Gå til innhold

Pruting


Lilia

Anbefalte innlegg

Synes du at pruter burde være fornøyd med å møte selger på halvveien?

Selger har satt pris til 1600, pruter tilbyr 1200, så etter endt pruting blir det 1400 kroner.

Endret av Lilia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer helt an på hva og hvor. Selger jeg ting brukt på finn og folk kommer med lavere pris enn fastsatt pris, så gidder jeg ikke en gang å svare dem. Like tåpelig og enda frekkere enn dem som spør om du fortsatt har tingene du selger når annonsen ligger ute. 

I utlandet på markeder er pruting en del av det å handle. Der er reglen at man går ned på ca halve prisen av utropsprisen. Men på Canariøyene er Kinabutikkene og butikker med fast pris mye mer komfortabelt sted å handle enn pruting på markeder og i prutebutikkene.

Anonymkode: 8c5e2...e73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer helt an på hva og hvor. Selger jeg ting brukt på finn og folk kommer med lavere pris enn fastsatt pris, så gidder jeg ikke en gang å svare dem. Like tåpelig og enda frekkere enn dem som spør om du fortsatt har tingene du selger når annonsen ligger ute. 

I utlandet på markeder er pruting en del av det å handle. Der er reglen at man går ned på ca halve prisen av utropsprisen. Men på Canariøyene er Kinabutikkene og butikker med fast pris mye mer komfortabelt sted å handle enn pruting på markeder og i prutebutikkene.

Anonymkode: 8c5e2...e73

På finn synes jeg det er frekt med de som ikke "spør" om billigere pris, men skriver rett ut at de tilbyr for eksempel 500 kr billigere. Vanlig skikk er vel å spørre først om man kan prute ned. Har hatt folk som skriver "flott!!"eller "supert! gir 800kr og henter den imorgen" selv om prisen er 1300. Og det etter ingen pruting i det hele tatt. Det er selger som selger, ikke pruter, men her har vi altså pruteren som sier hva de skal betale for varen på en ganske frekk måte. Jeg må nesten le av hvor frekke noen kan være. Noen ganger har jeg og tenkt at skal jeg gidde svare. 

 

Jeg hadde en her om dagen som var veldig interessert, men hørte ikke mer fra personen selv om han/hun fikk den til halve pruteprisen. Men mindre de tar kontakt igjen.

 

Vel kontakt tok de nettopp :P

Endret av Lilia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

 Like tåpelig og enda frekkere enn dem som spør om du fortsatt har tingene du selger når annonsen ligger ute. 

 

Anonymkode: 8c5e2...e73

Seriøst, synes du det er fremt at folk spør om det?? 

Vet du hvor mange som faktisk ikke sletter annonsene sine selvom varen er solgt? Har opplevd det litt vel mange ganger, så er det en annonse som har ligget en stund ute spør jeg om den fortsatt er til salgs ja.

Anonymkode: 63d69...d47

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Seriøst, synes du det er fremt at folk spør om det?? 

Vet du hvor mange som faktisk ikke sletter annonsene sine selvom varen er solgt? Har opplevd det litt vel mange ganger, så er det en annonse som har ligget en stund ute spør jeg om den fortsatt er til salgs ja.

Anonymkode: 63d69...d47

Er enig i dette. Mange er ikke flinke til å å sette den solgte varen til "solgt" med en gang handelen er gjort ferdig. Jeg hadde selv spurt om varen fremdeles var tilgjengelig hvis "jeg" var kjøper.  Jeg setter alltid varene til "solgt" med en gang den er solgt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri prutet på noe i Norge. Budrunde er en ting, men pruting syntes jeg er en uting.

Med mindre du feks skal se på en bil, og når du er der så ser du riper i lakken som ikke ble vist på bildene. DA syntes jeg det er greit å si at du ikke vil betale xxx på grunn av skaden, men er villig til å gi xxx.

Men å prute på noe som ligger på finn er tullete syntes jeg. Kanskje ok hvis det er flere ting som selges og tilsammen blir summen på 2200,- og du spør om du kan få ALT for 2000,-. Da slipper selgeren med å lage flere avtaler og det styret der, men for EN ting syntes jeg det er kleint.

Hater SPESIELT når folk dukker opp og begynner å prute på stedet etter man har avtalt pris!! (Gjelder ikke hvis det kommer frem gode grunner, skader etc). Sånn at noen skulle hente en stol som de ble enige om skulle betales 500,- for, så dukker selgeren opp med 400,-. Åh, det gjør jeg så forbanna!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, mjauritz skrev:

Jeg har aldri prutet på noe i Norge. Budrunde er en ting, men pruting syntes jeg er en uting.

Med mindre du feks skal se på en bil, og når du er der så ser du riper i lakken som ikke ble vist på bildene. DA syntes jeg det er greit å si at du ikke vil betale xxx på grunn av skaden, men er villig til å gi xxx.

Men å prute på noe som ligger på finn er tullete syntes jeg. Kanskje ok hvis det er flere ting som selges og tilsammen blir summen på 2200,- og du spør om du kan få ALT for 2000,-. Da slipper selgeren med å lage flere avtaler og det styret der, men for EN ting syntes jeg det er kleint.

Hater SPESIELT når folk dukker opp og begynner å prute på stedet etter man har avtalt pris!! (Gjelder ikke hvis det kommer frem gode grunner, skader etc). Sånn at noen skulle hente en stol som de ble enige om skulle betales 500,- for, så dukker selgeren opp med 400,-. Åh, det gjør jeg så forbanna!

Makan til frekkhet å komme med mindre cash enn det som er avtalt. Hva slags folk gjør slik! Da hadde jeg bli rasende også.

Synes jeg hører meg selv være så frekk og freidig å si til en selger på finn "flott!" gir deg 150 og henter den nå". Og det uten pruting eller noe snakk som helst om pruting. Kjøper bare spurte om varen var tilgjengelig, jeg sa ja, han sa "flott gir 150 kroner og jeg kommer nå". Han spurte ikke om det passet om han kom engang og klokka var 20.30 på kvelden. Iløpet av denne samtalen med denne frekkasen gikk lampen til en dame for 190, som satt til pris. Da ble nok frekkasen sur.

Tror mange setter prisen litt høyere enn det de vil selge det for, slik at hvis pruting skjer så vil selger likevel få det han/hun egentlig ville selge det for. Men det kan jo slå tilbake hvis kjøper synes varen er satt for dyrt og ikke tar kontakt i det hele tatt pga det. 

Jeg synes vel kanskje pruting er litt tåpelig på finn, men folk prøver seg. Det er greit synes jeg så lenge de gjør det med litt respekt. Kommer og an på hva man selger som en annen sa her, om det er det nytt, brukt, hvor mange år gammelt osv.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er dumt med pruting på finn. Det fører jo bare til at folk setter opp prisene sine, for de regner med at folk kommer til å prute prisen ned med en hundrelapp eller to. Når vi selger på finn, ser vi alltid an hva andre ting ligger på, og legger ut til en pris i nedre sjikt av dette. Vi er interesserte i å bli kvitt tingen, og ha litt igjen for det, så vi legger alltid ut til lav pris. Heldigvis har vi aldri opplevd noen som har prutet, får alltid solgt tingene våre uansett.

Anonymkode: c382a...1be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er dumt med pruting på finn. Det fører jo bare til at folk setter opp prisene sine, for de regner med at folk kommer til å prute prisen ned med en hundrelapp eller to. Når vi selger på finn, ser vi alltid an hva andre ting ligger på, og legger ut til en pris i nedre sjikt av dette. Vi er interesserte i å bli kvitt tingen, og ha litt igjen for det, så vi legger alltid ut til lav pris. Heldigvis har vi aldri opplevd noen som har prutet, får alltid solgt tingene våre uansett.

Anonymkode: c382a...1be

 

Endret av Lilia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel være noen andre som også har opplevd frekke nok folk som forlanger hundrelapper billigere slik uten videre. Jeg synes at det er greit å gå ned en hundrelapp eller to hvis man virkelig vil bli kvitt tingen. Er ikke sikkert man får sjansen igjen senere. Men å la pruter slippe unna med egen satt pris eller mer enn et par hundrelapper billigere er ikke noe jeg liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...