Gå til innhold

Hjelp vi har for mye huslån!!!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Huff.... nå har vi kjøpt oss nytt sted og bo, og flytter fra en trygg økonomisk situasjon til et sted som er mye dyrere med hvor vi vil trives bedre i nærmiljøet. Vi øker lånet vårt med 1,3 mill, fra 3,3 til 4,6. Fra 12000 til 17000 i mnd!!!! VI har en samlet inntekt på 1.3mill. og banken ga oss lån uten tvil. Jeg har laget budsjett, som viser at vi over de neste årene vil øke inntekten vår både da vi hvert år går litt opp i lønn og vi blir kvitt noen faste utgifter. I dag sitter vi igjen med ca 5 tusen til overs når alt av forbruk er betalt ( inkl lommepenger og sparing). Dvs at vi per i dag er 2 tusen i MINUS mtp de nye boligutgiftene våre!!  Vi eier et fritidshus, som vi evt kan leie ut ved behov- så vi kan få inn ekstra penger der innimellom.

Vi har romslig økonomi idag, og godt med lommepenger. Men hva om RENTA GÅR OPP...og det gjør den jo en vakker dag...... Det er så lett å tenke for positivt på ting når man vil vekk fra en situasjon og inn i en bedre. Og banken har jo gitt oss lånet.... 

Hvordan står det til med gjelda hos dere andre her? Regner med vi ikke er alene om å ha angst for renteoppgang.......

Anonymkode: 640d6...2fa

Vi er også på boligjakt, og har med noe laverte inntekt rom for å sitte med samme lån. Min første tanke er at dere må justere forbruket. Og du skriver også selv at dere har godt med lommepenger, hvilket vil si at dere forbruker (altså kaster bort) mye penger på dill, drit og forbruk hver måned..

Dere kan også leie ut fritidshuset eller boligen, f eks frititdshuset i helger sommer/vinter, legg det ut på finn eller airbnb, eller huset (da kan dere bo på hytta)

Anonymkode: db02b...98e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS, jeg syns du lager et problem ut av ingenting. Hvordan du responderer er også respektløst ovenfor de som ikke har så høy inntekt. Det er veldig mye å ha 7500 i lommepenger hver eneste måned. Du får det til å låte som om det er ingen verdens ting. Faktisk, med 7500 bruker du omtrentlig 250 kroner hver eneste dag. Dette i tillegg i mat, hvor du bruker 266,66. Ikke kom her å klag over at du har dårlig råd til renteøkning, du har mengder av midler å ta av. 
Personlig så sitter jeg og mannen igjen med omtrentlig 6000 hver måned, dette skal dekke alt av mat, lommepenger og livsopphold for 2 voksne og 2 barn. Vi sitter igjen med flere tusen etter dette, og hadde greid oss utmerket selv om rentene skulle øke. Det handler rett og slett om prioriteringer.

Anonymkode: 16c20...186

Ts lager problemer ut av ingenting? Hallo! Flesteparten av trådene som skrives her handler om nettopp ingenting, men er ett problem for den det gjelder. 

Vi tjener 300k mer enn ts, men har mye mindre lån og bekymrer meg likevel over økonomien vår. 

Ts, nyt de pengene du har og ikke bry deg om de surmaga blakke menneskene her inne som har ett stort behov for å rakke ned på de som har det bra økonomisk. 

Inspirert av tråden din, ts, har jeg bestilt meg en ny designerveske. 

Anonymkode: d8fea...867

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her

Jeg er enig med dere som sier at vi burde ha råd til 17000 i mnd med 1,3 i inntekt... Vi har ca 30 000 i faste utgifter hver mnd uten boliglån og lommepenger (2 i barnehage 5100,- Bil 4000,- Studielån 2300 Annen utgift 2800 Komm.avgifter og strøm hus og fritidshus 3500,- Forsikringer 1600,- Trening 1000,- Alarm/lisens/tv/nett 1600,- Mat 8000,-)

Vi sparer 3200 kr i mnd.

Vi har 7500 kr hver i lommepenger da totalt 15000kr.  

Anonymkode: 640d6...2fa

Der har dere et gigantisk innsparingspotensiale. Kutt ned til 3000 hver per måned, og vips - dere går plutselig 4000 pluss per måned.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi er prisbevisste på mat JA . First price på mye og aldri middag som er dyr. Ingen luksus pålegg. Ost skinke leverpostei. Brød melk mye havregryn. Litt godis i helgene. Sjelden eller aldri så mye dyrt generelt. Unner oss machego ost til 60 kr liksom av og til. Dropper dyr frukt og kjøper ofte etter tilbud. 

Selv om vi gjør dette er det så lite igjen siste uka at vi må kjøpe d mest nødvendige siste uka. 

Mannen klager ofte at vi har så kjedelig mat...kjøper aldri no spennende bare det som er standard. Vi spiser alle d samme og vi fryser ned rester...

Anonymkode: 640d6...2fa

Hvordan klarer dere å bruke 8000 da?

Anonymkode: 19609...7d1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herregud nå må vi åpne vinflaska her og feire hvor mye penger vi har! :fnise:Når jeg ser hvor lite folk (her inne forbruker) så lever jo vi i sus og dus (i teorien) hvertfall! Dette er veldig interessant må bare si det igjen! Må høre med noen venninner som jeg vet tjener greit og høre hva de egentlig har å rutte med! Hvis de vil svare da (er jo rimelig privat) . 

Takk for alle svar! Dere får diskutere videre uten meg. Må ut å bruke litt penger nå LOL:fnise: er visst hobbyen min:sprettoy:

Anonymkode: 640d6...2fa

Du er veldig provoserende vet du det? Tolker det enten som at du er litt kort eller at vi har truffet en nerve. Uansett svarer du ganske frekt.

Anonymkode: 19609...7d1

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du er veldig provoserende vet du det? Tolker det enten som at du er litt kort eller at vi har truffet en nerve. Uansett svarer du ganske frekt.

Anonymkode: 19609...7d1

Av det jeg har lest her inne, blir folk med dårlig råd provosere over de med mer penger. Hva med å heller bruke energien på å gjøre noe med situasjonen istedenfor å la frustrasjon gå utover andre? 

Anonymkode: d8fea...867

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Huff.... nå har vi kjøpt oss nytt sted og bo, og flytter fra en trygg økonomisk situasjon til et sted som er mye dyrere med hvor vi vil trives bedre i nærmiljøet. Vi øker lånet vårt med 1,3 mill, fra 3,3 til 4,6. Fra 12000 til 17000 i mnd!!!! VI har en samlet inntekt på 1.3mill. og banken ga oss lån uten tvil. Jeg har laget budsjett, som viser at vi over de neste årene vil øke inntekten vår både da vi hvert år går litt opp i lønn og vi blir kvitt noen faste utgifter. I dag sitter vi igjen med ca 5 tusen til overs når alt av forbruk er betalt ( inkl lommepenger og sparing). Dvs at vi per i dag er 2 tusen i MINUS mtp de nye boligutgiftene våre!!  Vi eier et fritidshus, som vi evt kan leie ut ved behov- så vi kan få inn ekstra penger der innimellom.

Vi har romslig økonomi idag, og godt med lommepenger. Men hva om RENTA GÅR OPP...og det gjør den jo en vakker dag...... Det er så lett å tenke for positivt på ting når man vil vekk fra en situasjon og inn i en bedre. Og banken har jo gitt oss lånet.... 

Hvordan står det til med gjelda hos dere andre her? Regner med vi ikke er alene om å ha angst for renteoppgang.......

Anonymkode: 640d6...2fa

Med 4.6 mill i lån og 17.000 i måneden så antar jeg at dere har >2% rente og 30 års nedbetalingstid? Da er det sannsynligvis lite å hente hverken med avdragsfrihet eller lavere rente.

Men med samlet inntekt på 1.3 millioner i året så burde jo 4.6 millioner i lån være høyst overkommelig, spesielt med så lav rente og lang nedbetalingstid. Med såpass høy inntekt og mye gjeld bør dere jo ha en 70-80.000 utbetalt i måneden og burde fint klare 17.000 i renter&avdrag. Egentlig burde dere ha en veldig romslig økonomi med den gjelden og dagens rente. Stiger renta til 7% og dere må ut med 30.000 i måneden burde det også være håndterbart.

Min konklusjon er dermed at dere må ha et ganske voldsomt forbruk. Dette gjør dere: Selg bilene (for å bruke så mye penger MÅ dere nesten ha noen kjempedyre biler), og kutt ned på luksusforbruket. Hvis det ikke hjelper kan dere jo selge fritidsboligen.

 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvor billig du selv mener du lever, uansett hvor lite du sier du kjøper så er 7500 mye i lommepenger. 2000,- har vi i lommepenger hver. Det betyr at jeg en mnd velger mellom å handler klær og å dra ut med venninner med en tur til frisør. Nå er ikke jeg hos frisør mer enn maks 1x året. Jeg handler ikke magasiner fodi man kan lese det meste på nett, jeg låner bøker hvis jeg vil lese, klær handler jeg når jeg trenger noe ikke kun når jeg har lyst på. Men 2000,- i lommepeger hver er romslig for oss. Vi har også maks 4000,- i mat pr mnd, som regel ligger vi på 3000,- så sparer vi litt og litt på matkontoen og kan ta oss en finere middag i ny og ne. Jeg har også budsjett "herfra til månen." Jeg planlegger også alle kjøp og det er mye man ikke trenger.

Anonymkode: 365c7...09d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med å handle first price mat og bare litt candy i mnd bør du ligge på maks 1500 i uka på mat. Hvordan blir dette 8000 pr måned?

Vi har på vårt minste handlet for 700kr uka. Fulle middager, frokost, saft, melk, brød, candy for 700 ved å handle first price og å se hva som er på salg hvor. Når du sier 8000 i mnd på mat og bare handler billig mat så skjønner jeg ikke helt. Et sted snakker du ikke helt sant.

Anonymkode: 365c7...09d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skrev du denne tråden egentlig når su ikke tar til deg rådene du får? Når flesteparten ser at du bruker mye på mat og lommepenger som kunne gått til lån? Hvorfor bli ironisk og sarkastisk når det er du som oppretta en tråd og får råd for det som er ditt problem? Var det egentlig en skrytetråd?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har 1.3 mill i lån - men jeg har jo blitt kronisk syk og må over på AAP. Vi betaler 16 tusen i mnd på lånet, men det blir tyngre... Har dere forsikringer i orden? Det er dyrt, men absolutt verdt det. NÅ få\r jeg litt ekstra fra forsikringen i tillegg til AAP og det hjelper litt... 

Anonymkode: 81fed...119

Hæ? 1,3 mill i lån og betaler 16 000 i mnd?! Hva i huleste? Det må jo være fryktelig dårlige lånebetingelser? Vi har 1,6 mill og betaler knappe 9 000. 

Anonymkode: f58a9...7a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? 1,3 mill i lån og betaler 16 000 i mnd?! Hva i huleste? Det må jo være fryktelig dårlige lånebetingelser? Vi har 1,6 mill og betaler knappe 9 000. 

Anonymkode: f58a9...7a9

De har serielån og har kortere betalingstid. 

Anonymkode: d8fea...867

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei nei. Per idag klarer vi oss fint med 4,6 i lån. Men jeg tenker om renta går opp til f.eks 5-7 % DA øker utgiftene med ca 10-12 tusen i mnd. Det er DA jeg tenker at det blir tøft. TS

Anonymkode: 640d6...2fa

Har ikke lest 5 sider (enda...), så svarer egentlig bare på TS sin bekymring. Jeg ser dere har masse muligheter til å kutte utgifter når renta øker, så det er jo løsningen. Sløs frem til det blir trangt, så får dere kutte andre utgifter. Med 15.000 i lommepenger hver mnd har dere ingebting å bekymre dere for. Bare å slutte å ha så høyt forbruk ved behov. Husk også at der amme gjelder hvis en eks må på aap en periode og inntekten reduseres. Det handler jo bare om ar huset da må prioriteres foran annen kos :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser forøvrig en diskusjon ang lommepengene, her har vi vel rundt 1,1 mill i inntekt, og 2000 kr hver i lommepenger hver mnd... Men vi sparer mye og har prioritert formuebygging foran forbruk :) Synes lommepenger bare forsvinner, så greit å ikke ha for mye penger man ikke har kontroll på hva brukes til synes vi. Men andre prioriterer annerledes, og det er jo helt greit det også!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som diskuterer matforbruket kan umulig ha lest tråden. De er to voksne og 3 (!!) barn, hvordan i huleste kan de leve på maks 1500 i uka på mat??

Anonymkode: 4f951...195

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle egentlig ikke svare mer, men det er så engasjement her at jeg må respondere! 

For d første, mener ikke å skryte. Ting kommer kanskje feil fram  når man uttrykker seg skriftlig i hui og hast. Ikke meningen å tråkke noen på tærne. Og sarkasmenmin er kun dårlig ironi over det hele. Og det er da lov å svare tilbake litt når man får så mye imot seg. 

Alt dere sier får meg til å tenke, så klart!!! Jeg blir undrende over mitt eget forbruk da jeg i de fleste situasjoner er den i gruppa som er mest prisbevisst og velger med omhu. Jeg trodde jeg mtp mine valg sammenlignet med andre rundt meg sine valg hadde normalt m forbruk. Jeg og samboer undrer oss ofte over folk rundt oss som gjør ditt og datt og har/kjøper ditt og datt, fordi vi ikke har råd til slik livsstil. Så jeg føler jeg har målt min økonomi oppmot hva jeg ser andre bruker og da blir både jeg og sambo skikkelig undrende nå at vi bruker så sykt m penger. Ja tro det den som vil. Men jeg lyver ikke. Jeg eier ingen designer ting og bortprioriterer veldig mye som jeg ønsker og kanskje har behov for.  

Så da er det på tide for oss og se hva i svarte natta som gjør at vi bruker så mye når vi sitter der m den kjedelige middagen hver dag kjøleskapet m halvkjedelig pålegg, utsatte frisørtimer og ganske asosialt liv i perioder. 

Framstill meg gjerne som blond/dum/ valgfritt ord men seriøst så er jeg faktisk rimelig normal:sprettoy: og jeg sier ikke at jeg har dårlig råd idag. Men om renta går opp så det blir 10 000 mer i mnd så TENKTE jeg at det ble trangt økonomisk. Men ja, kan innskrenke forbruket så klart! Og ser jo nå at folk klarer seg m sykt lite. Like lite som jeg m.fl brukte da vi var studenter for 10 år siden!! Da hadde jeg 2-3 tusen på mat og lommepenger alt etter hvor mye jeg jobbet ekstra! Nå tjener jeg 6 ganger mer....

Ts

 

 

Anonymkode: 640d6...2fa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Av det jeg har lest her inne, blir folk med dårlig råd provosere over de med mer penger. Hva med å heller bruke energien på å gjøre noe med situasjonen istedenfor å la frustrasjon gå utover andre? 

Anonymkode: d8fea...867

Jeg har bedre råd en TS så ikk ekom med den. Men jeg syntes holdningen hennes er skikkelig ekkel.

Anonymkode: 19609...7d1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Til dere som diskuterer matforbruket kan umulig ha lest tråden. De er to voksne og 3 (!!) barn, hvordan i huleste kan de leve på maks 1500 i uka på mat??

Anonymkode: 4f951...195

Jo, med mindre dette er gutter i alderen 13-17 så skjønner jeg ikke det. Ikke når de visstnok handler billig. 

Anonymkode: 19609...7d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bedre råd en TS så ikk ekom med den. Men jeg syntes holdningen hennes er skikkelig ekkel.

Anonymkode: 19609...7d1

Da er vi bare forskjellige. Jeg har større budsjett og 3000kr mer i lommepenger enn ts, men klarer å unne henne de pengene hun har. Hva sier det om deg? 

Anonymkode: d8fea...867

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da er vi bare forskjellige. Jeg har større budsjett og 3000kr mer i lommepenger enn ts, men klarer å unne henne de pengene hun har. Hva sier det om deg? 

Anonymkode: d8fea...867

Nå var det riktig nok TS som visstnok slet med å få økonomien til å gå rundt. Da er det helt legit å påpeke at hun bruker overdrevent mye på forbruk.

Anonymkode: 16c20...186

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...