Gå til innhold

Når ble gravide og småbarnsmødre sårbare?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har selv gått igjennom 3 svangerskap og kan ikke si jeg bar spesiellt sårbar de månedene. Ingen av mine svangerskap var av den enkle sorten, med den første var jeg mye syk de første månedene, men følte meg ikke sårbar av den grunn.

Det sytes så mye om sårbarhet at jeg spyr. 

Tenker dere noen gang på at det å føde er det mest naturligste i verden. Det fødes en haug av barn hver eneste dag verden rundt. Med det helsesystemet vi har her i landet så synes jeg syting er for dumt. Hva med de i feks Afrika som jobber som noen helter helt frem til fødselen og må jobbe videre straks etter at barnet har kommet? Dette så jeg på TV for noen år siden, så jeg vet det skjer.

Den damen jobbet på en åker og når hun merket at barnet var på vei ut så gikk hun bort til en trestamme og holdt rundt den mens hun presset barnet ut. Tørket av blod med noen blader hun fant og kuttet navlestrengen selv. Fikk prøvd å amme barnet og surret det rundt i noe tøy hun hadde rundt hele seg også. Dermed var det tilbake på åkeren for å jobbe videre. Hun var også alene om hele fødselen.

Den historien imponerte meg voldsomt, men sånn var det i det omerådet hun bodde. De hadde ikke jordmor eller helsekontroller i det hele tatt.

Derfor så blir jeg kvalm av å lese mange innlegg her inne som omhandler at gravide og de som nettopp har født som så sårbare og skal tas hensyn til på alle måter. Er det verre for kvinner i Norge enn i andre land verden rundt?

En fødsel er helt normalt, vi er lagd for å klare det. I noen tilfeller får det dessverre galt, men det er sjelden.

Skjerp dere. 

Anonymkode: 9402f...45e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 minutter siden, AnonymBruker skrev: