Gå til innhold

Noen som har erfaring med katt som gulper blank væske?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en katt som spyr blankt slim med litt skum i. Pågått i snart 2 døgn, allmenntilstanden hans er ganske slapp og vil helst gjemme seg. Har vært hos dyrlegen 4 ganger, og de sier bare at jeg må vente og roe meg ned(hadde undersøkelser, kortisonsprøyte og narkose).. Det er ikke så lett da det er det kjæreste du har.. Han vil ikke spise og bryter seg hele tiden, ser han er helt utslitt.. Får ikke i han noe, hver gang jeg prøver å gi han litt mat så bryter han seg..

 

Noen med erfaringer? Beroligende ord? Er helt fra meg, uff..

Anonymkode: 3bdaf...cac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gulping eller blankt oppkast er ofte en indikasjon på kvalme eller noe som sitter fast i spiserør eller luftrør, så jeg håper du dro til en annen veterinær så snart de åpnet i morges. :O
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff stakkars pus :( ring en annen dyrlege. Sånt går jo ikke an 

Anonymkode: db5d0...966

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Minya skrev:

Gulping eller blankt oppkast er ofte en indikasjon på kvalme eller noe som sitter fast i spiserør eller luftrør, så jeg håper du dro til en annen veterinær så snart de åpnet i morges. :O
 

dro dit, men fikk akkurat samme beskjed der :( . Han spiste litt i natt og var på do å bæsjet! Ble så glad at jeg gråt, uff.. Merka at i den ene klumpen(unnskyld detaljer) så var det endel gress og hår, så virker nesten som det er noe sånt som irriterer i tarmen.. Idag har han vært oppe å både spist/drukket/tisset og jeg vil si han er 60-70/100 nå og igår var han rundt 20-30/100, ser han er mer kvikk idag i allefall.. Så håper det holder seg, men han vil ha noe opp fortsatt, han mæler og vil kose også.. Men om det ikke er noen bedring til ikveld så får jeg reise dit igjen å kreve at de undersøker han nærmere.. Får så vondt :(

om det var et gress strå i nesa, så ville det råtne av seg selv sa de begge stedene :o bedre enn å prøve å dra ut, for da kan man irritere og ødelegge mer visst..

Anonymkode: 3bdaf...cac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spørs nok ikke om det sitter et gresstrå via nesa og ned i strupen som han ikke får opp utifra det du sier.
Siden han er i noe bedre form i dag og spiser litt, bør du holde nøye øye med fremgangen og sjekke at han drikker og spiser nok. Frist gjerne med litt ekstra snasken mat/våtfór i mellomtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Minya skrev:

Spørs nok ikke om det sitter et gresstrå via nesa og ned i strupen som han ikke får opp utifra det du sier.
Siden han er i noe bedre form i dag og spiser litt, bør du holde nøye øye med fremgangen og sjekke at han drikker og spiser nok. Frist gjerne med litt ekstra snasken mat/våtfór i mellomtiden.

Det dyrlegene trodde også, de sa det ville råtne i løpet av 3-5 dager, har du noen erfaring med det? Han vil fortsatt sove, men er mer sprek, som sagt så mæler han og koser, vil også ut, men det får han ikke lov til enda stakkar.. Gir han bløtmat og litt kesam og det elsker han. Da han har gulpet har det ikke kommet opp noe mat takk og lov, så slimet er nok fra slimhinnene som bir irriterte på et vis.. Tror du det ville hjulpet å få han til å nyse? eller ville det gjort vondt verre? :/

Anonymkode: 3bdaf...cac

Lenke til kommentar
Del på andre sider


La det gå sin gang, ikke fremprovoser noe nys ihvertfall.
Så lenge det ser ut til å gå bedre er jobben din enkel; mat, kos og overvåking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

katten min hadde gresstrå fra nesa og ned i halsen en gang. jeg har virkelig ikke hjerte til å la katten gå å brekke seg i flere dager for å håpe på at de går bort av seg selv, så jeg dro til dyrlegen etter bare et par timer. til og med dyrlegen hadde store problemer med å få det ut så er ikke rart katten sleit. har dyrlegen i det hele tatt sjekka om det er gresstrå som sitter fast? 

Anonymkode: db5d0...966

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annerledes fremgangsmåte på dine vetrinærer enn på mine, TS.

Min katt var kvalm og pjusk for en stund siden. Hos vetrinæren ble det lagt i narkose og tittet l.a.n.g.t nedover i luftrør og spiserør, og oppover mot nesen. 

Lenge og grundig sjekket de, og var på jakt etter det berømte grass-strået som ikke var der i dette tilfellet da.

Men, det var jo ikke aldeles gratis da. 

Anonymkode: 8a83f...d92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Minya skrev:


La det gå sin gang, ikke fremprovoser noe nys ihvertfall.
Så lenge det ser ut til å gå bedre er jobben din enkel; mat, kos og overvåking.

Nå er han ganske nærme frisk :) han brekker seg fortsatt, så håper det går over i løpet av 1-2 dager :) Var såå godt å se stakkarn spise og gå på do <3 de små tinga

Tusen takk for støttende kommentarer :)

Anonymkode: 3bdaf...cac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

katten min hadde gresstrå fra nesa og ned i halsen en gang. jeg har virkelig ikke hjerte til å la katten gå å brekke seg i flere dager for å håpe på at de går bort av seg selv, så jeg dro til dyrlegen etter bare et par timer. til og med dyrlegen hadde store problemer med å få det ut så er ikke rart katten sleit. har dyrlegen i det hele tatt sjekka om det er gresstrå som sitter fast? 

Anonymkode: db5d0...966

Har ikke hatt hjerte til det jeg heller, men alle dyrlegene  her blånekter å gjøre noe om han ikke er frisk før helga :O Så får ikke akkurat tvunget dem til å gjøre noe.. Jeg dro også til første dyrlege allerede etter 2 timer, så tilbake senere på kvelden, dagen etter og senere på dagen oppsøkte jeg 2 nye, fikk akkurat det samme svaret der.. De er 95% sikre på at det er et gress strå som sitter fast et sted..

Anonymkode: 3bdaf...cac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Annerledes fremgangsmåte på dine vetrinærer enn på mine, TS.

Min katt var kvalm og pjusk for en stund siden. Hos vetrinæren ble det lagt i narkose og tittet l.a.n.g.t nedover i luftrør og spiserør, og oppover mot nesen. 

Lenge og grundig sjekket de, og var på jakt etter det berømte grass-strået som ikke var der i dette tilfellet da.

Men, det var jo ikke aldeles gratis da. 

Anonymkode: 8a83f...d92

Den første dyrlegen jeg var innom gjorde nettopp dette, kostet 2000, måtte tilbake to ganger etter det også, i tillegg var jeg å sjekket hos 2 andre dyrleger, koster å ha lykke i livet.. <3

 

Anonymkode: 3bdaf...cac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke hatt hjerte til det jeg heller, men alle dyrlegene  her blånekter å gjøre noe om han ikke er frisk før helga :O Så får ikke akkurat tvunget dem til å gjøre noe.. Jeg dro også til første dyrlege allerede etter 2 timer, så tilbake senere på kvelden, dagen etter og senere på dagen oppsøkte jeg 2 nye, fikk akkurat det samme svaret der.. De er 95% sikre på at det er et gress strå som sitter fast et sted..

Anonymkode: 3bdaf...cac

D hadde jeg nektet å betale. Du kommer dit fordi katten skulle hatt help, da kan de ikke bare fnyse det bort. 

Anonymkode: db5d0...966

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er han ganske nærme frisk :) han brekker seg fortsatt, så håper det går over i løpet av 1-2 dager :) Var såå godt å se stakkarn spise og gå på do <3 de små tinga

Tusen takk for støttende kommentarer :)

Anonymkode: 3bdaf...cac

 Det høres ihvertfall ut som det går rette veien om ikke annet.
Sitter her og krysser fingre og åtte poter for at det ordner seg i løpet av de neste par dagene. :rodmer:
Vi blir så alt for glad i de fordømte pelsdottene våre og så er det så utrolig vondt å se når de plages med noe.

Hilser fra gamle Baronesse von Nyresvikt og Ridder Pelsdott som spiste Ibux i en alder av såvidt ett år. Vi har vært gjennom en bra del galskap allerede :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...