Gå til innhold

Hjelp meg å lage strategi for boligkjøp nr.2


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vår situasjon i dag:

Jeg eier en leilighet verdi 2 300 000 kr der jeg har 740 000 kr igjen av boliglån.

Vi begge tjener 520 000 + 300 000 kr per år. Mannen har ENK, så tallene blir bedre i år, men bruker uansett likningen for 2015 som pekepinn.

Vi ønsker å beholde leiligheten og leie den ut, samtidig som vi kjøper et hus sammen om 4-5 år.

Mannen foretrekker å spare til EK til huset, mens jeg noen ganger lurer på om vi bør nedbetale leiligheten først slik at vi blir gjeldsfrie til boligkjøp. Mannen sparer ca. 100 000 kr per år. Jeg betaler ca. 200 000 kr på boliglånet. Leieinntektene etter alle fratrekk blir på 5 000 kr.

Ingen barn eller annen gjeld/lån.

Hva hadde dere gjort? Er det 25% man må ha som EK til bolig nr. 2?

Anonymkode: 5c11c...acd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke behold leiligheten til utleie. Selg den! Hvis livet endrer seg og du må selge etter å ha bodd borte fra den over 1 år må du skatte av gevinsten. Så selg, det er mitt beste råd. Snakker av erfaring.

Anonymkode: a9849...094

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke behold leiligheten til utleie. Selg den! Hvis livet endrer seg og du må selge etter å ha bodd borte fra den over 1 år må du skatte av gevinsten. Så selg, det er mitt beste råd. Snakker av erfaring.

Anonymkode: a9849...094

Selger jeg leiligheten nå, så sitter jeg med et problem senere. Hva skal jeg gjøre med pengene jeg tjener etter jeg er ferdig med boliglånet? Investere i utleieleilighet?

Hvis livet endrer seg, så selger vi heller huset og flytter tilbake til leiligheten da dt er rimeligere å bo i leiligheten.

 

TS

Anonymkode: 5c11c...acd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKKE SELG!!! Jeg solgte min lille leilighet for noen år siden, og jeg angrer sånn!!!!!!:icon_frown: Det er gull verdt å leie ut og ha den ekstra inntekten! OG dessuten så stiger den i verdi år for år!!! Så ikke selg den! Bruk verdien av den og leieinntektene som sikkerhet i neste bolig! 

Anonymkode: 8c932...073

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vår situasjon i dag:

Jeg eier en leilighet verdi 2 300 000 kr der jeg har 740 000 kr igjen av boliglån.

Vi begge tjener 520 000 + 300 000 kr per år. Mannen har ENK, så tallene blir bedre i år, men bruker uansett likningen for 2015 som pekepinn.

Vi ønsker å beholde leiligheten og leie den ut, samtidig som vi kjøper et hus sammen om 4-5 år.

Mannen foretrekker å spare til EK til huset, mens jeg noen ganger lurer på om vi bør nedbetale leiligheten først slik at vi blir gjeldsfrie til boligkjøp. Mannen sparer ca. 100 000 kr per år. Jeg betaler ca. 200 000 kr på boliglånet. Leieinntektene etter alle fratrekk blir på 5 000 kr.

Ingen barn eller annen gjeld/lån.

Hva hadde dere gjort? Er det 25% man må ha som EK til bolig nr. 2?

Anonymkode: 5c11c...acd

Først så er jeg bare forundret Hvorfor ENK det har omtrent ingen fordeler bare ulemper.

La oss si ar din manns firma går på ræv da kan dere risikere at hans verdier blir beslaglagt, imenst ett AS kun kan miste aksjekapitalen samt verdiene i selskapet. Du har og langt flere trygderettigheter om du har ett AS kontra ett ENK.

 

Ellers er EK kravet det samme til bolig 2 som til bolig 1, og bolig 1 kan brukes til EK for bolig 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Først så er jeg bare forundret Hvorfor ENK det har omtrent ingen fordeler bare ulemper.

La oss si ar din manns firma går på ræv da kan dere risikere at hans verdier blir beslaglagt, imenst ett AS kun kan miste aksjekapitalen samt verdiene i selskapet. Du har og langt flere trygderettigheter om du har ett AS kontra ett ENK.

 

Ellers er EK kravet det samme til bolig 2 som til bolig 1, og bolig 1 kan brukes til EK for bolig 2

Har har ingen verdier i ENK. Selger sine kunnskaper og ferdigheter til 3 faste kunder. Så blir det treigt, så går han i 0, men ikke minus. Da bytter han bare jobb. Det er jo det samme som å miste jobben når man er vanlig ansatt.

 

Når det gjelder EK kravet, så trodde jeg jeg kunne stille opp med min leilighet som pant. Men Penger.no sier allikevel vi ikke kan få lånet. De regner gjelden uansett. Det er vel bedre å snakke direkte med banken min da.

 

TS

Anonymkode: 5c11c...acd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har har ingen verdier i ENK. Selger sine kunnskaper og ferdigheter til 3 faste kunder. Så blir det treigt, så går han i 0, men ikke minus. Da bytter han bare jobb. Det er jo det samme som å miste jobben når man er vanlig ansatt.

 

Når det gjelder EK kravet, så trodde jeg jeg kunne stille opp med min leilighet som pant. Men Penger.no sier allikevel vi ikke kan få lånet. De regner gjelden uansett. Det er vel bedre å snakke direkte med banken min da.

 

TS

Anonymkode: 5c11c...acd

Ville likevel valgt AS, det er billig og du kan bruke av aksjekapitalen til diverse.

Det er langt flere ulemper enn fordeler med ENK kontra AS, det er bare å undersøke om du ikke tror meg.

Eneste minuset, om det er ett minus slik reglene er nå, er at du må inn med 30k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...