Gå til innhold

Er dette lungebetennelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har siden slutten av juni hostet tørrhoste. Det har ikke plaget meg noe særlig. Men siden begynnelsen av august har jeg fått lite matlyst og vært noe kvalm. Forrige helg lå jeg helt ut med feber, rennende nese og VELDIG sår hals. Nå er ikke hosten lenger "tørr". 

Ifølge nettet så kan symptomer på lungebetennelse også være plutselig høy puls, forvirring og svimmelhet. Ja, jeg opplever dette ofte.

Tror dere jeg har lungebetennelse?

Nå har mor mi bestilt time til legen hos meg til fredag. Har ikke vært hos legen siden jeg var født. Noe fordi jeg også ikke er glad i blod eller sprøyter. Hvordan sjekkes man for lungebetennelse hos legen?

-Mann

Anonymkode: b86f8...bed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har siden slutten av juni hostet tørrhoste. Det har ikke plaget meg noe særlig. Men siden begynnelsen av august har jeg fått lite matlyst og vært noe kvalm. Forrige helg lå jeg helt ut med feber, rennende nese og VELDIG sår hals. Nå er ikke hosten lenger "tørr". 

Ifølge nettet så kan symptomer på lungebetennelse også være plutselig høy puls, forvirring og svimmelhet. Ja, jeg opplever dette ofte.

Tror dere jeg har lungebetennelse?

Nå har mor mi bestilt time til legen hos meg til fredag. Har ikke vært hos legen siden jeg var født. Noe fordi jeg også ikke er glad i blod eller sprøyter. Hvordan sjekkes man for lungebetennelse hos legen?

-Mann

Anonymkode: b86f8...bed

Legen vil ta en crp, altså et lite stikk i fingeren for og se om den er høy, dvs hvis den er over 50 vil du mest sannsynlig få antibiotika. Hvis det ikke går over må du inn og ta ct av lungene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen kommer ikke til å sjekke deg for lungebetennelse og ingenting annet. Legen vil lytte på deg (på brystet og ryggen mens du puster) og ta CRP (stikk i fingeren) og en blodprøve sannsynligvis. 

Anonymkode: cf653...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen kommer sikkert bare til å lytte på deg og ta en CRP( lite stikk i fingeren ) 

Det er ikke noe å bekymre seg for. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Legen kommer ikke til å sjekke deg for lungebetennelse og ingenting annet. Legen vil lytte på deg (på brystet og ryggen mens du puster) og ta CRP (stikk i fingeren) og en blodprøve sannsynligvis. 

Anonymkode: cf653...0b0

Det jeg mente med dette er at legen sjekker sannsynligvis andre ting. F.eks om du har astma.

Anonymkode: cf653...0b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sh999 skrev:

Legen vil ta en crp, altså et lite stikk i fingeren for og se om den er høy, dvs hvis den er over 50 vil du mest sannsynlig få antibiotika. Hvis det ikke går over må du inn og ta ct av lungene. 

En crp alene vil ikke være nok eller avgjørende alene for å gi antibiotika. Man kan gi antibiotika til en pasient med ingen CRP eller en CRP på bare 15 f.eks. Det kliniske bildet er viktig. 

Anonymkode: cf653...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Astma er det minimal sannsynlighet for at jeg har. Ingen i familien har hverken allergier eller astma.

 

Så lenge det kun et et lite stikk i fingeren, går det nok greit. En svær blodprøve hadde jeg nok besvimt og dødd av

Anonymkode: b86f8...bed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En crp alene vil ikke være nok eller avgjørende alene for å gi antibiotika. Man kan gi antibiotika til en pasient med ingen CRP eller en CRP på bare 15 f.eks. Det kliniske bildet er viktig. 

Anonymkode: cf653...0b0

Hva er vitsen med og gi antibiotika med normal crp? Da er det en virusinfeksjon og kroppen vil ordne opp selv. Antibiotika vil ikke funke da. Det er kun på bakterielle infeksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sh999 skrev:

Hva er vitsen med og gi antibiotika med normal crp? Da er det en virusinfeksjon og kroppen vil ordne opp selv. Antibiotika vil ikke funke da. Det er kun på bakterielle infeksjoner.

Man kan ha en infeksjon uten at det slår ut på crp. 

Anonymkode: cf653...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Astma er det minimal sannsynlighet for at jeg har. Ingen i familien har hverken allergier eller astma.

 

Så lenge det kun et et lite stikk i fingeren, går det nok greit. En svær blodprøve hadde jeg nok besvimt og dødd av

Anonymkode: b86f8...bed

Det kan være du skal ta en vanlig blodprøve i tillegg til stikk i fingeren. Du overlever. Du får legge deg ned dersom du ønsker det. Det er over før du vet ordet av det.

Anonymkode: cf653...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Man kan ha en infeksjon uten at det slår ut på crp. 

Anonymkode: cf653...0b0

Ja så klart! Er jo det jeg sier. En virusinfeksjon vil ikke slå ut nevneverdig på crp. Og da er ikke det vits i og behandle med antibiotika, da det kun gjør nytte på en bakteriell infeksjon ( da som oftest høy crp) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke ut som lungebetennelse. Ikke utifra det du skriver i HI. 

Har hatt det alt for mange ganger selv. 

Gult/grønt slim som kommer fra lungene
Vond smak på slimet.. litt. jern-aktig. Vanskelig å forklare, kaller det bare for "syk-smak". 
Press på lungene og vanskelig å puste. Blir blå/lilla på leppene. Går jeg i 2 minutter så hiver jeg etter pusten. Vind ute, glem det, jeg kveles. 
Ør i hodet, svimmel og vanskelig å fokusere på grunn av oksygenmangel. 
Lyd fra lungene når jeg puster. surkling. 

Jeg har fått det sammen med noe annet, enten bihulebetennelse, halsbetennelse eller ørebetennelse. 
Feber er en selvfølge. Jeg har opplevd å hvert konstant kald. Noe som var feber men misforsto siden jeg ikke ble varm.

Når du først har hatt lungebetennelse, da kommer du til å kjenne det igjen neste gang. 

Anonymkode: 51fed...165

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være Mykoplasma lungebetennelse, har hatt det og det varte lenge før jeg skjønte at jeg ikke bare var i generelt dårlig form. Hadde ikke feber, men langvarig tørrhoste og var veldig slapp. 

Du kan lese om det Mykoplasma lungebetennelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Sh999 skrev:

Ja så klart! Er jo det jeg sier. En virusinfeksjon vil ikke slå ut nevneverdig på crp. Og da er ikke det vits i og behandle med antibiotika, da det kun gjør nytte på en bakteriell infeksjon ( da som oftest høy crp) 

Altså, man kan ha en bakteriell infeksjon uten at det slår ut på CRP. Har selv ofte ingen CRP eller veldig lav og stigende mens jeg har bakterielle infeksjoner. Har hatt alle mulige bakterier nesten. 

Anonymkode: cf653...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...