Gå til innhold

Hvor mange grønnsaker er det vanlig å ikke like?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg anser meg selv for å være litt kresen i matveien, men dette er rimelig drøyt. Særlig når det er så vanlige grønnsaker som dette. Løk og tomat (selv om det strengt tatt ikke er en grønnsak) er nok de vanlige grønnsakene jeg ikke liker. Jeg er heller ikke glad i rødbeter eller selleri (av det du har oppnevnt), men akkurat dette legger jeg ikke merke til i hverdagen. Jeg synes det er helt greit å ikke like, og dermed ikke spise, en rekke matvarer. Problemet oppstår jo når utvalget av det man spiser blir så snevert at det er vanskelig å variere matlagingen. 

Anonymkode: ed2bb...8d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eneste jeg ikke liker er rosenkål, grønnkål og artisjokk. Både rosenkål og grønnkål kan fint spises dersom jeg får det servert, men ikke artisjokk. 

Det aller meste smaker godt så lenge man tilbereder det riktig. Jeg har stor forståelse for at det finnes folk som ikke liker overkokt gulrot og brokkoli, men at det finnes folk der ute som ikke liker ovnsbakte rotgrønnsaker kan jeg ikke forstå 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler ikke om hva man liker og ikke liker, men manglende selvstendighet, oppdragelse og folkeskikk! Jeg hadde ikke vært interessert i å være sammen med en slik mann. 

Det jeg lærer barna mine en del om er at smaksløkene våre utvikler seg. Derfor vil feks. nesten aldri barn like blåmuggost, mens eldre mennesker vil like bitter og besk smak bedre. Jeg likte ikke løk som barn, elsker det som voksen. 

Så her har jeg forsøkt å prente inn at det er lurt å smake på ting man ikke liker med jevne mellomrom siden smaken utvikler seg som alt annet i kroppene våre. Dessuten er det bare tull å ikke like agurk etc, det er så mild smak at den gjemmes hvis man tar noe annet i samme munnfull. Tragisk med slike bortskjemte mannfolk. Jeg ville overøst maten med alt mulig av grønnsaker, vil han ikke ha får han ikke av middagen. Da må han ordne sin egen mat. 

Anonymkode: f3a0f...2f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå kan jeg ikke komme på en eneste grønnsak jeg ikke liker, men det kan det godt være det er. Jeg føler forøvrig at det er litt "innafor" å ikke like litt sære grønnsaker. Mange liker ikke rosenkål eller artisjokker, men det er værre om du ikke liker gulrot og tomat. Voksne mennesker som sitter å plukker ut ting de ikke liker i vanlige salater og sånn er jo litt spesielt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter grensa ved stangselleri,men that's it. 

Anonymkode: ea49f...f6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var sånn, helt til to år siden, jeg måtte tvinge meg selv til å like grønnsaker, så nå spiser jeg hvertfall løk, paprika, brokkoli og purreløk. Men jeg liker ikke mer enn det, men så lenge jeg får i noe grønnsaker så er det jo greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samboeren min liker ikke blomkål, brokkoli, gulrøtter og alle rotgrønnsaker, agurk, alt som heter noe med -kål, aubergine, squash, søtpotet, selleri, rødbeter og sikkert mer som jeg ikke kommer på akkurat nå.

Selv har jeg et par grønnsaker jeg ikke liker, men som jeg godt spiser hvis jeg får det servert. Synes det er rart å nekte å spise så mange ting og siden jeg lager middagen hver dag er det kjedelig å måtte droppe å lage så mye godt fordi han er kresen. Kan jo lage middag bare til meg selv også, men da blir det alt for mye mat til meg. Dessuten er det hyggeligere å spise sammen.

Hvem av oss er den sære? Og burde jeg bare finne meg i det eller burde han lære seg å like mer?

Anonymkode: 75c16...f11

Veldig sært og barnslig! Jeg liker omtrent alt av grønnsaker. Greit og ikke like noe, men dette var ei lang liste.

Hva liker han av pålegg da? Kun Nugatti? (Sorry, kunne ikke dy meg ;)

Anonymkode: 7d278...b10

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke du skal begrense hva du lager, men jeg forstår at det er kjedelig å lage mat som bare du spiser. 

En annen ting er at dette kan påvirke deres sosiale liv også. Vi har et vennepar hvor mannen er lik som din, og det er ikke noe koselig å invitere de på middag... Vi prøver å tilrettelegge, men det er jo litt spesielt å tilrettelegge mer enn vi gjør for våre små barn. De er trivelige ellers, men vi unngår middager sammen. 

Dessuten vil jo dette bli en sak når dere får barn. Hvordan skal barna lære seg å like mye forskjellig, hvis en forelder er såpass sær i matveien? Det bør dere i hvertfall diskutere før dere vurderer barn. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt samme problemet, med en tidligere samboer. Salat og agurk var alt som ble spist. 
Jeg lagde det jeg ville, også fikk han spise hvis han likte det, men jeg tenker jo at alle trenger å ha et sunt og variert kosthold
Så jeg leste en tråd om hvordan få i barn mer grønnsaker, og fant noen tips. 
Lureste var å lage hjemmelaget pastasaus, også bruker man stavmikser for å blande grønnsaker i sausen. 
Utrolig nok var dette den beste pastasausen han hadde smakt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillemøy

Uff, det der hørtes skikkelig trist ut og noe for Hellstrøm rydder opp hjemme. En voksen mann som oppfører seg som om han er en kresen drittunge på ti? Han kan jo omtrent ikke spise annet enn kjøtt og fisk da? eller liker han kanskje ikke fisk heller? Det der kunne jeg aldri ha levd med. Men for hans del: Det der er virkelig ikke sunt heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sopp er sopp. Tilhører soppriket, eller funghi om du vil :) 

Sorry avsporing, er bare veldig pirkete 😁... Samme som når folk kaller mais for grønnsak. Det er et korn!

Anonymkode: 6188e...839

Må være kjedelig å prike når du tar feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg "liker" ikke grønnsaker spesielt godt. Jeg synes rett og slett ikke det smaker noe særlig. Men jeg spiser det selvsagt om jeg får det servert (tror ikke jeg nekter å spise noe som helst av det slaget). Men jeg kjøper aldri frivillig avocado, aubergine, selleri, mais eller tomat. :fnise: 

Har aldri plukket ut noe som helst slags grønnsaker av mat jeg får servert, - det måtte da være hel pepper fra retter der det inngår. (Jada, jeg vet pepper tatt ikke er grønnsak, men det tilhører da i det minste planteriket.) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Maximillian Cohen skrev:

Må være kjedelig å prike når du tar feil...

Hun/han tar ikke feil

Anonymkode: 24b40...4d3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veldig sært og barnslig! Jeg liker omtrent alt av grønnsaker. Greit og ikke like noe, men dette var ei lang liste.

Hva liker han av pålegg da? Kun Nugatti? (Sorry, kunne ikke dy meg ;)

Anonymkode: 7d278...b10

 

1 time siden, Lillemøy skrev:

Uff, det der hørtes skikkelig trist ut og noe for Hellstrøm rydder opp hjemme. En voksen mann som oppfører seg som om han er en kresen drittunge på ti? Han kan jo omtrent ikke spise annet enn kjøtt og fisk da? eller liker han kanskje ikke fisk heller? Det der kunne jeg aldri ha levd med. Men for hans del: Det der er virkelig ikke sunt heller!

Føler jeg kanskje svartmalte ham litt vel mye i denne tråden. Det er ikke helt Hellstrøm-tilstander (håper jeg). Etter litt press har han har spist både sopp og aubergine når jeg har servert og har folkeskikk nok til å forsyne seg av alt når vi spiser hos foreldrene mine. Han har til og med smakt ordentlig sære ting som hund og slange. Fisk er han også glad i.

Det er stort sett bare jeg som ser denne siden av ham. Som i dag, da jeg brukte mye tid og krefter på å lage en helt nydelig middag, men det var ting han ikke likte i maten og han spiste heller grandis. Hadde det vært en kompis av ham som serverte hadde han spist. Tror han bare har blitt vant til å løpe rett på kebabsjappa hvis jeg sier at jeg lager noe han ikke liker og han vet at jeg har gitt opp den krangelen. :icon_frown:

Anonymkode: 75c16...f11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser ikke surkål, rødkål og erter.. Men akkurat disse er ikke så vanskelig å unngå :)

Anonymkode: 14477...8dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Føler jeg kanskje svartmalte ham litt vel mye i denne tråden. Det er ikke helt Hellstrøm-tilstander (håper jeg). Etter litt press har han har spist både sopp og aubergine når jeg har servert og har folkeskikk nok til å forsyne seg av alt når vi spiser hos foreldrene mine. Han har til og med smakt ordentlig sære ting som hund og slange. Fisk er han også glad i.

Det er stort sett bare jeg som ser denne siden av ham. Som i dag, da jeg brukte mye tid og krefter på å lage en helt nydelig middag, men det var ting han ikke likte i maten og han spiste heller grandis. Hadde det vært en kompis av ham som serverte hadde han spist. Tror han bare har blitt vant til å løpe rett på kebabsjappa hvis jeg sier at jeg lager noe han ikke liker og han vet at jeg har gitt opp den krangelen. :icon_frown:

Anonymkode: 75c16...f11

Det synes jeg høres veldig respektløst ut å gjøre. Synes du skal foreslå at han lager middag i stedet, fordi du er lei av å legge tid og omtanke ned i noe han bare tråkker på.

Blir dere ikke noenlunde enige om middagsplaner på forhånd?

Anonymkode: ce735...286

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Høres rart ut, men menn som er kresne er så turn off. Skjønner at dette er vanskelig, ts. Ikke normalt å være så grønnsakskresen. Selv liker jeg alle grønnsaker, men som en annen oppi her sa: ikke oliven. (Selv om det kanskje ikke er en grønnsak)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så irritert når voksne folk "ikke liker" helt vanlig mat. Jeg kan ikke komme på noe mat jeg ikke spiser om jeg får det servert, selv om det ikke er alt jeg ville laget til meg selv. Dette gjelder også for alle jeg kjenner, så vidt jeg vet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...