Gå til innhold

Gruer meg til å komme tilbake på jobb på mandag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På mandag skal jeg tilbake på jobb etter 6 ukers sykemelding, i tillegg hadde jeg ferie før jeg ble sykemeldt så har ikke vært der på 10 uker når mandagen kommer.

Grunnen til at jeg gruer meg er at jeg føler meg så mislikt av kolleger, slik har jeg følt det siden jeg startet på den jobben for 3 år siden. Jobber på en kvinne-arbeidsplass... Jeg roper ikke så høyt, er stille og rolig. Men har iløpet av disse årene slitt en del med helsa, og derfor vært en del borte i ny og ne. Har en revmatisk lidelse, så enkelte dager og uker klarer jeg rett og slett ikke jobbe. Hver gang jeg har vært borte, enten det er en dag eller en måned føler jeg at jeg på en måte blir "utfrosset". Jeg føler at de på en måte er sure fordi jeg har vært borte... Vanskelig å forklare, men ingen sier noe, ingen smiler, til tross for at jeg er blid og imøtekommende selv. Dette pågår gjerne noen dager/uker, så føles det som jeg er "akseptert" igjen på en måte. Helt sykt, men jeg merker det på stemninga etter jeg har vært borte. Skjønner ikke hvilken grunn de har til det?? Når de ser meg på jobb jobber jeg 110%, de ser meg ikke etter jobben, da jeg nesten ikke fungerer. Etter noen dager/uker er alt ok, da er jeg liksom "inni varmen" igjen. Da er det ikke måte på. Føler også at jeg ikke blir hørt, de gangene jeg tar ordet og ytrer mine meninger blir det konstant overdøvet av andre, ofte ser ingen i min retning engang... Jeg VET jeg er faglig dyktig, det har sjefen sagt. Er selv flink å skryte av kolleger som gjør det bra, men hører aldri noe tilbake. Det føles så ydmykende! Er jeg sykemeldt og legger ut et bilde på fb får jeg INGEN likes av kolleger, er jeg ikke sykemeldt får jeg likes av alle... Føler nesten de "straffer" meg kollektivt for å være borte... 😢 Føler også at det baksnakkes når jeg ikke er der... Alle sier vi har så godt samhold og arbeidsmiljø... Jeg føler egentlig ikke det... Gråter meg i søvn om kveldene, fordi jeg gruer meg slik til å gå på jobb. Føler meg rett og slett mislikt! Hadde de bare visst hvor mye jeg yter når jeg er på jobb, er ikke den som skryter av meg selv og hva jeg har gjort..

Dette ble en utblåsning gitt.., noen tanker/innspill?

Anonymkode: 73d7f...9d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er litt stille(sjenert) selv,noe jeg dessverre har opplevd gang på gang at ikke er sosialt akseptert. Jeg er ikke stille som en mus,jeg smiler mye selv om jeg ikke tar initiativ til prat,men jeg blir ofte oversett og mislikt pga hvordan jeg er. Jeg er ikke ekstrem, men jeg er liksom bare ikke typen til å legge ut i det vide og det brede før jeg kjenner samtalepartneren godt,og jeg er heller aldri typen som er midtpunkt og tar fokuset i forsamlinger, men jeg er heller ikke noe nærvøst vrak som får sprekkestemme når jeg får ordet. Har opplevd mye selv å ikke bli bedt med på ting osv. Opplever også dårlig respons når jeg først tar ordet. Så jeg vet godt hvordan du har det. Det er spesielt vondt når man vet med seg selv at man er et oppriktig godt menneske - som også er veldig interessant å være med når man først blir kjent med deg. 

Anonymkode: ac4b6...a58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne skrevet mye men er på vei ut døren til jobb. Ville bare si at sånn generelt er det å være aktiv på sosiale medier når man er sykemeldt ikke videre smart. Har selv en kollega som er mer vekke enn hun er på jobb, men oppdateringer om opp-pussing av hus og hytte, hagearbeid, fjellturer, reiser i inn og utland, bollebaking, familiefest, grillparty osv kommer daglig på fb, snap og insta. Hun får ikke mye likes av kolleger der nei, du klarer forhåpentligvis selv å se hvorfor?

Anonymkode: e487a...f15

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at det er frustrerende når man faktisk er syk, men man bør i størst mulig unnlate å legge ut feriebilder og lignende når man er på sykemelding, for det kan virke veldig provoserende for kollegaer. Neida, det burde kanskje ikke vært slik, men sånn fungerer nå sosiale medier og det må man forholde seg til. 

I det minste bør du lage vennegruppe der du ikke har med noen kolleger/profesjonelle partnere, slik at det bare er private venner som ser oppdateringene dine. Det er fullt mulig å gjøre i FB. 

Anonymkode: 16436...4cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ta. Deg. Sammen.

Anonymkode: 6002e...d3b

Ofte. Lettere. Sagt. Enn. Gjort.   !

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kunne skrevet mye men er på vei ut døren til jobb. Ville bare si at sånn generelt er det å være aktiv på sosiale medier når man er sykemeldt ikke videre smart. Har selv en kollega som er mer vekke enn hun er på jobb, men oppdateringer om opp-pussing av hus og hytte, hagearbeid, fjellturer, reiser i inn og utland, bollebaking, familiefest, grillparty osv kommer daglig på fb, snap og insta. Hun får ikke mye likes av kolleger der nei, du klarer forhåpentligvis selv å se hvorfor?

Anonymkode: e487a...f15

Vel, nå er nå engang min helsetilstand slik at jeg har verken tid eller overskudd til oppussing, hagearbeid, reiser, baking, familieselskap eller grillparty. Hadde jeg hatt en god dag og hadde bakt boller hadde jeg neppe lagt det ut på fb heller, såpass antenner har jeg. Her er det snakk om et bilde av hunden som sitter å ser ut, et bilde av en fugl på fuglebrettet, bilde av været tatt fra verandaen, altså ingen skrytebilder. Og når de kan like det i en periode jeg er frisk, men ikke når jeg er syk, så kan man jo stille spm om de forsøker å "mobbe" eller fryse meg ut siden jeg er sykemeldt. Det er så tydelig, selv om de tror selv at det ikke er det! 

Anonymkode: 73d7f...9d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har en sjef? Hvordan er forholdet ditt til sjefen? Si at du ønsker å snakke med han/henne, si at du er spent på å komme tilbake, det har ikke vært gøy å være syk kan du si. Er du åpen om din sykdom til sjefen?jeg vet det er en privatsak, men noen ganger kan det være lettere å fortelle, kalle en spade for en spade. Det kan gjøre det lettere med tanke på at du ønsker å være frisk, men dessverre har du en sykdom som kan i perioder å gjøre deg dårligere. 

Jeg ser det skrives noe om sosiale medier her. Ikke bry deg om det. Ta deg en måneds fri fra sosiale medier! Det gjør jeg innimellom. Og det går helt fint, jeg har nemlig et liv utenfor det, og jeg trenger ikke vise det overalt. Livet er mer verdt enn noen liker-klikk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...