kreve at jeg gir fra meg min ferie.

Jeg jobber gjerne på "dumme" dager og har mer enn ofte byttet vakter og ferier uten å ha sett noe problem med det. Mitt problem med hele greia er at folk forventer at man sier ja, også stiller deg mot veggen hvis du sier nei. DET godtar jeg ikke!

 

Endret av Raiu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg fikk barn meldte jeg meg alltid til å jobbe i romjul og i fellesferien. Fordi jeg tenkte at det var viktigere for barna at foreldrene deres fikk fri enn at jeg som voksen, uten ansvar for barn, fikk fri. Jeg tenker det er en selvfølge :)

 

Anonymkode: c5839...10b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...