Gå til innhold

Hvor mange grønnsaker er det vanlig å ikke like?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Samboeren min liker ikke blomkål, brokkoli, gulrøtter og alle rotgrønnsaker, agurk, alt som heter noe med -kål, aubergine, squash, søtpotet, selleri, rødbeter og sikkert mer som jeg ikke kommer på akkurat nå.

Selv har jeg et par grønnsaker jeg ikke liker, men som jeg godt spiser hvis jeg får det servert. Synes det er rart å nekte å spise så mange ting og siden jeg lager middagen hver dag er det kjedelig å måtte droppe å lage så mye godt fordi han er kresen. Kan jo lage middag bare til meg selv også, men da blir det alt for mye mat til meg. Dessuten er det hyggeligere å spise sammen.

Hvem av oss er den sære? Og burde jeg bare finne meg i det eller burde han lære seg å like mer?

Anonymkode: 75c16...f11

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde samme problemet som deg i mitt første samboerskap. Eneste grønnsaken han spiste var rå gulrot. Jeg liker godt grønnsaker, så noen ganger lagde jeg salat til meg ved siden av, og noen ganger (når det var gryteretter og slikt hvor grønnsakene var i retten), lagde jeg bare til meg selv.

Anonymkode: dbacd...69b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet dessverre ikke hva som er "vanlig", men har inntrykk av at alle voksne jeg kjenner spiser "alt" av grønnsaker.. Jeg synes det er helt utrolig merkelig å ikke like de tingene du ramser opp, sliter han psykisk? Han må definitivt lære seg å like mer ja, veldig sært. 

Anonymkode: dc180...c5a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser ikke selleri eller rødbeter. Misliker også sopp men spiser om jeg får det servert. 

Samboeren din høres rar ut ts. 

Anonymkode: 29f26...451

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spiser ikke selleri eller rødbeter. Misliker også sopp men spiser om jeg får det servert. 

Samboeren din høres rar ut ts. 

Anonymkode: 29f26...451

Sopp er ikke en grønnsak :opplyser:

Anonymkode: 6188e...839

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker ikke avokado og blomkål.. Men kan godt spise det om smaken er kamuflert.

Kanskje det er måten de er tilberedt på han ikke liker?

Endret av encore
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke særlig normalt ut? Er han voksen?

 

 

Anonymkode: 3daa4...69a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sopp er ikke en grønnsak :opplyser:

Anonymkode: 6188e...839

Hva er det da? Jeg liker ikke sopp, squash og selleri. Det er noen grønnsaker som er helt OK, men som jeg likevel spiser. Jeg likte ikke så mye grønnsaker da jeg var liten og i tenåra, men nå i 20 åra liker jeg stort sett det meste av grønnsaker.

Anonymkode: 2f7c4...7c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det da? Jeg liker ikke sopp, squash og selleri. Det er noen grønnsaker som er helt OK, men som jeg likevel spiser. Jeg likte ikke så mye grønnsaker da jeg var liten og i tenåra, men nå i 20 åra liker jeg stort sett det meste av grønnsaker.

Anonymkode: 2f7c4...7c5

Sopp er sopp. Tilhører soppriket, eller funghi om du vil :) 

Sorry avsporing, er bare veldig pirkete 😁... Samme som når folk kaller mais for grønnsak. Det er et korn!

Anonymkode: 6188e...839

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere grønnsaker jeg ikke er begeistret for og som jeg sjelden og aldri lager selv, men får jeg det servert så spiser jeg det. Slik som aubergine, rødbet og rødkål.

Spiser ikke sopp og mais.

Anonymkode: 67a71...065

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han må jo ha sykt mye smaksløker intakt dersom han i voksen alder ikke liker hele den lista der. Eneste med samme aversjon må være de under 10år.

Jeg vet ikke eksakt hvor mange som er vanlig å mislike men i allefall langt færre en din samboer. Selv er det kun selleri jeg ikke liker. 

Anonymkode: ba02d...1de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg spiser de fleste grønnsaker, kan ikke komme på noen jeg ikke liker. Eller er oliven en frukt eller en grønnsak? Jeg liker ikke oliven, iallfall!

Eks-mannen min var en sånn anti-grønnsaksmann og det var sterkt begrenset hva han spiste av grønnsaker. Han spiste brokkoli som regel, det var alt. Evt litt raspet, rå gulrot som råkost til fiskeretter. Hvis ikke jeg minnet han på å lage noen grønnsaker til maten og forlangte noe variasjoner i matrettene, droppet han det og lagde ris og koteletter. Det kunne han spise sju dager i uka. Uten tilbehør, ikke engang saus, og iallfalll ingen grønnsaker!

Jeg har en sønn som bekymrer meg, fordi han spiser nesten ingenting av grønnsaker. Han spiser chili og han spiser brokkoli samt tomatbønner på boks (det er jo en grønnsak selv om den er hermetisert), men det er det hele. Han blir helt svart i øya og rasende om jeg prøver å lokke i han noen nye grønnsaker. Helt umulig. Synes det er fælt å skulle vokse opp uten å nesten spise noen grønnsaker. Han er 16. Selv elsket jeg grønnsaker som barn, og kunne ikke få nok av dem!

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes samboeren din høres rar ut, ts. Jeg (og samboer) spiser de aller fleste grønnsaker. Klart, det er noen jeg liker mindre enn andre og noen jeg ikke kjøper og tilbereder selv, men jeg spiser det aller meste hvis jeg får servert. Kan det være konsistens? Eller at han forbinder det med noe ekkelt? Jeg holder meg unna en del frukt (banan, eple, pære, appelsin, mandarin), jeg takler ikke konsistensen og synes også det er ekkelt å se andre spise slikt :laugh: jeg vet det er rart. Jeg kan spise banan på brødskiva og eple/banan hvis det er oppkuttet.

Anonymkode: d4940...0b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samboeren min liker ikke blomkål, brokkoli, gulrøtter og alle rotgrønnsaker, agurk, alt som heter noe med -kål, aubergine, squash, søtpotet, selleri, rødbeter og sikkert mer som jeg ikke kommer på akkurat nå.

Selv har jeg et par grønnsaker jeg ikke liker, men som jeg godt spiser hvis jeg får det servert. Synes det er rart å nekte å spise så mange ting og siden jeg lager middagen hver dag er det kjedelig å måtte droppe å lage så mye godt fordi han er kresen. Kan jo lage middag bare til meg selv også, men da blir det alt for mye mat til meg. Dessuten er det hyggeligere å spise sammen.

Hvem av oss er den sære? Og burde jeg bare finne meg i det eller burde han lære seg å like mer?

Anonymkode: 75c16...f11

Agurk er frukt

Anonymkode: 76df7...7f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er langt oppe i tjueårene. Sliter ikke psykisk, men moren hans mener at hvis man ikke liker noe, trenger man ikke å spise det (og det gjelder også hvis man såvidt tok tunga si borti en gang som barn og sa æsj). Da vi ble sammen spiste han bare poteter og løk, men han har i løpet av årene med meg i det minste lært seg å like spinat og grillet paprika.

Takk for alle svar. Skjønner jo at dette ikke er normalt (og ikke så veldig sexy heller), men vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det. Noen tips?

(Brokkoli er strengt tatt en blomst, men akkurat hvilket rike forskjellig mat hører til i kan dere godt ta i en annen tråd :P)

Anonymkode: 75c16...f11

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Samboeren min er ganske lik, han liker ikkje grønnsaker, med unntak av gulrot og kålrot i små biter, poteter, kinakål (+ han spiser agurk og mais om det er i kebab, og ein sjelden gang hakkede tomater til pasta). Alt annet må eg kutte i bittesmå biter for at han skal spise det, noe eg rett og slett ikkje gidder, så han får ikkje i seg særlig med verken frukt eller grønt. Av frukt liker han kun bananer.

Eg spiser det aller meste selv, med unntak av oliven, avocado, aubergine og squash.

Endret av NordTroll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er den normale, mens han er svært unormal. Alle voksne jeg kjenner liker det meste/alt av grønnsaker, og spiser alt de får servert. Unntaket er de som er allergisk mot noe, men det blir noe annet igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sliter ikke psykisk, men moren hans mener at hvis man ikke liker noe, trenger man ikke å spise det (og det gjelder også hvis man såvidt tok tunga si borti en gang som barn og sa æsj).

Anonymkode: 75c16...f11

Man kan ikke være langt oppe i 20 åra og gi mamma skylda fordi man ikke spiser grønnsaker. Hva gjorde faren hans, da? Spiste han grønnsaker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...