Gå til innhold

Føler ikke symptomene mine blir tatt seriøst av fastlege


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gått til fastlegen flere ganger over flere år med symptomer som periodevis blir bedre/verre, men er vedvarende. Samme symptomer har vedvart over flere år, og selvom jeg er i aller høyeste grad velfungerende i hverdagen så opplever jeg det slitsomt å ikke bli tatt på alvor.

er det andre som har vært borti det samme? Føler tidvis legen bare gir meg en tilfeldig henvisning en plass bare for å føle han har gjort noe, men egentlig ikke tar meg seriøst..

Anonymkode: 105bc...d1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får da i hvert fall en henvisning. Jeg klør meg til blods, men fikk eplekjekt beskjed på SMS at blodprøvene var fine - ha en fin dag! Så da er det bare fortsette å klø, tydeligvis.

Jeg fungerer også greit, men syns det er slitsomt. Skulle ønske han bare kunne si: "Prøvene var fine, men det er jo tydelig at noe er galt, så jeg henviser deg videre til en hudspesialist." Men nei. Nå må jeg atter en gang bestille time og gå gjennom det samme en gang til...

Dritt..

Anonymkode: caeb4...33c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver ikke noe om hva slags symptomer/plager du har, men det kan være greit å vite at det er normalt å ha litt vondt her og der uten at det er noe galt. Hva sier de som du blir henvist til? Du blir i alle fall tatt nok på alvor til å få en henvisning. Dersom du i alle høyeste grad er velfungerende, ser jeg helt ærlig ikke poenget med å skulle lete etter en diagnose. 

Anonymkode: 6b14e...b79

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå privat. Ikke kast bort mer tid på fastlegen. 

Anonymkode: 5af8f...520

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gå privat. Ikke kast bort mer tid på fastlegen. 

Anonymkode: 5af8f...520

Hva er vitsen med å gå privat og begynne på samme utredning som fastlegen alt har gjort, på nytt? I tillegg må hun betale mye mer for samme type utredning for samme plager. En privat lege må begynne på samme ståsted som fastlegen begynte på. 

Noen ting kommer og går over for så å vende tilbake, ts. Leger kan ikke trylle frem en diagnose. Heller ikke vi som ikke vet hva dette dreier eg om.

Anonymkode: c7038...2d4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du er velfungerende så er dette et problem for deg og da synes jeg du skal bli tatt på alvor. Si dette til fastlegen din neste gang du er der. Si også til de du ble henvist til at dette er et stort problem for deg. Noen ganger tror jeg at noen tenker at folk som fungerer helt fint i hverdagen ikke har noe å klage over, men det kan være at disse personene presser seg veldig for å klare å fungere normalt. Dermed tror andre at de ikke har et problem, selv om det er et stort problem for den det gjelder.

Anonymkode: 9fd27...87f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du skriver ikke noe om hva slags symptomer/plager du har, men det kan være greit å vite at det er normalt å ha litt vondt her og der uten at det er noe galt. Hva sier de som du blir henvist til? Du blir i alle fall tatt nok på alvor til å få en henvisning. Dersom du i alle høyeste grad er velfungerende, ser jeg helt ærlig ikke poenget med å skulle lete etter en diagnose. 

Anonymkode: 6b14e...b79

Etter jeg har spist får jeg ofte akutt løs mage og må løpe på toalettet. Dette kan vedvare i flere timer etter måltidet (altså flere runder med å gå på toalettet). Noen ganger er den også veldig løs, men klarer å "holde igjen", men er da ekstremt uvel frem til jeg får gått på toalettet. Får ofte også intense magekramper etter et måltid som kan vare i alt fra noen minutter til noen timer. Tidvis også store smerter i eggstokk-regionen.

Har i tillegg store problemer med energinivåer. I perioder har jeg et relativt normalt energinivå (i det lavre sjiktet), andre perioder er det ekstremt lavt og jeg sliter med å fungere i hverdagen.

Foreløbig har jeg vært og fått utført en kolonoskopi, hvor ingenting var galt med tarmen. Det er jo positivt. Har prøvd og eliminere matgrupper for å se hva jeg reagerer på. Noe kan virke en periode, også oppstår problemet igjen uten at jeg har gjeninnført matvaren.

Også tatt blodprøver for å sjekke om det med energien, men alt er visst normalt (i følge de), men det hjelper ikke for min del når symptomene vedvarer.

Jeg er tidlig i 20-årene og fungerer normalt med tanke på at jeg klarer å ha et sosialt liv, dra ut, studere osv, men samtidig så er dette et veldig sentralt problem i livet mitt som aldri avtar.

TS

Anonymkode: 105bc...d1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden, men kanskje det hjelper å spise litt mer mat som har litt "forstoppende effekt"? Ris for eks.

Anonymkode: d9583...548

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt på siden, men kanskje det hjelper å spise litt mer mat som har litt "forstoppende effekt"? Ris for eks.

Anonymkode: d9583...548

Gjør det :)

TS

Anonymkode: 105bc...d1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er vitsen med å gå privat og begynne på samme utredning som fastlegen alt har gjort, på nytt? I tillegg må hun betale mye mer for samme type utredning for samme plager. En privat lege må begynne på samme ståsted som fastlegen begynte på. 

Noen ting kommer og går over for så å vende tilbake, ts. Leger kan ikke trylle frem en diagnose. Heller ikke vi som ikke vet hva dette dreier eg om.

Anonymkode: c7038...2d4

Du tar jo selvfølgelig med deg journalen. 

Anonymkode: 5af8f...520

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bossa Nova
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selv om du er velfungerende så er dette et problem for deg og da synes jeg du skal bli tatt på alvor. Si dette til fastlegen din neste gang du er der. Si også til de du ble henvist til at dette er et stort problem for deg. Noen ganger tror jeg at noen tenker at folk som fungerer helt fint i hverdagen ikke har noe å klage over, men det kan være at disse personene presser seg veldig for å klare å fungere normalt. Dermed tror andre at de ikke har et problem, selv om det er et stort problem for den det gjelder.

Anonymkode: 9fd27...87f

Nettopp!

TS, jeg har det også sånn, føler ikke at legen tar meg seriøst. Han er litt tafatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Etter jeg har spist får jeg ofte akutt løs mage og må løpe på toalettet. Dette kan vedvare i flere timer etter måltidet (altså flere runder med å gå på toalettet). Noen ganger er den også veldig løs, men klarer å "holde igjen", men er da ekstremt uvel frem til jeg får gått på toalettet. Får ofte også intense magekramper etter et måltid som kan vare i alt fra noen minutter til noen timer. Tidvis også store smerter i eggstokk-regionen.

Har i tillegg store problemer med energinivåer. I perioder har jeg et relativt normalt energinivå (i det lavre sjiktet), andre perioder er det ekstremt lavt og jeg sliter med å fungere i hverdagen.

Foreløbig har jeg vært og fått utført en kolonoskopi, hvor ingenting var galt med tarmen. Det er jo positivt. Har prøvd og eliminere matgrupper for å se hva jeg reagerer på. Noe kan virke en periode, også oppstår problemet igjen uten at jeg har gjeninnført matvaren.

Også tatt blodprøver for å sjekke om det med energien, men alt er visst normalt (i følge de), men det hjelper ikke for min del når symptomene vedvarer.

Jeg er tidlig i 20-årene og fungerer normalt med tanke på at jeg klarer å ha et sosialt liv, dra ut, studere osv, men samtidig så er dette et veldig sentralt problem i livet mitt som aldri avtar.

TS

Anonymkode: 105bc...d1d

Når man ikke finner noe galt på prøver, så blir man vel diagnostisert med IBS. Har du tatt noen prøver (avføringsprøve?) for å finne ut om du har noen bakterier eller parasitter som ikke skal være der? 

Jeg har litt av det samme problemet som deg, men er under utredning. Har du prøvd melkesyrebakterier? Det har hjulpet meg mye. Anbefaler Probi Mage som du får på Boots og Gymgrossisten.no

Anonymkode: c21ee...c9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du har vært hos alle disse spesialistene og tatt tester, synes jeg det høres ut som om du har blitt tatt ganske seriøst.

Anonymkode: fef54...d6f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du har vært hos alle disse spesialistene og tatt tester, synes jeg det høres ut som om du har blitt tatt ganske seriøst.

Anonymkode: fef54...d6f

Jeg har vært hos én spesialist på 8 år, og sendt inn en avføringsprøve. Avføringsprøven var det en turnuslege som tok initiativ til, og spesialisten som tok kolonoskopi konkluderte med at alt var OK i tarmen. Det er jo fint det - alt OK i tarmen, og ingen problem (bakterielt) i tarmen, men på 8 år så er dette et ganske stort problem. Det er tross alt et problem jeg har hver dag. Når jeg strekker ut til fastlegen/prøver å få noe mer utredning blir jeg bare avvist/kosepratet med. Syntes ikke det er noe greit.

TS

Anonymkode: 105bc...d1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bossa Nova
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært hos én spesialist på 8 år, og sendt inn en avføringsprøve. Avføringsprøven var det en turnuslege som tok initiativ til, og spesialisten som tok kolonoskopi konkluderte med at alt var OK i tarmen. Det er jo fint det - alt OK i tarmen, og ingen problem (bakterielt) i tarmen, men på 8 år så er dette et ganske stort problem. Det er tross alt et problem jeg har hver dag. Når jeg strekker ut til fastlegen/prøver å få noe mer utredning blir jeg bare avvist/kosepratet med. Syntes ikke det er noe greit.

TS

Anonymkode: 105bc...d1d

Prøv melkesyrebakterier som en her nevnte, https://www.apotek1.no/produkter/nycopro-ferie-kapsler-40stk-832460p

Ellers har det hjulpet meg litt med sterke antioksidanter, fra helsekost. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Grunnen til at legene ikke tar en seriøst med sånne symptomer er at de vet ikke hva det er og de vet ikke hva de skal gjøre med det. Det er uforklarlige sykdommer med lite til ingen behandling. Les Medisinsk Medium av Anthony William, han tar for seg akkurat slike uforklarlige symptomer, hva det kommer av og hva man kan gjøre med det, og hvordan særlig kvinner ikke har blitt tatt alvorlig av leger og blitt kalt hysteriske etc. Jeg ble selv syk for endel år siden, var så dårlig at jeg raste ned i vekt og klarte omtrent ikke å bevege meg. Jeg ante ikke hva det var da, og fikk beskjed av lege om å mosjonere...? Det var all hjelpen jeg fikk. Jeg la om kostholdet, kuttet ut raffinert sukker og alle tilsetningsstoffer, og det hjalp endel. Har senere lett etter forklaring på hva det er som feiler meg, og fikk det først i den boken.

Anonymkode: 3926e...084

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 30. august 2016 at 18.21, AnonymBruker skrev:

Etter jeg har spist får jeg ofte akutt løs mage og må løpe på toalettet. Dette kan vedvare i flere timer etter måltidet (altså flere runder med å gå på toalettet). Noen ganger er den også veldig løs, men klarer å "holde igjen", men er da ekstremt uvel frem til jeg får gått på toalettet. Får ofte også intense magekramper etter et måltid som kan vare i alt fra noen minutter til noen timer. Tidvis også store smerter i eggstokk-regionen.

Har i tillegg store problemer med energinivåer. I perioder har jeg et relativt normalt energinivå (i det lavre sjiktet), andre perioder er det ekstremt lavt og jeg sliter med å fungere i hverdagen.

Foreløbig har jeg vært og fått utført en kolonoskopi, hvor ingenting var galt med tarmen. Det er jo positivt. Har prøvd og eliminere matgrupper for å se hva jeg reagerer på. Noe kan virke en periode, også oppstår problemet igjen uten at jeg har gjeninnført matvaren.

Også tatt blodprøver for å sjekke om det med energien, men alt er visst normalt (i følge de), men det hjelper ikke for min del når symptomene vedvarer.

Jeg er tidlig i 20-årene og fungerer normalt med tanke på at jeg klarer å ha et sosialt liv, dra ut, studere osv, men samtidig så er dette et veldig sentralt problem i livet mitt som aldri avtar.

TS

Anonymkode: 105bc...d1d

vet ikke om du har gjort det, men jeg gikk som deg i ti år. Trodde det var cøliaki, men blodprøver ga ikke utslag. kom tilslutt til en gastrolog som fortalte at cøliaki i noen tilfeller ikke vises på blodprøver, man må ta biopsi i tarmen for å utelukke det. Tok biopsi, hadde cøliaki.. glitenfri mat nå, aldri løs mage, aldri tom for energi, helt fin hud.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært hos én spesialist på 8 år, og sendt inn en avføringsprøve. Avføringsprøven var det en turnuslege som tok initiativ til, og spesialisten som tok kolonoskopi konkluderte med at alt var OK i tarmen. Det er jo fint det - alt OK i tarmen, og ingen problem (bakterielt) i tarmen, men på 8 år så er dette et ganske stort problem. Det er tross alt et problem jeg har hver dag. Når jeg strekker ut til fastlegen/prøver å få noe mer utredning blir jeg bare avvist/kosepratet med. Syntes ikke det er noe greit.

TS

Anonymkode: 105bc...d1d

Er du misfornøyd med fastlegen din så bytter du til en annen en. Det er veldig enkelt: https://helsenorge.no/fastlege

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...