Gå til innhold

Studere ernæring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har studert ernæring? Jeg vurderer dette etter et råd jeg har fått, men lurer litt på hva man kan jobbe som med kun en Bachelorgrad uten klinisk ernæringskunnskap? Kan man fortsatt veilede andre på privat basis? Er ikke helt sikker på om jeg ønsker å flytte på meg for studienes skyld, så blir nok ikke klinisk ernæringsfysiolog. Hvilke veier kan man gå etterpå eventuelt? Vet man kan ta ppu blant annet.

Anonymkode: dffa3...fa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle de du ser som kaller seg ernæringsterapaut, ernæringsfysiolog, ernæringsveileder og diverse andre titler, er nettopp disse som har studert ernæring uten å gå den veien slik at man får beskyttet tittel som klinisk ernæringsfysiolog. 

Problemet er jo at hvem som helst kan ta en av disse ubeskyttede titlene. Jeg har 15 stp i ernæring, så kan jo faktisk kalle meg ernæringsettellerannet og veilede, om jeg vil det. Så ja, du kan gå den veien og bli en av de mange som er ute i ernæringsjungelen. Men jeg vil tro at det er lettere for deg å bygge deg opp en praksis og bli tatt seriøst med en beskyttet tittel, for hvordan skal folk ellers skille deg fra de som bare har noen få studiepoeng eller er selvutnevnte eksperter? 

 

Anonymkode: 0470d...faa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle de du ser som kaller seg ernæringsterapaut, ernæringsfysiolog, ernæringsveileder og diverse andre titler, er nettopp disse som har studert ernæring uten å gå den veien slik at man får beskyttet tittel som klinisk ernæringsfysiolog. 

Problemet er jo at hvem som helst kan ta en av disse ubeskyttede titlene. Jeg har 15 stp i ernæring, så kan jo faktisk kalle meg ernæringsettellerannet og veilede, om jeg vil det. Så ja, du kan gå den veien og bli en av de mange som er ute i ernæringsjungelen. Men jeg vil tro at det er lettere for deg å bygge deg opp en praksis og bli tatt seriøst med en beskyttet tittel, for hvordan skal folk ellers skille deg fra de som bare har noen få studiepoeng eller er selvutnevnte eksperter? 

 

Anonymkode: 0470d...faa

Jeg lurer i grunn på mulighetene man har, ikke begrensningene. For egen del og helse vil det være lurt for meg å studere ernæring men jeg har ikke tiltak til å ta opp fag for å komme opp i poenggrensene som behøves for å komme inn på klinisk ernæringsfysiologi. Jeg har som sagt heller ikke lyst til å flytte langt avsted. 

Anonymkode: dffa3...fa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle de du ser som kaller seg ernæringsterapaut, ernæringsfysiolog, ernæringsveileder og diverse andre titler, er nettopp disse som har studert ernæring uten å gå den veien slik at man får beskyttet tittel som klinisk ernæringsfysiolog. 

Problemet er jo at hvem som helst kan ta en av disse ubeskyttede titlene. Jeg har 15 stp i ernæring, så kan jo faktisk kalle meg ernæringsettellerannet og veilede, om jeg vil det. Så ja, du kan gå den veien og bli en av de mange som er ute i ernæringsjungelen. Men jeg vil tro at det er lettere for deg å bygge deg opp en praksis og bli tatt seriøst med en beskyttet tittel, for hvordan skal folk ellers skille deg fra de som bare har noen få studiepoeng eller er selvutnevnte eksperter? 

 

Anonymkode: 0470d...faa

Enig i dette. Det er i utgangspunktet en veldig flott og samfunnsnyttig utdannelse, men dessverre er den blitt vannet ut og skadet av mange inkompetente mennesker som kaller seg for ernæringsfysiologer uten å i det hele tatt ha en eneste eksamen i dette - så kompetansen deres er ikke annet enn normal fornuft. Folk som har blitt personlige trenere etter et sommerkurs i Bali, står jo på treningssenteret og presser fersk juice mens de kaller seg ernæringseksperter og ernæringsfysiologer. Og dette stoler folk blindt på.

Ubeskyttede titler er Norges måte å heve statistikken på innen utdannelse. Alle kan derfor kalle seg ingeniør, økonom, arkitekt, ernæringsfysiolog, etc.

 

 

Endret av Pene sko...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med en Bachelorgrad i ernæring er vel at man da feks kan bli lærer i mat og helse, det går vel ann å bygge på med et år pedagogikk. Innen helse og omsorg er det alltid behov for folk med kunnskap innen ernæring, men du må sikkert belage deg på å bygge litt på utdannelsen her også. Tipper det er mange som lager sin egen arbeidsplass med ernæringsfag i bunnen, ellers er rådgiver eller konsulent sikkert et alternativ. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mulighet er jo å ta PTkurs/sertifisering i tillegg og jobbe på treningssenter. Så etter PT (personlig trener) her om dagen på treningssentrene i byen hvor jeg bor og overraskende mange har kun PTkurs som bakgrunn. Det kan fort bli litt liten faglig tyngde for spesielle behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...