Gå til innhold

En egoistisk mor som ikke gidder å bruke penger på sin egen datter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du går i 8. klasse. Du har ingen inntekt. Naturligvis har du ikke råd til slikt. Skaff deg nye venner. Og nei, 200 kr i uka er ikke lite lommepenger. 

Anonymkode: cad9d...45d

Anonymkode: 8999d...1ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du går i 8. klasse. Du har ingen inntekt. Naturligvis har du ikke råd til slikt. Skaff deg nye venner. Og nei, 200 kr i uka er ikke lite lommepenger. 

Anonymkode: cad9d...45d

Pengene er ikke lommepenger, og hun får kr 100 pr uke for å ha til MAT.:

Hun får 200 pr 14. dag, og pengene får hun for å kunne kjøpe varmlunsj i løpet av de 14 dagene hvis hun er sulten etter at hun har spist det som hun hadde med seg av mat. Hvor mange varmlunsjer får man for 200 kr?

Anonymkode: ea9a0...7d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men TS, får du ikke lommepenger (som kan brukes på Kino og andre fritidsaktiviteter) utenom de matpengene som du får hver 14. dag?

 

Anonymkode: ea9a0...7d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har akkurat startet i åttende klasse på ungdomsskolen, og her så er miljøet helt annerledes enn den pleide å være på barneskolen. Alle jentene i klassen sminker seg og fikser håret. Imens jeg må gå uten sminke pga moren min ikke gir meg lov. Det mamma ikke forstår er at ingen vil være venn med en eller sammen en som er outsider, og på skolen vår er det kun de pene jentene som bruker sminke som for oppmerksomhet. Jeg jobber jo ikke så har ingen penger jeg kan kjøpe sminke for, så jeg spurte mamma om hun kunne kjøpe for meg, så kjøpte hun bsre billig sminke fra nyx. De på skolen bruker Anastasia, dior, Chanel. Selv så har mamma masse sminke fra Chanel, dior, tom Ford osv. Hun har en hel hylle full av Chanel produkter på badet bare. Imens jeg for nyx. Mamma har til og med ansiktsvask og hudpleie dra Bobbi brown og jeg får ikke en leppestift derifra en gsng. Og den ene gangen da jeg tok litt av dior pudderet hennes, så klikket hun helt og mente det var et dyrt produkt og jeg ikke skulle bruke det fordi det er for voksne dsmer oh ikke barn som meg, og hun hadde kjøpt nok sminke til en på min alder, som jeg skulle bruke. Men jeh skjønner ikke. Hun kjøpte to leppestifter, en mascara og en øyenskyggepslett og mente det var nok. Imens selv har hun 17 forskjellige solpudderet og alle er fra merker som dior, Chanel, tom fors, Guerlain. Jeg syns det er dårlig gjort jeg ikke kan få sminke fra de merkene. Hva mener dere? Er ikke det frekt sv moren min å ikke dele sminke med meg?

Anonymkode: 8999d...1ef

Nei det er ikke frekt av din mor

Om du ønsker å bruke pengene dine på sminke så er det flere måter du kan skaffe det på.

1) Hør med din mor om det finnes en måte du kan tjene penger i hjemmet 

2) Barnepass/trillepike

3) Hundelufter

4) Snømåking

5) Plenklipping

m.m

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere skjønner jo ikke. Moren min er sånn typisk vestkant frue. Som bruker utrolig mye penger på seg selv. Forrige uke så reiste hun til Paris for fire dager med venninnene sine og kjøpte en veske fra Chanel for 30.000. Imens jeg for kun nyx produkter. Og da jeg spurte om å få Anastasia sine sminkeprodukter til bursdagen min, så sa hun; nei. Hun vil ikke kjøpe meg dyre ting fordi hun vil at jeg skal lære meg verdien av penger. Men selv så kaster hun penger i lufta. Hun sa til meg; gir jeg deg sminke til bursdag i år, så vil du kreve noe enda mer til neste bursdag. Og det er ikke sunt. For da vet du at du får noe uten å ha jobbet for det, og det er ikke slik det skal være selv om du har foreldre som er velstående. I klasserommet er du som alle andre barn. Dere står likt. Men hvis du f.eks får 6 i 4 fag. Så skal jeg kjøpe til deg. Det er håpløst. Ingen kan få 6 i fire fag og mamma vil jo bare ikke bruke penger på noen andre enn seg selv, så derfor hun finner på teite grunner hele tida. Vurderer å spørre pappa, men han sender Meg til mamma hele tiden. 

Hvor kan jet søke jobb?

Anonymkode: 8999d...1ef

Joda

Flere av mine barn har klart det så hvorfor ikke du?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var lurt. For da må hun betale de. Ellers blir det inkasso. Skal gjøre det. Takk💗💗

Anonymkode: 8999d...1ef

Eller klage de inn

Kjøp foretatt av barn er ikke gyldige, så da må du juge og begå lovbrudd

dvs enten 

a) skrive at du er over 18 eller

b) bestille i falskt navn

Det er bare å se på kjøpsloven

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har dine klassevenninner råd til å kjøpe de dyre sminkeproduktene, når de kun får litt mer penger enn deg?

Får de også penger utenom, i tillegg til lunsjpenger?

Anonymkode: ea9a0...7d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pengene er ikke lommepenger, og hun får kr 100 pr uke for å ha til MAT.:

Hun får 200 pr 14. dag, og pengene får hun for å kunne kjøpe varmlunsj i løpet av de 14 dagene hvis hun er sulten etter at hun har spist det som hun hadde med seg av mat. Hvor mange varmlunsjer får man for 200 kr?

Anonymkode: ea9a0...7d2

Var ikke de 200 i uka et ekstra tilskudd til å kjøpe mer mat utenom varmlunsjen som allerede var blitt betalt? Hvis hun ble mer sulten eller ville ut å spise sushi med vennene sine en dag.. 

TS, jeg synes du er heldig som får sminke, som får de 200 i uka. Og ikke minst som får klær, sko, osv. 

Jeg fikk ikke sminke, klær arvet jeg stort sett brukt, håret mitt så en frisør ca hvert tredje år eller no sånt, skona mine gikk jeg med til de var fillete og det til tross for at de faktiskt var for små.. Matpakke fikk jeg aldri, måtte gå sulten til middag. Og å gå ut med venner, det kunne jeg bare drømme om, fikk faktisk ikke fritid til det engang da min hvordan var skole, husarbeide og å passe småsøsknene. Fritidsaktiviteter som turn, dans, håndball, hester osv osv kunne jeg se langt etter å få drive med. Fikk beskjed om at vi ikke hadde råd mens pengene var der, de faktisk ble sløst bort på andre ting. DET var urettferdig det, for eksempel det å ikke få sko som passet, sko som ikke var smertefulle å gå med, slippe å gå sulten, fritid og mulighet til å var aktiv innen en idrett o.l. OG ikke minst, å ikke få tid til å konsentrere meg om skole, slippe å bekymre meg for søsken, for hvordan neste dag skal bli osv. 

Du burde ta noen runder med deg selv, lære deg å sette pris på det du har istedet for å sutre over at det du får ikke er dyrt nok. 

Dine foreldre har brukt mange år til å bygge seg opp til der de er, de har brukt tid og energi for å bygge seg opp til en viss standard. Noe mange unge ikke tenker over er at dette er jo noe vi alle må gjøre når vi skal opp og frem her i livet. Vi begynner fra bunn. Og er man heldig å får med seg sine foreldres opparbeidede goder så bør man virkelig sette pris på det. 

Det er litt sånn at for meg så blir " problemet " ditt så fjernt at jeg faktisk tenker at du tuller, at dette egentlig er en trolletråd og at du tester noe ut ned den. 

 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Forundret.. skrev:

Var ikke de 200 i uka et ekstra tilskudd til å kjøpe mer mat utenom varmlunsjen som allerede var blitt betalt? Hvis hun ble mer sulten eller ville ut å spise sushi med vennene sine en dag.. 

TS, jeg synes du er heldig som får sminke, som får de 200 i uka. Og ikke minst som får klær, sko, osv. 

Jeg fikk ikke sminke, klær arvet jeg stort sett brukt, håret mitt så en frisør ca hvert tredje år eller no sånt, skona mine gikk jeg med til de var fillete og det til tross for at de faktiskt var for små.. Matpakke fikk jeg aldri, måtte gå sulten til middag. Og å gå ut med venner, det kunne jeg bare drømme om, fikk faktisk ikke fritid til det engang da min hvordan var skole, husarbeide og å passe småsøsknene. Fritidsaktiviteter som turn, dans, håndball, hester osv osv kunne jeg se langt etter å få drive med. Fikk beskjed om at vi ikke hadde råd mens pengene var der, de faktisk ble sløst bort på andre ting. DET var urettferdig det, for eksempel det å ikke få sko som passet, sko som ikke var smertefulle å gå med, slippe å gå sulten, fritid og mulighet til å var aktiv innen en idrett o.l. OG ikke minst, å ikke få tid til å konsentrere meg om skole, slippe å bekymre meg for søsken, for hvordan neste dag skal bli osv. 

Du burde ta noen runder med deg selv, lære deg å sette pris på det du har istedet for å sutre over at det du får ikke er dyrt nok. 

Dine foreldre har brukt mange år til å bygge seg opp til der de er, de har brukt tid og energi for å bygge seg opp til en viss standard. Noe mange unge ikke tenker over er at dette er jo noe vi alle må gjøre når vi skal opp og frem her i livet. Vi begynner fra bunn. Og er man heldig å får med seg sine foreldres opparbeidede goder så bør man virkelig sette pris på det. 

Det er litt sånn at for meg så blir " problemet " ditt så fjernt at jeg faktisk tenker at du tuller, at dette egentlig er en trolletråd og at du tester noe ut ned den. 

 

Du har rett, jeg leste feil angående beløpet som TS får.

Du skriver meget kloke ord! :blomst:

Anonymkode: ea9a0...7d2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, det her kommer ikke fra en 8.klassing, men fra en person som prøver å late som. Det kommer jo så tydelig frem at det ikke er gøy engang...

 

men sånn "seriøst", spør beteforeldrene dine. De kjøper sikkert sminke til deg. :P

Anonymkode: 01f4c...fbc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du, husk at du svarer en åttendeklassing her.

Anonymkode: 0c9c0...0a1

Når man har blitt ungdom tåler man det. Skummelt hvor mye puter noen vil sy under armene på unger.

 

ts. Moren din vil kanskje ikke at du skal få dyre sminkeprodukter nå bl.a. fordi du ikke har erfaring nok med sminke til å gjøre det beste ut av det. Så istedet for å sløse masse penger på dyre merker som du sikkert tar på helt feil så gir hun heller et billigere alternativ så du kan lære deg det. 
Hvis det at du bruker Nyx eller Chanel er det som bestemmer om du kommer inn i en jentegjeng, så gjør moren din et godt valg ved å ikke la deg bli med i den gjengen ;) 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som kan se på deg om leppestiften din er fra NYX eller Chanel! Billigere sminke har blitt veldig bra de siste årene, så forskjellen mellom dyrere og billige produkter er ikke slik den var for endel år tilbake.

Det viktigste er ikke hvilke merke produktene dine kommer fra, men at du kan bruke dem! 

Du kan være så sur og grinete du bare vil på moren din, men det er vel ingen grunn til å tro at hun kommer til å endre seg av den grunn? Hvis du klager og bestiller dyr sminke uten hennes tillatelse vil vel det bare gjøre henne enda mindre vennlig innstilt når det kommer til dette. Du får jo sminke, og selv om det kanskje ikke er akkurat de produktene som du aller helst hadde ønsket deg, så er det hennes penger og hennes vurdering. 

NYX er faktisk et merke som sminkeguruene har omfavnet. I stedet for å henge deg opp i at du har (det du mener er) feil produkt, hvorfor ikke sette deg ned å se noen videoer og "tutorials" og bli skikkelig flink til å bruke de produktene du har? Gode søk på YouTube kan være "drugstore tutorial" eller "nyx tutorial" for eksempel. Hun her er norsk, har makeupartist-utdannelse og har brukt kun NYX-produkter i denne videoen. Jeg lover deg, hun får til like flotte ting med NYX som med Chanel... 

Anonymkode: 5c7f5...248

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Pengene er ikke lommepenger, og hun får kr 100 pr uke for å ha til MAT.:

Hun får 200 pr 14. dag, og pengene får hun for å kunne kjøpe varmlunsj i løpet av de 14 dagene hvis hun er sulten etter at hun har spist det som hun hadde med seg av mat. Hvor mange varmlunsjer får man for 200 kr?

Anonymkode: ea9a0...7d2

"Kjøpe mat ute"-penger pleier hos se fleste å regnes inn i lommepengene. 

Dereom TS heller har med en ekstra matpakke, trenger hun ikke å kaste bort penger på mat ute.'= mer penger spart til dyyyyyr sminke

Anonymkode: cad9d...45d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS, ut ifra hva du skriver om moren din, de "rike" vennene dine og den varme skolelunsjen så høres det ut som vi kanskje har gått på samme ungdomsskole. Min situasjon var ganske lik som din dengang. Jeg hadde velstående foreldre som brukte mye penger selv, men som var veldig påpasselige med hvor dyre ting jeg hadde. Det er utrolig kjipt å høre om alle de flotte og dyre tingene som vennene dine får mens du blir "avspist" med billigere merker. Men foreldrene dine prøver å lære deg noe viktig!!

Foreldrene dine kommer ikke alltid til å være der og betale for ditt pengeforbruk. Når du er rundt 20 år flytter du ut og mest sannsynlig kommer du til å studere. Da må du leve på pengene fra lånekassen og eventuelt det du klarer å jobbe opp selv. Jeg kan love deg at det ikke er en luksustilværelse! (Går selv andreåret på en master nå) I dag er jeg utrolig glad for at foreldrene mine lærte meg sunt økonomisk vett av 3 grunner:

- Nummer 1: jeg kommer fra et sted der ungdommene er kjent for å være bortskjemte drittunger som lever i et luftslott, men de som møter meg sier at jeg har beina godt plantet på jorda. Det er rett og slett få folk som liker bortskjemte prinsesser (bare se på svarene du får fra kvinneguiden)

- Nummer 2: hvis du lærer deg å alltid bruke penger over evne kommer du til å ende opp som "fattig" som voksen. Søsteren min bruker ekstremt mye penger på sminke, klær og reising. Den eneste måten hun får det til å gå rundt på er ved at hun jobber veldig mye ved siden av studiene og låner penger av mamma og pappa (som hun en dag må betale tilbake). For ikke lenge siden måtte hun slutte i jobben fordi hun ble utbrent og foreldrene våre nektet å gi henne mer penger, fordi hun allerede hadde lånt for mye. Nå har hun nesten ikke penger og gruet seg til å fortsette studiene pga. dårlig økonomi. 

- Nummer 3: hvis du lærer deg til å spare noen av pengene du har, uten at det går utover livskvaliteten din, så vil du aldri mangle penger til det du virkelig vil ha. Både jeg og søsteren min arvet mye penger før vi flyttet ut. Søsteren min brukte mesteparten av de pengene på en skikkelig dyr ferie mens jeg sparte mine. I dag eier jeg en romslig leilighet og har samtidig romslig nok økonomi til å være med på fritidsaktiviteter, feste og spise på utesteder med vennene mine (noe som ikke er alle studenter forunt). Lær deg å disponere pengene dine godt og du vil ha råd til å leve slik du ønsker deg. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Orakelet i Delfi skrev:

Hei TS, ut ifra hva du skriver om moren din, de "rike" vennene dine og den varme skolelunsjen så høres det ut som vi kanskje har gått på samme ungdomsskole. Min situasjon var ganske lik som din dengang. Jeg hadde velstående foreldre som brukte mye penger selv, men som var veldig påpasselige med hvor dyre ting jeg hadde. Det er utrolig kjipt å høre om alle de flotte og dyre tingene som vennene dine får mens du blir "avspist" med billigere merker. Men foreldrene dine prøver å lære deg noe viktig!!

Foreldrene dine kommer ikke alltid til å være der og betale for ditt pengeforbruk. Når du er rundt 20 år flytter du ut og mest sannsynlig kommer du til å studere. Da må du leve på pengene fra lånekassen og eventuelt det du klarer å jobbe opp selv. Jeg kan love deg at det ikke er en luksustilværelse! (Går selv andreåret på en master nå) I dag er jeg utrolig glad for at foreldrene mine lærte meg sunt økonomisk vett av 3 grunner:

- Nummer 1: jeg kommer fra et sted der ungdommene er kjent for å være bortskjemte drittunger som lever i et luftslott, men de som møter meg sier at jeg har beina godt plantet på jorda. Det er rett og slett få folk som liker bortskjemte prinsesser (bare se på svarene du får fra kvinneguiden)

- Nummer 2: hvis du lærer deg å alltid bruke penger over evne kommer du til å ende opp som "fattig" som voksen. Søsteren min bruker ekstremt mye penger på sminke, klær og reising. Den eneste måten hun får det til å gå rundt på er ved at hun jobber veldig mye ved siden av studiene og låner penger av mamma og pappa (som hun en dag må betale tilbake). For ikke lenge siden måtte hun slutte i jobben fordi hun ble utbrent og foreldrene våre nektet å gi henne mer penger, fordi hun allerede hadde lånt for mye. Nå har hun nesten ikke penger og gruet seg til å fortsette studiene pga. dårlig økonomi. 

- Nummer 3: hvis du lærer deg til å spare noen av pengene du har, uten at det går utover livskvaliteten din, så vil du aldri mangle penger til det du virkelig vil ha. Både jeg og søsteren min arvet mye penger før vi flyttet ut. Søsteren min brukte mesteparten av de pengene på en skikkelig dyr ferie mens jeg sparte mine. I dag eier jeg en romslig leilighet og har samtidig romslig nok økonomi til å være med på fritidsaktiviteter, feste og spise på utesteder med vennene mine (noe som ikke er alle studenter forunt). Lær deg å disponere pengene dine godt og du vil ha råd til å leve slik du ønsker deg. 

Nemlig!

Jeg kan ikke fatte hva som gjør at ungdommer mener at de har krav på det samme som foreldrene sine! NEI, ts, moren din er ikke urettferdig fordi hun bruker dyrere sminke enn deg! Jeg kan love deg at en del av mammaen din har lyst til å dele denne luksusen med deg, men hun er heldigvis klok nok til å la være. Dette med at du ikke får penger til bursdag o.l. er selvsagt ikke tilfeldig! Dette har dine foreldre snakket om og avtalt. De har laget en plan for hvordan de skal klare å lage et selvstendig menneske av deg på tross av at du lever i et miljø med bortskjemte prinsesser! 

Jeg husker selv hvor selvopptatt og altvitende jeg var i den alderen, så du har neppe sjangs til å se dette nå. Men du kommer til å takke dem senere, tro meg! 

Personlig skulle jeg gjerne sendt alle jenter som deg til samme stedene som de engelske ungdommene på tv som besøkte fattige land for å jobbe på fabrikk. For perspektivet dere har er skremmende! All ære til dine foreldre, de gir deg muligheten til å bli et oppegående selvstendig menneske! 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Tigress

Kjære TS, mor di er ei klok dame. Du skjønar, dei dyre sminkemerka er dyre sminkemerke, og mor di kjøper dei til seg sjølv fordi ho har tent pengane sine sjølv. Du, derimot, er ein åttandeklassing utan gryn, du får ta til takke med det du får. Ver glad du får bra sminke, NYX er eit veldig bra merke, dei lagar veldig bra saker, og du kan hive produkta i gymbagen utan å vere altfor redd for deg. Du vil ikkje bli verken betre til å sminke deg eller særleg mykje penare med dyr sminke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eller i tilfelle vi jentene på skolen en dag bestemmer oss for å spise sushi rett etter skoletid, så har jeh penger til det. De andre får 1000 kroner, så det er lite som du sier:-/

Anonymkode: 8999d...1ef

200 kroner i uken er mye mer enn det jeg fikk i uken (når man tar med inflasjon)! Du har absolutt ikke lite penger, men du bruker dem tydeligvis dårlig. At dere plutselig finner på å gå ut for å spise sushi rett etter skolen, og du tar det som en selvfølge at "mamma betaler" sier ganske mye om deg. Her får du ikke et fnugg sympati med de holdningene du viser i denne tråden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide med en liten jobb så du kan kjøpe deg dyre ting, kanskje? :) Du tenker sikkert ikke over det, men barn koster ikke så rent lite selv uten luksusprodukter. Bare maten til min tenåring koster tusenvis i måneden, og klærne blir utvokst på et øyeblikk. Så kommer fritidsinteressene og alle utgiftene som følger med det. Det er virkelig ikke billig å ha barn. Jeg er veldig takknemlig for mitt er en gutt, for da slipper jeg i alle fall utgifter til sminke og slikt dilldall, men selv uten sminke bruker jeg langt mer på ham per måned enn på meg selv. Jeg synes ikke moren din er hverken slem eller egoistisk som nekter deg luksusmerker, bare fornuftig. Hun er kanskje opptatt av at du skal lære at eksklusive ting ikke bare vil komme ramlende ned i fanget på deg uten at du arbeider for dem. Det er noe flere ungdommer kunne hatt godt av å lære, spør du meg. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...