Gå til innhold

Lærere - kompetanse på vgs?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har en faglærerutdanning i kroppsøving som gir undervisingskompetanse for 1-13 trinn. I tillegg driver jeg med et årsstudium i samfunnsfag på 60 sp som er "primært rettet mot grunnskolen". Er jeg da kvalifisert for å undervise i samfunnsfag på videregående? 

 

Tenker også å ta årsstudium i spesialpedagogikk, eller master i pedagogikk. Hvordan vil det bli å få jobb med disse fagene? Kunne tenkt meg en kombinasjon av undervisning i gym og samfunnsfag, og en spesped/ppt stilling etc. :)

Anonymkode: fa308...8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Formelt trenger du minimum 60 stp for å undervise i et fag. Du har ikke tilstrekkelig til å undervise i f.eks bare historie når samfunnsfagene deles opp etter første året på videregående (snakker nå om løp rettet mot generell studiekompetanse.) Dette begrenser jo det årsstidiumet du tar litt. Forøvrig er det de seneste årene blitt svært lite ønskelig med lærere som bare har minimumskravet på vgs,de ønsker helst folk med mastergrad eller i hvert fall bachelor i ett fag ++. Spes.ped tror jeg heller ikke er like etterspurt på vgs som i grunnskolen, i og med at mange av de elevene med størst "problemer" aldri starter på vgs.

Anonymkode: efbbb...fd5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg har en faglærerutdanning i kroppsøving som gir undervisingskompetanse for 1-13 trinn. I tillegg driver jeg med et årsstudium i samfunnsfag på 60 sp som er "primært rettet mot grunnskolen". Er jeg da kvalifisert for å undervise i samfunnsfag på videregående? 

 

Tenker også å ta årsstudium i spesialpedagogikk, eller master i pedagogikk. Hvordan vil det bli å få jobb med disse fagene? Kunne tenkt meg en kombinasjon av undervisning i gym og samfunnsfag, og en spesped/ppt stilling etc. :)

Anonymkode: fa308...8cc

Du, og veldig mange andre. Lærere med den fagkombinasjonen går det ikke bare tretten på dusinet av, men tjue. 

Og, som nevnt over, det er vanskelig å få jobb i vg med minimumskompetanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig er det overflod av folk som tar utdanning innenfor idrett/gym. Det er kanskje det dummeste faget å ta hvis du vil ha fast og full jobb. 

Anonymkode: efbbb...fd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer ikke til å få en full stilling med de fagene der. Vil anbefale deg å bygge på med norsk, engelsk eller matematikk. Idrettsfag i ymse varianter er det ekstremt mange som har (bare andelen med såkalt "personlig trener"-utdanning er enorm), så det er et fag det ikke mangler lærerressurser i. Og hvis fagene du har i samfunnsfag er "light-versjoner" så vil du bli forbigått i videregående. De fleste som jobber i videregående og underviser i samfunnsfag og historie har mastergrader i sine felt.

Anonymkode: 9bb8f...331

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Wednesday, August 31, 2016 at 4.11, AnonymBruker skrev:

Formelt trenger du minimum 60 stp for å undervise i et fag. Du har ikke tilstrekkelig til å undervise i f.eks bare historie når samfunnsfagene deles opp etter første året på videregående (snakker nå om løp rettet mot generell studiekompetanse.) Dette begrenser jo det årsstidiumet du tar litt. Forøvrig er det de seneste årene blitt svært lite ønskelig med lærere som bare har minimumskravet på vgs,de ønsker helst folk med mastergrad eller i hvert fall bachelor i ett fag ++. Spes.ped tror jeg heller ikke er like etterspurt på vgs som i grunnskolen, i og med at mange av de elevene med størst "problemer" aldri starter på vgs.

Anonymkode: efbbb...fd5

Jobber som lærer i vgs, og dette stemmer ikke helt. Alle har rett på skoleplass i vgs og derfor kommer også disse elevene inn og blir våre elever. Ikke sikkert så mange av de starte på studiespesialiserende,  men kanskje heller yrkesfaglig utdanning. 

Anonymkode: 88938...66f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spes ped blir stadig mer etterspurt i vgs, men du bør ha det sammen med et mer teoritungt fag, f.eks. norsk. Ser ikke helt verdien av å ha gym og spesped.

Gym og samfunnsfag er svært vanlige støttefag hos lærere i vgs, og jeg tviler sterkt på at du vil få fast stilling (eller jobb i det hele tatt) i vgs. I tillegg har du kun utdanning som er rettet mot grunnskolen. Da tar man heller en søker med 60 stp. i statsvitenskap eller sosiologi fra Blindern. Fagene er i tillegg små, noe som ikke er et pluss. .

Selv om du rent formelt er kvalifisert, ville jeg aldri ansatt deg i vgs.

Anonymkode: 68843...eb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...