Gå til innhold

Plutselig lavere melkeproduksjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har plutselig fått så mye lavere melkeproduksjon, og er livredd for at melka skal forsvinne helt! Gutten min er 10 uker, og foreløpig har jeg nok melk til å fullamme han, men tidligere har jeg kunnet pumpe ut masse ekstra melk og legge i frysa, men nå er det ikke sjans å pumpe ut noe som helst ekstra. Er dette første skritt i retning av stopp i melkeproduksjon? Jeg legger han til brystet så ofte som mulig i håp om å øke igjen, men syns ikke det gir noen resultater foreløpig😳 Er det noe annet jeg kan gjøre? Noe jeg kan spise/drikke? Er så redd for at melka skal forsvinne! 😳

Anonymkode: 35536...945

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel rundt den tiden der at melkeproduksjinen stabiliserer seg litt mer etter hva han har behov for. Jeg ville gjerne ha litt ekstra melk til å fryse ned, så jeg pumpet en gang om dagen i tillegg til ammingen. Sakte, men sikkert så økte melkeproduksjonen igjen. Ellers så hører jeg mange snakke bra om ammete, men har ikke testet det selv.

Anonymkode: efa8d...d07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme skjedde med meg. Jeg har allikevel nok melk til baby, og merker at de fylles opp etter hans behov. Jeg lekker ikke like mye som før, og puppene føles ikke så sprengte. :)  Nå er han 3 mnd og jeg full ammer fortsatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grastusta

Hvis jeg ikke husker feil, er det rundt denne tida produksjonen går fra å være hormonstyrt, til å styres av etterspørsel. Det kan for noen føles som om de mister melka, men de aller, aller fleste vil ha nok melk også i fortsettelsen. 

Hvis du ønsker å øke produksjonen, er det beste å legge barnet til ofte (gjerne hver 2. time), hvile mye, og prøve å ikke stresse. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nattamming er visst viktig, da det stimulerer melkeproduksjonn resten av døgnet. Jeg ble rådet til å pumpe dersom jenta mi ikke våknet om natta og ville ha melk.

Anonymkode: 73dd3...378

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar dere! Nå senket jeg skuldrene mange hakk! Vi ammer to-tre ganger i løpet av natta, men kanskje jeg burde vekke for enda mer amming? På dagen prøver vi å amme så mye som mulig nå i håp om at produksjonen opprettholdes☺️ Og kanskje jeg skal vurdere å prøve amme-te faktisk, har sett de har på apoteket, er det den beste? 

Hilsen TS

Anonymkode: 35536...945

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar dere! Nå senket jeg skuldrene mange hakk! Vi ammer to-tre ganger i løpet av natta, men kanskje jeg burde vekke for enda mer amming? På dagen prøver vi å amme så mye som mulig nå i håp om at produksjonen opprettholdes☺️ Og kanskje jeg skal vurdere å prøve amme-te faktisk, har sett de har på apoteket, er det den beste? 

Hilsen TS

Anonymkode: 35536...945

Nei nei, ikke vekk ytterligere på natta for amming. Det ville jeg ihvertfall ikke gjort. La baby sove :) kanskje dere er heldige og får en som sover godt om nettene. Min begynte tidlig å amme bare en gang på natta men jeg fullammet fortsatt til seks måneder og delammet til 25 mnd. Høres ikke ut som du mister melken, bare at den stabiliserer seg. Spiser baby godt til hvert måltid på dagen ser jeg ikke helt poenget med å få inn enda mer amming, la han styre selv :) Da tømmer han brystet godt ved hvert måltid og får i seg den fete melken som er til slutt. Å få tømt brystet stimulerer til mer produksjon så la heller baby få spise når han vil enn masse mindre måltider. Virker han mett så har du nok melk :) (og går opp i vekt, selvsagt) 

Få i deg nok væske og prøv gjerne apotekets ammete. 

Anonymkode: eb0d2...e97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normalt, skjer rundt 3-mnds alder. Går fra hormonstyrt etter fødsel og til etterspørselstyrt. Det er ikke tomt selv om det føles sånn, og det blir akkurat passe mye til babyen din, men ikke masse ekstra. Husker det var deilig å ikke ha spreng hver morgen osv :) Får baby behov for mer vil den etterspørre oftere og slik øke produksjonen din. Bare stol på baby og kroppen din :) 

Anonymkode: 0293c...b6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre her har skrive, er dette normalt. Men eg vil komma med eit tips, om du er på Facebook: Meld deg inn i Ammehjelpsgruppen. Det er ei gruppe som er drifta av Ammehjelpen, med mange ammehjelparar som medlemmer. Det blir stadig lagt ut diverse ammerelatert informasjon, og du kan stilla spørsmål, som blir besvart av både andre mødre og ammehjelparar. Det er også mulig å stilla spørsmål anonymt. Eg er trebarnsmor som totalt har amma i over 4 år, men likevel har eg lært MYKJE sidan eg meldte meg inn i juni/juli, blant anna om "tremånederskrisa". ;) Anbefales! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...