Gå til innhold

Skilsmisse -50/50 deling, Hva bør man søke på hos NAV?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi skal gå fra hverandre, og skal ha 50/50-deling på barna.

Jeg tjener MYE mindre enn han, og har bare en deltidsstilling. Jeg har tenkt til å jobbe ekstra i den uken jeg ikke har barna, så jobber med å skaffe meg ekstrajobb.

Jeg har lyst til å klare meg uten barnebidrag fra han, men lurte på om det er andre støtteordninger man kan søke på igjennom NAV, annet en ekstra barnetrygd? For jeg ser jo at det blir vanskelig å klare seg i starten.

Barna mine er 3 og 8 år. 

Anonymkode: 9e4ca...825

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er grunnen til at du ønsker å jobbe redusert den uken du har barna? For de fleste av oss er det et økonomisk spørsmål om man kan jobbe deltid når barna er små. En ting er det om man ikke har helse til å jobbe mer, da kan man sikkert få noe fra NAV. 

Anonymkode: 227e4...93a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er grunnen til at du ønsker å jobbe redusert den uken du har barna? For de fleste av oss er det et økonomisk spørsmål om man kan jobbe deltid når barna er små. En ting er det om man ikke har helse til å jobbe mer, da kan man sikkert få noe fra NAV. 

Anonymkode: 227e4...93a

Jeg har ikke større stilling enn 60% . Så jeg må finne meg en ekstrajobb når jeg ikke har barna, eventuelt også den uken, men jeg liker å være hjemme når de kommer hjem, og spare sfo. 

Men spørsmålet mitt var : Hva kan man søke på hos nav? Syntes det er en jungel å finne frem i..

Finnes det overgangsstønad-bostøtte-kontantstøtte etc lengre ?

Anonymkode: 9e4ca...825

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna dine er for gamle til at du kan få kontantstøtte. Bostøtte får du bare om du har under en viss inntekt, og hvis du f.eks. eier hus, bil eller andre verdifulle ting får du ikke denne typen stønader i det hele tatt, for da har du allerede verdier du teknisk sett kan selge hvis du har lite penger. Overgangsstønad er også for små barn.

Hva tror du egentlig NAV er til for? Og hva mener du egentlig at du trenger stønad til? Hvorfor ikke få barnebidrag? Hvis mannen tjener mye mer enn deg er det da rett og rimelig at han betaler for barna sine - synes du ikke..?

Det NAV kommer til å si er at du må begynne å søke på 100%-stilling andre steder. Det er ikke sånn at fordi du synes det er koselig å gå hjemme så skal skattebetalerne finansiere det. Stønader er til for de som av ulike grunner ikke kan jobbe fullt, eller trenger et sikkerhetsnett, og derfor vil du som allerede har jobb heller få tilbud om f.eks. jobbsøkerkurs eller lignende, med sikte på å få deg ut i en full stilling sånn som andre folk ofte har. Har du ikke råd til å opprettholde en ok levestandard fordi du selv har valgt å jobbe deltid, så er det ikke NAVs problem.

Anonymkode: a8a63...e1a

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke større stilling enn 60% . Så jeg må finne meg en ekstrajobb når jeg ikke har barna, eventuelt også den uken, men jeg liker å være hjemme når de kommer hjem, og spare sfo. 

Men spørsmålet mitt var : Hva kan man søke på hos nav? Syntes det er en jungel å finne frem i..

Finnes det overgangsstønad-bostøtte-kontantstøtte etc lengre ?

Anonymkode: 9e4ca...825

Overgangsstønad har du ikke krav på ved 50/50 ordning. Kontantstøtte er hvis barnet ikke er i bhg, og da må du og barnefar dele summen i to. Når barnet er 3 år er vel kontantstøtten mindre enn 6000. 

Bostøtte har du muligens krav på, sjekk opp i forhold til inntekten din. 

Anonymkode: e13a4...587

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Barna dine er for gamle til at du kan få kontantstøtte. Bostøtte får du bare om du har under en viss inntekt, og hvis du f.eks. eier hus, bil eller andre verdifulle ting får du ikke denne typen stønader i det hele tatt, for da har du allerede verdier du teknisk sett kan selge hvis du har lite penger. Overgangsstønad er også for små barn.

Hva tror du egentlig NAV er til for? Og hva mener du egentlig at du trenger stønad til? Hvorfor ikke få barnebidrag? Hvis mannen tjener mye mer enn deg er det da rett og rimelig at han betaler for barna sine - synes du ikke..?

Det NAV kommer til å si er at du må begynne å søke på 100%-stilling andre steder. Det er ikke sånn at fordi du synes det er koselig å gå hjemme så skal skattebetalerne finansiere det. Stønader er til for de som av ulike grunner ikke kan jobbe fullt, eller trenger et sikkerhetsnett, og derfor vil du som allerede har jobb heller få tilbud om f.eks. jobbsøkerkurs eller lignende, med sikte på å få deg ut i en full stilling sånn som andre folk ofte har. Har du ikke råd til å opprettholde en ok levestandard fordi du selv har valgt å jobbe deltid, så er det ikke NAVs problem.

Anonymkode: a8a63...e1a

Jeg ba ikke om overhøvling på grunn av mine valg. det er MINE valg, og jeg har gode grunner til å gjøre som jeg gjør. Men jeg kan dessverre ikke skrive alt her..

Jeg spurte et spørsmål, og jeg kan love at det er mer enn EN grunn til at jeg ikke ønsker barnebidrag fra ex-mannen..

Hvorfor må det på død og liv svares frekt og nedlatende?

 

Anonymkode: 9e4ca...825

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Overgangsstønad har du ikke krav på ved 50/50 ordning. Kontantstøtte er hvis barnet ikke er i bhg, og da må du og barnefar dele summen i to. Når barnet er 3 år er vel kontantstøtten mindre enn 6000. 

Bostøtte har du muligens krav på, sjekk opp i forhold til inntekten din. 

Anonymkode: e13a4...587

Takk for svar! 

Anonymkode: 9e4ca...825

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Overgangsstønad har du ikke krav på ved 50/50 ordning. Kontantstøtte er hvis barnet ikke er i bhg, og da må du og barnefar dele summen i to. Når barnet er 3 år er vel kontantstøtten mindre enn 6000. 

Bostøtte har du muligens krav på, sjekk opp i forhold til inntekten din. 

Anonymkode: e13a4...587

Man får bare kontantstøtte til barnet er 2 år.

Anonymkode: 2b51e...643

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er en merkelig tankegang at staten skal betale for barna dine, men ikke deres egen far.

Hvis far har råd til å betale bidrag til deg, så blir det helt feil for meg at staten skal ta den regninga. 
Men for å svare på hva du kan søke på så er det bostøtte ved siden av barnetrygd for en ekstra.

Og du må selvfølgelig jobbe det du kan for at dere skal klare dere, det er som en over her sier. Det er ikke slik at man kan velge hvor mye man vil jobbe, og så betaler NAV/ staten resten.

Men hvis du ikke får jobb, har dere krav på en viss sum i mnd,sosialstønad,  men det er etter at alle andre stener er snudd, også bidrag fra far. Og du kan ikke ha oppsparte midler på bank, eller verdier i form av eiendom og bil. 

Anonymkode: 45e23...220

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ba ikke om overhøvling på grunn av mine valg. det er MINE valg, og jeg har gode grunner til å gjøre som jeg gjør. Men jeg kan dessverre ikke skrive alt her..

Jeg spurte et spørsmål, og jeg kan love at det er mer enn EN grunn til at jeg ikke ønsker barnebidrag fra ex-mannen..

Hvorfor må det på død og liv svares frekt og nedlatende?

 

Anonymkode: 9e4ca...825

Det er jo ganske irriterende at noen spørr hva de har krav på fra NAV fordi de skal skilles... Dersom du ikke er syk eller arbeidsledig har du vel ikke krav på noe fra NAV? Du får jobbe 100% sånn som alle andre gjør, så slipper du NAV. Og hva mener du med DINE valg? Du kan ikke velge bort barnebidrag og satse på at NAV dekker det i stedet. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Pås skrev:

Det er jo ganske irriterende at noen spørr hva de har krav på fra NAV fordi de skal skilles... Dersom du ikke er syk eller arbeidsledig har du vel ikke krav på noe fra NAV? Du får jobbe 100% sånn som alle andre gjør, så slipper du NAV. Og hva mener du med DINE valg? Du kan ikke velge bort barnebidrag og satse på at NAV dekker det i stedet. 

Noen ganger så kan man angre på hvorfor man spør om hjelp her inne...

Jeg skriver at det er en GOD grunn til at jeg ikke spør om barnebidrag..! Og jeg skriver også at jeg søker etter ekstrajobber. Jeg kan jobbe 200% annenhver uke, spiller ingen rolle. Men jeg spør om hva jeg gjør i mellomtiden.. med ja, NAV..

Jeg har selvsagt ringt NAV, men de skulle ringe meg tilbake i løpet av to dager..

Derfor spør jeg her...

Anonymkode: 9e4ca...825

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, jeg sto i samme situasjon som deg. Hadde ikke 100% jobb, og far ville ha 50/50.

Så jeg skaffet meg en ekstra jobb på helg/ og nattevakter den uka jeg ikke hadde barna. Gikk mye bedre enn forventet, og fekk betalt det jeg skulle + det lille ekstra for å kunne kjøpe det vi trengte og bare det å kunne gå på kafé eller kino. Men én blir sliten til slutt. Jeg jobbet dobbel skift på "fri uka mi". 

Men du har desverre ikke rett på noe gjennom nav, når dere har 50/50. En må rett og slett bare stå på og heller jobbe ekstra når barna ikke er hjemme. 

Du kan søke om bo støtte og ekstra barnetrygd, men den blir jo delt på begge parter:) 

Ser du ikke vil skrive hvorfor du ikke ønsker å søke far for barnebidrag. Så da er det litt vanskelig å anbefale det. Men snakk med nav, og snakk med familie om hvorfor. Kansje du vil finne råd hos dem, som kan hjelpe deg på veien?  Lykke til

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barna dine er for gamle til at du kan få kontantstøtte. Bostøtte får du bare om du har under en viss inntekt, og hvis du f.eks. eier hus, bil eller andre verdifulle ting får du ikke denne typen stønader i det hele tatt, for da har du allerede verdier du teknisk sett kan selge hvis du har lite penger. Overgangsstønad er også for små barn.

Hva tror du egentlig NAV er til for? Og hva mener du egentlig at du trenger stønad til? Hvorfor ikke få barnebidrag? Hvis mannen tjener mye mer enn deg er det da rett og rimelig at han betaler for barna sine - synes du ikke..?

Det NAV kommer til å si er at du må begynne å søke på 100%-stilling andre steder. Det er ikke sånn at fordi du synes det er koselig å gå hjemme så skal skattebetalerne finansiere det. Stønader er til for de som av ulike grunner ikke kan jobbe fullt, eller trenger et sikkerhetsnett, og derfor vil du som allerede har jobb heller få tilbud om f.eks. jobbsøkerkurs eller lignende, med sikte på å få deg ut i en full stilling sånn som andre folk ofte har. Har du ikke råd til å opprettholde en ok levestandard fordi du selv har valgt å jobbe deltid, så er det ikke NAVs problem.

Anonymkode: a8a63...e1a

Har det blitt nye regler for bostøtte?

Når jeg mottok bostøtte for mindre enn 4 år siden, så var det inntekten og ikke formuen det ble regnet ut i fra. Så jeg hadde bil og litt penger på bok. Min mor eide også leiligheten sin og fikk bostøtte.

Men vet at andre former for sosialstøtte er slik du beskriver.

Anonymkode: 45e23...220

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen ganger så kan man angre på hvorfor man spør om hjelp her inne...

Jeg skriver at det er en GOD grunn til at jeg ikke spør om barnebidrag..! Og jeg skriver også at jeg søker etter ekstrajobber. Jeg kan jobbe 200% annenhver uke, spiller ingen rolle. Men jeg spør om hva jeg gjør i mellomtiden.. med ja, NAV..

Jeg har selvsagt ringt NAV, men de skulle ringe meg tilbake i løpet av to dager..

Derfor spør jeg her...

Anonymkode: 9e4ca...825

Det kan virkelig ikke finnes gode nok grunner for NAV til å ville betale seg bidraget far har KRAV på å betale deg. Og de kommer ikke til å gi deg penger på det grunnlaget. 
Det er selvfølgelig opp til deg om du vil kreve far eller ikke, men da må du finansiere det selv. NAV kommer garantert til å kreve at du jobber mer, eller at du ber far om bidrag.

Jeg hadde nok heller ikke ønsket at far til barna mine skulle betale meg bidrag hvis vi hadde hatt en 50/50 ordning. 
Far skal ikke behøve å finansiere at du VELGER å gå hjemme. 
Det eneste fornuftige du kan gjøre her, er å søke en 100% stilling.
 

Anonymkode: 45e23...220

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å herregud.. det finnes da ingen god grunn til å la være å "spørre om bidrag"?! 

Forresten har du ikke krav på noe bidrag heller med mindre han tjener mer enn deg, og heller ingen støtteordninger fra NAV. Du kan kun søke bostøtte.

Anonymkode: 5cba7...d11

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å herregud.. det finnes da ingen god grunn til å la være å "spørre om bidrag"?! 

Forresten har du ikke krav på noe bidrag heller med mindre han tjener mer enn deg, og heller ingen støtteordninger fra NAV. Du kan kun søke bostøtte.

Anonymkode: 5cba7...d11

Jo da, det finnes en god grunn! Mer kan jeg ikke gå innpå her, før diskusjonen eskalerer til en helt annen.. Men jeg vil IKKE ha bidrag fra x.

Anonymkode: 9e4ca...825

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ok men nå har du ihvertfall fått svar :)

Du har rett på noe via nav. Du må jobbe og slite ræva av deg som alle andre:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo da, det finnes en god grunn! Mer kan jeg ikke gå innpå her, før diskusjonen eskalerer til en helt annen.. Men jeg vil IKKE ha bidrag fra x.

Anonymkode: 9e4ca...825

For noe sludder. Vil du ikke spørre, så får du jobbe ekstra mye. Ærlig talt.

Anonymkode: 52bd9...b8e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Snublefella skrev:

Ok men nå har du ihvertfall fått svar :)

Du har rett på noe via nav. Du må jobbe og slite ræva av deg som alle andre:)

Takk for det ! Det var jeg også forberedt på :) 

Anonymkode: 9e4ca...825

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For noe sludder. Vil du ikke spørre, så får du jobbe ekstra mye. Ærlig talt.

Anonymkode: 52bd9...b8e

Jeg har jo skrevet at jeg vil jobbe.. Skjønner ikke hva du mener.

Men selv de rikeste av oss får vel barnetrygd, gjør de ikke? Det var bare et spørsmål om hva man kan søke på på NAV. Ikke noe annet..

Anonymkode: 9e4ca...825

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...