Gå til innhold

Costa Rica


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har blitt veldig interessert i dette landet siste tiden, etter å ha sett flere reiseprogram derfra. Det ser helt fantastisk ut med naturen der, klima og avslappet livsstil! Så jeg lurer på om det er noen som har vært der som kan fortelle litt? Er det et sted man kan reise til med barn, eller bør de være litt eldre, tenåringer? Er det like vakkert der i virkeligheten som det ser ut på bilder? Noe negativt?

På forhånd takk for svar:-)

Anonymkode: 30d27...098

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vært i Costa Rica og møtte faktisk et par skandinaviske familier med små barn på tur der. Naturen er like fantastisk i virkeligheten som på bilder, og jeg ser ikke det skulle være et problem å ta med barn under tenåringsalder dit. Det offentlige transportsystemet fungerer bedre enn i andre Mellom-Amerikanske land også. Jeg som typisk blond skandinavisk jente følte meg ganske trygg da jeg reiste rundt alene i hvert fall. 

Costa Rica er et relativt lite land, så du kan lett reise på kryss og tvers i løpet av et par-tre uker. Jeg krysset grensen fra Nicaragua over til Costa Rica, og dro først til La Fortuna. Selve byen er ingenting å skryte av, men vulkanen Arenal og naturen rundt er storslått! Reiste deretter videre til Monteverde, som er kjent for tåkeskog med hengebroer og aktiviteter som strikkhopp og zip-lining. Jeg overnattet også i San José et par ganger, men hovedstaden er i likhet med La Fortuna, ikke noe særlig. På Stillehavskysten var jeg kun innom Manuel Antonio, som er landets minste nasjonalpark. Det kan være lurt å ta med en guide hvis man skal besøke naturreservatet. De er veldig flinke til å observere dyr som du ellers kanskje ikke ville sett om du går på egenhånd, som aper, dovendyr, slanger og flaggermus. På Atlanterhavskysten var jeg først innom Tortuguero, et meget spesielt lokalsamfunn langt inni jungelen og uten veiforbindelse. De fleste reiser dit for å se skilpadder legge egg på stranden, men høydepunket for min del var en guidet kajakktur tidlig om morgenen. Reiser man sørover fra Tortuguero til Limon, så er vanntaxi tre timer gjennom jungelen virkelig en opplevelse! Fikk sett både svære krokodiller, aper og slanger. Det siste stedet jeg besøkte i Costa Rica var Puerto Viejo, som de fleste stopper innom før de reiser videre til Panama. I Puerto Viejo er det veldig greit å leie sykkel. Det som jeg syntes var verdt å få med seg her er strendene, Jaguar Rescue Centre og omvisning på en familiedrevet kakaofarm. 

Hadde egentlig ingen negative opplevelser i Costa Rica som er verdt å nevne, annet enn at taxisjåfører kan være veldig pågående i San José. Jeg likte meg veldig godt i Costa Rica, og jeg skulle gjerne besøkt enda flere steder om jeg hadde hatt tid til det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...