Gå til innhold

Psykolog misforståelse


Gjest Markur

Anbefalte innlegg

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

TS, du må snakke med behandleren din om dette. Det er kun han som kan fortelle hva hans intensjoner er.

Anonymkode: e4073...f0a

PS: Du bør også fortelle at du er tiltrukket av ham.

Anonymkode: e4073...f0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tråden er ryddet.
Fra reglene:

 

Sitat

 Vi tillater ikke at brukere utgir seg for å være helsepersonell.

/lillesky (mod)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30. august 2016 den 19.34, AnonymBruker skrev:

PS: Du bør også fortelle at du er tiltrukket av ham.

Anonymkode: e4073...f0a

 

 

Endret av Markur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
7 timer siden, Markur skrev:

Jeg er en kvinne på 26 år og har i 5 år gått til samme psykolog. Han er 42.

Jeg er fornøyd med terapien og trives godt

 

Nå i det siste har psykologen kommet med forespørsel om vi kunne møtes ute på en bar og ta en øl sammen. Ingen konkret invitasjon foreløpig men det kommer nok snart håper jeg

Jeg lurte på om noen har erfaring med å møte psykologen på denne måten og hvordan håndtere det. Vi har møttes en gang tidligere også , vi så på et show sammen. Det var hyggelig , men vi snakket ikke så mye sammen da. Det var rart å forholde seg til psykologen som " likestilt person" ble litt stiv.

Er denne type sosialisering greit. Jeg regner ikke med at blir så mye alkohol uansett , men finnes det noen forbud mot å drikke alkohol med klienter?. Regner med at han vet hva han gjør, men det virker ikke som det er veldig vanlig å møtes på denne måten ut i fra hva jeg leser på nettet.

Han har ikke sagt noe at dette er en del av behandlingen, han snakker om det hadde vært hyggelig, og at det var så kult da vi møttes sist 

Men er dette terapirelevant?Jeg har slitt med sosial angst og har ingen nære venner for øyeblikket . På mange måter er dette verdifull trening. Men litt snodig, 

Jeg gleder meg til han kommer med en invitasjon, men det føles litt skummelt også siden jeg er svært tiltrukket av han. Er ikke kjempeforelsket  og ser på ikke han som perfekt mann som redder meg , men han gjør meg glad og gir meg sommerfugler i magen.

jeg gleder meg jo til at dette av ikke-terapeutiske grunner og det er jo kanskje ikke optimalt.

kommer definitivt ikke til å takke nei. Men håper at på noen har noen tanker om dette.

 

 

Beklager hvis jeg forklarer meg rotete. Litt uvant å skrive på diskusjonforum

 

 

 

Du bør avklare med psykologen din om dette er en del av terapien din eller om dette er privat.

Dersom psykologen din er pådriver for å treffe deg og det ikke handler om din behandling så opptrer han særdeles uprofesjonelt og uetisk. Det er et faresignal. 

Avklar hva og hvorfor,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Markur skrev:

Han vet det. Vi har snakket om det. 

 

 

Det er uansett noe som skurrer her. Enten så er forslagene hans ment en del av terapien og du legger mer i det enn hva det er ment som, eller så går han langt over streken. Synes uansett ikke det kanskje høres ut som en så god pasient/terapeut-relasjon når det hersker denne typen usikkerhet.

Anonymkode: e4073...f0a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, WubWub skrev:

Hadde jeg blitt invitert på bar og drinker av en av mine behandlere ville jeg rapportert det til fylkeslegen så byttet til en mer seriøs behandler. Nei denne type sosialisering er ikke greit.

For noe tull, du har selv opplyst om at du spiller sjakk med den inkompetent psykologen din.

Anonymkode: fa459...dad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

For noe tull, du har selv opplyst om at du spiller sjakk med den inkompetent psykologen din.

Anonymkode: fa459...dad

Ikke en psykolog; 3. Jeg har 3 behandlere, en spesialistpsykolog, en psykiatrisk sykepleier fra kommunen og en psykiater fra dps.

Og nei det er ikke tull. Hadde en psykolog invitert meg på en pub og alkohol så ville jeg kontaktet vedkommendes overordnede. 

Men hjemmebesøk av behandlere har jeg hatt nok av og jeg varter alltid opp med hjemmelagde rundstykker, snitter, kaffe og kaker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninnen min har møtt psykologen sin utenom kontoret. Dog på dagtid, uten alkohol og "jobb" relatert. Hun sliter med klaustrofobi. De øvde på å ta heiser. 

Gå på show på kvelden, drikke alkohol ol, det høres veldig rart ut og absolutt ikke lov. Er det jobb relatert for å jobbe med din angs så bør, og skal det, skje på dagtid.

er det mer i luften, så ville jeg snakket med han, byttet psykolog også gjort det den riktige veien.

Anonymkode: a70ec...445

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste utenomterapeutiske min behandler gjorde var å gi meg en klem på ekstra jævlig dager.

Men..det redda dagen, så det var kanskje litt terapi i det likevel.  ☺

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten så bør psykologen din miste jobben.. eller så har du misforstått. 

Min psykolog har vært med meg på butikken. Det kalles miljøterapi eller noe. Altså at behandler blir med ut, borte fra det trygge rommet for å øve, observere og hjelpe i en sosial setting. Ikke for å være sosial, ikke for å ha det "hyggelig sammen", men som et ledd i behandling. 

Han kan ha nevnt bar, fordi du har fortalt tidligere at det er en plass du oppsøker selv. 
Beklager for å si det, men når du har hatt angst 5 år så er det på tide å gjøre noe. Man kan prate og diskutere til man blir blå. Men det er sjeldent nok og man må hive seg uti det. Noen klarer det på egenhånd, noen må ha med seg behandler. 

Vanskelig å si noe om din psykolog har gjort noe galt. For du skriver ganske rotete og blander drømmer og realitet. 

Anonymkode: 52a69...c23

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Markur skrev:

 lite erfaring med alkohol

Vi har snakket om at jeg skulle komme meg mer ut blant folk, prøve å drikke litt alkohol

Er det ditt eller psykologens ønske å drikke alkohol? 

Anonymkode: 98982...216

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar denne anonymt.

En psykolog skal ikke ha sex med klientene, og ikke ruse seg sammen med dem. (Alkohol er rus.) Det er ingenting som rettferdiggjør noen av disse, og det er psykologens ansvar å overholde dette. Dersom psykologen din foreslo at dere kunne ut og ta en øl, så risikerer han å miste autorisasjonen. Dersom han foreslo at dere kunne gå ut så du kunne ta en øl, er det helt innafor. :)

Jeg kjenner flere psykologer som tar med klientene på kafé, kino, Rema, H&M osv. Det er en fin måte å hjelpe dem gjennom angsten når den oppstår, ikke bare fortelle dem hvordan de skal håndtere det når angsten rir dem som en mare neste gang de skal på kafé/kino/Rema/H&M. Helt innafor, og veldig flott at psykologer tenker utenfor boksen. Et par psykologer tok med en klient på stranden da det var som varmest tidligere i år. Ingenting i veien med det heller. Det kan være en fin øvelse i å omgås folk, være sammen med en man er trygg på, OG få kjølt seg ned litt i varmen. Det kan også være mye terapi i en klem på en vond dag. Helt innafor, om psykologen spør om lov først.

Dersom psykologen din er klar over hva du føler er riktig fremgangsmåte å snakke om det, ikke gjøre noe som kan oppfattes feil fra klientens side. Dersom følelsene er gjensidig, er riktig fremgangsmåte å henvise deg til en annen behandler. Gjør han ikke det, må du passe deg. Da har han sannsynligvis gjort lignende tidligere, og kan komme til å gjøre det igjen. Eneste riktige fra din side er å kontakte Helsetilsynet. Det plager kanskje ikke deg, men tenk på andre pasienter som kan oppleve likenende og ikke ønske det. Det er det ultimate tillitsbruddet fra en psykolog. Terapirommet skal være et trygt sted, og han ødelegger ufattelig mye.

Jeg vet om to tilfeller hvor psykologer har blitt sammen med en tidligere pasient:

1) Det var terapi to ganger pr mnd over et par år, terapien ble avsluttet, og et par mnd senere kjøper psykologen og (den tidligere) pasienten leilighet sammen. Psykologen mistet jobben, og ble fratatt autorisasjonen.

2) Det var terapi en gang pr uke over ca tre år, terapien ble avsluttet / pasienten henvist videre, og et halvt år senere hadde psykologen og (den tidligere) pasienten en samtale hvor de fant ut at de virkelig ønsket å satse på hverandre. Psykologen leverte fra seg autorisasjonen FØR noe skjedde mellom dem.

Gjett hvilket par som fortsatt er sammen? :rolleyes: Psykologen er aldri 100% privat slik du kjenner ham fra terapien. Han vil i jobbsammenheng være lyttende, forståelsesfull og helt fokusert på DEG, men det er jobben hans. Privat er han som oss fleste andre menn. Du får ikke like mye oppmerksomhet og forståelse i et forhold med en psykolog, skjønner du. :P 

Du skriver at du ikke har så mange venner, eller kontakt med mange. Jeg mistenker at du misforstår hans profesjonelle omsorg for deg med ekte kjærlighet. Det ender ikke godt. Få et klart svar, få en henvisning til ny terapeut, og få det bedre.

Lykke til.

Anonymkode: 18d40...e44

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...