Gå til innhold

Nyfødt, søvntips?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en 4uker gammel baby, som sover mye. Igår telte jeg, og på ett døgn sov han ca18t.. Er dette for mye? Han spiser mme hver tredje-femte time alt etter tid han vil ha. Burde jeg vekke han mer? Holde han våken?  På dagen sovner han fint av seg selv, enten i armene våre eller i vogna, men på natta er det bare kaving når han skal sove, så den eneste muligheten for søvn er å ha han i senga sammen med meg, noe som igjen sikkert er veldig dumt med tanke på at han en gang må sove i sprinkelsenga si. Jeg sover heller ikke bra når hab er i sengen min, for jeg er redd han blir for varm eller at det er noe. Prøver å legge han i senga hver natt, men det blir kaving og grining. Noen gode tips her? Er så merkelig at han sover så bra på dagen, men ikke natta. Kan han ha snudd døgnet? Hva gjør jeg da? Prøver å ha det mørkt om natta og lys på dagen. Har morgen og kveldsstell på han.. 

Anonymkode: 2d551...185

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alt dette høres veldig, veldig normalt ut!

Så lenge vekta er fin, trenger du ikke vekke for mat. Søvn avler søvn, så jo bedre han får sove på dagen, jo bedre vil han mest sannsynlig sove på natten. 

Jeg vil anbefale deg å fortsette samsovingen. Fint å prøve med sprinkelsenga, men han er så liten at når han ikke roer seg der, ville jeg samsovet. Etter min erfaring må man gjøre de tingene som gir mest mulig søvn til flest mulig. Du lager ingen dårlige vaner så tidlig, tvert i mot responderer du veldig fint på babyen din sine signaler:-) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De utvikler ikke en døgnrytme så tidlig, og det å sove 18 timer i døgnet er ikke unormalt mye. Min yngste sov 16-17 timer i døgnet på den tiden, og det var i følge helsesøster helt fint. Søvn er viktig for utviklingen, så heller for mye søvn enn for lite.

Det å vekke en sovende baby (hvis man ikke må), er jeg ikke sikker på om er en god idé, det kan slå tilbake på deg. Jeg snakker av erfaring: min eldste var prematur og måtte vekkes for mat hver 3. time hele døgnet de første 6 ukene av sitt liv. Han våknet hver 2.-4. time hver natt til han var godt over året ...

I og med at han sover greit i din seng om natten, tror jeg ikke at han har snudd døgnet, men han har kanskje ekstra behov for nærhet? Husk at han bare har vært "ute" i 4 uker, mot 40 uker "på innsiden". Jeg tenker at det å trene på soving i egen seng kan gjøres etterhvert, og ville heller fokusert på sikker samsoving, hvis jeg var deg. Søvn trumfer nemlig alle behov, i alle fall hvis man får for lite av det ...

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Frøken Smilla skrev:

De utvikler ikke en døgnrytme så tidlig, og det å sove 18 timer i døgnet er ikke unormalt mye. Min yngste sov 16-17 timer i døgnet på den tiden, og det var i følge helsesøster helt fint. Søvn er viktig for utviklingen, så heller for mye søvn enn for lite.

Det å vekke en sovende baby (hvis man ikke må), er jeg ikke sikker på om er en god idé, det kan slå tilbake på deg. Jeg snakker av erfaring: min eldste var prematur og måtte vekkes for mat hver 3. time hele døgnet de første 6 ukene av sitt liv. Han våknet hver 2.-4. time hver natt til han var godt over året ...

I og med at han sover greit i din seng om natten, tror jeg ikke at han har snudd døgnet, men han har kanskje ekstra behov for nærhet? Husk at han bare har vært "ute" i 4 uker, mot 40 uker "på innsiden". Jeg tenker at det å trene på soving i egen seng kan gjøres etterhvert, og ville heller fokusert på sikker samsoving, hvis jeg var deg. Søvn trumfer nemlig alle behov, i alle fall hvis man får for lite av det ...

 

Veldig veldig enig! Jeg hadde også en prematur baby som måtte vekkes, og mener det ødela søvnmønsteret helt i lange tider. Nå har jeg en baby født rundt termin, som kan sove opptil 7 timer om natta (legger på seg fint). 

Hvis du skal øve på å sove for seg selv, kan det lønne seg å begynne på dagtid. Prøv å legg ned babyen når den er søvnig, men før den sovner - det funker kanskje bare 1 av ti ganger (du tar den selvfølgelig opp dersom den gråter), men forhåpentligvis blir det bedre og bedre med tid. 

Når det gjelder kavinga i senga om natta fikk vi et tips om å lage et "rede" rundt babyen (ruller sammen et teppe og legger i en halvsirkel rundt hodet). Jeg vet at noen er redd for at dette kan øke risikoen for krybbedød, men så lenge det ikke ligger løst eller er helt tett, har jeg tenkt at det går greit. Du får velge selv :)

Anonymkode: 8f1c9...3a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har en 4uker gammel baby, som sover mye. Igår telte jeg, og på ett døgn sov han ca18t.. Er dette for mye? Han spiser mme hver tredje-femte time alt etter tid han vil ha. Burde jeg vekke han mer? Holde han våken?  På dagen sovner han fint av seg selv, enten i armene våre eller i vogna, men på natta er det bare kaving når han skal sove, så den eneste muligheten for søvn er å ha han i senga sammen med meg, noe som igjen sikkert er veldig dumt med tanke på at han en gang må sove i sprinkelsenga si. Jeg sover heller ikke bra når hab er i sengen min, for jeg er redd han blir for varm eller at det er noe. Prøver å legge han i senga hver natt, men det blir kaving og grining. Noen gode tips her? Er så merkelig at han sover så bra på dagen, men ikke natta. Kan han ha snudd døgnet? Hva gjør jeg da? Prøver å ha det mørkt om natta og lys på dagen. Har morgen og kveldsstell på han.. 

Anonymkode: 2d551...185

Husk at i magen så fantes ikke tid... babyen sovnet når mor var i bevegelse, pga gyngingen var søvndyssende, og når mor sov, da var babyen våken, for da var det så rolig og kjedelig. Da begynte babyen å sprelle med armer og bein :)

Når de er så små er det vanskelig å etablere en god døgnrytme og de vil gjerne ha pupp på natta...

Du får begrense det med at baby får pupp to ganger, det kan være to faste tidspunkt, så begrenser du det til en gang om natta.

Babyen kan du legge i 21-tiden - få en god pupp da, neste gang babyen våkner, mer pupp, og så mer pupp, så sover babyen kanskje til 07-08 om morgenen, og får litt mer pupp da :) Så er det morgenstell, dere kan gå en liten trilletur, og babyen kan sove litt i 10-tiden et par timer, så er det pupp igjen (lunsj), litt leke-/kosetid, litt mer pupp, så trilletur og sovetid, men ikke sove lenger enn til kl 15. Så prøve å holde baby våken til halv åtte, så leggetid igjen. Babyen våkner i 21-tiden, pupp, ny bleie, så sove.

Hmmmmmmm 
Babyer er forskjellig, men det går seg til når du blir kjent med babyen.Det som er cluet er å utsette ting. Om baby våkner flere ganger om natta, la det gå lenger og lenger tid før babyen faktisk får pupp... prøv å kose i stedet. På den måten vil nattammingen kortes ned. Om det er en tynn baby så må de ha pupp ofte, hver 3. time er det vel, også om natten, slitsomt.. men det går seg til. 
Ved 4- mnd alder kan baby så vidt begynne å få grøt og må ta D-vitamindråper eller tran. Du vil da merke at babyen sover bedre på natta pga den er mettere.
Nå mens du kun ammer vil jeg anbefale at du spiser litt fet mat, mat med mye umetta fettsyrer. Det vil gjøre melken din fetere og dermed mer mettende. 

Anonymkode: ea16d...de2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grastusta
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husk at i magen så fantes ikke tid... babyen sovnet når mor var i bevegelse, pga gyngingen var søvndyssende, og når mor sov, da var babyen våken, for da var det så rolig og kjedelig. Da begynte babyen å sprelle med armer og bein :)

Når de er så små er det vanskelig å etablere en god døgnrytme og de vil gjerne ha pupp på natta...

Du får begrense det med at baby får pupp to ganger, det kan være to faste tidspunkt, så begrenser du det til en gang om natta.

Babyen kan du legge i 21-tiden - få en god pupp da, neste gang babyen våkner, mer pupp, og så mer pupp, så sover babyen kanskje til 07-08 om morgenen, og får litt mer pupp da :) Så er det morgenstell, dere kan gå en liten trilletur, og babyen kan sove litt i 10-tiden et par timer, så er det pupp igjen (lunsj), litt leke-/kosetid, litt mer pupp, så trilletur og sovetid, men ikke sove lenger enn til kl 15. Så prøve å holde baby våken til halv åtte, så leggetid igjen. Babyen våkner i 21-tiden, pupp, ny bleie, så sove.

Hmmmmmmm 
Babyer er forskjellig, men det går seg til når du blir kjent med babyen.Det som er cluet er å utsette ting. Om baby våkner flere ganger om natta, la det gå lenger og lenger tid før babyen faktisk får pupp... prøv å kose i stedet. På den måten vil nattammingen kortes ned. Om det er en tynn baby så må de ha pupp ofte, hver 3. time er det vel, også om natten, slitsomt.. men det går seg til. 
Ved 4- mnd alder kan baby så vidt begynne å få grøt og må ta D-vitamindråper eller tran. Du vil da merke at babyen sover bedre på natta pga den er mettere.
Nå mens du kun ammer vil jeg anbefale at du spiser litt fet mat, mat med mye umetta fettsyrer. Det vil gjøre melken din fetere og dermed mer mettende. 

Anonymkode: ea16d...de2

Her var det mye rart å lese. Jeg vil på INGEN måte anbefale at man utsetter å gi mat til en baby på fire uker!

TS: Jeg tenker som et par stykker over her at dette høres veldig normalt ut. Babyen sover ikke unormalt mye, og så lenge vektoppgangen er fin trenger du ikke vekke for mat. Jeg ville også samsovet hvis det er det som gjør at babyen er mest rolig - les deg opp på trygg samsoving og gi det et forsøk. Du får fint ungen over i egen seng senere - jeg snakker av erfaring. :) Rutiner og fast rytme (annet enn de babyen lager helt selv) kan man ikke forvente så tidlig, men de fleste sier vel at man kan begynne å gjøre forsøk på justering fra rundt tre måneder. 

Jeg synes det virker som om du gjør alt riktig. Bare la baby styre showet en stund framover, så ordner det seg! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Husk at i magen så fantes ikke tid... babyen sovnet når mor var i bevegelse, pga gyngingen var søvndyssende, og når mor sov, da var babyen våken, for da var det så rolig og kjedelig. Da begynte babyen å sprelle med armer og bein :)

Når de er så små er det vanskelig å etablere en god døgnrytme og de vil gjerne ha pupp på natta...

Du får begrense det med at baby får pupp to ganger, det kan være to faste tidspunkt, så begrenser du det til en gang om natta.

Babyen kan du legge i 21-tiden - få en god pupp da, neste gang babyen våkner, mer pupp, og så mer pupp, så sover babyen kanskje til 07-08 om morgenen, og får litt mer pupp da :) Så er det morgenstell, dere kan gå en liten trilletur, og babyen kan sove litt i 10-tiden et par timer, så er det pupp igjen (lunsj), litt leke-/kosetid, litt mer pupp, så trilletur og sovetid, men ikke sove lenger enn til kl 15. Så prøve å holde baby våken til halv åtte, så leggetid igjen. Babyen våkner i 21-tiden, pupp, ny bleie, så sove.

Hmmmmmmm 
Babyer er forskjellig, men det går seg til når du blir kjent med babyen.Det som er cluet er å utsette ting. Om baby våkner flere ganger om natta, la det gå lenger og lenger tid før babyen faktisk får pupp... prøv å kose i stedet. På den måten vil nattammingen kortes ned. Om det er en tynn baby så må de ha pupp ofte, hver 3. time er det vel, også om natten, slitsomt.. men det går seg til. 
Ved 4- mnd alder kan baby så vidt begynne å få grøt og må ta D-vitamindråper eller tran. Du vil da merke at babyen sover bedre på natta pga den er mettere.
Nå mens du kun ammer vil jeg anbefale at du spiser litt fet mat, mat med mye umetta fettsyrer. Det vil gjøre melken din fetere og dermed mer mettende. 

Anonymkode: ea16d...de2

Dette må du ikke høre på ts, her står det mye rart... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi babyen mat når den er sulten! Ikke hør på tullet til ab iver her. Når det kommer til sovingen, det er helt normalt. Jeg ville fortsatt samsovingen, vår også var slik ved 4 uker. Vi prøvde hver dag å legge han i vuggen sovende, ved 6-7 uker klarte han å sovne der. Nå, så savner keg samsovingen. Men det er viktig at du også får søvn!

 

Ellers, gratulerer med en liten skatt❤️

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med baby :) her sluttet hun å kave på natta rundt 3 mnd. Det var et styr når det stod på. All medfølelse til deg. Jeg forsøkte også å legge henne i egen seng fordi jeg trodde det var noe man skulle gjøre. Det fungerte ikke og det var veldig slitsomt og lite søvn. Nå er hun 6 mnd og vi samsover fortsatt og det er helt riktig for oss enn så lenge. Gi babyen mat når den er sulten og ikke hør på vrøvlet til AB over her. Om kort tid når babyen blir større ammer du mye sjeldnere på natta uansett.

Anonymkode: 768d2...17a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Husk at i magen så fantes ikke tid... babyen sovnet når mor var i bevegelse, pga gyngingen var søvndyssende, og når mor sov, da var babyen våken, for da var det så rolig og kjedelig. Da begynte babyen å sprelle med armer og bein :)

Når de er så små er det vanskelig å etablere en god døgnrytme og de vil gjerne ha pupp på natta...

Du får begrense det med at baby får pupp to ganger, det kan være to faste tidspunkt, så begrenser du det til en gang om natta.

Babyen kan du legge i 21-tiden - få en god pupp da, neste gang babyen våkner, mer pupp, og så mer pupp, så sover babyen kanskje til 07-08 om morgenen, og får litt mer pupp da :) Så er det morgenstell, dere kan gå en liten trilletur, og babyen kan sove litt i 10-tiden et par timer, så er det pupp igjen (lunsj), litt leke-/kosetid, litt mer pupp, så trilletur og sovetid, men ikke sove lenger enn til kl 15. Så prøve å holde baby våken til halv åtte, så leggetid igjen. Babyen våkner i 21-tiden, pupp, ny bleie, så sove.

Hmmmmmmm 
Babyer er forskjellig, men det går seg til når du blir kjent med babyen.Det som er cluet er å utsette ting. Om baby våkner flere ganger om natta, la det gå lenger og lenger tid før babyen faktisk får pupp... prøv å kose i stedet. På den måten vil nattammingen kortes ned. Om det er en tynn baby så må de ha pupp ofte, hver 3. time er det vel, også om natten, slitsomt.. men det går seg til. 
Ved 4- mnd alder kan baby så vidt begynne å få grøt og må ta D-vitamindråper eller tran. Du vil da merke at babyen sover bedre på natta pga den er mettere.
Nå mens du kun ammer vil jeg anbefale at du spiser litt fet mat, mat med mye umetta fettsyrer. Det vil gjøre melken din fetere og dermed mer mettende. 

Anonymkode: ea16d...de2

Sier som andre, her var det mye rart. Tran/d-vit skal gis fra 4 ukers alder, ikke 4 mnd...Barnet kan begynne med smaksprøver med grøt fra 4 mnd, men det er slett ikke alle som sover bedre, noen gjør det, ikke alle....

TS; du skisserer et helt normalt 4 ukers barn...Så lenge babyen legger på seg så følger du hens behov/rytme...De aller fleste sover best på dagen, mer urolige på kvelden. Det kan være luftsmerter noe som er helt normalt med disse små med umodne tarmer. Du kan evt prøve å bytte merke med mme. Samsoving gjerne hvis ingen av dere røyker/snuser. Det blir bedre når tarmene modnes mer og luftsmertene gir seg! 18 timers søvn høres supert ut! Gratulerer med baby🌸 Ikke nøl med å ringe helsestasjonen hvis du lurere på noe! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, prøv bedside crib om du synes samsoving er ubehagelig. Sjekk Google. Da ligger dere nær, men ikke helt oppå. 

Søvnen endrer seg fort disse ukene, men siden du bruker erstatning ville jeg kanskje gitt et ekstra stort måltid på kvelden? Eventuelt to måltider, med bare en time imellom. Mette babyer sover best. 😊

Ellers, dette bedrer seg snart. Baby er for liten nå. Om fire uker kan du vurdere å begynne å styre søvnen litt mer, unngå så mye søvn på ettermiddag, gi kos men lite oppmerksomhet i form av aktivitet etc på natten. Men nå er det altfor tidlig. 

Anonymkode: 75318...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, baby kan ikke ha snudd på døgnet, de har ikke noe døgnrytme enda. Følg baby sin rytme. Du kan selvsagt prøve å innføre rutiner, men å holde en nyfødt våken på dagen for at de skal sove om natten er ikke bra. Søvn avler uansett søvn, og de skal ikke bli for overstimulert eller overtrøtt heller. 

Jeg synes alt du skisserer høres helt normalt ut. 

Anonymkode: b2170...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra at det høres normalt ut. Rart hvordan man bekymrer seg for mye søvn, samtidig som han ikke sover så godt om natten, blir jo bekymret for alt. :P

Kutte ned på nattmåltid er ikke aktuelt enda, han er jo sulten når han våkner. Han spiser 1-2 flasker, alt etter tid han får siste på kvelden, så syns ikke det er så ille. Er mest den kavingen mellom sovingene. Tar lang tid før han sovner. Ofte en time etter måltidet. Prøver å ha minst mulig stimuli på natterstid.

Prøver å gjøre samsovingen så trygg som mulig. Vi er alene i dobbeltseng. Ingen røyk\snus\alkohol, egen dyne. Vindu oppe, men ikke trekk. Eneste er at jeg ligger stiv som en pinne, livredd for å legge meg over han, eller noe. Så jeg sover ikke så godt. Tør ikke snu meg for eksempel, men det går vel over det og.

 

Ts

Anonymkode: 2d551...185

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er veldig normalt.

For oss snudde det gradvis nokså tidlig, rundt 6-8 uker. Men dette med at "søvn avler søvn" og at samsoving alltid er løsningen gjelder ikke for alle - dog skal man aldri kutte søvn på dagtid når de er så små. Dette er naturlig og veldig normalt "babyoppførsel". 

Det er overhodet ikke dumt å samsove med tanke på "dårlige vaner" - det er barnets behov akkruat nå, og det er tydelig dersom barnet blir mer rolig av å sove nært dere.

 

Anonymkode: 10e47...d9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 31. august 2016 at 12.16, AnonymBruker skrev:

Husk at i magen så fantes ikke tid... babyen sovnet når mor var i bevegelse, pga gyngingen var søvndyssende, og når mor sov, da var babyen våken, for da var det så rolig og kjedelig. Da begynte babyen å sprelle med armer og bein :)

Når de er så små er det vanskelig å etablere en god døgnrytme og de vil gjerne ha pupp på natta...

Du får begrense det med at baby får pupp to ganger, det kan være to faste tidspunkt, så begrenser du det til en gang om natta.

Babyen kan du legge i 21-tiden - få en god pupp da, neste gang babyen våkner, mer pupp, og så mer pupp, så sover babyen kanskje til 07-08 om morgenen, og får litt mer pupp da :) Så er det morgenstell, dere kan gå en liten trilletur, og babyen kan sove litt i 10-tiden et par timer, så er det pupp igjen (lunsj), litt leke-/kosetid, litt mer pupp, så trilletur og sovetid, men ikke sove lenger enn til kl 15. Så prøve å holde baby våken til halv åtte, så leggetid igjen. Babyen våkner i 21-tiden, pupp, ny bleie, så sove.

Hmmmmmmm 
Babyer er forskjellig, men det går seg til når du blir kjent med babyen.Det som er cluet er å utsette ting. Om baby våkner flere ganger om natta, la det gå lenger og lenger tid før babyen faktisk får pupp... prøv å kose i stedet. På den måten vil nattammingen kortes ned. Om det er en tynn baby så må de ha pupp ofte, hver 3. time er det vel, også om natten, slitsomt.. men det går seg til. 
Ved 4- mnd alder kan baby så vidt begynne å få grøt og må ta D-vitamindråper eller tran. Du vil da merke at babyen sover bedre på natta pga den er mettere.
Nå mens du kun ammer vil jeg anbefale at du spiser litt fet mat, mat med mye umetta fettsyrer. Det vil gjøre melken din fetere og dermed mer mettende. 

Anonymkode: ea16d...de2

Fikk du i det hele tatt med deg alderen på ts' baby?! 

Ts, ikke hør på disse "rådene"!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min baby er 7 uker og før denne alderen ville han nesten ikke sove på dagtid og heller ikke i vogna. Det var ganske frustrerende. Etter han bikket 6 uker så har han fått en enorm trang til å sove mye. (han blir grinete som fy om vi ikke legger til rette for at han skal få kunne sove). Enkelte dager kan det da gå opp mot 18 timer søvn.

TS, ikke stress med søvnen. Så lenge babyen går opp i vekt, er frisk og rask så la bare babyen sove som den vil. Søvnmønsteret går seg til etter hvert og det er normalt for spedbarn å sove mye. 

Anonymkode: b8877...4f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...