Gå til innhold

Tidlig ultralyd og henvisning


malla1989

Anbefalte innlegg

Jeg har ringt 3 forskjellige private gynekologer for å spørre om tidlig ultralyd. Svaret jeg får er at man må ha henvisning fra lege. Jeg trodde man kunne få tidlig ultralyd privat uten henvisning fra lege, og at man betaler for det selv? Blir litt forvirra her nå. Jeg er bare 7 uker på vei, men ønsker en tidlig ultralyd om et par uker. Bor i Aust Agder. Hvis noen i området har tatt tidlig ultralyd uten henvisning fra lege: rop ut!! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må finne en privat gynekolog som tar imot uten henvisning. Det koster mellom 950-1400 kr for en ul. Søk privat gynekolog Aust Agder eller navnet på nærmeste by i google så finner du nok en.

Anonymkode: 22f28...415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UL tas av medisinske grunner i det offentlige helsevesenet og da må man ha henvisning. Om du vil ta privat UL er det jo opp til deg selv å bestille hos en privatklinikk og betale for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo det jeg skal. Men alle private jeg har ringt har sagt at jeg må ha henvisning fra lege. Derfor blir jeg forvirret og skjønner ikke helt hvem jeg kan kontakte. Skal utvide området og sjekke i enda flere byer som ligger i nærheten av her jeg bor 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rart, TS :-/ 

Du skal ikke behøve henvisning privat, det trengte ikke jeg eller de jeg kjenner som har tatt det, men dette var i Oslo. Er du sikker på at de du har kontaktet er helt private? Ville prøvd igjen og spurt om hvorfor de trenger henvisning når dette ikke er noe som kreves av andre privatpraktiserende. 

Anonymkode: 4a232...b78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, malla1989 skrev:

Ja, det er jo det jeg skal. Men alle private jeg har ringt har sagt at jeg må ha henvisning fra lege. Derfor blir jeg forvirret og skjønner ikke helt hvem jeg kan kontakte. Skal utvide området og sjekke i enda flere byer som ligger i nærheten av her jeg bor 😊

Jeg stresset også med dette og de aller fleste i området trenger man henvisning til fordi de har avtaltehjemmel med helsesørøst  ( eller hva det nå heter )jeg endte til slutt opp hos det som  heter påultra som ligger i kr.sand Søk det opp på fb. Det blir drevet av ei super hyggelig jordmor med masse erfaring. Koster 1000 kr. Eneste ulempen er at hun tar kun utvendig ul og jeg tror at hun anbefaler fra uke 8 ( står info om det på fb.) 

Anonymkode: e0ec7...611

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oj. Var ikke så mye som kom opp når man søkte på det nei. Kunne du kanskje ha kombinert det med en tur til Oslo-området? Evt. Stavanger/Bergen? Da kan du få innvendig.

Anonymkode: d7577...f87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen! 😊 Har funnet en privat klinikk i Telemark som tar imot uten henvisning fra lege, så jeg reiser nok dit. Det kan nok hende at gynekologene jeg forsøkte ikke var "helt" private likevel, og koblet til Helse Sørøst som du sier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...