Gå til innhold

Ta eksamener uten å delta på forelesninger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er bare så dritt lei av miljøet på skolen og vurderer å droppe forelesninger og sjanse på å klare eksamen likevel. Ingen obligatorisk undervisning. Er det noen erfaringer med dette? Går siste året på en bachelor i IT-fag. 

Anonymkode: 4ad32...b0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bossa Nova

Jeg tok et par emner uten å følge undervisningen. Jeg fikk A og B på eksamen, men hadde kontakt på mail og tlf med foreleser og en veileder. Akkurat det semesteret trengte jeg tid for meg selv. Men andre semestre og emner hadde jeg kanskje ikke klart uten forelesningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort/gjør dette. Jeg hadde litt problemer med det i starten da det er så mange som er så skeptiske til det. Resten av kullet mitt går omtrentlig på alle forelesninger og mener at dette er helt essensielt for å gjøre det bra på eksamen. De tar nok ikke helt feil her, men for min del er det faglige utbytte av forelesningene noe minimalt i forhold til selvstendig lesing. Så fort jeg begynte å stole på meg selv og mine egne vurderinger gikk det veldig bra. Jeg bestod eksamen med glans.

Ettersom det er så få på mitt studieprogram som gjør dette kommer jeg ikke til å si hva jeg studerer. De første studieårene retter seg mot fagområder det er enkelt å lese seg opp på egenhånd. Det blir mer vrient etter hvert, og da blir nok forelesninger mer sentralt for meg. Dette er for meg den mest tungtveiende faktoren når jeg vurderer forelesningsdeltakelse. 

Anonymkode: 268b5...14d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga diverse årsaker kunne ikke jeg møte opp på nesten noen forelesninger i fjor, og fikk B på alle eksamene. Det er jo hva du jobber med/leser selv som er det viktigste. Har flere venner som går på alle forelesninger, leser minimalt selv og såvidt står. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det ikke er obligatorisk så tenker jeg at det er mulig å ta det uten å møte på forelesninger.

Jeg synes det varierer veldig hvor mye utbytte jeg får av en forelesning. Noen er veldig flinke på å forberede deg til det som kommer på eksamen,og gir en bedre forståelse for pensum. Andre derimot er dårlige på det og man tenker at man like gjerne kunne lest selv.

Endel legges vel sikkert ut i Fronter eller hva nå enn dere bruker,og så lenge du leser og gjør det du skal så tenker jeg at det kommer til å gå fint.

Anonymkode: 4961b...5ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gjort dette i mange fag gjennom årene jeg har vært student. Har aldri følt jeg får så mye ut av undervisning uansett - leser best på egen hånd. Faktisk er det også i fag hvor jeg ikke følger undervisningen at jeg ofte presterer best på eksamen :fnise: Så lenge du klarer å lese og følge med på egen hånd er det null stress. Gjør det som passer for deg! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort det i en del fag der jeg synes forelesningene har vært dårligere. Egentlig er ikke forelesning en læringsform som passer for meg, så hvis jeg skal tenke utelukkende på hvor jeg kan få mest "valuta" for tiden jeg legger på studier, så burde jeg ikke gå på forelesning i det hele tatt. Grunnen til at jeg likevel møter opp er nettverket; Hvis man aldri er på skolen, hvordan kommer man da inn i en kollokviegruppe f.eks.? Utrolig kjedelig å sitte der to dager før eksamen, med et problem man hadde trengt å diskutere, men ingen medstudenter å spille på... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...