Gå til innhold

Når ble gravide og småbarnsmødre sårbare?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har selv gått igjennom 3 svangerskap og kan ikke si jeg bar spesiellt sårbar de månedene. Ingen av mine svangerskap var av den enkle sorten, med den første var jeg mye syk de første månedene, men følte meg ikke sårbar av den grunn.

Det sytes så mye om sårbarhet at jeg spyr. 

Tenker dere noen gang på at det å føde er det mest naturligste i verden. Det fødes en haug av barn hver eneste dag verden rundt. Med det helsesystemet vi har her i landet så synes jeg syting er for dumt. Hva med de i feks Afrika som jobber som noen helter helt frem til fødselen og må jobbe videre straks etter at barnet har kommet? Dette så jeg på TV for noen år siden, så jeg vet det skjer.

Den damen jobbet på en åker og når hun merket at barnet var på vei ut så gikk hun bort til en trestamme og holdt rundt den mens hun presset barnet ut. Tørket av blod med noen blader hun fant og kuttet navlestrengen selv. Fikk prøvd å amme barnet og surret det rundt i noe tøy hun hadde rundt hele seg også. Dermed var det tilbake på åkeren for å jobbe videre. Hun var også alene om hele fødselen.

Den historien imponerte meg voldsomt, men sånn var det i det omerådet hun bodde. De hadde ikke jordmor eller helsekontroller i det hele tatt.

Derfor så blir jeg kvalm av å lese mange innlegg her inne som omhandler at gravide og de som nettopp har født som så sårbare og skal tas hensyn til på alle måter. Er det verre for kvinner i Norge enn i andre land verden rundt?

En fødsel er helt normalt, vi er lagd for å klare det. I noen tilfeller får det dessverre galt, men det er sjelden.

Skjerp dere. 

Anonymkode: 9402f...45e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har selv gått igjennom 3 svangerskap og kan ikke si jeg bar spesiellt sårbar de månedene. Ingen av mine svangerskap var av den enkle sorten, med den første var jeg mye syk de første månedene, men følte meg ikke sårbar av den grunn.

Det sytes så mye om sårbarhet at jeg spyr. 

Tenker dere noen gang på at det å føde er det mest naturligste i verden. Det fødes en haug av barn hver eneste dag verden rundt. Med det helsesystemet vi har her i landet så synes jeg syting er for dumt. Hva med de i feks Afrika som jobber som noen helter helt frem til fødselen og må jobbe videre straks etter at barnet har kommet? Dette så jeg på TV for noen år siden, så jeg vet det skjer.

Den damen jobbet på en åker og når hun merket at barnet var på vei ut så gikk hun bort til en trestamme og holdt rundt den mens hun presset barnet ut. Tørket av blod med noen blader hun fant og kuttet navlestrengen selv. Fikk prøvd å amme barnet og surret det rundt i noe tøy hun hadde rundt hele seg også. Dermed var det tilbake på åkeren for å jobbe videre. Hun var også alene om hele fødselen.

Den historien imponerte meg voldsomt, men sånn var det i det omerådet hun bodde. De hadde ikke jordmor eller helsekontroller i det hele tatt.

Derfor så blir jeg kvalm av å lese mange innlegg her inne som omhandler at gravide og de som nettopp har født som så sårbare og skal tas hensyn til på alle måter. Er det verre for kvinner i Norge enn i andre land verden rundt?

En fødsel er helt normalt, vi er lagd for å klare det. I noen tilfeller får det dessverre galt, men det er sjelden.

Skjerp dere. 

Anonymkode: 9402f...45e

Du vet at haugevis av kvinner og barn dør i barsel, hver dag, verden rundt også?

Imponerende kanskje, men mest av alt er det trist. Trist at hun ikke fikk føde barnet sitt på sykehus, trist at hun og barnet ikke har tilgang på et minimum av helsetjenester. 

 

Det er IKKE sjeldent, det er bare sjeldent i heldige rike land som Norge der vi har et godt og gratis helsevesen.

Endret av Puny
  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk reagerer forskjellig på svangerskap og fødsel, så å dømme ut i fra egen erfaring blir relativt naivt. Følte heller ikke på noen sårbarhet, men har forståelse for at andre kan oppleve dette på en helt annen måte. Selv om det er naturlig betyr det ikke at det ikke påvirker oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette gjelder jo alle som syns at ting er tungt og leit og ønsker å bli tatt hensyn til, det er alltid noen i Afrika/fattige land som har det verre. Vi må nesten forholde oss til det samfunnet vi bor i og den virkeligheten vi lever i, og den kan ikke sammenliknes med hvordan fattige på bygda i Afrika lever. 

Og nei, jeg er ikke en sårbar gravid, jeg er bare gravid (som skulle ønske jeg fikk sitte på toget til jobb når bekkenet gjør vondt, men egentlig burde jeg jo være glad for å ikke måtte stå opp klokka fire for å GÅ til jobb :P)

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Så mange gravide sutrer og sutrer. De burde se lengre enn sin egen nese og ikke minst innse at alt blir verre av en slik sutreinnstilling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror det eneste passende å svare deg TS må bli: skjerp deg selv. Spyr du av andres opplevelser og behov knyttet til svangerskap og fødsel ville jeg gått en runde med meg selv. 

I flere kulturer og til alle tider har det vært og er vanlig at gravide og barselkvinner får en bit ekstra omsorg (av andre kvinner). Eksempelet du trekker frem sier ikke noe som helst annet enn at den kvinnen ikke har noe alternativ, og selv det eksempelet er sjelden. En kollega av meg reiste nylig til et land i Afrika hvor fattigdommen rår sterkt og hvor svært mange kvinner ikke føder med helsepersonell til stede, kvinnene fikk hjelp av andre kvinner under fødsel og ble skjermet den første tiden etter, hun fikk mat o.l bragt til seg og hjelp med diverse av daglige gjøremål som måtte unna i barseltiden. Kvinnene slo med andre ord ring rundt hun som nettopp hadde født.

Her hjemme var barseltiden med hvile mye lengre før, nettopp for at mor skulle komme seg til hektene. I dag må man kjenne sin besøkstid ved norske barselavdelinger. 

 

Anonymkode: bded4...cf7

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker dere noen gang på at det å føde er det mest naturligste i verden. Det fødes en haug av barn hver eneste dag verden rundt. Med det helsesystemet vi har her i landet så synes jeg syting er for dumt. Hva med de i feks Afrika som jobber som noen helter helt frem til fødselen og må jobbe videre straks etter at barnet har kommet? Dette så jeg på TV for noen år siden, så jeg vet det skjer.

Hvordan kan de jobbe rett etter fødselen når en stor andel av kvinner i fattige land dør når de føder?

Ja, så "trivielt" er det å føde at det vel er en av de mest vanlige dødsårsakene for kvinner enkelte steder...

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Silfen skrev:

Helt enig. Så mange gravide sutrer og sutrer. De burde se lengre enn sin egen nese og ikke minst innse at alt blir verre av en slik sutreinnstilling.

Hvor ser du denne sutringen?

Endret av jabx
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, jabx skrev:

Hvor se du denne sutringen?

Facebook, blant annet. Og det er jo bare å ta seg en tur på hvilket som helst forum for gravide. Ikke at jeg frekventerer de, men jeeze, mange hysteriske, sutrende gravide. Du får ta deg en tur dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Silfen skrev:

Facebook, blant annet. Og det er jo bare å ta seg en tur på hvilket som helst forum for gravide. Ikke at jeg frekventerer de, men jeeze, mange hysteriske, sutrende gravide. Du får ta deg en tur dit.

Hva sutrer de over da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, skjerpe seg er det heller du som burde. Du skriver at å føde er det mest naturlige i verden. Unnskyld meg men er du dum? Å føde barn er svært farlig, og det er vanvittig mange kvinner og barn som dør i fødsel eller barsel. Kvinner mister barna i magen. Spesielt i fattige land. Heldigvis er vi heldige her i de vestlige land med våre helsetilbud, for går du nok mange generasjoner tilbake var det vanlig å dø i våre land også av "det mest naturlige i verden". 

Gratulerer du har gått gjennom 3 svangerskap. Tror du at du har noe stor erfaring på svangerskap av den grunn? Alle svangerskap er forskjellige. Det er veldig mange svangerskapssykdommer som er både tøffe og farlige. I vårt "perfekte samfunn" hvor det kreves så mye av oss, er det ikke rart at risikosvangerskap tærer på. Jeg har gått gjennom to svangerskap selv med en farlig sykdom som trengte mye oppfølgning og igangsettelse av premature barn. Det er det tøffeste jeg noen gang har gått gjennom. Selv om kvinner i Afrika har det verre enn oss, har vi lov å klage og være sliten. Vi lever i to forskjellige verdener som ikke kan sammenlignes. 

Mitt råd til det Ts, jobb litt med den ufyselige holdningen din. Den tar seg ikke ut når man er mamma. 

Anonymkode: fc62c...2b0

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

Jeg har ikke barn selv, men opplever ikke at det sytes mye om gravide kvinners sårbarhet i dag. Kvinner rundt meg tar lang utdanning, jobber fulltid, og er hjemme igjen med babyen få døgn etter fødsel. Når jeg ble født var gjennomsnittlig liggetid etter fødsel mange ganger lenger, etter keisersnitt eller andre komplikasjoner kanskje syv ganger lenger enn i dag.

Sammenlignet med noen generasjoner tilbake, er det veldig mange flere kvinner som får barn i dag. De som fikk barn fikk gjerne flere barn, men det var en mye større andel som ikke fikk barn. Så det kan kanskje være en større andel av en "sårbar" befolkning som blir foreldre i dag, og at det er det du opplever? Som sagt opplever jeg ikke denne "sytingen".

Du skriver at det naturlige er å føde "under en busk" og at det sjelden går galt, det stemmer ikke. Hvis du leser litt om mødredødelighet, ser du at kvinner som føder med lite adekvat hjelp, slik du beskriver du så på en film, så er dødelighet for mor og barn veldig stor. I den vestlige verden, med god fødselsomsorg, så går det sjelden galt. Heldigvis. Men vi skal være klar over at det ikke har vært slik bestandig, og slett ikke er slik i andre deler av verden. Hodestørrelsen på et menneske gjør at vi ikke kan føde like enkelt som en katt, men de fleste har en høyere hjernekapasitet enn katter også, da. (ikke til forkleinelse for katter, og det finnes helt klart mennesker som ikke er smartere enn en katt!)

Svangerskapsdepresjoner er ikke noe nytt, hvis du så på langtids/livstidsinnlagte pasienter på et psykiatrisk sykehus for to-tre generasjoner siden, kunne man se at nesten alle kvinnene som bodde der for resten av livet, var innlagt like etter en fødsel. Så udiagnostisert og ubehandlet svangerskapsdepresjon, kostet samfunnet mye både økonomisk og for familier og barns lidelse.

Anonymkode: 6efa0...84f

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen folk sutrer mer enn andre, sånn er det blant begge kjønn, gravide og ikke gravide. Det er disse du ser, som du da gjerne ikke så "før i tiden" da sosiale medier og Internett ikke var så tilgjengelig.

Men om det er mer sutring generelt enn før i tiden? Mjaa.. Mulig det altså, men så et det jo også generelt mer stress og press i samfunnet enn før i tiden. Og det tempoet mange har i dag, det tror jeg er skadelig på sikt. 

Anonymkode: 54d1a...5bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grastusta

Å gå gravid og å føde barn fyller kroppen med masse hormoner. Å føde og å bli født er det farligste man gjør i livet.

Jeg har gjennomgått to svangerskap uten en dags sykmelding. Det betyr ikke at jeg dermed ser ned på deg som, etter eget utsagn, var "mye syk de første månedene". Jeg ser heller ikke ned på dem som kjenner det mer på psyken, og det burde ikke du gjøre heller  

Empati er en fin bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vet du hva? Det er lov å føle seg sårbar og dårlig selv om det finnes andre mennesker ut i verden som har det verre. Det du også gjør, er å bare se de som har plager. Forventer du at folk skal skrive en tråd om at deres svangerskap går knirkefritt, og de ikke har noen problemer? Hjernen henger seg opp i de som sliter litt, og overser de som ikke har plager. Så det er mange som er like heldig som deg, men de legger du ikke merke til.

Anonymkode: 19e08...bf4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nylig i et slikt land som du beskriver TS og det er overhodet ikke så romantisk. Myndighetene jobber hardt med å få opp et fungerende helsetilbud som gjør at kvinner og barn ikke dør i barsel. Var tilstede på sykehuset for å observere og det er en annen vesentlig forskjell som også har blitt påpekt her, de har et vanvittig støtteapparat av familie.

Anonymkode: de74c...8f6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du helt nedsnødd eller? Snakk om å romantisere omstendigheter som i virkeligheten er helt forferdelige! 

Jeg har jobbet på et sykehus i et afrikansk land, og jeg kan fortelle deg at kvinner og barn døde som fluer under de omstendighetene som imponerer deg så voldsomt. Blant kvinner i fødedyktig alder er utrygge og uhygieniske forhold under fødsel og barsel hyppigste dødsårsak (dødsfall i forbindelse med fødsel da definert som død innenfor 40 dager etter fødsel) på verdensbasis!

Prematuritet, dårlig hygiene, "kloke koner" som bistand under langvarige fødsler, infeksjoner og uforklarlig fosterdød formelig florerte på sykehuset jeg var på - og det var altså de kvinnene som kom seg til sykehus. 

Du skal prise deg lykkelig for at du har fått lov å gå gravid og føde i verdens tryggeste land for nettopp gravide og fødende, hvor mor-barn-dødeligheten er blant de laveste i verden!

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du skriver om kvinner som klarer seg helt fint med å føde uten helsevesenet i ryggen, Leger uten grenser skriver om glemte kriser:

http://legerutengrenser.no/Glemte-kriser/2014/Svangerskap-og-fødsel-dreper-800-kvinner-hver-dag (merk deg f.eks at mødredødligheten er på 1100 per 100.000 levendefødte i Sierra Leone mens den i Norge er på 4 per 100.000 levendefødte. Står ikke noe om de tilfellene der både mor og barn dør)

http://legerutengrenser.no/Glemte-kriser/2015/PakistanHver-dag-dør-530-nyfødte-barn

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...