Gå til innhold

på barsel - vil ikke amme


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Grunnet traumatiske opplevelser med forrige barn ønsker jeg ikke å amme nr 2. Jeg husker ammepresset var enormt på barselavdelinga (en av faktorene som gjorde at ammingen skjærte seg fullstendig med nr 1). Hvordan kan jeg fortelle jordmødrene at jeg ikke ønsker å amme uten å risikere å bli kjeftet på?

Anonymkode: d9b9d...218

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke du kan unngå å bli kjeftet på, men du skal stå på ditt og ikke la andre bestemme hva du skal og ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes  det er ille når en må komme med masse forklaringer for å ikke bli kjeftet på. Du kan jo bare si det du sa her at det er pga traumatiske opplevelser du ikke ønsker å gå inn på og spørre de noe mer så gjentar du deg selv og ber om at dette respekteres og at du ikke ønsker å gå i detaljer.  Be om at dette sknives inn i journalen slik at du slip per å ha tredjegradsforhør med hver nye pleier.  Det er strengt tatt ikke noe de har noe med. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har nettopp vært en lang tråd rundt dette. Hvis du ser bort fra amme-diskusjonen (amme - ikke amme), finner du sikkert litt tips der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik var det for meg også.

Men jeg tok ett endelig valg før fødselen, og ga beskjed til jordmor tidlig i fødselsforløpet. Hun skrev det i journalen, og det gikk veldig fint.

Sa også i i fra til barnepleieren som var med under fødselen.

Jeg beholdt også bh på, slik at de ikke hadde "fri tilgang" til brystene.

Var også veldig engstelig for ammepresset, siden det var så voldsomt første gang, men på meg virket det som at de ikke presset så hardt, fordi jeg tross alt hadde prøvd og prøvd og hadde en grusom tid med nr 1. og derfor visste hva jeg gikk til med nr 2.

Anonymkode: 01fc0...eee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Slik var det for meg også.

Men jeg tok ett endelig valg før fødselen, og ga beskjed til jordmor tidlig i fødselsforløpet. Hun skrev det i journalen, og det gikk veldig fint.

Sa også i i fra til barnepleieren som var med under fødselen.

Jeg beholdt også bh på, slik at de ikke hadde "fri tilgang" til brystene.

Var også veldig engstelig for ammepresset, siden det var så voldsomt første gang, men på meg virket det som at de ikke presset så hardt, fordi jeg tross alt hadde prøvd og prøvd og hadde en grusom tid med nr 1. og derfor visste hva jeg gikk til med nr 2.

Anonymkode: 01fc0...eee

Takk for godt svar

Jeg kjenner jeg bare ikke orker en ny runde med det ammepresset på barsel. Baby nektet til slutt pupp etter at barnepleierne hadde gjentatte ganger prøvd å presse babyen på puppen og babyen gikk unormalt mye ned i vekt. I tillegg var fødselen i seg selv traumatisk nok.

 

Anonymkode: d9b9d...218

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er enkelte ansatte på barsel virkelig så ille?? Syns det er drøyt at man skal få kjeft :/ jeg ammet selv, men her var alle høflige og spurte før de begynte å veilede.

Anonymkode: 9515f...76b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et sterkt ammepress, ingen tvil om det. Jeg hadde også en traumatisk ammeopplevelse med nr 1, og måtte gi meg på det etter 6 uker av div grunner. Opplevde på barsel at de presset barnet mot brystet, barnet hylte hysterisk og jeg gråt. De var på meg som hauker. Når jeg fikk nr 2 var jeg veldig bevisst på hva slags hjelp jeg ville ha, og hva jeg ikke ville. Det respekterte de. 

Syns du kan si det du skriver her. Og som noen nevner, be dem skrive det ned eller informere resten av personalet. Ikke la deg presse til noe du ikke ønsker. 

 

Anonymkode: aa820...6fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Honey Dew skrev:

Tror ikke du kan unngå å bli kjeftet på, men du skal stå på ditt og ikke la andre bestemme hva du skal og ikke.

Selvsagt skal man ikke bli kjeftet på! Du må få det inn i journalen din før fødselen - at du ikke skal amme, og at ingen skal mase på deg vedr det. 

Anonymkode: 8fb72...4b4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Grunnet traumatiske opplevelser med forrige barn ønsker jeg ikke å amme nr 2. Jeg husker ammepresset var enormt på barselavdelinga (en av faktorene som gjorde at ammingen skjærte seg fullstendig med nr 1). Hvordan kan jeg fortelle jordmødrene at jeg ikke ønsker å amme uten å risikere å bli kjeftet på?

Anonymkode: d9b9d...218

Det er vel bare å si nei?

Og, Jeg klarer ikke helt å forstår at ammepreset var en del av at ammingen ikke fungerer? Sikkert ubehagelig å bli presset men det stopper ikke melken i å komme.

Jeg har ammet selv, og det var aldri noen som spurte meg om det på barsel, de så at jeg prøvde og de sa at de kunne hjelpe hvis jeg lurte på noe og mer var det aldri snakk om. Og helsesøster har kun spurt om jeg ammet eller ikke, og det var det. Ellers har jeg stort sett møtt folk som er i mot amming, folk som ikke skjønner hvorfor jeg gidder og har alle mulige meninger om hvor ofte, hvor mye, hvor lenge osv. Og gjerne med en frase på slutten ala "hadde jeg aaaldri orka". Enda jeg aldri spurte andre om hjelp til amming, så ble jeg prakka på alle salgs meninger. Jeg er litt lei av at folk skriker høyt om at ammepresset er så fælt, når de som faktisk ammer også får høre det og det skal man jo jaggu tåle? Til og med barselgruppa mi så var det en slags "uting" å amme lenger enn maks tre måneder, for de var virkelig det lengste de "gadd".

 

Anonymkode: a003c...d63

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For babyen sin del ville jeg amma på barsel og så slutta. Gi den råmelken din. 

 

Produksjonen settes i gang nåmorkaka er ute uansett, så det vil ikke gjøre noe fra eller til på det.

Anonymkode: d200f...002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For babyen sin del ville jeg amma på barsel og så slutta. Gi den råmelken din. 

 

Produksjonen settes i gang nåmorkaka er ute uansett, så det vil ikke gjøre noe fra eller til på det.

Anonymkode: d200f...002

Evntuelt pumpe ut råmelka. Her var baby for slapp til å suge de første døgnene, så jeg fikk låne alt av pumpeutstyr og matet med kopp etterpå :)

Anonymkode: 9515f...76b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 30.8.2016 at 19.32, AnonymBruker skrev:

Er enkelte ansatte på barsel virkelig så ille?? Syns det er drøyt at man skal få kjeft :/ jeg ammet selv, men her var alle høflige og spurte før de begynte å veilede.

Anonymkode: 9515f...76b

Det kan være et helt vanvittig press om den amminga. Når jeg fikk min første, var pleierne innom en gang i timen for å sjekke at jeg ammet, om nettene klarte de drøye det til hver andre time men de vekket meg stadig vekk med beskjed om "NÅ MÅ DU AMME!". 
Når jeg ga beskjed om at jeg satt jo med baby til brystet hele tiden men jeg har ikke melk, fikk jeg bare beskjed tilbake om at jeg ikke prøvde hardt nok, så det endte opp med at når jeg ikke ammet (når baby endelig fikk sove) måtte jeg sitte og pumpe. Det var tidenes barsel-opphold. 

Jeg skjønner at amming er gull og det beste, men har man ikke melk så har man ikke melk. Og det bør pleiere og jordmødre på barsel snart forstå. Noen kan ikke amme, andre vil ikke amme og da skal det ikke være noe press om det. 

Anonymkode: 5c112...508

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den Tuesday, August 30, 2016 at 18.48, Honey Dew skrev:

Tror ikke du kan unngå å bli kjeftet på, men du skal stå på ditt og ikke la andre bestemme hva du skal og ikke.

Jordmødre og barnepleiere er der for å bistå mor og barn. De eier ikke mors pupper, og har ingenting med å kommandere en voksen kvinne til å amme. Ansatte som gjør dette har helt misforstått sin rolle og myndighet.

Ts, du kan skrive et brev som du tar med.

"Etter traumatiske opplevelser med overkjørende ammeveiledning ved forrige barselopphold, vil jeg ha meg frabedt ammeveiledning og alle former for kommentarer til mitt valg om å ikke amme. Jeg planlegger å gi mitt barn morsmelkerstatning under oppholdet. Dersom jeg likevel prøver å amme, vil jeg selv be om hjelp dersom jeg ønsker det. Ansatte som ikke respekterer dette vil bli påklaget."

Men jeg anbefaler å prøve å amme, i ro og fred når du er alene, eller med et personale du får tillit til, les gjerne på ammehjelpens sider og sjekk teknikker/tillegging og sugetak på forhånd på nett. Du kan jo få en baby som gjør ammingen til en lek denne gang. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi klar og tydelig beskjed om at du ikke ønsker å amme, gjerne ta det opp med jordmor mens du fortsett er gravid. Ingen som kan tvinge deg til amming. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare gi tydelig beskjed og be dem skrive det i journalen slik at du slipper å bli spurt/mast på hver gang det kommer nye på vakt. Jeg ble spurt etter hver fødsel om jeg ønsket å amme og med nr 3 var svaret nei. Det var ikke noe mer mas om det og ingen spurte om det på barsel heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den 30. august 2016 at 20.08, AnonymBruker skrev:

Det er vel bare å si nei?

Og, Jeg klarer ikke helt å forstår at ammepreset var en del av at ammingen ikke fungerer? Sikkert ubehagelig å bli presset men det stopper ikke melken i å komme.

Jeg har ammet selv, og det var aldri noen som spurte meg om det på barsel, de så at jeg prøvde og de sa at de kunne hjelpe hvis jeg lurte på noe og mer var det aldri snakk om. Og helsesøster har kun spurt om jeg ammet eller ikke, og det var det. Ellers har jeg stort sett møtt folk som er i mot amming, folk som ikke skjønner hvorfor jeg gidder og har alle mulige meninger om hvor ofte, hvor mye, hvor lenge osv. Og gjerne med en frase på slutten ala "hadde jeg aaaldri orka". Enda jeg aldri spurte andre om hjelp til amming, så ble jeg prakka på alle salgs meninger. Jeg er litt lei av at folk skriker høyt om at ammepresset er så fælt, når de som faktisk ammer også får høre det og det skal man jo jaggu tåle? Til og med barselgruppa mi så var det en slags "uting" å amme lenger enn maks tre måneder, for de var virkelig det lengste de "gadd".

 

Anonymkode: a003c...d63

Når skal folk forstå at lite melk ikke er det eneste ammeproblemet i verden....? Det er like vanlig at feil og dårlig sugetak er årsaken til at ammingen er problematisk. 

Forøvrig kan jeg si at vi opplever ting svært forskjellig. Som ammende mor får jeg være i fred og ingen bryr seg med hva jeg gir babyen min. Da jeg slet med amming med nr 1 og vurderte å gi opp sørget både bestemor, mor, svigermor og halve slekta for at jeg fikk dårlig samvittighet for å i det hele tatt tenke på å gi noe annet enn morsmelk til mitt barn. Ville jeg ikke barnets beste? Hva får mennesker til å si noe slikt til noen som gjerne vil amme, men er helt utslitt over å ikke få det til...? Så jo, det er et sterkt ammepress på de mødrene som ikke ammer. 


Til ts:
Grunnet en treig og dårlig ammestart med nr 1 opplevde jeg brystbetennelse etter brystbetennelse etter brystbetennelse, men hadde en baby som hadde feil sugetak og ikke fikk ut melken. Dermed resulterte dette i en vond sirkel; spreng, ikke tid til å pumpe fordi baby var grinete (som babyer ofte er), ørten forsøk på å legge babyen til brystet uten resultat, dermed tilstoppede melkeganger og brystbetennelse. Ammingen gikk seg til etterhvert, men hadde da omentrent tilbragt den første måneden syk av brystbetennelse, stresset over å skulle forsøke å amme/pumpe om hverandre og liten tid til kos og avslapping. Derfor var jeg bestemt på at med nr 2 skulle jeg ikke amme med livet som innsats, og gikk ikke ammingen - ja, så gikk den ikke. I mine papirer, som ble sendt til sykehuset, stod det at jeg ville ha skikkelig ammeveiledning allerede ved fødsel og hvis ammingen ble problematisk ønsket jeg ikke å amme. Heldigvis gikk ammingen greit, og jeg fikk god hjelp. Men hadde det blitt samme styret som med førstemann hadde jeg valgt å ikke amme. Sykehuset tok dette fint, og siden alt stod beskrevet i mine papirer behøvde jeg heller ikke forklare meg. Der stod årsaken, tidligere ammeerfaring osv., slik at ingen på barsel behøvde å spørre meg. 

 

Anonymkode: 5e18a...d93

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme opplevelse som anonym over her. Hadde en vanskelig opplevelse med nr. 1, som fikk flaske etter 4 uker. Jeg skrev om det i fødebrevet mitt og var åpen med lege og jordmor om at jeg ville prøve med nr 2. Men om det skulle bli like vanskelig og de vonde følelsene skulle komme igjen ville jeg gi flaske med en gang. Jeg fikk bare forståelse og støtte, det ble notert i journalen min og alle viste respekt for situasjonen min. 

Jeg fikk ammeveiledning på barsel og fikk time på ammepoliklinikk uken etter fødsel. Der fikk jeg kjempe bra hjelp! Ammingen med nr. 2 gikk SÅ mye bedre. 

Det hjalp (for meg) å være veldig åpen om at jeg hadde mange vonde følelser rundt amming, så det er noe å tenke på når du går inn i dette igjen. 

Anonymkode: 3ac88...13c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de hadde kjeftet på meg hadde jeg bedt om å få et avvikskjema og notert ned navnene på de det gjalt og levert avvik på dem.

Anonymkode: 922dc...7b2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo være det går bedre denne gangen? Dumt å bestemme seg for å ikke amme før man har forsøkt!

Anonymkode: e544f...e51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...