Gå til innhold

Hvor variert mat baby?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor variert mat gir dere til baby 8 mnd- 10 mnd? 

Her går det i samme middag ofte 10 dager på rad fordi jeg forsøker og få baby til å like maten. Men da blir jo ikke maten særlig variert. Er dette viktig allerede nå? 

Anonymkode: 1f441...8fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, synes det er viktig å variere. Jeg hadde ikke orket samme middag ti dager på rad og tipper babyen må bli rimelig lei den også. Ga aldri eldste min samme mat ti dager på rad, men han lærte å like det meste likevel.

Anonymkode: 905ea...89a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har variert slik at hun ikke har spist det samme dager etter hverandre siden hun begynte med fast føde rundt 8 mnd. Nå som hun er snart 1 år sørger jeg for å variere enda mer, så hun ikke skal bli lei. Hun spiser "alt". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser forskjellig middag hver dag.  Lager opp store porsjoner og fryser. Har 6-7 retter i fryseren til enhver tid. Hun er 6,5 mnd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det var viktig å variere helt fra starten fordi jeg ønsket at barna skulle lære å like mange ulike smaker. Varierte derfor alle måltidene, ikke bare middag. Den ene dagen kunne det være eggerøre til frokost, banan og avokado til lunsj og torskegryte til middag, den andre dagen brødskive med leverpostei til frokost, grønnsaksmos til lunsj og kyllinggryte til middag. Starta selvsagt forsiktig med én og én matvare. 

Et godt tips er å fryse ned ulike grønnsaker i terninger, samt most kjøttdeig, kylling, fisk. Så kan du mikse og blande med litt smør og krydder rett før servering, og dermed få mer variasjon. Du kan også plukke fra det dere uansett skal ha til middag.

Ellers var jo mye av "smaksopplæringen" bare det å smake på råvarer mens vi lagde middag, eller smake på vår mat. Barna har fått smake på alt fra de var babyer. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...