Gå til innhold

Vårt første boligkjøp!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Samboeren min på 31, og jeg (23), planlegger i disse dager et boligkjøp. Det er så mye å tenke på, og ingen av oss er spesielt "gode" på dette, men vi skal stille forberedt i banken og snakke med en advokat (tror jeg) i forhold til hvordan vi deler boligen osv. ved et eventuelt brudd.

Trenger noen synspunkter.

Han har mulighet til å låne/ta ut forskudd på arv en del penger til egenandel av foreldrene sine. Foreldrene mine kan kausjonere, men ønsker ikke å låne meg penger. (Grunnen til at vi ikke har klart å spare opp egenandel er fordi han har vært mye arbeidsledig, og slitt med angst, jeg derimot, har bare ikke forstått viktigheten av det før nå de to seneste årene, og har derfor ikke spart opp nok. Dumt, men har skjerpet meg og har god koll på økonomien nå.)

Han tjener også noen tusenlapper mer enn meg i måneden, og vi lurer på om vi skal gjøre sånn at han eier 3/5 av boligen, og jeg de resterende 2. Er dette okei eller høres det bare helt idiotisk ut?

Jeg kunne tenke meg å legge ned litt mer penger i bolig og kunne flytte rett inn uten å måtte gjøre noe. Han tar gjerne noen oppussingsprosjekter, ettersom prisen da blir billigere, og han mener man vil tjene inn på dette og kan få det like fint som i en strøken leilighet/hus. Hva ville du valgt, og hvorfor?

Håper noe har gidder å ta seg tida til både å lese og komme med synspunkter!:-)

Anonymkode: adf2e...465

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Coolaid

Dette tenker jeg:

Lag en avtale hvor dere begge eier 50 hver om mulig. Tenk fellesskap, ikke "hva dersom vi går fra hverandre" mer enn nødvendig. Du finansierer din del gjennom kausjon og han gjennom egenkapital. La en advokat, som dere har tenkt, finne en god løsning slik at alt er på plass. Det er ikke noe særlig kjekt å tenke på at den ene eier mer enn den andre osv. Det blir fort feil under konflikter. 

Jeg vil anbefale dere til å ikke gape over for mye, hverken når det gjelder å kjøpe for dyrt eller kjøpe for stort. Ting skal holdes vedlike. Kjøper dere feks et hus har dere mengder med arbeid de neste 20 årene. Og når dere endelig er rundt så er det på an igjen. 

Tenk enkelt. 

Det viktigste er at dere skaper et godt hjem for dere to, ikke at alt er så fantastisk flott med en gang. 

Ikke bo dere i hjel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Coolaid skrev:

Dette tenker jeg:

Lag en avtale hvor dere begge eier 50 hver om mulig. Tenk fellesskap, ikke "hva dersom vi går fra hverandre" mer enn nødvendig. Du finansierer din del gjennom kausjon og han gjennom egenkapital. La en advokat, som dere har tenkt, finne en god løsning slik at alt er på plass. Det er ikke noe særlig kjekt å tenke på at den ene eier mer enn den andre osv. Det blir fort feil under konflikter. 

Jeg vil anbefale dere til å ikke gape over for mye, hverken når det gjelder å kjøpe for dyrt eller kjøpe for stort. Ting skal holdes vedlike. Kjøper dere feks et hus har dere mengder med arbeid de neste 20 årene. Og når dere endelig er rundt så er det på an igjen. 

Tenk enkelt. 

Det viktigste er at dere skaper et godt hjem for dere to, ikke at alt er så fantastisk flott med en gang. 

Ikke bo dere i hjel.

Takk for fint svar! Vi tenker ikke å nødvendigvis kjøpe for makssummen av hva vi får låne (og bo oss i hjel), men vi kommer til å bo relativt nære Oslo - Skedsmo, Lørenskog, Fet, Ullensaker, Rælingen, og her er ikke prisene spesielt billige samme hva. 

Jeg er redd vi gaper over for mye hvis f.eks. kjøkken og bad må renoveres. En ting er å male et par vegger, men å gå på et fullt oppussingsprosjekt tror jeg kommer til å slite oss ut, spesielt siden begge to har ti tommeltotter. Dette har jeg også sagt til han, men han sier han blir mer sliten av å tenke på alle pengene man legger ned i et nyere sted. Du har ikke noen gode argumenter på lur? Både for det ene og det andre?

Anonymkode: adf2e...465

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Takk for fint svar! Vi tenker ikke å nødvendigvis kjøpe for makssummen av hva vi får låne (og bo oss i hjel), men vi kommer til å bo relativt nære Oslo - Skedsmo, Lørenskog, Fet, Ullensaker, Rælingen, og her er ikke prisene spesielt billige samme hva. 

Jeg er redd vi gaper over for mye hvis f.eks. kjøkken og bad må renoveres. En ting er å male et par vegger, men å gå på et fullt oppussingsprosjekt tror jeg kommer til å slite oss ut, spesielt siden begge to har ti tommeltotter. Dette har jeg også sagt til han, men han sier han blir mer sliten av å tenke på alle pengene man legger ned i et nyere sted. Du har ikke noen gode argumenter på lur? Både for det ene og det andre?

Anonymkode: adf2e...465

Jeg tenker at dere fint kan tåle å bo i ting som ikke er så pent. Det viktigste er at ting virker, badet er tett osv. Svært få aner hva det vil si å pusse opp spesielt bad og kjøkken. Dette er store jobber som tar mye tid, det er liksom ikke noe man gjør i løpet av en måneds sommerferie. Jeg har eid gammelt hus, og renovert bad og kjøkken. Det jeg trives best med er å faktisk bo i leilighet i borettslag. Har dere ti tommeltotter så er mitt beste råd å kjøpe noe som dere slipper å pusse opp badet med det første. Et stygt kjøkken kan man også fint leve med. 

Mitt aller beste råd er at dere er sammen om alt dere foretar dere. Husk, det er slutt på den tiden når dama slipper oppussing. Oppussing er noe som knekker mange forhold. Derfor, kjøp noe som virker, men det trenger ikke være pent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...