Gå til innhold

Kan kastrering hjelpe oss på vei med problemet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg overtok en blandingshund på ett år for noen mnd siden. Han har nok ikke blitt særlig sosialisert eller trent i sitt første leveår. Vi jobber mye med kontakt, som går kjempe fint innendørs og også utendørs så lenge der ikke er folk og dyr. Men, og det er blitt et stort men, vi kan ikke passere andre hunder. Han hiver seg mot hunden, knurrer og har nå i det siste begynnt å glefse etter passerende hunder. Jeg korter selvsagt inn båndet og har han på motsatt side sik at jeg kommer mellom han og den andre hunden, men han prøver å hive seg inn forran eller bak meg fr å komme til. Vi fortsetter selvsagt å jobbe med kontakt og unngår/krysser veien der det er mulig nårv møter hund. Jeg begynner å føle at dette er et håpløst prosjekt.

Så til spørsmålet, kan kastrering hjelpe på denne adferden? Ikke som erstatter for trening, men kanskje det kan være til hjelp slik at treningen kan bli enklere for oss. Jeg skal selvsagt drøfte dette med dyrlege, men det hadde vert kjekt om noen kunne kommet med erfaring.
Hunden får for øvrig mye stimuli med tur og hodetrening ellers, men det virker som alt av "manerer" forsvinner så fort han ser en annen hund.

Anonymkode: c2263...26c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei ikke nødvendigvis.  Kastrering kan faktisk gjøre problemet større hos en allerede usikker hund.  

Du kan teste ut ved å prøve kjemisk kastrering en periode, da får hunden en chip i halsen som virker i ca 4 mnd.

 Ellers ville jeg snakket med veterinæren om å teste ut medikamentet clomicalm for en periode samt kontaktet en adferdsterapaut. Hunden din høres meget usikker ut, men ikke gi opp!!! Dere klarer dette! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha større avstand til de andre hundene. Lær han at andre hunder betyr kontakt/godbit på en slik avstand at han faktisk hører deg, og så gradvis gå nærmere, men gå alltid ut i en liten bue, da rett på kan føles veldig truende, og er unaturlig for hunder. Det må læres.

Det kan være snakk om en fotballbane i avstand i begynnelsen, og det er gjerne ikke den samme avstanden som gjelder alle steder.

Endret av Hapi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg overtok en blandingshund på ett år for noen mnd siden. Han har nok ikke blitt særlig sosialisert eller trent i sitt første leveår. Vi jobber mye med kontakt, som går kjempe fint innendørs og også utendørs så lenge der ikke er folk og dyr. Men, og det er blitt et stort men, vi kan ikke passere andre hunder. Han hiver seg mot hunden, knurrer og har nå i det siste begynnt å glefse etter passerende hunder. Jeg korter selvsagt inn båndet og har han på motsatt side sik at jeg kommer mellom han og den andre hunden, men han prøver å hive seg inn forran eller bak meg fr å komme til. Vi fortsetter selvsagt å jobbe med kontakt og unngår/krysser veien der det er mulig nårv møter hund. Jeg begynner å føle at dette er et håpløst prosjekt.

Så til spørsmålet, kan kastrering hjelpe på denne adferden? Ikke som erstatter for trening, men kanskje det kan være til hjelp slik at treningen kan bli enklere for oss. Jeg skal selvsagt drøfte dette med dyrlege, men det hadde vert kjekt om noen kunne kommet med erfaring.
Hunden får for øvrig mye stimuli med tur og hodetrening ellers, men det virker som alt av "manerer" forsvinner så fort han ser en annen hund.

Anonymkode: c2263...26c

Høres ut som klassist lært atferd. Fryktaggressiv. Skal skremme bort de han møter.

Når du korter inn båndet og for hver gang hunden utagerer vil sjansen for at den utagerer neste gang være minst like stor. Det er avstand som gjelder. Avstand og trening av kontakt(lyd). Hunder er dårlige på generalisere læring så vi må lære inn tingene med økt grad av forstyrrelser. Alt går fint hjemme og der det ikke er noen forstyrrelser. Men treningen må foregå der hunden har litt forstyrrelser - så lite/mye at du enda kan ha kontakt med den så den lærre noe.

Når hunden allerede utagerer skjer overhode ingen læring. Stresset er for høyt i øyeblikket og det er ren brannslukking vi driver med når vi haler med oss hunden videre.

Hvilke andre atferder er det som tiliser at kastrering kan være en løsning sammen med trening?

 

Her er et gratiskurs om å gå pent i bånd/passering:
https://lisbethborgdewaard.simplero.com/page/55849-slik-laerer-du-hunden-aa-gaa-pent-i-baand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tilsvarende problem med min hann, og han er åtte år, og kastrert. Kastreringen løste ikke problemet, da dette nok er innlært adferd. Jeg pleier å stoppe når jeg ser at vi møter hunder han er utagerende mot. Trekker oss litt ut fra fortauet, setter meg ned og holder kontakten med hunden. De vi møter pleier da å gå raskt forbi. Passering uten bjeffing = mye ros. 

(Jeg er veldig flink å glemme godbiter når vi går ut, så det er han heldigvis ikke vant til)

Anonymkode: 71ed5...e48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også må du huske på at rundt 1-2 års alderen er den værste tiden hos en unghund, og mange krever ekstra mye jobb. Er en grunn til at mange hunder blir omplaser når de er rundt 1 år desverre. Og selvom det kanskje ikke ser ut som han lærer nå så kan det godt tenkes at om et årstid eller to så detter alt dere har jobbet med på plass og han er som en annen hund. Det er bare å jobbe og jobbe på og ikke gi opp. Tren med lange avstander lenge til det sitter før dere minker avstanden.

Anonymkode: 6efa2...d91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dessverre er det som andre sier, ingen rask løsning på utagering. Kastrering vil neppe ha så mye for seg, det eneste som hjelper er trening, trening og atter trening. Kindereggmetoden (google it) er utbredt å bruke, den fungerer som regel veldig bra så lenge man husker på å gradvis øke forstyrrelsen (avstand til den andre hunden). Med en gang hunden mister kontakten med deg og ikke gjenopptar den, er du for nært. 
Har du ikke tilgang til passeringskurs, er det gull verdt å henge seg på andre hundeeiere som går tur. Følg etter dem (god avstand slik at man ikke forstyrrer den andre parten selvsagt) og belønn når hunden tar kontakt med deg i stede for å fokusere på den andre hunden.

Om det er til noen trøst så er dette et ganske vanlig atferdsproblem, mange er i samme situasjon som deg og det har ikke nødvendigvis noe med sosialisering eller eier å gjøre.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Baremenneske

Høres ut som det er en dominant hund...og enkelte hunder er mer dominante enn andre hunder...- så alle hunder er slett ikke sikkert er like "gode venner"! Det betyr at man må passe litt mer på når det møtes...-vær rolig men bestemt- dra inn og hold hardt... men lurt å være fortsatt i bevegelse forbi..-Stopper du , kan fort fokuset bli sterkere(få fokus på noe annet..)Tror neppe kastrering  løser det hele..Hunder er hunder med ulik personlighet som oss..men fortsatt "villdyr" i seg (noen mer enn andre- de blir likevel aldri til mennesker!). Noen går bra mens andre er uansett "rivaler" og da kanskje med ulikt "språk"...🙄 

Hilsen samboende med hundeeier til en liten "flokk"😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Baremenneske skrev:

Høres ut som det er en dominant hund...og enkelte hunder er mer dominante enn andre hunder...- så alle hunder er slett ikke sikkert er like "gode venner"! Det betyr at man må passe litt mer på når det møtes...-vær rolig men bestemt- dra inn og hold hardt... men lurt å være fortsatt i bevegelse forbi..-Stopper du , kan fort fokuset bli sterkere(få fokus på noe annet..)Tror neppe kastrering  løser det hele..Hunder er hunder med ulik personlighet som oss..men fortsatt "villdyr" i seg (noen mer enn andre- de blir likevel aldri til mennesker!). Noen går bra mens andre er uansett "rivaler" og da kanskje med ulikt "språk"...🙄 

Hilsen samboende med hundeeier til en liten "flokk"😊

Oi sann her var det noen som ikke hadde oppdatert seg på hundekunnskap på de siste 30 årene...

Ta et kurs plz og kom deg over dominans fjaset...

Anonymkode: 92645...8d1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Baremenneske
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi sann her var det noen som ikke hadde oppdatert seg på hundekunnskap på de siste 30 årene...

Ta et kurs plz og kom deg over dominans fjaset...

Anonymkode: 92645...8d1

Ja, gjerne det.... - Blir du med 😉🙄 Hvor lenge har du hatt hund( og hvor mange) og hva slags hund? Men er jo supert at du er blitt ekspert da😉🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Baremenneske skrev:

Ja, gjerne det.... - Blir du med 😉🙄 Hvor lenge har du hatt hund( og hvor mange) og hva slags hund? Men er jo supert at du er blitt ekspert da😉🙄

Det er ikke meg du siterte, men følte likevel for å svare. Det er nemlig sånn at dominans ikke er et personlighetstrekk. Hvis vi skal snakke om dominans er det en tilstand som skjer ved f.eks. tilgang på mat eller tisper med løpetid.

I "gamle dager", dvs. på slutten av -60 tallet bredde det om seg en dominanseteori på hund med grunnlag i forskning på ulv i fangenskap. Denne forskningen er nå for en del år siden tilbakevist (gang på gang), og det er ikke sånn at vi lenger snakker om hunder som er dominante som personlighetstrekk.

I tillegg faller denne teorien helt sammen hvis vi tenker på situasjonen som her disktueres. Hvis en hund er såkalt "dominant" så ville den vært (i følge denne gamle teorien), den hunden som er "sjef". Og en "sjef" er IKKE en hund som utagerer/reagerer med nervøsitet, utsikkerhet og utfall. Det er tvert i mot en hund som tar ting med fatning.

Det som skjer i TS sitt tilfelle er at hunden ganske sikkert a) enten har en fryktaggressiv atferd og vil derfor prøve å skremme bort det som virker skummelt for hunden (lært atferd veldig ofte), og/eller b) hunden har tilegnet seg umoden og dårlig oppførsel. Dette blir forsterket ved at den tobeinte kanskje drar/strammer/trekker i båndt og verbalt kjefter litt på hunden. Vi vet jo at hunder lærer ved assosiasjon, så den assosieringen  "helper" hunden til åf orstå at den den møter på bør skremmes bort.

Om dette høres helt utenkelig ut, så kom gjerne med motargumenter :).

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS. det argumentet med at det er antall hunder eller hvor mange år man har hatt hund for å ha kunnskap om hund er litt urimelig... En ung ingeniør eller frisør kan vel være like flink - eller bedre i sitt arbeid enn en som har utført yrket i mange år. Det er mengden og hva slags kunnskap man har, som vel er avgjørende. Selv om jeg kan være enig i at det naturligvis ikke er negativt å ha erfaring med observasjon av hunder. Men det alene viser seg gang på gang ikke er nok i forhold til hva man kan og ikke kan. Her er det heller en evt. vegring av tilegning av ny kunnskap som kan stå i veien for mange (snakker generelt nå).

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Baremenneske
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi sann her var det noen som ikke hadde oppdatert seg på hundekunnskap på de siste 30 årene...

Ta et kurs plz og kom deg over dominans fjaset...

Anonymkode: 92645...8d1

Ja, gjerne det.... - Blir du med 😉🙄 Hvor lenge har du hatt hund( og hvor mange) og hva slags hund? Men er jo supert at du er blitt ekspert da😉🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Baremenneske

Er nå delvis enig med "portvinspike" ...men må også huske på at ikke alle har hunder som er avlet så laaaaangt bort fra ulv som mulig(selv om det er enda langt fra)... Er MANGE hunderaser... Men noe som er absolutt riktig er det å tilegne og få kunnskap om akkurat den rasen du skal ha, pluss ha en hund som passer din livsstil uten at den behøver bli menneskegjort. (Tenker ikke på TS nå!!)  Pluss...En lederhund er rolig, avbalansert og trygg! -Det er vi også enig i!😏 Så har vel en del av dere én hund...mens andre har mange fler (og da er det rang- lignende som i ulveflokk..men da igjen også så er det DU som er hovedlederen😊) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Portvinpiken skrev:

Det er ikke meg du siterte, men følte likevel for å svare. Det er nemlig sånn at dominans ikke er et personlighetstrekk. Hvis vi skal snakke om dominans er det en tilstand som skjer ved f.eks. tilgang på mat eller tisper med løpetid.

I "gamle dager", dvs. på slutten av -60 tallet bredde det om seg en dominanseteori på hund med grunnlag i forskning på ulv i fangenskap. Denne forskningen er nå for en del år siden tilbakevist (gang på gang), og det er ikke sånn at vi lenger snakker om hunder som er dominante som personlighetstrekk.

I tillegg faller denne teorien helt sammen hvis vi tenker på situasjonen som her disktueres. Hvis en hund er såkalt "dominant" så ville den vært (i følge denne gamle teorien), den hunden som er "sjef". Og en "sjef" er IKKE en hund som utagerer/reagerer med nervøsitet, utsikkerhet og utfall. Det er tvert i mot en hund som tar ting med fatning.

Det som skjer i TS sitt tilfelle er at hunden ganske sikkert a) enten har en fryktaggressiv atferd og vil derfor prøve å skremme bort det som virker skummelt for hunden (lært atferd veldig ofte), og/eller b) hunden har tilegnet seg umoden og dårlig oppførsel. Dette blir forsterket ved at den tobeinte kanskje drar/strammer/trekker i båndt og verbalt kjefter litt på hunden. Vi vet jo at hunder lærer ved assosiasjon, så den assosieringen  "helper" hunden til åf orstå at den den møter på bør skremmes bort.

Om dette høres helt utenkelig ut, så kom gjerne med motargumenter :).

Helt enig, godt skrevet.

Denne dominansteorien har jammen fått fotfeste, er så sliten av å prøve å forklare at det er utdatert forskning. Det man forsket på var ulver, og attpåtil ulver i fangenskap som var satt sammen i unaturlige flokker - de ville holdt seg unna hverandre i naturen - og da fikk man en tøff rangordning som man ikke ser i naturlige ulveflokker, som egentlig er store familier. Nå har man gått vekk fra begrepet "alfa", og bruker "avlshunnen/hannen", og man kan like godt bruke "far" eller "mor". Søk på David Mech på YouTube, eller se denne dokumentaren: https://www.youtube.com/watch?v=OIjMBfhyNDE

Det tragiske er at dominans "virker". Man kan såkalt "dominere" en hund til å bli lydig, men man kan også skremme barn til å bli lydige, det går ut på det samme.

Anbefaler også gratiskurset som Portvinspiken postet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Baremenneske skrev:

Er nå delvis enig med "portvinspike" ...men må også huske på at ikke alle har hunder som er avlet så laaaaangt bort fra ulv som mulig(selv om det er enda langt fra)... Er MANGE hunderaser... Men noe som er absolutt riktig er det å tilegne og få kunnskap om akkurat den rasen du skal ha, pluss ha en hund som passer din livsstil uten at den behøver bli menneskegjort. (Tenker ikke på TS nå!!)  Pluss...En lederhund er rolig, avbalansert og trygg! -Det er vi også enig i!😏 Så har vel en del av dere én hund...mens andre har mange fler (og da er det rang- lignende som i ulveflokk..men da igjen også så er det DU som er hovedlederen😊) 

Argumentet om at noen raser er nærmere ulv, blir jo også borte når vi vet hvordan ulvene fungerer mht dominansteorien. Det er jo nettopp på ulv disse forskningsprosjektene gjøres. Ulv er heller ikke ute etter å kjempe om lederskap eller dominere på den måten man trodde for 30 år siden.

Argumentet kan derimot bli at hunden har blitt mer "lik" mennesker, og derfor kan ha en mer "egoistisk" og lik oppførsel som vi mener er naturlig (uten at vi har noe særlig grunn til det). Det er nemlig også forsket på at hundene i dag har litt mer lik "oss" og dermed faktisk mer intolerant og aggresiv i forhold til hva ulven er!

Dette med å ha flere hunder er også litt "dårlig gjort" i forhold til å si at man dermed har automatisk mer kunnskap om hund. Det stemmer jo nødvendigvis ikke.

Og med tanke på at de hunden vi har i flokk - i fangenskap - oppfører seg ulik fra ulv og villhunder i naturen er å gjøre nettopp med at de er i fangenskap. Tilgangen til naturlige ressurser og for ikke å snakke om naturlig atferd (tisper med løpetid osv), er helt annerledes i fangenskap enn i naturen, og derfor kan det jo tenkes at hunder i flokk i fangenskap hos mennesker utøver en mer aggresiv atferd enn i naturen.

Det finnes haugevis av forskning og artikler om dette av nyere dato som er vel verdt å lese. Interessant er det også!

PS. legger til at jeg og mange av mine venner og kolleger også har flere hunder i husstanden uten nødvendigvis at vi opplever at disse kjemper om lederskapet...

Endret av Portvinpiken
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Baremenneske

Massevis av meninger om akkurat sånt... og alle sier som regel litt forskjellig... Blir vel egentlig heller aldri ordentlig ferdig utlært i noe- hverken hundehold eller annet🙄

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Baremenneske skrev:

Massevis av meninger om akkurat sånt... og alle sier som regel litt forskjellig... Blir vel egentlig heller aldri ordentlig ferdig utlært i noe- hverken hundehold eller annet🙄

 

Det er helt sikkert. Man blir aldri utlært :). Men når det gjelder noen ting så kan de faktisk stadfestes ved henvisning til en god del forskning. Etter hvert som vi forsker mer og får mer kunnskap, så blir ting litt enklere å forstå og akseptere også. Sånn er det med absolutt alt. Vi har jo for en stund siden gått bort i fra fysisk straff på barn i skolen, og vi vet at for mye sukker ikke er bra for oss for eksempel.

Meningene er mange, men det er ofte greit å kunne basere meningene på mer håndfast dokumentasjon. Hvis ikke blir det bare ubegrunnet synsing, og det kommer man aldri så langt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Baremenneske

Det tror jeg det er ganske mye av... i alle tilfeller. Kan heller aldri kun få kunnskap utav ei bok men med å erfare og lære selv om forskjellig ting i praksis pluss og ikke glemme å tenke selv i tillegg😊 Det gjelder det meste i livet😊😊

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Baremenneske skrev:

Det tror jeg det er ganske mye av... i alle tilfeller. Kan heller aldri kun få kunnskap utav ei bok men med å erfare og lære selv om forskjellig ting i praksis pluss og ikke glemme å tenke selv i tillegg😊 Det gjelder det meste i livet😊😊

 

Joda, det "bare-bok-argumentet" hører vi ofte i hundebransjen :-). Men det er som jeg også har skrevet i de andre innleggene mine, en kombinasjon av dette; altså både tilegning av kunnskap om forskning og andres erfaringer, i tillegg til egne erfaringer som til slutt legger grunnlaget. Evne til å tenke selv er jo selvfølgelig bra sånn at man kan legge de erfaringene man har fått sammen med det man har lært via bøker, evt. kurs og andres erfaringer sammen til det man sitter igjen med av kunnskap. I tillegg til å hele tiden erverve seg ny og mer kunnskap.

Synsing blir det liksom litt lite kunnskap ut av :). Men det er selvfølgelig lov å meninger. Og da er det lurt å ha noe å støtte seg til hvis man vil vinne argumentasjoner. Dette gjelder alt fra for/imot EU medlemsskap, barns læringsprosesser og hvordan man bør trene hunder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...