Gå til innhold

Hjelp vi har for mye huslån!!!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

haleljuja, endelig en som forstår meg hehe :) Jeg må legge til mer jeg ikke gjør: kjøper magasiner, abonnerer på ting, kjøper ting på Ebay, har for mange sko, kjøper undertøy til max 250 kr bh`n hehe. Vi har ingen dyre matvarer i kjøleskapet ala dyre oljer eller dyre oster. Kjøper vin på kartong i Sverige og spiser bondekost til middag evt spagetti og kjøttdeg ( fordi det er billig haha) Er på langweekend tur til utlandet 1 gang hvert 3. år. ...... skal jeg ramse opp mer hvor lite jeg sløser.... 

;) TS

Anonymkode: 640d6...2fa

Om du er reelt bekymra, så spar på alle kvitteringene en mnd og se hva du bruker penger på egentlig.

For du skriver flere ganger "jeg bruker ikke penger på ditt eller datt". NOEN bruker du jo veldig mye penger på! 

(og da har jeg ikke kommentert 8000,- på mat, all den tid jeg ikke vet hvor stor familie dere har)

 

 

Jeg for min del finner det skremmende at folk har så liten oversikt at de ikke engang vet hva de bruker pengene på. Nå mener jeg ikke at folk skal ha kontroll ned til femti-lappen, men litt kontroll burde voksne folk ha. 

Jeg for min del har inntekt på 14000,- (student), sparer 800,-, 6500,- på husleie (inkl vv, strøm og parkering), 1000,- på bil, 1000 til bhg, 2000 til mat (mannen betaler resten), skolebøker, div abonemang jeg behøver til skolen, etc. Etter fasteutgifter har jeg 1500,- i mnd! Den lille sparekontoen tar seg av gaver, frisør, klær, etc. 

 

Men en gang i tiden, så kunne jeg kjøpe luksusting til flere tusen i mnd, men jeg viste jo at der gikk pengene den mnd til akkurat den veska/klær, reiser, etc. 

 

EDIT: må nyansere litt. Mannen tjener bra/ok, så når vi går på restaurang eller cafè så betaler han. Eller andre spesielle og dyrere ting. :) 

Endret av BlendaSensitive
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ts her. Det interessant oppi dette er at jeg stålkontroll på alle pengene. Jeg har budsjett herfra og til månen og har alltid hatt! De 7000 ble visst i fokus her! De bruker jeg hodeløst fordi det er sååå forbaska godt å ikke tenke hele tida. Har alltid hatt lite penger før (studier og lange sykeperioder)! Men har f.eks utsatt striping av håret i 6 mnd nå fordi jeg ikke tar meg råd til det. Så er nok litt gnien og "skadet " fra da jeg hadde dårlig økonomi . Men pengene flyr for det! Til hus heim unger og noe morro.

Pga stålkontrollen jeg liker å ha blir jeg vel ekstra bekymret nå som vi har vært så gærne å ta mye mer i lån mtp renta som er så lav nå. Marginen vi har nå innskrenkes!  Hadde aldri tatt d valget om jeg visste at vi Absolutt ikke har råd! Men allikevel så er renta et spøkelse som vil endre folks økonomi om den fyker opp,  og det er da bare sunt og bra og fornuftig å reflektere over det! 

Interessert i å høre andres tanker rundt det, og hvordan folk tenker å løse det. Hva tar dere da av om dere har akkurat nok idag f.eks? 

Og. Folk har ulikt forbruksmønster og livsstil. Venninna mi går aldri ut og bruker alle penger på baking! Jeg er sosial og liker å ta et glass vin og skravle og bruker mer penger der. Noen andre igjen sitter bare hjemme å leser bok. Hva skal de med flere tusen i lommepenger? Så, endring i økonomi har mer konsekvenser for noen enn for andre. 

Anonymkode: 640d6...2fa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Btw: er 8000 i mnd mye på mat??? De fleste jeg kjenner av venner med 1-3barn bruker 6-8 tusen i mat per mnd. De m dårlig råd bruker ca 5tusen. Ts

Anonymkode: 640d6...2fa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7500 hver i lommepenger... Der har du svaret ditt. Dere har jo MASSE å kutte ned på hvis renta går opp. Ikke noe problem! Dere har mye å hente på å kutte ned på forbruket - hva dere nå enn klarer å bruke 7500kr HVER på HVER måned.

Anonymkode: b870a...03f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Btw: er 8000 i mnd mye på mat??? De fleste jeg kjenner av venner med 1-3barn bruker 6-8 tusen i mat per mnd. De m dårlig råd bruker ca 5tusen. Ts

Anonymkode: 640d6...2fa

8000 er mye på mat. Iallfall om det bare er det som kjøpes på matbutikken.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke 8000 kr pr mnd i mat (og generell husholdning regner jeg med) er mye på 2 v + 2 b. Vi har omtrent det samme.

Men, 7500 i "sløs", det er sprøtt synes jeg. Om du kan bruke 7500 kr i mnd på å kose deg fatter jeg ikke at du i det hele tatt bekymrer deg for lånet. Jeg bruker ca 1500 kr i mnd på lommepenger, og jeg er ikke akkurat usosial for å si det mildt..- Men! Vinglasset, kaffekoppen o.l. taes like gjerne hjemme hos en av oss venninnene som på café/bar.

Vi har lån på ca 1,4 og betaler rundt 6000 kr mnd på det (25 år), så for lommepengene dine kunne du hatt huset vårt, inkludert strøm, forsikringer og kommunale avgifter. Kanskje det setter det litt i perspektiv? ;)

Hadde jeg vært deg hadde jeg forsøkt å forsone meg med at 7500 kr på kos i mnd ikke er nødvendig, og deretter hadde jeg sovet pokker så godt!

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Btw: er 8000 i mnd mye på mat??? De fleste jeg kjenner av venner med 1-3barn bruker 6-8 tusen i mat per mnd. De m dårlig råd bruker ca 5tusen. Ts

Anonymkode: 640d6...2fa

Om du lurer på hva man "skal bruke" kan du gå på sifo og se. Det er et nøkternt estimat, men fin til å se hvor man bruker mye. (Eller lite )

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ca samme inntekt som dere, og skal straks øke lånet fra ca 3 mill til ca 6 mill - det tenker jeg vi kommer til å merke! Jeg forstår godt bekymringen din, men tror det kommer til å gå helt fint. Ja, det er kjempedeilig å ikke tenke på hva man drar kortet på i hverdagen, og det er også deilig å lage god mat uten å tenke budsjett. Dersom det blir nødvendig, greier man likevel å kutte ned. 

Siden du allerede er litt bekymret, ville jeg valgt å gjøre noen mindre endringer i hverdagsvanene med en gang, fremfor å få sjokk om renta øker. Det viktigste i min bok er å øke sparing - jeg må innrømme at jeg ble litt sjokkert over at dere har blåst hele bufferen på oppussing. Spar gjerne separat til ferie, oppussing osv, slik at bufferen får stå i fred til det virkelig er behov for den! 

Forsøk å handle mat ut fra et strammere budsjett minst en uke i måneden. Tenk over hvor mange kaffekopper du kjøper ute hver måned, og se om du kan kutte ned 10-20 %. Neste gang du skal møte venninner - hva med å invitere dem på besøk i nytt hjem?

For min egen del er klær og sko til både meg og barna et område jeg vet at jeg lett kan kutte. Ved å rydde ordentlig i klesskap og på loft kan man få bedre oversikt over hva man faktisk "trenger", og hva man bare har lyst på. Jeg vet også at jeg og mannen har vent oss til å kjøpe dyre (ikke praktiske) gaver til hverandre, dette er også noe vi kunne gjort endringer på. 

Om du ikke ønsker å endre vanene dine, får du vurdere å be banken om en lengre nedbetalingstid dersom renta skulle øke, eventuelt en periode med avdragsfrihet/mindre avdrag. 

Anonymkode: f9460...3bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1500 jøss! Det er godt gjort! Særlig om du har barn! 

 

Anonymkode: 640d6...2fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Btw: er 8000 i mnd mye på mat??? De fleste jeg kjenner av venner med 1-3barn bruker 6-8 tusen i mat per mnd. De m dårlig råd bruker ca 5tusen. Ts

Anonymkode: 640d6...2fa

Ja 8000 på mat er egentlig ganske mye :) 
Men, det kommer an på hva dere kjøper.

Er dere 4stk i familien så er det fullt mulig å spise seg gode og mette på 4000 i mnd. (kanskje litt mer om man ønsker brus og godter i helga) 

Så kommer det jo an på, lager du samme middag for alle, eller er det forskjellige retter? (Vet noen foreldre gjør det med barna, fordi de f.x ikke spiser fisk...)
Kjøper man mat på tilbud, eller ikke?
Kjøper man store kvanta eller små? f.x 6pk med egg, vs 36stk.
Kjøper man ting fordi man har lyst på det der og da, eller holder man seg til handlelappen?

Alt slike ting kan gjøre at budsjettet på mat er høyt eller lavt..
Har man mulighet å dra til sverige, så kjøp mesteparten av mat der :) 

Endret av Chibi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har separate spareknt. Reise oppussing høyrente regninger. Vi storhandler 1 gang i uka da vi testet ut og fant ut at vi sparte 800kr i mnd på det. Vi har mye på sparekonto men ikke full pott pga oppussingen. Vi valgte det istede for å ta lån. 

Ja kan kutte ned på klær bl.a. kaffen er så sjelden så den unner jeg meg! Men ja man kan kutte her og der.

Men jeg er skikkelig overrasket over hvor innmari lite penger folk har å rutte med etter faste utgifter! Hvor mye har da de som lukser seg hele tida?? Er de gjelds slaver på kredittkort mon tro. For vi lukser IKKE! Føler vi er rimelig normal. 

Dette var interessant! 

Ts

Anonymkode: 640d6...2fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ca. 800 000 til sammen, ett barn. Boliglån 1,4 mill (nå verdt ca. 2,6 mill.), 0 kr i billån, bruker ca. 4000 kr på mat, nedbetalte mobiltelefoner, setter 5000 kr på sparekonto hver måned. Aldri blakk.

Anonymkode: ea58b...aee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Chibi skrev:

Ja 8000 på mat er egentlig ganske mye :) 
Men, det kommer an på hva dere kjøper.

Er dere 4stk i familien så er det fullt mulig å spise seg gode og mette på 4000 i mnd. (kanskje litt mer om man ønsker brus og godter i helga) 

Så kommer det jo an på, lager du samme middag for alle, eller er det forskjellige retter? (Vet noen foreldre gjør det med barna, fordi de f.x ikke spiser fisk...)
Kjøper man mat på tilbud, eller ikke?
Kjøper man store kvanta eller små? f.x 6pk med egg, vs 36stk.
Kjøper man ting fordi man har lyst på det der og da, eller holder man seg til handlelappen?

Alt slike ting kan gjøre at budsjettet på mat er høyt eller lavt..
Har man mulighet å dra til sverige, så kjøp mesteparten av mat der :) 

Vi er prisbevisste på mat JA . First price på mye og aldri middag som er dyr. Ingen luksus pålegg. Ost skinke leverpostei. Brød melk mye havregryn. Litt godis i helgene. Sjelden eller aldri så mye dyrt generelt. Unner oss machego ost til 60 kr liksom av og til. Dropper dyr frukt og kjøper ofte etter tilbud. 

Selv om vi gjør dette er det så lite igjen siste uka at vi må kjøpe d mest nødvendige siste uka. 

Mannen klager ofte at vi har så kjedelig mat...kjøper aldri no spennende bare det som er standard. Vi spiser alle d samme og vi fryser ned rester...

Anonymkode: 640d6...2fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å snu litt på det. Hadde vi tjent mindre enn d vi gjør nå hadde vi ALDRI i livet tatt opp så mye lån, som jeg leser noen her gjør. For da å sitte igjen med så lite penger til hverdagslivet! Jeg har studert i 7 år og levd som "fattig student" og jobbet dobbelt i mange år før jeg fikk lønna jeg har nå. Nå VIL jeg ha god råd og 7500 er god råd fordi jeg både ønsker å ha det sånn og har råd til det. Og det komfortnivået jeg har i dag må jeg se langt etter om renta stiger flere prosenter. Og det liker jeg ikke. Men ser at det er prisen jeg må betale for å bo der jeg vil! Ikke sammenlig min situasjon med en uføretrygdet el minstepensjonist. Ikke reelt å sammenligne.  Jeg har god råd nå men lukser ikke her i livet. Går renta opp masse er jeg i en situasjon hvor jeg må tenke mer på absolutt alt. Og tåler mindre uforutsette hendelser som sykdom osv. Men vi klarer oss, det vurderte vi når vi tok valget om mer lån. Men jeg var allikevel nysgjerrig på hvordan andres situasjon er mtp lån. Og gjett om jeg har fått høre det her inne!! Har visst fått svar som fortjent etter det jeg skjønner. Ting er litt sort hvitt her inne. 

Viste denne tråden til mannen min og han lo seg sjakk av oss damer. :P

Ts

 

 

Anonymkode: 640d6...2fa

Men da handler jo tråden på ingen måte om hva banken gir dere i lån, men hvordan dere selv prioriterer pengene. Det er jo en helt annen sak. 

 

Jeg og mannen tjener 300 000 mindre enn dere og bruker max 7000 til sammen i lommepenger og lever veldig ok. Så rett det kritiske øyet mot dere selv og ikke mot banken. Velger dere så mye lommepenger er det helt deres eget valg, no problem. Men  kritikk av banken er feilretta

Anonymkode: 2c6d4...369

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud nå må vi åpne vinflaska her og feire hvor mye penger vi har! :fnise:Når jeg ser hvor lite folk (her inne forbruker) så lever jo vi i sus og dus (i teorien) hvertfall! Dette er veldig interessant må bare si det igjen! Må høre med noen venninner som jeg vet tjener greit og høre hva de egentlig har å rutte med! Hvis de vil svare da (er jo rimelig privat) . 

Takk for alle svar! Dere får diskutere videre uten meg. Må ut å bruke litt penger nå LOL:fnise: er visst hobbyen min:sprettoy:

Anonymkode: 640d6...2fa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har omtrent samme inntekt som dere, men 6,4 mill i lån og betaler ca 24 600 kr på lånet hver mnd. Og jeg har 5 barn boende hjemme. Vi greier oss uten problemer og er ikke bekymret for renteøkning fordi vi har gode leieinntekter i tillegg til vår vanlige inntekt. Foreløpig går leieinntektene inn på en egen konto som brukes til oppussing etc, men ved en eventuell renteøkning kan vi bruke av denne kontoen ved behov.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud nå må vi åpne vinflaska her og feire hvor mye penger vi har! :fnise:Når jeg ser hvor lite folk (her inne forbruker) så lever jo vi i sus og dus (i teorien) hvertfall! Dette er veldig interessant må bare si det igjen! Må høre med noen venninner som jeg vet tjener greit og høre hva de egentlig har å rutte med! Hvis de vil svare da (er jo rimelig privat) . 

Takk for alle svar! Dere får diskutere videre uten meg. Må ut å bruke litt penger nå LOL:fnise: er visst hobbyen min:sprettoy:

Anonymkode: 640d6...2fa

Hehe! Du skal da bare nyte pengene synes jeg da. :)

 

Men er jo bra om du har fått litt mindre panikk. Dere klarer dere fint med renteøkning, bare noen omprioriteringer av ressursene fikser den biffen. ;)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, jeg syns du lager et problem ut av ingenting. Hvordan du responderer er også respektløst ovenfor de som ikke har så høy inntekt. Det er veldig mye å ha 7500 i lommepenger hver eneste måned. Du får det til å låte som om det er ingen verdens ting. Faktisk, med 7500 bruker du omtrentlig 250 kroner hver eneste dag. Dette i tillegg i mat, hvor du bruker 266,66. Ikke kom her å klag over at du har dårlig råd til renteøkning, du har mengder av midler å ta av. 
Personlig så sitter jeg og mannen igjen med omtrentlig 6000 hver måned, dette skal dekke alt av mat, lommepenger og livsopphold for 2 voksne og 2 barn. Vi sitter igjen med flere tusen etter dette, og hadde greid oss utmerket selv om rentene skulle øke. Det handler rett og slett om prioriteringer.

Anonymkode: 16c20...186

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

haleljuja, endelig en som forstår meg hehe :) Jeg må legge til mer jeg ikke gjør: kjøper magasiner, abonnerer på ting, kjøper ting på Ebay, har for mange sko, kjøper undertøy til max 250 kr bh`n hehe. Vi har ingen dyre matvarer i kjøleskapet ala dyre oljer eller dyre oster. Kjøper vin på kartong i Sverige og spiser bondekost til middag evt spagetti og kjøttdeg ( fordi det er billig haha) Er på langweekend tur til utlandet 1 gang hvert 3. år. ...... skal jeg ramse opp mer hvor lite jeg sløser.... 

;) TS

Anonymkode: 640d6...2fa

Du har jo overhodet ikke innsikt i egen økonomi når du hevder at dere ikke sløser samtidig som dere bruker 8000 kr på mat (forståelig om dere har 3-4+ barn) og har 7500 kr HVER til lommepenger. Dette er jo sløsing. Jeg synes ikke det er noe galt i det så lenge man har råd til det, men når et høyere lån er merkbart er det jo helt absurd at du spør på et forum om det høye lånet deres når det er forbruket deres som er problemet. 

Selv, som student, har jeg for øvrig 8500 kr utbetalt hver måned (totalsum/12 måneder). 5500 kr av disse går til husleie. Selv med den lille summen jeg har igjen vet jeg at noe går til sløsing. Jeg tror ikke et sekund på hvor mye du legger ut om hvor lite du sløser. 

Anonymkode: fb44f...bc1

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter og ser litt på økonomien i ting selv om dagen. Merker at jeg bruker vel mye kroner på godteri og søppelmat. Når jeg kutter vekk alle unødvendige småkjøp, spiser hjemme, drikker vann og ser på Netflix istedenfor å gå på kino kutter jeg forbruket fra 3000 til nesten kr 1500 kroner. Restene jeg sitter igjen med i måneden etter lån og faste utgifter er over 30.000 i måneden. Jeg syns ikke jeg er spesielt rik og jeg får gjort mye gøy for den summen.

Det forundrer meg hva slags forbruksmønster folk der ute egentlig har. Det er jo som om tror dere driter penger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...